Wielrenner fietst tegen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:51

Kuggur schreef:
Wielrenners hoeven helemaal geen rekening te houden met paarden; Paarden mogen niet op het fietspad komen. En al dat geleuter of het wel of niet veiliger is is irrelevant. Stel je voor dat motorrijders allemaal op het fietspad gaan rijden "omdat ze daar veiliger zijn dan op de autoweg...".
Als de instelling die in dit topic naar voren komt kenmerkend is voor het gros van de nederlandse ruiters zal het vermoedeljk niet lang duren voordat paarden helemaal uit het verkeer geweerd gaan worden...En terecht.

Iemand die vindt dat hij of zij geen rekening hoeft te houden met een andere weggebruiker of het onbelangrijk vindt wat wel of niet veilig is, hoort wat mij betreft niet in het verkeer thuis. :) En waar wordt er gezegd dat het over fietspaden gaat? Er wordt hier zelf door iemand gequote over een wielrenner in het ANWB-blad: "Met onze dunne bandjes kunnen we vaak niet op het fietspad."
De irritante wielrenners kom ik vaak meer tegen in kolonies van 30 man op een landelijke asfaltweg, dan op een fietspad :)

+ Over het veilig-gedoe... Ja, ik rijd ook weleens op een fietspad als ik dat veiliger vind voor mij en mijn mede-weggebruiker, lijkt me niets mis mee. De vergelijking paard/motor lijkt me ook een totaal onlogische vergelijking, dat gaat echt nergens over. 8)7
De wet hoeft wat mij betreft niet altijd zwart-wit te zijn, men hoort te doen wat veiliger is. :) (en het rijden in een berm langs het fietspad ipv op een 80 km-weg lijkt me tientallen malen veilger voor iedereen dan andersom :+ )

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:03

Ik denk dat je niet teveel moet generaliseren. Ik rij zelf paard en als ik naar de bak ga moet ik ook altijd een stukje over het fietspad. Ik ga netjes in de berm rijden ( nog geen meter breed met sloot ernaast!) Dus ga altijd netjes aan de kant, als er een wielrenner aan komt kan die er dus gemakkelijk langs. Als deze gaat lopen gillen en doen op 400 m afstand, dan vraag ik mij toch echt af waar hun het verstand hebben zitten.

Zelf doe ik ook aan race fietsen en fiets ook goed hard, wel let ik altijd op wat het overige verkeer doet. Als er ruimte is fiets ik midden op het fietspad maar als er anderen zijn ga je daar netjes om heen en ga niet lopen drammen en zeuren. Dus een beetje in houden en daarna weer snelheid maken. Als er nou meerdere fietsers waren die dit doen, krijg je ook minder gezeur!

Ik denk dat je gewoon goed op moet letten op wat het andere verkeer doet. En dat je niet alleen aan je zelf moet denken, dan krijg je ook de minste problemen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:25

Kuggur: Wielrenners horen ook niet op de weg, daar kun je ze toch ook met bosjes van af plukken.
Hoeven wij als automobilist dan ook maar geen rekening te houden met wielrenners, omdat ze op ´onze´ weg zitten?
Lekker zooitje zou het dan worden op de weg.

Anoniem

Re: Wielrenner fietst tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:29

Wielrenners horen alleen op wegen waar ze mogen fietsen. Maar Silence, het is erg kort door de bocht om te zeggen dat ze niet op de weg mogen, dat staat ook in geen enkele wet beschreven.
En verder over je vorige post hoe je dan je paard verkeersmak dient te maken, dat doe je voornamelijk thuis, te beginnen in de bak door middel van schriktraining.
Daarna ga je op rustige uren de weg op, je weet zelf wel op welke tijdstippen het niet meer stikt van de wielrenners en je kunt ook heel snel nagaan wanneer er geen vrachtverkeer is en tractoren en dergelijke. Neem nou een boer, die melkt doorgaans van 16.00 tot 18.00, dus je weet gelijk dat je op die tijden al minder tractoren tegenkomt.
Kwestie van eeeeven denken met het hoofd ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:31

Maar toch heb je verkeer wat er onverwachts komt. En van schriktraining word je paard niet geheel verkeersmak lijkt mij.
Er is altijd verkeer waar je niet op kunt oefenen en die moet je paard toch echt leren kennen op straat.
En wat betreft de wielrenners...die horen inderdaad niet op de weg.
Fietsers horen op het fietspad, dus wielrenners ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:37

Als er geen fietspad is, zoals bij B-wegen, zullen ze wel op de weg moeten, Silence. Het stikt in Nederland van de wegen zonder fietspaden namelijk.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:40

Ik zie dat er nogal veel om te doen is.
Zelf staat het hier op internet, in de krant etc. Had zelf niet gedacht dat t zoveel zou oproepen.
Zelf wilde ik niet meer reageren. Het liefste laat ik dit zo snel mogelijk achter mij.

Maar heb wel besloten om te reageren op de opmerking van Nessah , over dat ik maar op een ruiterpad moet wezen.
Ik zou graag willen, als deze aangelegd zouden zijn waar ik sta met mijn paard.
Helaas is in Zuid-Limburg heel weinig aangelegd voor met je paard te kunnen uitrijden. Veel verharde veldwegen, weinig bos etc.
Dus de opmerking vind ik nogal een beetje vreemd. Want als er een ruiterpad zou zijn, dan zou ik daar zeker rijden ipv verharde weg!

En op de opmerking van suleilitha...over het feit van verkeersmak maken. Mijn paard is verkeersmak.
Maar als iemand met een snelheid kort langs mij doorraast kan het zo zijn dat ze wel schrikt! Het is en blijft een dier, en helaas kan ze niet praten.
Mijn ongeluk is om half 8 savonds gebeurd,rustiger tijdstip kan ik zelf niet bedenken!
Helaas moet ik en ieder ander mens in Nl ook werken voor te leven, en ik vind het belachelijk dat iemand, een ruiter, dan precies moet gaan uitkienen hoelaat zij of hij de weg op kan..omdat er mss fietsers of tractoren zijn...
Kunnen ook zeggen, tussen 5uur savonds en 10uur savonds is de weg voor de ruiters, laat de rest maar thuis.. :s...

Als iedereen gewoon rekening me elkaar hield op de weg....

Verder neem ik maandag contact op met KNHS, even kijken wat hun zeggen.
Daarnaast heb ik het ongeval ook doorgestuurd naar de KNHS, zij willen nml ook op de hoogte blijven van ongevallen in het verkeer.
En verder ga ik hier op bokt nog even nalezen.
Hoe het verder geregeld wordt weet ik niet. verzekeringskwestie.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:43

Precies en daarom zijn er ook situatie´s dat ruiters wel af moeten wijken van het ruiterpad.
Als ruiters rekening moeten houden met o.a. wielrenners, omdat zij niet op ´hun´ weg kunnen, dan moet dat ook andersom zijn.
En ik denk helaas dat het te vaak van 1 kant, onze kant moet komen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 04-04-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:45

En hoe is het met het paard, dat word niet gezegd en de ruiter?
Wielrenners zijn asociaal, heb het nu op meerdere stalen meegemaakt maar ze houden met niets en niemand rekening, ja zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:49

Citaat:
En ik denk helaas dat het te vaak van 1 kant, onze kant moet komen.

Ja, denk je dat echt, tja meid, ik denk niet dat je ooit op een racefiets hebt gezeten........
Vooropgesteld dat ik het sneu vind voor de TS dat ze een aanvaring heeft gehad met een wielrenner kun je als fanatieke fietser ook wel een boek schrijven over wat je met paarden meemaakt onderweg....
Verder ga ik temmen, ik ben er nu echt schijtziek van dat er alweer wordt gezegd dat wielrenners asociaal zijn.
Bedankt Sjorsie, ik wielren ook. En ik hoef het niet te pikken dat ik, als wielrennend mens, voor asociaal wordt uitgemaakt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:51

Generalisatie op z'n top hier.. ik ben amazone en fiets ook regelmatig. Ruiters moeten met hun onbetrouwbare dier opletten en niet de wielrenners. Ze kunnen er wel rekening mee houden maar niet elk dier reageert hetzelfde of ze hebben zelf weinig paardenkennis. Niet elke ziel weet dat paarden kunnen schrikken van een racefiets aangezien die dingen vrij stil zijn. Ten tweede zou ik TS willen meegeven om niet te gaan stilstaan in de berm.. zo geef je het paard alleen maar de kans om te schrikken. Gewoon aan het werk houden en wat laten kijken en vooral niet zelf al zenuwachtig op het dier gaan zitten (weet niet of je dit hebt gedaan maar ik zie het vaak gebeuren). Ruiters zijn verantwoordelijk voor hun dier en niet de wielrenners!!
Ten tweede is de wielrenner ook vaak het sjaakje als het om achterlijk verkeer gaat.. menig automobilist ziet mij op een weg niet aankomen en kijkt niet goed. Zij letten echt wel op met wat ze doen want met 50 km per uur op je snuffert gaan is niet onze hobby kan ik je vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:53

Ik onderschrijf je post volledig, Lovely1.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:54

haha ik die van jou ook ;)

Trouwens laten we het hier gezellig houden en neem adviezen van elkaar aan ipv er tegen in te gaan... het is voor je eigen veiligheid zowel van ruiter als van fietser!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:58

Lovely....Nu maak jij mij ook wel lichtelijk pissed.

Ik ben er niet van gediend dat je nu in 1 keer de les gaat lezen hoe ik mijn paard zou moeten rijden!
Ik zat er ten eerste niet eens zenuwachtig op.
Ten tweede heb ik gehandeld zoals ik weet dat ik het beste kan doen bij mijn paard...en dat is stil zetten.
Zeker als een groep van 10 of 15 wielrenners wegbreedte naast elkaar met hoge snelheid op mij af komt fietsen!
Ze word niet zenuwachtig als ik haar stil zet, want ze word regelmatig stil gezet op een buitenrit, of er nu wel of niet wat aan komt.
Generalisatie van jou kant over ruiters en paarden.....

Als die fietsenrenner niet zo dicht lang smij door was gekomen en niet met 3n naast elkaar was blijven fietsen dan was er wss niks gebeurd!
Want als ze geschrokken zou zijn omdat ik zenuwachtig had gedaan en ze niet verkeersmak was, dan was ze bij de eerste helft van de groep al geschrokken.Maar deze bleven netjes , remde beetje af en en scheerde niet kort langs mij door...
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 04-04-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:59

verder is dit een nare ervaring wat ik heb meegemaakt met een wielrenner (overigens niet de eerste, maar goed)..
en er zijn schijnbaar meerdere mensen.
Nu geloof ik ook dat het andersom is..

dus laten we nu elkaar in onze waarde laten met onze hobby en sport
en gewoon eens rekening met elkaar houden op de weg..
of we nu ruiters,automobilisten,fietsers of weet ik wat zijn!..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:02

Wel erg dat dit gebeurt is..

Vind dat degene juist heeft gehandeld.
Je weet maar nooit wat paarden doen..

Ik vind die wielrenners/fietsers trouwens verschrikkelijk irritant, want de meeste houden geen rekening met je en fietsen rakelings langs je paard, niet ervan uitgaand dat hij wel is een stap opzij kan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 04-04-09 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:03

Precies, maar kennelijk bestaat er een categorie RUITERS die zich wegen en fietspaden toe menen te moeten eigenen.
Gisteren had ik het even helemaal gehad, ik ging even skeeleren op een fietspad in de buurt, waar overigens dagelijks veelvuldig wordt geskeelerd, met name op de namiddag.
Ik weet echt wel dat een mens op skeelers doodeng kan zijn voor een paard en daar hou ik dan ook wel rekening mee. Maar dan zie je weer dat ruiters geen rekening houden of geen rekening willen houden met skeeleneurs. Het is dat ik het lef heb om met skeelers en al de berm in te jumpen en daar proberen al hardlopend niet ten val te komen. Ik wist door een goed gemikte sprong overeind te blijven toen een pony me van het fietspad af wilde trappen en ben nog verrot gescholden ook.

Offtopic, fietsenrenner, wasdatnouweervooreending....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:04

Amanda__ schreef:
Lovely....Nu maak jij mij ook wel lichtelijk pissed.

Ik ben er niet van gediend dat je nu in 1 keer de les gaat lezen hoe ik mijn paard zou moeten rijden!
Ik zat er ten eerste niet eens zenuwachtig op.
Ten tweede heb ik gehandeld zoals ik weet dat ik het beste kan doen bij mijn paard...en dat is stil zetten.
Zeker als een groep van 10 of 15 wielrenners wegbreedte naast elkaar met hoge snelheid op mij af komt fietsen!
Ze word niet zenuwachtig als ik haar stil zet, want ze word regelmatig stil gezet op een buitenrit, of er nu wel of niet wat aan komt.
Generalisatie van jou kant over ruiters en paarden.....

Als die fietsenrenner niet zo dicht lang smij door was gekomen en niet met 3n naast elkaar was blijven fietsen dan was er niks gebeurd!
Want als ze gschrokken zou zijn omdat ik zenuwachtig had gedaan en ze niet verkeersmak was, dan was ze bij de eerste helft van de groep al geschrokken.
Maar deze bleven netjes en scheerde niet super kort langs mij door...

Dan alsnog moet je paard zich gedragen voor de ogen van een wielrenner.. Auto's doen dat ook en dan lig ik er ook niet bovenop met mijn fiets. Niet iedereen weet wat paarden doen.
Ten tweede heb ik bij het stuk over zenuwachtig zijn er wat bijgezet als algemeen advies, kwestie van lezen dus.
Daarnaast wordt je paard niet zenuwachtig maar waarschijnlijk wel en stuk attenter op zijn omgeving omdat het niet werkt. Een doodnormaal advies.. aangezien wielrenners er dan ook meer rekening mee houden.
Ik heb ook zeker nare ervaringen meegemaakt maar dat is opgelost omdat je allebei de kanten van de medaille kent dat geld niet voor elke ruiter en fietser, heel logisch. Maar ga er niet vanuit dat ruiters zo ongelovelijk braaf zijn want er zitten ook veel tussen die denken dat iedereen maar voor hun wijkt of rekening houdt met hun.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:05

en op de vraag van sjorsie,

met paard gaat t goed, in ieder geval zo, ze kreupelt niet en ik heb ook niks.
We zijn niet meer naar buiten gegaan...
Maar ben bang dat ik qua angst en vertrouwen wel opnieuw kan beginnen met haar, aangezien ik weet hoe ze is..
en zelf voel ik me ook minder prettig..dus dat word weer vertrouwen opbouwen... ;(

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:08

Trouwens ben ik een groot voorstander voor een voorlichtingscampagne voor ruiters en andere verkeergebruikers.Veel hebben helaas weinig ervaring met paarden.
Ik zeg ook niet dat wielrenners alles goed doen maar ruiters wijzen soms ook wel heel makkelijk met het vingertje (andersom ook).

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:09

Mmm, ben geloof ik een aparte, ik heb alleen maar goede ervaringen met wielrenners...
Nou kan ik natuurlijk andermans situaties niet beoordelen, ben ik blij dat in dit specifieke geval zowel de ruiter (sterkte met het terugwinnen van vertrouwen), het paard als de wielrenner er redelijk goed vanaf zijn gekomen én zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat ik niet vaak wielrenners tegenkom (paar keer per week, meestal in bosjes van twee, hooguit tien, vijftien). Als ze al wat zeggen is het iets in de trant van 'goeiedag' (en dat 10 x :D ), 'paa-aa-aa-aa-rd' of die ene keer dat ik met een omgekeerde fiets zat of er geholpen moest worden, wat niet nodig was maar wel heel erg aardig!

Ik weet niet, misschien ben ik té aardig, maar snap dat wielrenners aan het conditietrainen zijn en dat het dan zo ongelovelijk irritant is als je om de vijf meter moet terugnemen omdat de weg weer vol zit (irriteerd mij te paard ook namelijk, als ik lekker aan het doorrijden ben). En aangezien ik ben opgevoed met 'wat u niet wil dat u geschiedt' zet ik hobbelknollie wel effe aan de kant of maak op de fiets wat plaats. Vinden ze prachtig! Krijg dan regelmatig zóó'n smile of een andere positieve opmerking naar het hoofd geslingerd en dat maakt het nog leuker om het vaker te doen.

Neemt niet weg dat ik de negatieve verhalen echt wel geloof, dat er ongetwijfeld rotzakken en klojos tussen zitten, net als in de 'echte wereld' of het ruiterwereldje ;) en dat een peleton van vijf man breed zelfs voor een fietser, laat staan een paard wel erg of té imposant kan zijn. Maar vond het toch effe nodig om de 'pro-wielrenners' een beetje bij te staan. Niet iedereen op een snelle fiets en een zeemleren broekje is een rotzak!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:12

Pluizebolpum schreef:
Mmm, ben geloof ik een aparte, ik heb alleen maar goede ervaringen met wielrenners...
Nou kan ik natuurlijk andermans situaties niet beoordelen, ben ik blij dat in dit specifieke geval zowel de ruiter (sterkte met het terugwinnen van vertrouwen), het paard als de wielrenner er redelijk goed vanaf zijn gekomen én zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat ik niet vaak wielrenners tegenkom (paar keer per week, meestal in bosjes van twee, hooguit tien, vijftien). Als ze al wat zeggen is het iets in de trant van 'goeiedag' (en dat 10 x :D ), 'paa-aa-aa-aa-rd' of die ene keer dat ik met een omgekeerde fiets zat of er geholpen moest worden, wat niet nodig was maar wel heel erg aardig!

Ik weet niet, misschien ben ik té aardig, maar snap dat wielrenners aan het conditietrainen zijn en dat het dan zo ongelovelijk irritant is als je om de vijf meter moet terugnemen omdat de weg weer vol zit (irriteerd mij te paard ook namelijk, als ik lekker aan het doorrijden ben). En aangezien ik ben opgevoed met 'wat u niet wil dat u geschiedt' zet ik hobbelknollie wel effe aan de kant of maak op de fiets wat plaats. Vinden ze prachtig! Krijg dan regelmatig zóó'n smile of een andere positieve opmerking naar het hoofd geslingerd en dat maakt het nog leuker om het vaker te doen.

Neemt niet weg dat ik de negatieve verhalen echt wel geloof, dat er ongetwijfeld rotzakken en klojos tussen zitten, net als in de 'echte wereld' of het ruiterwereldje ;) en dat een peleton van vijf man breed zelfs voor een fietser, laat staan een paard wel erg of té imposant kan zijn. Maar vond het toch effe nodig om de 'pro-wielrenners' een beetje bij te staan. Niet iedereen op een snelle fiets en een zeemleren broekje is een rotzak!

Ik zat hier al bijna te huilen hihi! Maar ben ook niet volledig pro wielrenner maar vindt dat hier wel heel vaak behoorlijk lullig wordt gedaan over het begrip wielrenner :(:)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:13

dat zeg ik ook niet...overal zijn rotte appels..ruiters,fietsers,automobilisten,voetgangers...
En ben ook voorganger van de campagne idd...

Ik handel bij mijn paard zoals ik weet hoe ik moet handelen.
als jij vind dat jij op een bepaalde manier bij je paard moet handelen, dan moet je t doen.
Ieder zijn of haar ding...

Ik wete niet hoe ik je stuk moet opvatten dat mijn paard zich moet gedragen voor een wielrenner die kort langs mij doorgaat...
Ik zal de volgende keer tegen haar zeggen: Paardje, braaf zijn, mooi gedragen, niet bang zijn... even kijken of t ze t begrijpt.
Een auto en jij met je fiets is nogal iets anders, als een paard, een levend wezen...wat een vergelijk..
Hou maar eens 700 kilo tegen als t schrikt....

en over t woord fietserenner, dat is limburgs..

Verder ben ik dit hele topic nu wel zat..
het heen en weer gegooi, en ook nog opmerkingen richting mij. Dus ik Tem..

Verder hoop ik dat niemand in zo een situatie kwam zoals ik afgelopen donderdag, want ik vroeg er niet om, mijn paard ook niet en de wielrenners ook niet.... het was schrikken genoeg en het had veel erger kunnen aflopen zowel voor de wielrenner als voor mij en mijn paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:14

Ja joh, dat heb ik gisteren wel weer gezien, de kreten die mij achterna kwamen toen ik overigens niet met racefiets maar deze keer met skeelers met een rotgang de berm in moest, komen niet door de Boktcensuur.... en ik durf rustig te stellen dat als ik schade had opgelopen aan kleding of aan mijn gloednieuwe skeelerschoenen, dat ik dit ook echt wel op de `bestuurder` van het peerd zou hebben verhaald.

Maar goed Amanda, ik zeg niet dat jij zo in elkaar zit, het is een hele schrik als er een ongeluk gebeurt. Maar ik heb zelf als skeelerende en wielrennende ruiter ook helaas niet al te beste ervaringen met.... ruiters.

Lovely1, overigens is er afgelopen najaar een voorlichtingscampagne over paarden in het verkeer geweest maar die besloeg helaas alleen Friesland...
Overigens ben ik ook allang geen prof meer in de sport hihi, die tijd heb ik allang gehad maar ik ben nog wel bloedfanatiek en hou ten alle tijden rekening met andere weggebruikers. Als ze dat nou ook een keer met mij deden zou ik erg blij zijn.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:17

Ik hoop ook dat jij er snel bovenop komt en je paard ook en dat je ook positieve dingen meemaakt. Maar mensen zien een paard nou eenmaal niet altijd als onbetrouwbaar dier. Vooral niet als ze ook in menig tijdschrift relaxed rondstappende paardjes tegenkomen aan een lang teugeltje.
En 700 kilo houd niemand tegen maar ik hoop dat je wat begrip op kan brengen voor wielrenners en hun kijk op de zaak en andersom natuurlijk ook. Niemand wil narigheid tenslotte!