Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:01

Ik had me ook ingeschreven, maar woonde te ver weg..
Ben wel erg benieuwd of het spul werkt :)

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:24

weet iemand wanneer hier een uitslag van komt? of heb ik hier overheen gelezen ?? :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:31

Nee, dat is nog niet bekend. Ik hoorde vandaag dat de test die aanvankelijk 40 dagen zou duren, ingekort wordt. In de loop van de volgende week komen ze weer bij mijn paard kijken en foto's maken ( en nog mugjes stofzuigen als het weer het toelaat). Hoe het verder gaat na de eerste testperiode, weet ik op dit moment niet.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:00

oké bedankt voor de info!.. als er meer bekend is hoor ik het graag!! :D:D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:19

Ik heb de eerste 10 dagen er op zitten sinds zondag en ben
nu over op de 1 keer per dag dosis. Merrie staat nog wel te
schuren maar toch heb ik het idee dat het minder is dan andere
jaren. We wachten nog maar even af :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:47

Wat mij opvalt is dat paarden die eczeem hebben en behandeld worden met welk middel dan ook nooit meer mogen schuren.

"Mijn" paard heeft geen eczeem maar schuurt ook wel eens gewoon omdat het lekker is, ze jeuk heeft van bijvoorbeeld zweet of om welke reden dan ook. Dit is heel normaal.

Een middel kan een oorzaak wegnemen maar vergeet niet dat ene paard een gewoontedier is dus voordat hij/zij niet meer zal schuren zoals hij deed wanneer er daadwerkelijk jeuk was ben je een hele tijd verder. Deels is dat schuren psychisch / aangeleerd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:49

Daar heb je ten dele wel gelijk in Hilda - maar een eigenaar van een eczemer ziet en merkt heel goed het verschil tussen 'een kriebeltje wegschuren' of het intense en langdurige schuren dat een paard met ZE doet..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:54

naja ik ben erg benieuwd....
ik wilde ook graag mee doen woon in regio utrecht en pony's voldeden aan alle eisen.. alleen door dat er wat meer tijd tussen de mailingen zat mocht ik niet mee doen

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:16

Sorry Jannepauli dat ben ik niet met je eens. Ik lees op diverse fora topics over eczeem en het gedrag en verloop van behandelingen en zodra een eczemer ook maar weer even heeft geschuurd is er paniek en grijpt men naar een volgend of extra middeltje terwijl als je dan doorvraagt blijkt dat er net gereden is en het paard in kwestie een beetje had gezweet.
Wellicht gaat dit voor jou niet op, dat kan natuurlijk.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:21

Ben het ook niet met je eens Hilda, na 10 jaar zomereczeem zie ik echt
wel of de merrie schuurt omdat ze gewoon even een kriebeltje heeft of
dat ze schuurt omdat ze barst van de jeuk vanwege haar zomereczeem.
Ik merk duidelijk dat als ze even een kriebeltje heeft dat ze even schuurt, maar
door de zomereczeemjeuk blijft ze aan het schuren.

Heb nog twee andere paarden die ook wel eens hun staart of manen schuren maar
dit is toch een ander soort schuren hoor, het duurt ook korter :)
Beetje lastig uit te leggen, maar goed ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:30

Dan heb ik het dus blijkbaar mis.
Vraag mij dan toch af waarom zoveel eigenaren van eczemers die goed reageren op een behandeling dan direct zo hard piepen als ze het paard even zien schuren. Kan iemand mij dat uitleggen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:32

Daar durf ik je geen antwoord op te geven hoor Hilde, ik weet
alleen dat ik zelf aan mijn merrie heel goed het verschil kan zien of
ze gewoon even jeuk heeft of die vervelende zomereczeemjeuk.

Ik heb juist nu ik dit middel gebruik het idee dat ze al minder aan
het schuren is, ze heeft nu ook momenten op stal dat ze rustig
staat te suffen en te slapen en zo, normaal staat ze echt de
hele tijd te schuren en onrustig te wezen op stal :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:34

Dat is een goed bericht. Hoop voor jou maar helemaal voor haar dat dit dan haar redding is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:35

Ja ik hoop vooral voor haar dat dit haar gaat helpen om van haar
jeuk af te komen, al zou het maar voor 80% minder zijn, dan is ze
toch al een heel eind geholpen he :)

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:36

Angst..?? dat het middel wat ze vonden en eindelijk bij hun eczemer hielp niet meer zo goed werkt... ?? als jij heel erg ziek bent en het na medicatie... beter met je gaat... maar je dan na een tijdje toch (hoe licht dan ook) weer dezelfde kenmerken krijgt als die je met je ziekte had.... dan schrik je ook... en wil je alles voor zijn!! ...of zie ik dat verkeerd??

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:51

ik denk dat er zoveel in paniek raken omdat als je paard weer schuurt, hij meer jeuk krijgt dus weer meer schuurt. Ook in mijn geval dan als hij schuurt dan schuurt hij met heel zijn gewicht waardoor hij tot bloedens toe open ligt.Dan kan het supplement wel helpen maar die wonden met korsten die jeuken etc moet je ook behandelen ;)

Ontopic: ik hoop echt dat er iets komt dat werkt zeg. Vind het alleen jammer dat ze het niet in een bosrijke omgeving testen ofzo. Daar zitten de meesten en daar heb ik last van!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:19

@hilda: Hard piepen? Sorry maar dit vind ik een beetje cru. Ik begrijp dat er mensen zijn die behoorlijk kunnen overdrijven maar ik vind dat ik alle reden tot 'piepen' heb als mijn paard weer gaat schuren. Het arme beest wordt tot waanzin gedreven door de jeuk en haalt zich tot bloedens toe open en drijft mij daarmee weer tot waanzin! Zo erg zelfs dat sommige mensen besluiten hun paard tegen een schappelijk prijsje te verkopen naar zee omdat er geen houden meer aan is! Dan vind ik best dat ik een beetje mag 'piepen' wanneer mijn paard weer begint met schuren.

Daarbij is het heel snel duidelijk voor een beetje paardenkenner wanneer een paard aan SME lijdt of last heeft van bv mijt of luis.
Zo heb ik er hier nu één staan die ook ineens begon met schuren. Na een rustige poetsbeurt kwam ik erachter dat het arme beest jeuk heeft vanwege luis. Shampoo'tje halen en je bent ervan af, maar ik moet eerlijk toegeven dat de eerste gedachte die door mijn hoofd schoot ook'" O, nee, toch. Niet hij ook al.." was. Na het ge-emmer met mijn andere paard is dat best een logische reactie vind ik.

On-topic: Ze komen bij mij vandaag al. De poeder is al op. De ene schuurt zich kapot en de andere niet. (ene gele poeder, andere witte). Laat hier nog wel even weten welke de placebo is! :P

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:23

Ben nu wel heel benieuwd welke zo aan het schuren is, die met het witte of
gele poeder en idd welke het placebo is :)

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Met het witte poeder is aan het schuren.. Ik denk dus ook dat het gele het echte supplement is en het witte de placebo. Zoals in een eerdee post hier aangegeven hadden wij vorig jaar ook bij beide pony's het gele poeder. Dit was het echte supplement. Dit jaar zit er ineens een witte poeder bij. Vandaar (plus het feit dat de pony met het witte poeder echt last heeft) doen mij vermoeden dat het witte poeder de placebo is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:33

Dan zou ik idd het echte spul hebben, ik heb het gele namelijk. Heb ook het
idee dat de merrie echt minder schuurt, ze doet het nog wel, maar geen open
wonden te bekennen nog :)

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:42

Bij ons precies hetzelfde :)) , de deken moet absoluut opblijven maar Luca schuurt nog steeds niet! Wel heb ik het idee dat hij wat last heeft op zijn hoofd. Waarschijnlijk te wijden aan het feit dat hij geen hoofdkap heeft (wilde ik zo lang mogelijk uitstellen). Nu moet hij eraan vrees ik.

Flopke (witte poeder) schuurt zich al kapot, deken ten spijt. Helaas. De vraag is nu natuurlijk dat als ik vanmiddag het echte supplemant van ze krijg of dit bij haar nog wel zin heeft. :n

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:45

Als het witte poeder de placebo is dan is dit dus een nep middel. Bij placebo's voor de mens bestaat het uit zetmeel of een ander soort meel met een kleurtje/geurtje/smaakje maar werkt het dus echt helemaal niet. Ja bij sommige psychisch, ha ha.
Denk dus dat als Flobke het echte zou krijgen, vooropgesteld dat het witte een placebo zou zijn, dat het heel goed wel zou kunnen gaan werken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:05

Hilda79 schreef:
Dan heb ik het dus blijkbaar mis.
Vraag mij dan toch af waarom zoveel eigenaren van eczemers die goed reageren op een behandeling dan direct zo hard piepen als ze het paard even zien schuren. Kan iemand mij dat uitleggen?

Oh ja, uitleggen kan ik het wel!

Het is namelijk héél vervelend als je paard 'ZE' heeft en áls je paard dan staat te schuren, dan slaat de schrik je al snel om het hart in de verwachting dat het dier weer opnieuw begint. Dus.. ik kan me er wel iets bij voorstellen dat iemand schrikt en reageert.
Aan de andere kant, het is natuurlijk onzin om meteen dan weer met poeders en pillen te gaan slepen.. maar zoals gezegd, iemand die ervaring met een échte Ze-er heeft, die ziet gauw genoeg of het weer raak is!

Ander onderwerp: ik was gisteren bij een voerleverancier die zei dat hij een nieuw middel heeft dat goed schijnt te helpen: TWM Horse Fit Mix .. met o.a. biergist en lijnzaad. Ee hele grote emmer ( zo'n 8 liter) voor 30 euro ( dus héél veel goedkoper dan Hippo Ex-Cema).. hij vertelde me dat hij bij zijn klanten zeer goede resultaten heeft geboekt. Zijn schoonvader heeft een fries die al jaren schuurt en nu opeens niet meer, zónder deken zelfs.
Van dit middel heb ik overigens nog nooit gehoord, kan op het i-net ook niks vinden erover.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:29

@ Hilda: vorig jaar hebben we ook meegedaan met het onderzoek en daar bleek uiteindelijk bij ong. 2/3 van de 'proefpaarden' het supplement niet te werken omdat het seizoen te ver gevorderd was en het geen nut meer had. Ik vraag me daarom dus af of het bij Flopke nog zin heeft om dan nog te geven. Uiteraard zal ik dat doen. Baat het niet dan schaadt het niet!

@Jannepauli: Ik heb ook over een product uit Amerika gehoord dat behoorlijk goed schijnt te helpen. Maar het blijven geruchten. Ik kon uiteindelijk ook niks vinden. Kennis van mij wel en die heeft het toen besteld, geloof dat het bij hun paard met lichte eczeemklachten wel baat heeft gehad.

Ik ben van mening dat de meeste producten wel in lichte mate zullen helpen of verlichten. Zo heeft mijn ruin erg baat bij de lotion 'Liberate'. Dat werkte bij hem vorig jaar zo goed dat zelfs op de kaalgeschuurde plekken weer haar terug kwam! Maar bij de merrie heeft dit weer totaal geen effect..

Is het misschien een idee om een Eczeemtopicje te openen in de HK? Of bestaat er al zo'n topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:36

Hilda79 schreef:
Sorry Jannepauli dat ben ik niet met je eens. Ik lees op diverse fora topics over eczeem en het gedrag en verloop van behandelingen en zodra een eczemer ook maar weer even heeft geschuurd is er paniek en grijpt men naar een volgend of extra middeltje terwijl als je dan doorvraagt blijkt dat er net gereden is en het paard in kwestie een beetje had gezweet.
Wellicht gaat dit voor jou niet op, dat kan natuurlijk.

Ben ik absoluut niet met je eens :n , ik zi eheel goed het verschil tussen gewoon schuren en eczeem schuren , zoiets ga je gewoon zien ;)