"Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: "Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:48

Ha! Dat ondersteunt mijn theorie dat na de mensen de heerschappij aan de insecten is :Y)
Eerst de vissen, toen dino's/vogels, dan zoogdieren en nu de mens. Daarna de insecten, let op mijn voorspelling! :))

Milieutechnisch is er natuurlijk ook een hele hoop te doen, dat is gewoon waar, maar ik denk niet dat de DB daar zoveel mee kan. De mens staat op eenzame hoogte in capaciteit voor het verkl*ten van de aardbol :j

Maar ik vind paardenwelzijn nu gewoon een soort populariteitshype. Dan denk ik echt: iedereen die geen paard onder zijn hol heeft, in politiek en dierenwelzijnsorganisaties, denkt nu even mooie sier te maken met statements over paarden, maar hoe zit dat als er ineens gesteld wordt dat iedereen met een hond een stuk veld ter beschikking moet hebben van een X-grootte en zijn hond in een roedel moet houden, en half Europa dus zijn hond weg kan doen? Ik durf gewoon te wedden dat er dan ineens geschermd wordt met die arme windhonden en het zwerfhondenbeleid en bladiebla. Maar o wee als je nu durft te zeggen dat ze eerst eens moeten kijken naar ECHTE verwaarlozing en mishandeling bij paarden...
Dan is dat anders, want dat is een ver van hun bed show en veel niet-paardrijdende burgers denken toch nog dat alle paardeneigenaren rijke stinkerds zijn met zes auto's op de oprijlaan van hun villa en dat we paarden voor de status hebben, om mee te pronken op de tennisclub.. :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:25

Komen we weer met andere voorbeelden om te laten zien wat er allemaal mis is in de wereld om maar niet aan de regels te hoeven bij de paarden :) Zo gaat dat in elk topic.

Maar ik wil best even inhaken op de rest, hoe ik er persoonlijk mee om ga.
honden heb ik nooit maar 1 gehad. Precies de reden van het roedel.
Katten heb ik gehad, maar de honden wilden er niet aan wennen, deze zijn samen herplaatst naar een boerderij.
Konijnen heb ik geen, vind daar over het algemeen de leefomstandigheden slechter dan van een batterijkip.
Vogels, leuk in een erg ruime voiliere, ook daarom heb ik er geen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:32

Omdat ik dus de leefstijl van laten we zeggen 90% van de paarden helemaal niet beroerd vind en het dus een grote publiciteitsstunt vind binnen de politiek om over paarden te gaan mauwen waar de DB gewoon even fijn op inhaakt ;)
Over honden durven ze simpelweg niet te beginnen want dan staat half Nederland op de achterste poten en dat kost kiezers.
Paarden zijn een veilig thema om op in te hakken zonder teveel kiezers te verliezen, zonder persoonlijke gevolgen en belangrijk genoeg om over te beginnen om erg 'groen' te lijken.

De DB kan de positieve publiciteit momenteel ook meer dan genoeg gebruiken net als Anky dus die haakt er gewoon bij aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:36

Je moet ergens beginnen, wie weet wat er volgend jaar is. Omdat ze een ander (nog) niet aanpakken moeten ze deze sector dan ook maar niet aanpakken.
Weet je, ze kunnen ook beter de regels over de varkenshouderij, kippen enzo ook over boord gooien.
Veilig thema, toch de minderheid die een veehouderij heeft. :D
Wedden dat dan toch ook half nederland op zijn achter poten staat?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:47

chevax schreef:
Aan de andere kant vind ik ook niet dat 24/7 buiten per definitie betekent dat een paard het goed heeft. Dat is ook wel een fout die, imo, veel wordt gemaakt. Als een paard 24/7 buiten staat, heeft hij wél een goede, ruime schuilstal nodig en voldoende droog land. Want 24/7 buiten het hele jaar door betekent dat een wei kapot wordt gelopen. En heeft een paard dan nog voldoende droge wei over? Ik probeer voor elk van mijn paarden een persoonlijke balans te vinden en zelfs daarin vind ik, als goedbedoelende recreant, het nog wel eens moeilijk.

Dat lossen wij dan weer op door gewoon van weiland te wisselen. In de periode herfst winter wisselen we ongv 3x van wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:51

De regels binnen de varkenshouderij en kippenhouderijen zijn anders niet zo drastisch als de kant die men op wil in de paardenhouderij :)
(of worden massaal met voeten getreden, dat kan ook, want ik ken de regelgeving niet, alleen een hoop varkenshouderijen en kippenhouderijen waar ik niet bepaald graag kom om happy dieren te zien)

Daarnaast vind ik gewoon de regelgeving niet per definitie diervriendelijk als ik kijk naar individuele gevallen. Sommige paarden zijn zo dominant dat elke weldenkende eigenaar zijn paard mooi apart houdt (en iig elke weldenkende eigenaar zijn paarden er niet bij wil hebben), er zijn paarden die in dermate underdog zijn dat je lang kunt gaan zoeken naar een ander lief sukkeltje wat er bij mag staan en je hebt paarden die je gewoon niet happy maakt met voortdurende gezelschap van andere paarden, die vinden het best wel eens gezellig maar ook vaak wel fijn om even een eigen hoekje te hebben zonder het voortdurende gemeut van andere paarden om zich heen. In de regel is een paard idd een kuddedier maar de mens kan het nodige al verstoren door een bepaald opfokbeleid en het is gewoon niet zo dat ieder paard maar bij ieder paard terecht kan en zeker op de wat kleinere stallen of mensen die de paarden zelf aan huis hebben kan het erg moeilijk zijn om de juiste combi te maken. De vraag is ook wie zijn paard eraan bloot wil stellen om steeds maar uit te proberen wat er wel en niet samen gaat, zeker als het bijv. niet om je eigen paarden gaat waar je keuzes voor zou moeten gaan maken.

@Def: Dat kan ook alleen als je heel veel weiland hebt. Wij hebben vier weilanden, een is er net ingezaaid en die is nu drie maanden buiten gebruik. Dat is dus gewoon al rot, want mijn paarden zijn vorige week met dat mooie weer de hele week niet op de wei geweest omdat andere pensionklanten me steeds voor waren :(

Def

Re: "Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:03

Je zou ook stukken kunnen afzetten met minder weiland.
Ik hoor op bokt wel eens voorbeelden van paarden die echt niet in de kudde kunnen staan...
Zelf een hoop paarden meegemaakt, maar nog nooit dat er een totaal niet in een kudde past. Wel eens dat het even moeilijk was de juiste combi te maken.
Als er weinig ruimte is, zijn er vaker problemen, dan hebben paarden idd niet de ruimte om even iets voor zichzelf te doen.

Ik vind deze actie wel goed, al vraag ik me idd af of anky haar paarden het wel zo ' goed' hebben als deze campagne wil dat alle paarden het hebben. Maar ze is wel het gezicht in de paardenwereld. Dat helpt misschien.

Ik ben eigenlijk niet zon fan van de dierenbescherming en ben ook geen geitenwollensokken natural, maar ik denk wel dat sommige mensen even een wake up call nodig hebben in verband met de basisbehoeften van hun paard

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:05

Dan denk ik dat jij de regels niet kent. Ik ook echt niet allemaal, maar het stikt er van de regels en overtreden dan heb je echt de aid die dan wel wat doet, omdat er regels zijn. Zonder regels zoals bij paarden kan/mag die niets.

In de praktijk valt het gewoon zo mee met die dominate en onderdanige paarden. Ja misschien bij paarden die niets meer gewend zijn, maar als ze gewoon in de groep blijven na het zadelmak maken zijn er geen problemen. Die zijn er namelijk voor het zadelmak maken ook zelden. Het paard zelf veranderd niet door een zadel, zijn leefomgeving vaak wel. En dan het paard ook.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:25

mijn paarden hadden wel een paddock in de winter die gedraineerd is en zeker geen vieze wintervacht. Dat krijg je wel als je paarden in een vuile stal laat staan in de winter maar als ze enigszins droog kunnen staan in de winter buiten dan wordt hun vacht helemaal niet vies. :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:30

Mijn ruin is verpest door hem na het afspenen samen te zetten met twee ongeschikte volwassen paarden ;) Die werd pas na 2,5 jaar bij mij weer een beetje normaal in de omgang met andere paarden en zou ik nu op zich wel aandurven om te combineren met een ander onderdanig en rustig paard, ware het niet dat ik vrees dat het met zijn aangepast beslag niet zo'n succes gaat zijn voor de ander, plus dat ie niet mag gaan rennen met zijn net genezen pees en dat doet ie al teveel wanneer hij ernaast staat :+ Hij heeft met de pony gestaan, maar die konden regelmatig (om te stoeien) zo fijn met hun achterbenen op elkaar in staan beuken dat ie om de haverklap kreupel stond omdat dat klein kreng hem weer had gehad. De pony staat nu bij de grote merrie en dat gaat wel goed want de merrie gaat braaf overal naartoe waar die kleine haar rondbaast.

De hengst is veel vent sinds hij dekt, volgens Neon. Is op zich een heel sociaal dier, maar ik denk wel dat er behoorlijk wat geknokt zou worden en daar ga ik de verantwoording echt niet over nemen. Zou niet weten hoe ik het Neonlight zou moeten vertellen dat haar hengst door mijn mislukte combi voorgoed kreupel is :oo

@Def, ik vind persoonlijk onze weilanden al kleiner dan ik ze graag zou willen hebben. Vroegah in Brabant stond ik ergens met nog echt een stuk weiland waar je nauwelijks het einde van kon zien (was trouwens ook leuk als een paard besloot zich niet te laten vangen bedenk ik nu :D ) maar goed, dat moest toen weg voor aanleg van een weg of spoorlijn ofzoiets. Lang leve de gemeente weer. Momenteel woon ik dus in Belgie, de paarden staan drie kwartier met de auto (grotendeels snelweg!) verderop om ze uberhaupt een stal met weidegang te kunnen geven. Kapaza staat vol met advertenties van mensen die een stal met wei zoeken in de provincie Antwerpen, dus ik denk dat het hier net zoiets is als in de Randstad? Vorig jaar zijn wij eens op de fiets rond gegaan, overal gaan vragen waar er wei was of onze pony daar niet terecht kon. Nou, alles bleek daar al weg te moeten steeds. De kant die de gemeentes opgaan hier, gaat iig regelrecht in tegen de kant die de EU policy mbt paarden opgaat. Alle groen en ook volkstuintjes en noem maar op verdwijnen hier.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:35

ja dat is waar, in België is echt niets meer te krijgen van weiland, zelfs niet in West-Vlaanderen want de varkensboeren moeten veel grond hebben om hun mest kwijt te geraken en dus kopen ze maar hectaren op om alleen die drijfmest kwijt te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:37

vancky2005 schreef:
mijn paarden hadden wel een paddock in de winter die gedraineerd is en zeker geen vieze wintervacht. Dat krijg je wel als je paarden in een vuile stal laat staan in de winter maar als ze enigszins droog kunnen staan in de winter buiten dan wordt hun vacht helemaal niet vies. :o

Als het op mijn post slaat moet je beter lezen:
Citaat:
In het artikel melden ze, o zo hypocriet, tenslotte ook niet dat het grootste deel van de meldingen die paarden betreft ongegrond is en gaat over vieze paarden in wintervacht in de kou buiten...

Ik heb dus geen enkel probleem met paarden met vieze wintervacht. De paarden die ik voor klanten reed hadden wel een vieze wintervacht en stonden 24/24 buiten. Die paarden werden uitstekend verzorgd. Onze pony's vroeger ook trouwens. Paarden buiten krijgen vaak wel een vieze vacht, al is het maar omdat ze lekker liggen rollen en er dan een regenbui overkomt, of omdat ze lekker de bagger induiken. Overigens komen mijn paarden als ze op de wei zijn geweest ook als een stel varkens weer terug binnen. No prob lijkt me en dat vindt de DB ook niet normaal gesproken, maar omstanders wel. Daar komt een groot deel van de meldingen waar in het artikel mee wordt geschermd vandaan. Alleen zetten ze DAT er net even niet bij, want dan denkt iedereen 'O die arme paardjes'.

Juist de paarden waar de campagnes overgaan, daar wordt weinig voor gebeld want het grote publiek ziet alleen de weidepaarden staan..

en nu ben ik naar bed