PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:41

De minister ziet het realistisch????
Door aan de sectorraad (met al hun eigen financiele belangen) te vragen met een nota paardenwelzijn te komen????
Dat dacht ik toch niet. Als ze ergens stikken in het eigenbelang dan is het wel bij de sectorraad. Daarom wijst diezelfde sectorraad ook met een hele dikke vinger naar de individuele paardenbezitter. Die zouden het allemaal verkeerd doen. De vinger naar zichzelf wijzen is ook een heel moeilijke beweging.

Daarmee zeg ik niet dat ik zo geloof in de partij v.d. dieren, maar ik geloof zeker niet in de goedertierendheid van de sectorraad :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:48

De grap is juist dat als je dit wél vraagt aan de sectorraad, je hen daarmee een eigen verantwoordelijkheid geeft waardoor ze eerder geneigd zijn om met goede voorstellen te komen en die dan ook te ondersteunen, ze hebben ze immers zelf bedacht?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:08

Welke goede voorstellen m.b.t. weidegang of groepsgedrag heb jij langs zien komen van de sectorraad dan???
Of m.b.t. ruime stallen???

Het enige dat ik over wei heb gezien is een voorstel tot verbod op prikkeldraad. Niet verwonderlijk dat ze niet met andere voorstellen komen. Nogal was stallen die aangesloten zijn bij de sectorraad (ik noem even de fnrs) hebben nl. geen weidegang, paddocks o.i.d. ). Als die paarden geluk hebben worden ze even losgegooid in de bak.

En nog niet zolang heb ik iemand met droge ogen horen zeggen dat ze toch in een groep staan, want ze kunnen naar elkaar kijken op stal. Sorry.. Wat je ook zegt: de sectorraad is er niet voor paardenwelzijn. Die is er voor de eigen portemonnaie van de aangeslotenen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:25

Als je het plan goed gelezen had, had je gezien dat ze wel degelijk andere facetten ook onder de loep nemen, maar hiervoor eerst onderzoek willen afwachten om zo met objectieve parameters te komen. Voorstellen hierover zijn dus gepland in de komende jaren als er meer informatie verzameld is.
Mij lijkt het logisch dat je eerst duidelijke informatie verzamelt voor je regels opstelt, ipv "a la bokt" al dingen te roepen voor je daadwerkelijk weet waarover je praat.

"1. Sector neemt de verantwoordelijkheid voor stalaanpassingen zodat sociaal contact
mogelijk is.
2. SRP-partijen LTO, FNHO en KNHS starten met de WUR in 2009 een onderzoeksproject
voor de ontwikkeling van objectieve parameters om de relatie tussen welzijn en
huisvestingsfactoren vast te stellen, naar analogie van het onderzoek naar
welzijnsparameters in de vleeskalverhouderij. De onderzoeksresultaten kunnen
geïmplementeerd worden in bestaande certificeringssystemen.
3. SRP-partijen LTO, FNHO en KNHS faciliteren daarna de monitoring van paardenwelzijn
onder de verschillende huisvestingsomstandigheden met behulp van deze parameters.
4. Het nieuwe Handboek Huisvesting Paarden wordt door LTO en FNHO in 2010
uitgebracht. Daarin worden richtlijnen opgenomen m.b.t. boxafmetingen, licht- en
luchtkwaliteit, beweging volgens de meest actuele wetenschappelijke kennis.
5. SRP vraagt om toepassing van de nieuwe Handreiking Ruimtelijke Ordening (december
2008). Daarin staan de voorwaarden waaronder lokale overheden kunnen meewerken
aan het realiseren van een schuilgelegenheid.
6. SRP zet zich in om ook de paardenhouderij op te nemen in het vervolgtraject van het
Europese project “Welfare Quality”.
7. Sector wil af van paardenweiden met prikkeldraadomheiningen.
8. Informatie op het gebied van huisvesting ontsluiten en toegankelijk maken voor een
breed paardenpubliek via het NHK.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:39

Alles als het woord "wei" er maar niet in voorkomt. Behalve dan dan bestaande weiden van prikpaaltjes met lint moeten worden voorzien. Want extra wei, verplichte wei... staat nergens.

Sorry Horseyfries: ik heb in mijn leven teveel beleidshoebabeloe gelezen om hiervan onder de indruk te zijn.

Standaardcommentaar als je iets niet wilt laten gebeuren qua beleid en niet rechtuit wilt zeggen dat je iets niet wilt veranderen is:

- ik mis de cijfers
- ik wacht op onderzoek
- het vooronderzoek is nog niet afgerond
- er is onderzoek, maar dat onderzoek is niet goed, ik wacht op nieuw onderzoek
- we zijn richtlijnen aan het ontwikkelen
- we wachten de pilot af en na evalutatie kijken we verder
- het kan niet
- het is te duur
- we nemen de niet te dure niet te moeilijke richtlijnen van een andere sector over (de welzijnsparameters in de vleeskalverhouderij nota bene, lamenielache).

all of the above

done that ;)

Alles om te laten lijken of we er wat aan doen, maar in essentie bedoelen we.. we laten de paarden op stal staan, zagen een stukje uit de houten schotten zodat contact mogelijk is, want ze kunnen al naar elkaar kijken, en we doen veel aan het stalklimaat, want zo'n ding omhangen is een stuk goedkoper dan een stuk wei regelen of de stallen daadwerkelijk vergroten.

Eén grote leugenachtige, op de eigen financiën en prekend voor eigen parochie gerichte bende ;) :j

Maar wel fijn dat jij het gelooft.

Wat ook wel goed is: doe een afleidingsmanouvre: iets als een certificaat veilig paardrijden of zo. Kost een paar cent, levert de paarden niks op, maar het staat zo goed. :\
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-03-09 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:47

...over realistisch gesproken dus... ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:09

Je bent lekker op dreef, Anya..... :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:12

We draaien door, we draaien verder door, we draaien nog verder door, we zijn al doorgedraait

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:21

Heb je het over jezelf, Stoffel? :+

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:25

Hadden wij het hier niet over het dier welzijn?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:28

Jij hebt dus liever Anya dat er al besluiten worden genomen zonder dat er onderzoek naar is gedaan waar de regels minimaal aan moeten voldoen om daadwerkelijk iets te doen voor het welzijn van het paard?
Wei zal vallen onder "beweging", en dat staat wel degelijk vermeld in de lijst, ook valt een wei onder huisvestingsfactoren.

Als je mij vraagt wat slimmer is, eerst regels maken en dan pas nadenken wat de gevolgen zijn en of ze het gewenste effect hebben, of eerst het laatste en daarna de regels maken, dan weet ik wel wat ik het liefste heb en dat ik weer blij ben dat mensen zoals jij de regels niet maken. Voorkomt een hoop ellende!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:34

Nee, maar er is ruim voldoende onderzoek voorhanden. En dat weet jij ook :j
Het melden dat ze weer onderzoek gaan doen is uitstelgedrag.

Enneh ik wil je niet teleurstellen. Maar ik maak regels. En nog goede ook. En bovendien stel ik ze niet uit om mijn eigen hachie te redden. De sectorraad met al zijn aangesloten maneges dus wel. Want tja.. die willen graag blijven bestaan.

Vraag een sector zelf met beleid te komen en ze gaan echt niet bedenken hoe het veel beter kan. Ze gaan bedenken wat ze moeten aanbieden om de dans een beetje te ontspringen. Want als ze zelf niets deden, zou de minister wat doen was het dreigement.

Nou weet je wat, dacht de sectorraad, dan doen we een beetje. Laten het veel lijken. Iedereen happy.

Maar nogmaals Horseyfries: droom maar lekker verder. Tenzij je natuurlijk zelf werkt bij een bedrijf waar de paarden eigenlijk niet buiten komen, verder fantastisch verzorgd worden, dagelijks in de stapmolen staan, dus er volgens jou niets ontbreekt aan hun welzijn? In dat geval kan ik me jouw commentaar voorstellen :j

Even goede vrienden hoor, maar dan ben ik opeens blij met de extra aandacht van de pvdd, terwijl ik daar niet persé een fan van ben.
:j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:48

Maar hoe willen ze het dan zien?
Mijn paarden lopen 24/7 buiten, hebben een schuilstal, maar verder is het een grote modderbende.. en ook dat is niet goed. En dan zitten we hier nog wel op zandgrond. Het paard van mijn zus staan in Flevoland op een grote manege, als je ze daar op de wei zet `s winters blijft er niets van over (ook niet van de paarden trouwens, als ze door de kniediepe klei moeten.

En als ze voor vergelijking naar de kalveren en kippenbranch gaan kijken, hoeven we als paardeneigenaren niet bang te zijn voor de stalmaten.. Zo is vastgelegd dat een vleeskip (die trouwens maar 6 weken oud wordt) op oppervlak van een A4tje moet hebben in de stal.. 3 x 3 is dus ruim zat voor een stal :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:50

Mariska: grond draineren :j
Maar ja dat kost ook wat. Vind ik net zo noodzakelijk om wat aan te doen als aan stalpaarden die niet/onvoldoende buitenkomen in een groep ;)

Of je paarden 's nachts toch binnen zetten zodat ze fatsoenlijk op kunnen drogen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:54

Grond draineren heeft geen zin... Dat werkt alleen als je steeds alle mest weghaald en dat doen we niet.. Zomers rijden we het meteen uit elkaar met de sleep, maar `s winters blijft het liggen.. Met de trekker rij je het land helemaal stuk.
En `s nachts binnen zetten kan niet, geen toestemming om meer bij te bouwen van de grondeigenaar (die ook die drainage niet zal betalen voor ons). Enige wat ik dan zou kunnen doen is ze op een manege zetten..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:21

Heel nederland draineren of allemaal frikandellen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:58

tja.. dan is dat het antwoord Mariska. Of Nederland overdekt maken. Of de optie van stoffel. Gewoon fricandel van maken. Stoffel heeft er echt kijkt op. :j

Maar ik zou zeggen: open eens en topic over dit specifieke onderwerp.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:00

over frikandellen???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:01

dat zeker ook, want je voegt inmiddels niet zoveel toe hier Stoffel.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:05

Ik kan dus zo de politiek in voegt ook niet toe.
Ik denk aan de pvdd dom kletsen kan ik al, ik heb overal een mening over vooral over dingen waar ik geen verstand van heb.
en ik draai door, ik draai verder door, ik draai nog verder door, ik ben doorgedraait.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:21

Stoffel, richt jij een partij op, dan heeft de PVDD tenminste wat tegengas! ;)
Anya, onderzoek in Duitsland en Zweden gaat van heel andere voorwaarden uit dan onderzoek in Nederland. Lijkt me dus wel zinvol dat er voor Nederland gekeken wordt wat haalbaar is.
In het kader van dierenwelzijn alle paarden in de frikandel draaien is in mijn ogen idd erger dan een paard in een stal van 3 x 3 die per dag een uur getraind wordt en daarnaast in de stapmolen komt of aan de hand wordt gestapt.
En als je graag wilt weten wat er op de stal gebeurt waar ik werk, dan vraag je het toch gewoon?
Ze staan dagelijks buiten in de wei, het merendeel in groepen behalve de oudere hengsten en ik ben er helemaal niet bang voor dat er een regelgeving bedacht wordt waar wij niet aan voldoen momenteel. Punt is echter dat ik behalve naar mijzelf ook naar anderen wil kijken en dan zijn er een heleboel plaatsen waar dit soort regelgeving niet haalbaar is en de paarden er toch bepaald niet erbarmelijk bij staan.
Die gun ik in ieder geval wel hun leven ipv een enkeltje slacht, maar blijkbaar denken veel "dierenvrienden" daar anders over.
Brrrr eng hoor, fanatici die denken dat paarden beter dood zijn als ze niet helemaal kunnen leven zoals ZIJ bedacht hebben dat goed voor hun is.... Hééél eng!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:24

Horseyfries: ik vroeg het toch?
Gelukkig staan ze er bij jou oke bij.
En nee, die gaan echt niet allemaal de fricandel in. Zoals gezegd, er komen overgangsregelingen. Altijd.
Maar er maar helemaal niks aan doen omdat het niet haalbaar is.. Dat gaat mij dus heel erg veel te ver.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:38

Er zegt toch ook niemand dat er helemaal niks aan gedaan wordt? Er is duidelijk ingepland dat er wel regelgeving voor gemaakt wordt en het is simpelweg zo dat de sector met "niets" niet weg zal komen, ze moeten dus wel!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:42

ja precies, ze moeten wel.
Ik ben alleen van mening dat ze te weinig doen.
Jij bent van mening dat het genoeg is.
Daarover verschillen wij dus van mening :j
Laten we het daar maar op houden ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:45

Ik spreek je over twee jaar weer, als ze met concrete voorstellen komen! ;)

Stoffel for President!