Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:25

Arabesk schreef:
Ik heb het idee dat veel werknemers ook wel aardig uitgebuit worden in de paardensector. Vaak worden ze zwart betaald, zijn dus niet verzekerd, geen pensioenopbouw etc. En omdat het vaak vrouwen zijn, pikken ze het ook, want ze hoeven immers niet voor het hoofdinkomen te zorgen, dat doet de man al.

Het werk is één van de beroepen met de hoogste risico's op ongelukken, samen met smid en veearts.

ook hier moet ik bijzeggen, mee eens :P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:25

Het ligt inderdaad ook aan je uitgave patroon of je met een loon wel of niet kan rond komen.... ik kan met mijn zorg loontje heel goed rondkomen hoor (samenwonend en 2 paarden)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:26

ik denk zelf dat je moet doen wat je leuk vindt .
en ja ik zit zowat de hele dag op het paard.en ben het ook wel eens zat en ja het is hardt werken .
maar moetje dat niet overal.en ja je hebt zowat geen tijd om te eten. en de tijden zijn niet van 8 tot vijf maar als je plezier in je werk hebt maakt dat alles goed. en ik heb geluk dat ik nog tehuis woon en mijn ouders mijn steunen.heb twee paarden van mijn zelf die rij ik s morgens en ga dan naar mijn werk.
ik zit in vaste dienst, ben ook verzekerd dat was ook de eis die ik had voor ik begon

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:27

Cinnepin schreef:
kan hoor, dat je t niet met me eens bent, en slecht vonden ze me niet hoor ze vonden t jammer dat ik wegging enzo maar maakt verder nie uit! Feit is dat ik nu veel beter betaald word en ik mijn eigen paarden kan onderhouden, mijzelf, rekeningen en mee kan betalen aan t chalet. ( eerst kwam ik haast nie verder dan een telefoonr ekening en een menzis rekening ). Met een minimumloontje red je t gewoon niet zoals ik leef. :)
Dan had ik mn paarden weg moeten doen, nou dan is de keuze heel makkelijk, een beter betaalde baan zoeken :)

daar zeg ik ook niets over meis.... zeg alleen dat je zelf wel in de hand hebt hoe je arbeids voorwaardes zijn.... die krijg je bij een goed bedrijf nl te lezen . oa in je contract staat gewoon hoeveel je verdiend..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:28

Heb alleen de laatste blz gelezen, ten eerste heb ik t niet zo hoog op met eaquor. Deze keurt echt werkelijk elk stagebedrijf wat 1 formeliertje invult goed en daarnaast he bedrijf wat bij hun stagebedrijf van t jaar was viel in de praktijk vies tegen (wel superveel geleerd, maar begeleiding staken hun geen geld in)

Daarnaast, zo slecht is de voorlichting ook nog niet, veel scholen waarschuwen wel dat werken in de paarden hard werken voor een hongerloontje is. Helaas zien veel mensen dit gewoon niet in en denken ondanks alles dat ze de hele dag mogen knuffelen/ poetsen en rijden...

Tja en de sector zelf doet er ook weinig aan om mensen te houden, zwaar werk voor weinig geld gaat de meeste mensen snel vervelen... Denk dat de sector zelf ook zn verantwoordelijkheid moet nemen en kijken op welke wijze men goede krachten wel binnen kan houden.

Anoniem

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:30

precies Nimmy!
Ik weet een bedrijf die al heel lang op de 'zwarte' lijst staat van een school. Maar die mag gewoon stagaires begeleiden!! terwijl er daar al zoveel zijn weggegaan... op een nare manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:31

klopt maar ik ben om de tuin geleid,! hier ga ik trouwens niet verder op door op bokt :) das prive :)

Maar ik denk dat je paarden beter als hobby kunt hebben dan als werk :)
Ik vertrok sochtends om 6 uur. ik kwam savonds om 8 uur weer thuis, en dan nog mn eigen paarden, ook datw as een rede om te stoppen, Het schijnt dat ik toen ookal CVS had en had gewoon de puf nie meer voor mn eigen paarden! Ik werk nu gemiddeld 20 uu per week en verdien veel en veel meer met toen een werkweek van 50 + dat ik tijd genoeg heb voor mn paarden :P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:31

Ik vind het je nogal dom als je een baan zonder arbeidsvoorwaarden/pensioenregeling ed aangaat. Dan ben je al niet echt verantwoordlijk bezig.
En over het hoogste risico zou ik niet te hard roepen, ken wel beroepen waar het risico nog wat hoger ligt.

Ik denk dat de (met name) jeugd tegenwoordig ook een tikje te verwend is om nog echt hard te werken, die denken dat alles aan komt waaien. En dan even terug komend op het werken in de paardenbranch het niet alleen een beetje hobbelen is, er gebeurt echt meer op bv een pensionstal.

En als je niet voor een MBO loon wil werken had je wellicht een hogere opleiding moeten gaan doen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:32

Citaat:
Denk dat de sector zelf ook zn verantwoordelijkheid moet nemen en kijken op welke wijze men goede krachten wel binnen kan houden.

helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:32

VivaLaVida schreef:
precies Nimmy!
Ik weet een bedrijf die al heel lang op de 'zwarte' lijst staat van een school. Maar die mag gewoon stagaires begeleiden!! terwijl er daar al zoveel zijn weggegaan... op een nare manier.

zo'n bedrijf ken ik ook, misschien bedoelen we wel dezelfde. De schoolw as niet te spreken over dat bedrijf, maar toch leerlingen erheen laten gaan

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:34

19LindA83 schreef:
Ik denk dat de (met name) jeugd tegenwoordig ook een tikje te verwend is om nog echt hard te werken, die denken dat alles aan komt waaien. En dan even terug komend op het werken in de paardenbranch het niet alleen een beetje hobbelen is, er gebeurt echt meer op bv een pensionstal.

Is ook zo.. En veel mensen kiezen ook verkeerd, ja ik wil iets met paarden en hebben als ervaring 1 keer per week een uurtje op een manege hobbelen, dan gaat het gewoon echt tegenvallen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:37

en die mensen zouden al niet door de take-in moeten komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:39

Met mijn ene ex-bazin (wow dat klinkt streng) ben ik nu overigens nog vriendinnen. Heb daar veel geleerd en nu nog steeds want ik les nog bij haar en zij komt op wedstrijd weleens bij mij kijken en ik pas nog bij haar. Is heel leuk verlopen, van beide kanten. Zo kan het dus ook gaan! :D

Op het andere bedrijf reed ik echt ALLEEN maar.. africhten, corrigeren, lesgeven, stagaires begeleiden buitenritten begeleiden. Was ook erg leuk, af en toe had ik gewoon ZIN om te mesten door al dat rijden :P
heb ik ook veel van geleerd! Was leuk als er dan weer een paard kwam waarvan je het niet verwachtte die ZZ Zwaar bleek gelopen te hebben ooit...
Mis dat echt... maarja.

19LindA83

Nee inderdaad, ik verbaas me echt over de stagaires bij ons tegenwoordig, bij elke scheet meldden ze zich ziek, toen ik stage liep ging in met meijn onderarm/gips gewoon naar het werk, zak erom heen en ik kon mensen wassen!!!!

Denk dat dat ook de reden is dat veel oude beroepen niet in trek zijn, dat is hard werken en tegenwoordig zit iedereen leiver op zijn luie kont

Nimmy

Maar dat komen ze wel... een school heeft ook belang bij zoveel mogelijk leerlingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:40

Rana schreef:

Ze zouden een intake moeten maken van 2 weken aanpakken op een paardenbedrijf, waar de leraren dan ook elke dag meewerken (die zelf ook vaak niet van aanpakken weten, maargoed)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:40

er zijn inderdaad ook vast een hoop goede bedrijven, maar daar hoor je dan niks over!!!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:42

VivaLaVida schreef:
Rana schreef:

Ze zouden een intake moeten maken van 2 weken aanpakken op een paardenbedrijf, waar de leraren dan ook elke dag meewerken (die zelf ook vaak niet van aanpakken weten, maargoed)

Iedereen een voorstage laten doen, verplicht 4 weken op een bedrijf meewerken in een vakantie ofzo, zodat mensen weten wat ze te wachten staat en optijd kunnen afhaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:43

Toen ik bij het ene bedrijf ging werken zei de lerares: nou, weet wat je doet want er zijn veel stagaires daar met narigheid weggegaan en het is hard werken... ik kwam daar ik dacht: om 9u beginnen????? lachertje...
een uur pauze op een dag!!! en om 6u alweer klaar.
En ik reed de hele dag... hartstikke relaxt dus, en dan na te gaan dat er mensen waren die daar weggingen want het was te zwaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:46

Nimmy schreef:
Iedereen een voorstage laten doen, verplicht 4 weken op een bedrijf meewerken in een vakantie ofzo, zodat mensen weten wat ze te wachten staat en optijd kunnen afhaken

dan zijn er al de helft minder aanmeldingen :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:47

Ik heb mijn goedbetaalde baan omgeruild voor een baan in de paarden.
Ik werk 3 keer zo hard als in mijn oude baan ik maak tig meer uren en ik krijg iets van 30 % minder betaald. Maar ik had het jaren eerder moeten doen. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest.
Ik poets en rijd paarden en krijg er nog voor betaald ook!Met mooi weer fijn in de buitenbaan bezig en met slecht weer in de binnenbak.

Naast parttime op een dressuurstal heb ik ook een eigen stal.
Ik vind het niet erg om voor minder geld te werken. Ik weet nml dat het slecht verdiend die paarden. Ze kosten heel veel in verhouding wat ze opbrengen.Dat de lonen dus omhoog gaan zie ik niet snel gebeuren. Hoeft ook niet ik krijg op andere vlakken genoeg beloning. In mijn 9 tot 5 baantje was ik om de haverklap ziek, griep / verkouden veel hoofdpijn.Regelmatig aan de pijnstillers om toch te gaan werken. Ik ben sinds ik hier werk maar 1 keer niet lekker geweest.

Na mijn 9 tot 5 baantje was ik helemaal duf, 's avonds vaak alleen nog maar zin om bank te hangen. Van de hele dag lichamelijk hard werken heb ik juist 's avonds energie. Nog wat lesklantjes, een extra paardrijden of huishoudelijk werk, kom maar op.
en 's nachts slaap ik als een roos :z

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:48

VivaLaVida schreef:
Nimmy schreef:

dan zijn er al de helft minder aanmeldingen :D

en zo blijven de goede vanzelf over, als de sector dan zn verantwoordelijkheid neemt en actie onderneemt om personeel te houden zijn alle problemen opgelost ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:52

Ja :D Zullen wij maar in de sector-raad paardenhouderij gaan :D

Ik hoop over een poos op werkvakantie naar amerika te gaan, naar een bepaalde stal, en dan ooit daarheen te emigreren.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:53

Ik denk dat het helemaal klopt wat ze schrijven ... maar ook stagebedrijven moeten het werk aantrekkelijk maken(en de stagelopers niet alleen als veeghulp gebruiken ) .. en er een eerlijk beeld van schetsen hoe het gaat in het bedrijf ... hier op ons opfokbedrijf poepen en vreten de paarden gewoon door ook in het weekend :+ ..en dat betekend dat er gewoon gemest en gevoerd moet worden ...

Dat vergeten heel veel mensen ... het is gewoon 7 dagen per week hard werken ... wij kiezen daarvoor en doen het met veel plezier ... maar als ik een stage aanvraag heb .. geef ik gelijk aan dat het gewoon hard werken is ... Maar vooral mooi werk waar ik dagelijks van geniet !!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:58

Mijn mening is dat je ten eerste echt feeling voor paarden moet hebben en dan bedoel ik in de breedste zin van het woord om er mee te willen werken. Verder zie ik de stagiares bij ons op stal niks anders doen dan alleen maar elke dag uit mesten en vegen, verder niks! Dat werkt niet echt stimulerend lijkt mij!?