Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:40

Het is uitzonderlijk gedrag voor een hengst,toch zie je het wel vaker voorkomen in het wild.Hengsten doden daar soms veulens die niet bij hun kudde horen bijvoorbeeld.En inderdaad de manier waarop de meeste hengsten gehouden worden maakt hun gedrag er niet beter op.Wel heel sneu voor de merrie en haar eigenaren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:03

het is niet zoals bij de leeuwen, dat een nieuw mannetje alle aanwezige jongen doden, om zelf te kunnen paren. zo werkt het niet bij paarden.het zal weleens gebeuren dat een hengst een(zeker niet alle!) veulen dood, maar dit is ook abnormaal gedrag.
en dit was geen veulen.
het zal wel een raadsel blijven, maar zonde van zo'n zeldzame merrie!

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:05

jetje wat erg zeg maar denk dat dit bericht maar een half verhaal is.
er staat dus wel dat de hengst gewoon op stal stond maar waar stond de merrie?
en hoe lang stond deze hengst hier op stal ?
heeft hij al vaker dit gedrag vertoont?
ik denk toch niet dat je meteen maar zo de keuze maakt om zo een zeldzaam dier af te maken.
dan moet er toch veel meer aan vooraf zijn gegaan.
vooral omdat al de hengsten van deze eigenaar verwijderd moeten worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:11

inge1968 schreef:
jetje wat erg zeg maar denk dat dit bericht maar een half verhaal is.
er staat dus wel dat de hengst gewoon op stal stond maar waar stond de merrie?
en hoe lang stond deze hengst hier op stal ?
heeft hij al vaker dit gedrag vertoont?
ik denk toch niet dat je meteen maar zo de keuze maakt om zo een zeldzaam dier af te maken.
dan moet er toch veel meer aan vooraf zijn gegaan.
vooral omdat al de hengsten van deze eigenaar verwijderd moeten worden.

Waar haal je dat ineens vandaan? Het enige dat in het nieuwsbericht stond was de stal een ADVIES gaf om DEZE hengst af te laten maken?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:23

Zonde van de merrie, maar dat de hengst hierom afgemaakt moet worde is overdreven, een hengst is een hengst, dat zijn niet altijd lieverdjes.

Even onderzoeken door een dierenarts, of de hengst niet wat mankeerde, iets waardoor hij zo woest om is geworden, hij heeft een lieve uitdrukking op de foto, ik geloof er niets van dat hij de kwaad in zich heeft, misschien is het de opsluiting wat hem dol had gemaakt, of een andere reden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:31

wie zegt dat ie is opgesloten? opsluiten waarin? een stal-zoals de meeste paarden/ die doden niet, al komen ze er maar een uurtje per dag uit...
en er is geen lichamelijke ziekte, waardoor een paard zou doden. alleen een hersenkronkel.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:34

Zonde van die merrie..
Maar ook vreemd dat die hengst er dan zomaar in de buurt kon komen.
Erg apart trouwens die oren, had dit nog nooit gezien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:36

Het zou kunnen, een box is toch opsluiten? dat hij het even zat is, maar het kan ook zijn een tumor ofzo in het hoofd, vandaar ook dat ik erin zet onderzoeken door een dierenarts, verklaart misschien zijn gedrag.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:41

veel mense praten hier over afmaken,dat is volgens mij helemaal niet aan de orde,de eigenaar van de stallen wilde de hengst binnen 48 uur van zijn erf af hebben,ik snap heel goed dat hij geen enkel risico wil lopen,die paarden zijn een vermogen waard.

sorry,bericht is vanochtend veranderd lees ik nu.......... :o ze willen hem wel in laten slapen.
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 21-03-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:42

Als ik het goed gelezen heb, was het de merrie die zo waardevol was en niet de hengst. De titel kopt toch ook: ZELDZAME MARWARI MERRIE OVERLEDEN NA AANVAL HENGST. Dus het gaat er niet om dat hier mogelijk een waardevolle hengst wordt afgemaakt maar een bijzondere merrie is gedood door die hengst. Ik zie nu overigens ook aan de oortjes dat de hengst van hetzelfde ras is...Die zal dan ook wel vrij uniek zijn. Ik zou er persoonlijk dan ook voorstander van zijn om eerst uit te zoeken hoe en wat precies en dan pas besluiten of je het dier afmaakt of laat leven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:45

Ja ik ben er ook voor om eerst te laten na te kijken door een dierenatrs, wat er is, ipv zomaar hup in te laten slapen, zonde het is ook een marwari van ras, en die kom je echt buiten pakistan niet vaak tegen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:46

supertinkie schreef:
Als ik het goed gelezen heb, was het de merrie die zo waardevol was en niet de hengst. De titel kopt toch ook: ZELDZAME MARWARI MERRIE OVERLEDEN NA AANVAL HENGST. Dus het gaat er niet om dat hier mogelijk een waardevolle hengst wordt afgemaakt maar een bijzondere merrie is gedood door die hengst. Ik zie nu overigens ook aan de oortjes dat de hengst van hetzelfde ras is...Die zal dan ook wel vrij uniek zijn. Ik zou er persoonlijk dan ook voorstander van zijn om eerst uit te zoeken hoe en wat precies en dan pas besluiten of je het dier afmaakt of laat leven.

Dit slaat nergens op! Als de hengst waardevol is mag hij niet afgemaakt worden, maar is hij niet zo uniek dan mag hij dood? Lekkere paardenliefhebber ben jij!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:39

Urielle schreef:
kimnytocize schreef:
Als je niet de juiste facaliteiten bezit om een paard te houden dan moet je zo'n paard ook niet houden.
Zo ben ik zelf op zoek naar een jong talentvol paard, maar een hengst zal ik nooit nemen omdat er ten eerste: merries op stal staan, en ten tweede; de stallen niet geschikt zijn om een hengst (of wild paard) in te houden.

Je kunt alles overdrijven hoor.
Wij hebben regelmatig hengsten op stal gehad, ook gewoon in een box naast een merrie gezet gehad, geen probleem.
Momenteel een goedgekeurde dekhengst op stal, staat een ruin tussen en dan de merries. Hebben ook verschillende merries tegenover gestaan. En op de wei zit er zo'n tien meter tussen als ze allebei aan de draad gaan staan.

Ja, een hengst heeft wel eens last van zijn hormonen en wordt dan drukker, maar het is gewoon een paard, geen monster >;)

Inderdaad gaat het vaak ook wel goed, maar een hengst blijft een hengst dus moet je er nou eenmaal voorzichtiger mee omgaan dan met een ruin of merrie (uitzondering daargelaten). En dat ik geen hengst zou aanschaffen is mijn persoonlijke voorkeur, omdat ik de problemen niet wil opzoeken ivm de vele merries op stal. Wat is daar zo overdreven aan, als ik vragen mag?

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:44

Nou lekker verhaal is dat! Ik moet zeggen dat ik nog nooit van deze paarden gehoord heb, maar echt mooi vind ik ze niet. Wel vervelend!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:57

nou wat een onzin verkondigen sommigen...........als de hengst waardevol is mag hij niet zomaar afgemaakt worden en anders wel?

als een hond een ander dier heeft aangevallen moet hij direct afgemaakt,maar omdat het een paard is,is dat ineens niet aan de orde?

ik ben overigens nooit voor zomaar afmaken.
eerst kijken wat er aan de hand is geweest.

al vind ik het vreemd gedrag voor een hengst om die merrie zo heftig aan te vallen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:02

Ik denk dat je er ook gerust van mag uitgaan dat de eigenaren eerst kijken of er een oorzaak is voordat ze besluiten het dier te afmaken. Overgens zou ik het wel erg zonde vinden, een zeldsaam paardenras is wat anders dan de hond van de buren. Je moet nu geen appels met peren gaan vergelijken maar wat verder kijken dan dat je neus lang is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:04

nouja het was een voorbeeld(je hoeft niet meteen te zeggen dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is)...........is een paard dan meer waard alleen omdat hij zeldzaam is?
zou je niet net zo goed met een minder zeldzaam paard om moeten gaan?

maargoed wie ben ik..........

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:32

Wie zegt dat de eigenaar er niet goed mee om ging?
Een paard is idd meer waard omdat hij zeldzaam is, maar dat maakt zijn leven niet per definitie meer waard. Het kán echter wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:47

sorry dat bedoelde ik ook.
natuurlijk ligt de geldwaarde hoger.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:59

Misschien is deze hengst wel gebruikt maar dit is typisch gedrag van een gefrustreerde hengst die niet weet hoe hij met een merrie om moet gaan en dus in de aanval over gaat. Heb dit al eerder gezien in het echt maar dat liep slecht af voor de hengst ipv andersom. Een echte dekhengst, althans uitzonderingen nagelaten, doet dit niet. De reden waarom mensen hun paard niet voor de lol hengst moetn laten en men op de meeste stallen ook hengsten weigerd. Dit is logisch gedrag van een hengst die niet in groepsverband leeft en waarschijnlijk niet of nouwelijks dekt. Het dier kan er niets aan doen. Ruinen en met andere ruinen laten wennen aan een groep en het komt helemaal goed. Zonder zijn hormonen die door zo'n beest zijn lijf jagen is het vast een heel ander paard.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:01

Deze hengst is goedgekeurd. Echter kan niet volgens mij :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:35

deze mensen fokken deze paarden. dus een ruin is wel makkelijker te houden, maar wat moeilijker mee fokken :P
ik neem aan dat ze wel weten hoe ze met een hengst om moeten gaan. ze gaan in de VS toch wat relaxer met hengsten om daar, zie maar in de western sport. daar zie je geen verschil in gedrag tussen een hengst of een ruin...en ze hebben daar natuurlijk oneindig de ruimte, maakt het ook wat makkelijker.
helaas om zo'n paard in het hoofd te kijken, moet ie toch eerst dood. bij autopsie kunnen ze pas in de hersenen kijken.ik neem aan dat geen DA zit te wachten op een gedegen lichamelijk onderzoek bij zo'n paard.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:49

Interessant hoe veel mensen reageren, bij berichten als: 'man doodt merrie in haar paddock' (ik noem maar even iets, wil hier niet mee beweren dat deze merrie in de paddock stond of wat dan ook) komt heel bokt voorbij: hang hem aan de hoogste paal, de straffen zijn niet hoog genoeg, zet hem maar bij een agressief paard in de wei en laat het hem zelf voelen... zulke berichten.

Nu heeft een paard en ander paard gedood, en nu mag volgens vele de boosdoener een nieuwe kans krijgen, en is het niet nodig om hem af te maken omdat het instinct is? Pardon dan voor mijn mening: Een paard is een groot dier. Nu is het een paard geweest dat hij aanviel, straks is het een persoon, een onschuldige toeschouwer, of erger nog... een kind dat hij aanvalt. Weg met dat dier. 700kg hou je echt niet tegen wanneer het écht agressief wordt. Hij hoeft van mij niet meteen dood of wat ook, maar ver weg van (onkundige) mensen die niks met hem te maken hebben. Zulke risico's wil je toch niet lopen.. wat is nu belangrijker, het leven van een mens of een agressieve hengst? kom op zeg.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 21-03-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:50

Leuke hengst...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:53

@telpeva-precies! :j