Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:24

kazary schreef:
Nodig zijn die dingen ook niet.
Oke in goed gebruik is er niets mis mee, allenw orden zo weinig goed gebruikt. En die mensen die ze goed gebruiken kunnen ook wel zonder als ze willen. Bij alle andere is het verbergen van rijtechnische onkunde.

Hoezo,..... hoe wil jij een paard trainen aan de longe, ja met dubbele, maar dat mag dan ook niet eigenlijk.
Pessoa bijvoorbeeld is zo goed om een paard los door zijn lijf zonder ruiter te krijgen! waarom zou je dat verbieden? kunnen ze beter investeren in cursussen hulpteugel-gebruik op maneges voor de meiden die hun verzorgpony's/later eigen pony een hulpteugel omknuppen. Want ze doen het toch wel, dus dan maar leren hoe je het GOED moet doen...

DendroFleur

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:35

Misschien kunnen ze er ook nog even inzetten hoeveel en welk merk ik moet voeren, hoe lang ik in welke gang en op welke hand moet rijden.

Maar even serieus, waar ik me vaak aan erger zijn de menners die hun paarden los voor de wagen laten staan omdat ze altijd zo braaf zijn. Ik vind dat dat soort bewust gevaarlijk gedrag gestraft zou moeten worden. Maar meer iets voor een wedstrijdleiding dan voor een overheid.
En paarden die te slecht verzorgd worden, geen ontworming, te weinig bekappen, weinig eten en geen droog stuk grond waar ze kunnen staan. Maar ook paarden die onregelmatig zijn en toch lessen moeten lopen of die doorwerken met een verse drukplek.
Maar dit zijn incidenten waar een dierenbescherming oid moet ingrijpen. Daar heeft een overheid niets mee te doen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:40

Zouden ze dan geen dikke winterdekens gaan verbieden ook.

Soms lees ik hier op bokt mensen die ongeschoren paarden 2 winterdekens opleggen als het nog geneens vriest...

Je kan de regeltjes zo gek niet bedenken feitelijk... leuk spelletje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:51

anneliesdj schreef:
*link verwijderd*

Daaristie!! Maar ik zie nu dat die lekkere vent van mij maar de helft heeft gescand, morgen de resterende pagina mensen! (sorry)

Ik heb 'm net op tijd kunnen lezen. ;)
Prima punten toch?!
Van mij mag het nòg scherper, maar goed.

Ben benieuwd naar de rest van het artikel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:22

Heb het niet meer kunnen lezen, ben wel nieuwsgierig geworden.

Alle hulpteugels afschaffen klinkt in ieder geval alvast heel goed ... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:24

Misschien kijk jij niet verder dan je neus lang is.... of heb je zelf 0% ervaring met hulpteugels.. maar er zijn mensen die er wél mee om kunnen gaan waardoor een paard fijn los in zijn lijf komt... Of bijv van de fysio met touwtjes moeten longeren.. :)*

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:26

Het kan ook zijn dat jij 0% ervaring hebt met gewoon longeren zonder hulpteugels en je paard daar fijn los van in het lijf komt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:27

kan zijn..........
vertel maar eens hoe jij dat ziet?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:29

Gewoon, lekker de achterhand erbij, ontspannen rug en een paard dat het hoofd heerlijk laat zakken.
Ik hoef aan de longeeerlijn geen krulletje, dat geeft geen meerwaarde. Wel een goede achterhand en losse rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:32

Wie had het over een krulletje dan? Dat is een misverstand uit de hulpteugelen wereld... :)
Hoe laat jij een paard bij elkaar komen dan?

Dus je bedoelt niet nageven? Er zijn mensen die dat wel willen aan de longe. Niet alleen de rug, ook de nek moet loskomen. En daar hoef je niks strak voor te knuppen hoor......
Bijv pessoa vind ik zelf heel fijn. Lang en laag....niks krulletje!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:33

He jammer dat het artikel weggehaald is, ik zou het nu even lezen omdat ik eerder geen tijd had.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:35

Waarom is het artikel eigenlijk weggehaald? Is toch hartstikke on-topic!?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:36

Auteursrecht?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:38

Toch zie je dat vaak, een paard dat achter de loodlijn loopt door de hulpteugel. En dan niet los laat in het lijf.

Nageven doet een paard ook op het halster.
Hoe je dat doet, ja leg dat maar eens uit. Ik ga een poging wagen. :)
Van achter opdrijven met je lichaam en/of je zweep. Van voren vang je op met de hand. Klinkt raar aan een enkele longeerlijn, maar door gewoon lichte druk te hebben op de lijn zal je paard daarop naar beneden zakken. Dan laat je de druk los en het paard ziet dat als beloning. Eigenlijk hetzelfde als met rijden. Van achter naar voor longeren. En na een paar keer lukt het met alle paaren, Ook de stresskippen die zich vaak juist alleen meer tegenwerken op een hulpteugel. Ook al zit die los.
Zo longeren is niet wat een paard moet leren, wel een handigheid van de longeur.
Echt zo fijn, want je hebt altijd alles bij de hand. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:38

Laatst bijgewerkt door Eline op 51 min geleden, in het totaal 2 keer bewerkt
Scan verwijderd ivm auteursrecht

Ja dus ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:42

Een goed gebruikte hulpteugel richt minder schade aan dan een stuge tegenwerkende ruiterhand.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:44

Nah! Da's toch raar! hoeveel berichten worden hier wel niet van andere sites enzo overgekopieerd? En TS is notabene Boktcorrespondent! En gaf ook aan of iemand de digitale versie kon plaatsen!?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:44

En een verkeerd werkende hulpteugel en een verkeerd werkende hand?Want goed met slecht vergelijken is niet helemaal een eerlijk vergelijk :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:47

Misschien is het wel beter om helemaal niet meer paard te rijden :)*

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:48

kazary schreef:
En een verkeerd werkende hulpteugel en een verkeerd werkende hand?Want goed met slecht vergelijken is niet helemaal een eerlijk vergelijk :)

Maar wie zegt mij dat jij geen slecht werkende hand hebt? ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:49

Dat zeg ik toch ook niet? Het gaat mij om het vergelijk van goed en slecht. Dan moet je 2x goed of 2x slecht met elkaar vergelijken. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:51

kazary schreef:
Dat zeg ik toch ook niet? Het gaat mij om het vergelijk van goed en slecht. Dan moet je 2x goed of 2x slecht met elkaar vergelijken. :)

Juist niet toch? Slecht is slecht, en blijft slecht, ook als er nog iets slechters bestaat ... Volg je me nog :D ?

Lekker offtopic ...

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:52

Heb het artikel gelezen en in sommige punten kan ik me wel vinden maar dat staat ook al in die welzijnsnota (bv over weidegang) en verder denk ik dat de meeste punten echt niet haalbaar zijn en kan ik me er niet in vinden. Als ze die punten daadwerkelijk willen doorvoeren helpen ze de hele paardensector nog om zeep.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:56

euh, nee volg je niet meer :D

Een goede hulpteugel zal vast beter zijn dan een slechte hand. Geloof ik meteen.
Maar een slechte hulpteugel en een goede hand zal ook iedereen zeggen de goede hand is beter.

Maar een slechte hand en slechte hulpteugel? Doe mij die slechte hand dan maar, daar kan vaak minder (hefboom) druk op zitten dan op een hulpteugel. Kan een paard ook nog eens tegen in gaan.

Snap jij mij nu nog? :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:00

Ik zie liever van beide het goede