De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:47

jasmijn78 schreef:
Paintlinger schreef:
We hebben ook al een paar Paintlingers en een draflinger, een KWPN-linger, een gronlinger, een newforrestlinger, een quartlinger......enneh...vast nog wel meer...

Maar daar blijkt niet zo veel vraag naar als naar de BP. Dus om gericht zulke kruizingen te gaan fokken en er een stamboek voor op te zetten zijn te weinig liefhebbers voor :)*

Ik denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op een kruizing met een draver en een haflinger.

Ik zit ook niet te wachten op een bonte fries.....en toch worden deze kruisingen gericht gefokt en is het een stamboek.... :roll:
M.a.w..... je mag best een beetje aardig blijven hoor....ik hoef echt geen halflingerstamboek, maar vind dit verder toch ook wel een beete onzin...
Onder het mom van: "ow, we beginnen gewoon een nieuw stamboek, dan hebben we toch gewoon paarden met papier" :\

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:49

Rijerijerije schreef:
Quellian schreef:
Ik vind het zonde, koop dan gewoon een Tinker als je een bonte met veel beharing wilt hebben.

Friezen horen zwarte parels te zijn :)

Daarom is er dus ook een "compleet" nieuw ras in het leven geroepen...Paarden zoals bonte Willem zijn dus geen friezen, maar voeren alleen een bepaald percentage Fries bloed. Echt bonte friezen zonder papier blijven dus gewoon een bont paard zonder papier. En Friezen blijven dus gewoon zwart...

Ik had Willem graag voor mijn merrie gehad, kon helaas niet uit....

Nieuw? Nieuw? :=
Het is fijn dat er nu blijkbaar een echt Barock Pinto stamboek is maar de Barock Pinto's zijn in Duitsland al veel langer bekend en worden ook door de verschillende Duitse stamboeken opgenomen en gekeurd (zoals bijvoorbeeld de hengst uit het bericht van Lyonesse bij het DPZV).

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:52

het is wel een lekker ding *D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:53

Nico pinto Friesian, zeer veel gebruikt in Amerika:
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:55

Aparte paarden om te zien maar ik vraag me af hoe lang het gaat duren tot ze redelijk uniforme nakomelingen gaan zien. Zo in het begin is het toch vooral ook veel geluk hebben omdat ze nog aan het kruisen zijn tussen de fries en een rijpaard. Ik heb de site nog niet gelezen. Maar ik mag toch hopen dat er wel een planning is wat betreft het uiteindelijk weg laten van deze kruisingen tussen rassen en er slechts verder gefokt wordt met de nakomelingen van deze kruisingen. Dit zal lang duren. Maar ik hoop dat dit geen poging is alleen geld te verdienen aan kruisingen om dan het stamboek stuk te laten vallen.

Ik lees hier ook een aantal dingen die naar mijn idee niet kloppen. De tinker heeft niets te maken met dit nieuwe ras. De tinker heeft zelfs als het goed is niet veel weg van de fries. Als je dat verschil niet kunt zien is er of iets mis aan het gaan in de fokkerij of je hebt niet voldoende kennis van en kijk op de verschillende paardenrassen.

Ook zouden het kruisingen zijn en dat is geen ras. Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens (zie hier boven). Maar hoe denk je dat rassen ontstaan? Ooit wel eens een fatsoenlijk paardenboek gelezen waarin ook uitgelegd staat hoe de rassen ontstaan zijn en uit welke andere rassen ze zijn ontstaan? Ja, je begint met kruisingen maar uiteindelijk met goed gecontroleerd fokken kan er een heel nieuw ras ontstaan. Van een ras spreek je echter pas als bepaalde eigenschappen vast staan. Maar je moet ergens beginnen toch? En dat begin kan dan maar beter goed gecontroleerd en vastgelegd worden.

meeikk

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:58

willem is wel heul sexy :D
al vindt ik bonte nico wat minder :P

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:59

Ik vind het super!
Wij hadden ook een bonte fries veulen
(fries x bonte willem) en ik vond het geweldig dat er een stamboek in Nederland kwam voor deze paarden.
Helaas heeft zij niet oud mogen worden, maar anders hadden we haar zeker in dit stamboek laten opnemen.
Het zijn echt prachtige paardjes! :P Toch?
Afbeelding

Er komt ook steeds meer animo voor dus een stamboek is echt niet raar. En de meeste rassen komen voort uit kruisingen dus waarom zou dat bij deze niet kunnen. ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:04

Tjah.. Ik zou dan toch liever een mooie bruine/voskleurige fries zien die veel luxer is en op kan tegen de goede WPN'rs die NL fokt.. Dat we er een nieuw wedstrijdpaard bij krijgen ipv een bonte :S

Wel gunstig voor fokkers die een fries met aftekeningen krijgt, die kan gewoon door naar dit stamboek dan of niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:05

ik vind het mooie paarden, en een goed initiatief!!
waarom zou je er geen stamboek van maken? alle stamboeken zijn toch ooit met een goed gelukte kruising begonnen??

lijkt me ook wel een gat in de markt... ik denk dat hier veel liefhebbers voor zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:06

Romyv, waarom zou een bonte geen wedstrijdpaard kunnen zijn, en een vos of bruine wel... leg dat eens uit?

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:06

@ Romyv, helaas mag dat volgens mij niet... Mag maar hoogstens 87, nogwat % fries in zitten. En als je gewoon een fries met aftekeningen hebt, is dat als het goed is 100 % fries en dat mag dus niet. ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:07

juval schreef:
Romyv, waarom zou een bonte geen wedstrijdpaard kunnen zijn, en een vos of bruine wel... leg dat eens uit?

dit paard mist en luxe en bont is (zeker naar mijn voorkeur, maar ook van vele andere) niet het plaatje wat ik graag zie ik de dressuur.. oneerlijk maar waar..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:07

Romyv schreef:
Tjah.. Ik zou dan toch liever een mooie bruine/voskleurige fries zien die veel luxer is en op kan tegen de goede WPN'rs die NL fokt.. Dat we er een nieuw wedstrijdpaard bij krijgen ipv een bonte :S

Wel gunstig voor fokkers die een fries met aftekeningen krijgt, die kan gewoon door naar dit stamboek dan of niet?

Het zijn geen bonte friezen, het zijn bonte paarden met fries bloed.
Deze paarden kunnen ook prima op tegen de WP ers, zie mijn bericht over Bizkit.
Friesen met aftekeningen kunnen hier niet worden opgenomen omdat ze MAXIMAAL 85% fries mogen zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:08

Vernon schreef:
@ Romyv, helaas mag dat volgens mij niet... Mag maar hoogstens 87, nogwat % fries in zitten. En als je gewoon een fries met aftekeningen hebt, is dat als het goed is 100 % fries en dat mag dus niet. ;)

dat is wel jammer!! heb ooit eens een geweldig goed sape nakomeling gezien die rondom wit gelaarst was.. fantastisch goed paard, maar geen fries volgens de eisen die eraan gesteld worden..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:15

Als ik het goed begrijp zou dat paard bij het europees stamboek goedgekeurd moeten worden, dan kruizen met een mooie bonte kwpn merrie en voila; een nieuwe lijn barock pinto's met die hengst als beginpunt! (maar ik weet het goede niet van het europees stamboek dus het zou kunnen dat ik er naast zit).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:19

Malenka schreef:
Als ik het goed begrijp zou dat paard bij het europees stamboek goedgekeurd moeten worden, dan kruizen met een mooie bonte kwpn merrie en voila; een nieuwe lijn barock pinto's met die hengst als beginpunt! (maar ik weet het goede niet van het europees stamboek dus het zou kunnen dat ik er naast zit).

En niet zo'n klein beetje ernaast ook. Het Europeesstamboek komt in dit hele verhaal niet voor want het is niet EU erkend.
Misschien verwar je het Europeesstamboek met een Europees erkend stamboek.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:53

ansje1985 schreef:
Ziet er echt heel mooi uit!!!

Nou had ik me laten vertellen dat een tinker ook een bonte fries is..maar dat is dus helemaal niet waar???

Niets van waar, Friezen zijn van oorsprong, hoe kan het ook anders van Friesland, Tinkers uit Ierland, even zoeken op de wiki, maar wat men jou vertelde is niet waar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:23

janderegelaa schreef:
Malenka schreef:

En niet zo'n klein beetje ernaast ook. Het Europeesstamboek komt in dit hele verhaal niet voor want het is niet EU erkend.
Misschien verwar je het Europeesstamboek met een Europees erkend stamboek.

Zoals ik al aan gaf weet ik het goede niet van het europees stamboek. Dit omdat ik het zelf (nog) niet zo erg serieus neem. Maar het is dus ook niet erkend. Oke, dan geld wat ik aan geef inderdaad niet. Dan is er weinig (niets?) waar je met een frieze hengst met veel wit heen kunt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:33

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:38

Het lijkt me wel gaaf als je een nieuw ras "ontdekt"

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:48

Quellian schreef:
Ik kan ook wel een Haf kruisen met een Shet, het een Shetlinger noemen, het een prachtig beest vinden (ouders bekend) en zorgen dat er een stamboek wordt opgericht, maar ik vind het erg typisch dat er dus voor kruisingen (want dan zijn het) een stamboek wordt opgericht :)

Grappig het grootste stamboek in Nederland, en waar Nederland als paardenland groot mee is geworden wereldwijd staat helemaal bol van de kruisingen: KWPN :D

Zelf vind ik het een prima initiatief. Bonte Friezen zijn in Amerika al jaren razend populair. En met een stamboek erachter is er meer controle op de bloedlijnen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:52

het is jammer dat ze er wit door fokken, wat wij er al jarenlang uit proberen te halen..

MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:59

Wauw, wát een plaatje.
Nu zou ik wel een fries willen :)) :~

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:22

Super :)
Bonte Willem kende ik al, maar tis echt super dat er nu een apart stamboek voor op is gericht :)

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:28

*snort* Je moet niet het geluid van je pc aanhebben als je Willem op zijn eigen site gaat bekijken. Het Wilhelmus, gezongen door Bill van Dijk, is wel een beetje pompeuze achtergrondmuziek. Zónder muziek, en zonder de tekst, is het een plezier om naar te kijken, dit paard.