Arabesk schreef:Wat een gezeik zeg. Dat heet 'survival of the fittest' en natuurlijke selectie. Zo hou je alleen de sterksten over. Fokken op hardheid, soberheid en uithoudingsvermogen, maar dan niet door de mens, maar door de natuur. Darwin heeft er boeken over vol geschreven
In Oostenrijk trappen ze elk jaar de kudde Norikers de alm op en alles wat niet terugkomt was jammer genoeg dus niet gezond genoeg.
In IJsland doen ze hetzelfde met poolhonden. Bijna niemand heeft een hond het hele jaar door in huis.
Alles bijvoeren, alle hertjes, alle pony's, alle vogeltjes, alle mieren?? Waar trek je de grens?
Wanneer een populatie te groot wordt, sterft een groot deel. Klaar. Als de populatie konijnen te groot wordt in de duinen, breekt er eens in de zoveel tijd mixomatose uit. Alle konijntjes inenten dan maar, zodat ze allemaal blijven leven en we een konijnenplaag hebben?
Nederland zeurt teveel. Pas als iedereen vegetariër is, praten we verder.Beetje jammeren over de konikpony's omdat ze lijken op die leuke diertjes in de manege, maar wel elke avond een stukje vlees op het bord van een dier dat géén leven heeft gehad.
Ik vind dit het wijste wat er gezegd is.
We zijn allemaal zo begaan.......
Wij denken als mens dat we superieur zijn, wat we niet zijn, en kunnen dus wel beoordelen wat goed is voor alle dieren.
Volgens mij regelde de natuur ook de populatie toen wij nog met stukkies hout vuur probeerden te maken en zal hij dit verder ook blijven doen, ook als de omstandigheden veranderen ( survival of the fittest).
Dat wij bij ontbreken van een natuurlijke vijand een dier uit zijn lijden moeten verlossen vind ik niet meer dan ethisch verantwoord.
Misschien moeten tegenstanders van dit standpunt eens nagaan welke dieronterende praktijken zij/ hij zich schuldig aan maakt. Bewust of onbewust. Neem nou het stukje vlees van een kistkalf, een vogel die zich uit frustratie kaalplukt omdat hij zo gezellig staat in een kooitje of andere dieren die we koste wat het kost onze wil opdringen. Ben geen moraalridder normaal, maar stoor me aan het feit dat een hoop mensen hun ogen sluiten voor realiteit.

Beetje jammeren over de konikpony's omdat ze lijken op die leuke diertjes in de manege, maar wel elke avond een stukje vlees op het bord van een dier dat géén leven heeft gehad.
.