Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:16

Arabesk schreef:
Wat een gezeik zeg. Dat heet 'survival of the fittest' en natuurlijke selectie. Zo hou je alleen de sterksten over. Fokken op hardheid, soberheid en uithoudingsvermogen, maar dan niet door de mens, maar door de natuur. Darwin heeft er boeken over vol geschreven :+

In Oostenrijk trappen ze elk jaar de kudde Norikers de alm op en alles wat niet terugkomt was jammer genoeg dus niet gezond genoeg.

In IJsland doen ze hetzelfde met poolhonden. Bijna niemand heeft een hond het hele jaar door in huis.

Alles bijvoeren, alle hertjes, alle pony's, alle vogeltjes, alle mieren?? Waar trek je de grens?

Wanneer een populatie te groot wordt, sterft een groot deel. Klaar. Als de populatie konijnen te groot wordt in de duinen, breekt er eens in de zoveel tijd mixomatose uit. Alle konijntjes inenten dan maar, zodat ze allemaal blijven leven en we een konijnenplaag hebben?

Nederland zeurt teveel. Pas als iedereen vegetariër is, praten we verder. :Z Beetje jammeren over de konikpony's omdat ze lijken op die leuke diertjes in de manege, maar wel elke avond een stukje vlees op het bord van een dier dat géén leven heeft gehad.

Ik vind dit het wijste wat er gezegd is.
We zijn allemaal zo begaan.......
Wij denken als mens dat we superieur zijn, wat we niet zijn, en kunnen dus wel beoordelen wat goed is voor alle dieren.
Volgens mij regelde de natuur ook de populatie toen wij nog met stukkies hout vuur probeerden te maken en zal hij dit verder ook blijven doen, ook als de omstandigheden veranderen ( survival of the fittest).
Dat wij bij ontbreken van een natuurlijke vijand een dier uit zijn lijden moeten verlossen vind ik niet meer dan ethisch verantwoord.
Misschien moeten tegenstanders van dit standpunt eens nagaan welke dieronterende praktijken zij/ hij zich schuldig aan maakt. Bewust of onbewust. Neem nou het stukje vlees van een kistkalf, een vogel die zich uit frustratie kaalplukt omdat hij zo gezellig staat in een kooitje of andere dieren die we koste wat het kost onze wil opdringen. Ben geen moraalridder normaal, maar stoor me aan het feit dat een hoop mensen hun ogen sluiten voor realiteit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:23

Waarom toch altijd het één met het ander vergelijken?
Als er elders nog erger is, maakt dat dan dat je niets hoeft te doen?

duckydive

Re: Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:32

Omdat het hypocriet is om zo te denken als velen doen.
Als je je dan zo'n zorgen maakt om het welzijn van dieren die gewoon hun gang kunnen gaan maak je dan ook druk om écht leed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:34

Alsof het één het ander uitsluit :roll: .

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:36

Alsof het ene onrecht (misstanden in de bioindustrie) het andere onrecht (dieren met opzet laten verhongeren en ze dan op het laatste moment een genadeschot geven) zou goedmaken. Of is het misschien zo dat als we het woord natuurlijk ervoor zetten dat het dan voor sommige mensen altijd goed is?

Nogmaals met "survival of the fittest" of natuurlijke selectie heeft dit bitter weinig te maken, ik zou willen dat mensen ophielden om Darwin te misbruiken voor dit soort rare gedachtenkronkels. Darwin was tegen elk onnodig dierenexperiment!! En dit is een vreemd menselijk experiment waarbij de bedenkers menen dat ze zich niet aan dezelfde regels hoeven te houden als alle andere mensen met dieren in Nederland. Alle mensen die dit zo natuurlijk vinden gebruiken zeker ook nooit voorbehoedsmiddelen, want de natuur heeft toch zijn eigen manier om overbevolking op te lossen, nl. ziekte, oorlog, hongersnood en ga zo maar door. Is ook helemaal niet zielig al die kinderen die aan aids doodgaan is gewoon de natuur. Dat we het ook anders zouden kunnen oplossen moeten we niet over zeuren, als het maar "natuurlijk" is volgens sommigen hier.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:38

mooi, volgende winter mik ik mijn paarden de polder in, en in maart kijk ik wat er nog leeft :+ , scheelt een hoop kosten ook

hooien hoeft niet meer, scheelt ook een hoop werk en geld,

en dan kijken hoe lang het duurt voordat de aid aan de deur staat, en er hier een topic geopend wordt wat een nare baas ik ben :D

als er 1 ziek wordt zal ik aan de jager vragen of hij die afschiet, en nee de rendac hoef ik dan ook niet te bellen

ga er bijna nog voordelen van inzien :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:40

Maar jij bent de eigenaar van die dieren, de paarden in de oostvaardersplassen hebben geen eigenaar en worden gezien als wild. Net als dat er geen eigenaar is voor de hertjes in het bos.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:41

sassefras schreef:
mooi, volgende winter mik ik mijn paarden de polder in, en in maart kijk ik wat er nog leeft :+ , scheelt een hoop kosten ook

hooien hoeft niet meer, scheelt ook een hoop werk en geld,

en dan kijken hoe lang het duurt voordat de aid aan de deur staat, en er hier een topic geopend wordt wat een nare baas ik ben :D

als er 1 ziek wordt zal ik aan de jager vragen of hij die afschiet, en nee de rendac hoef ik dan ook niet te bellen

ga er bijna nog voordelen van inzien :+

In Nietap heeft eens iemand dat gedaan waar schande van gesproken wordt. ;)
Terecht overigens.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:44

cyrano schreef:
Een dier wat daadwerkelijk ligt te creperen van de pijn of dusdanig ondervoed is dat het gewoon echt geen seconde langer meer zou moeten lijden die zou ter plekken afgeschoten mogen worden.
Maar ondervoeding zou in dit geval niet eens op hoeven gaan als je die dieren gewoon netjes van voer voorziet tijdens de wintermaanden.

Daar los je het probleem niet mee op; dan komen er alleen maar meer en het was u toch al veel te vol? Anders zou SBB niet verwachten dat er 1200 dieren zouden sterven (terwijl er maar iets van 400 zijn doodgegaan). Als het niet te vol was, zou de verwachte sterfte veel lager zijn.

Een dier wat niet meer opstaat wordt dus ook afgeschoten. Ik snap dus niet echt wat het probleem nu is? Dat zo'n beestje er misschien een dagje heeft gelegen? Joh, ik was afgelopen jaar op een stal waar een paard was met Wobler, die stond ook af en toe dagen niet op. Is ook zielig, maar de DA weigerde haar in te laten slapen omdat ze 10 maanden drachtig was en wellicht het veulen zou werpen. Dan denk ik dat zoo'n wild paard het toch een stuk beter heeft over het algemeen dan het gemiddelde sportpaard hier in NL.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:47

Als je het echt wilt weten, ik ben ook tegen onderzoek en behandeling van kanker e.d.
De manier waarop wij alles koste wat het kost kunstmatig in leven willen houden klopt niet. Nu wordt de natuur genoemd als onderdeel van mensheid, maar denk je nou echt dat wij controle over de natuur kunnen krijgen? En dat er ziektes zijn als aids en kanker is allemaal door toedoen van de mens, dus is het dan geen symptoom-bestrijden? Voor het gebruik van voorbehoedsmiddelen worden we toch ook afgestraft door de natuur.......
Het mag dan misschien opgezet zijn als experiment, maar denk je nou echt dat die paarden hier slecht van worden? En het natuurlijke aspect is dat als er niet genoeg voer voor alle dieren is er dood gaan. Dat is ook in Mongolië of waar dan ook, waar dieren écht natuurlijk gehouden worden. Of gaan we daar nu ook voedselpakketten heensturen.....

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:49

Alicia2u schreef:
cyrano schreef:
Een dier wat daadwerkelijk ligt te creperen van de pijn of dusdanig ondervoed is dat het gewoon echt geen seconde langer meer zou moeten lijden die zou ter plekken afgeschoten mogen worden.
Maar ondervoeding zou in dit geval niet eens op hoeven gaan als je die dieren gewoon netjes van voer voorziet tijdens de wintermaanden.

Daar los je het probleem niet mee op; dan komen er alleen maar meer en het was u toch al veel te vol? Anders zou SBB niet verwachten dat er 1200 dieren zouden sterven (terwijl er maar iets van 400 zijn doodgegaan). Als het niet te vol was, zou de verwachte sterfte veel lager zijn.

Een dier wat niet meer opstaat wordt dus ook afgeschoten. Ik snap dus niet echt wat het probleem nu is? Dat zo'n beestje er misschien een dagje heeft gelegen? Joh, ik was afgelopen jaar op een stal waar een paard was met Wobler, die stond ook af en toe dagen niet op. Is ook zielig, maar de DA weigerde haar in te laten slapen omdat ze 10 maanden drachtig was en wellicht het veulen zou werpen. Dan denk ik dat zoo'n wild paard het toch een stuk beter heeft over het algemeen dan het gemiddelde sportpaard hier in NL.

Sluit ik me bij aan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:53

ik heb absoluut geen problemen om ze af te laten schieten, maar moedwillig die dieren laten verhongeren dat vind ik een belachelijk iets.

1. ruim elk najaar het overschot op,
2. zet er in de winter een paar pakken hooi in als dat nodig is.

het heeft niks te maken met wilde paarden in australie of waar dan ook.

en in mogoliie houden ze ook van een stukkie paardenvlees, en gelijk hebben ze :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:53

Zolang je vergelijkingen blijft maken en het daarmee goedkeurt ben je ver van huis. Er is altijd een situatie te vinden die erger is namelijk.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:54

Alicia2u schreef:
Maar jij bent de eigenaar van die dieren, de paarden in de oostvaardersplassen hebben geen eigenaar en worden gezien als wild. Net als dat er geen eigenaar is voor de hertjes in het bos.

onzin, staatbosbeheer is net zo goed eigenaar als dat ik dat ben

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:59

Konikpaarden zijn geen paarden die hier van nature zijn ze zijn hier heen gebracht omdat ze goedkoper zijn dan maaimachines en misschien wel leuk voor de bezoekers.
Dus SBB beheer uw kudde met zorg of trek in deze tijd werknemers
aan. De schapen verzorgd u toch ook

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:00

We kunnen discussiëren zoveel als we willen..... feit is en blijft dat je dit soort experimenten gewoon niet moet willen. Het Nederlandse grondgebied is gewoon niet groot genoeg om wilde kuddes erop na te houden, we moeten - gegeven de omstandigheden van de menselijke overpopulatie in dit landje - gewoon accepteren dat dit niet kan. Dan zijn er ook geen ethische discussies nodig.

Ik vind er geen enkele rechtvaardiging voor om natuur te "maken" - straks besluit de een of andere gek dat we ook maar giraffes moeten importeren en hier rond laten wandelen om de bomen te snoeien. Leuk alternatief voor al die windmolens, dat wel, maar ik vind het nét zo onjuist als wilde paarden en wilde runderen importeren. Volgens mij lijden sommige mensen aan een Disney-syndroom waar het de natuur betreft en als we het toch over Darwin moeten hebben: als 'evolutie' een gegeven is, dan accepteer je dat sommige dieren het niet halen .Wilde paarden en runderen waren allang uit ons landje verdwenen. Wat is er zo natuurlijk aan om ze terug te plaatsen? Misschien haalt op den duur de mens het ook niet, wie weet. Als dát moment aangebroken is, dán wordt het pas weer écht natuurlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:02

Dit is geen "survival of the fittest"
Daar verhongeren dieren niet, daar zijn roofdieren die selecteren.
Die postzegel aan grond wat wij hier al heel wat vinden is in natuurtermen niets.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:42

Jannepauli schreef:
We kunnen discussiëren zoveel als we willen..... feit is en blijft dat je dit soort experimenten gewoon niet moet willen. Het Nederlandse grondgebied is gewoon niet groot genoeg om wilde kuddes erop na te houden, we moeten - gegeven de omstandigheden van de menselijke overpopulatie in dit landje - gewoon accepteren dat dit niet kan. Dan zijn er ook geen ethische discussies nodig.

Ik vind er geen enkele rechtvaardiging voor om natuur te "maken" - straks besluit de een of andere gek dat we ook maar giraffes moeten importeren en hier rond laten wandelen om de bomen te snoeien. Leuk alternatief voor al die windmolens, dat wel, maar ik vind het nét zo onjuist als wilde paarden en wilde runderen importeren. Volgens mij lijden sommige mensen aan een Disney-syndroom waar het de natuur betreft en als we het toch over Darwin moeten hebben: als 'evolutie' een gegeven is, dan accepteer je dat sommige dieren het niet halen .Wilde paarden en runderen waren allang uit ons landje verdwenen. Wat is er zo natuurlijk aan om ze terug te plaatsen? Misschien haalt op den duur de mens het ook niet, wie weet. Als dát moment aangebroken is, dán wordt het pas weer écht natuurlijk.

Niet groot genoeg voor wilde kuddes, maar wel voor de zoveelste pensionstal en biostal.....ja hoor.
Die dieren mogen dan geïmporteerd zijn, maar ze blijven ook leven. Dat betekent dus dat ze in een voor hun natuurlijke habitat staan. Anders gingen ze allemaal wel dood.
We kunnen best giraffen halen, maar deze overleven toch niet in Nederlandse natuurlijke omstandigheden....dus.
Misschien moeten we eens stoppen om dieren te personaliseren. Die dieren verdwijnen alleen als er geen voedselaanbod is, niet omdat ze het niet leuk vinden. En als er geen voedselaanbod zou zijn gingen ze allemaal dood......kringetje rond.
En wat betreft het ervoor kiezen dat sommige dieren het niet halen, als vleeseter selecteer je dieren die het sowiezo niet gaan halen, die we vervolgens onder erbarmelijke omstandigheden houden.
Prima hoor, maar wat is er nou Disney.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:50

Nou ja goed dan ik ben overstag morgen ga ik gelijk een protestding starten tegen zieken, verzorgings en bejaardenhuizen ook wil ik dat er gestopt word met donaties aan de arme landen (water putten zijn helemaal niet nodig want tja het is de natuur dat daar geen water is).
Oh ja ook lijkt het me handig om de sterkste van de mensheid allemaal een wapen en kogels te geven zodat ze de zwakkere af kunnen schieten.

Want tja de sterkste leven en de zwakste niet.

Vraagje zijn jullie donateur van bv unicef? zo ja gelijk stoppen is zonde van je geld, laat de natuur zijn gang gaan.

:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:09

easygoing schreef:
Je kan wel een leuk gesprek hebben met de boswachters aldaar maar dan krijg je toch zijn mening en visie over het geheel en is dus zeker niet objectief.

Tuurlijk is het belangrijk dat ze dit doen voor de natuur maar doe het dan wel goed en zorg dat de dieren of een groot genoeg oppervlak hebben of zorg ervoor dat er minder dieren op dat oppervlak lopen en verzorg ze dus ook als er s winters niet genoeg voer voor ze te vinden is.

Allerlei instanties roepen de mensen ook op om de vogeltjes in de winter bij te voeren omdat ze het zo zwaar hebben dus waarom dan niet de dieren daar bijvoeren als ze het nodig hebben(wel door de boswachters natuurlijk en niet door piet primitief met een zakje oud brood).

Ja, maar dat is juist niet mogelijk. Als je ze blijft bijvoeren komen er almaar meer,
dat kan ook niet, want dan krijg je weer het probleem dat ze niet genoeg ruimte hebben..

Overigens zeggen die instanties dat omdat die vogels anders uitsterven,
bij de wilde paarden is dat niet het geval,
het worden er alleen iets minder (aantal word gehandhaafd, net als in de vrije natuur)

En op het argument 'het is niet als in de vrije natuur omdat ze niet kunnen doortrekken':
dat kan inderdaad niet, maar wat wil je dan doen?
Nederland heeft simpelweg geen mogelijkheid om dat te doen, er staat te veel in de weg.
En bovendien: al zouden ze wél door heel Nederland kunnen komen:
op een gegeven moment zouden ze zich zoveel vermenigvuldigd hebben dat ook heel Nederland te klein zou zijn,
en wat kan je dan nog doen? Helemaal niks..
Zou dus alleen uitstel van executie zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:10

laat ze eens beginnen met van de helft salami te maken :+ , dat scheelt al een bult

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:16

cyrano schreef:
Nou ja goed dan ik ben overstag ......

Ja ik zat zo ook al wat te denken. Die duckydive is gewoon geniaal, moet eens met onze ministers gaan praten in deze crisistijden. Kankerbehandeling schrappen, zo onnatuurlijk, dat scheelt een stuk in de kosten van de gezondheidszorg. Maar waarom daar ophouden, geen inentingen meer, gewoon uitzieken of doodgaan, pacemakers weg ermee, hartmedicijnen/operaties niks ervan. En inderdaad oud en geen familie om voor je te zorgen, pech gehad zo is de natuur. Maar waarom daar ophouden, kinderbijslag weg ermee pech gehad als je ouders je eigenlijk niet kunnen betalen, lost de natuur wel op, trouwens uitkeringen helemaal nergens voor nodig, de sterksten nemen de banen, zijn we van een hoop kneusjes verlost. Studiefinanciering ook weg ermee, ja zo is de natuur, had je maar in een rijk gezin geboren moeten worden. Honden en kattenasiels geen subsidie meer, hond en kat bah wat een akelige gedomesticeerde dieren zo onnatuurlijk, geen cent meer aan uitgeven. Maar ja staatsbosbeheer en natuurorganisaties, is ook raar natuur is natuur heeft toch geen beheer nodig, weg met al die Europese, rijks- en provinciesubsidies, wat een onzin.

Staatsfinanciën in 1 keer opgelost, geniaal gewoon :D :D

Terug naar de tijd van mijn oma, gewoon 13 kinderen en als je geluk had leefden er een stuk of vier langer dan jij, konden ze fijn voor jou zorgen, heerlijke tijd was dat. Ziekte bij de koeien, hoge sterfte en radeloos omdat ze niet meer wist hoe het verder moest, nou dat waren nog eens natuurlijke tijden, daar kon ze altijd vol plezier over vertellen.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:16

@ TE5:

Er dus niet aan beginnen en kijken naar een andere oplossing wat betreft de vogels.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:19

Hermelientje schreef:
cyrano schreef:
Nou ja goed dan ik ben overstag ......

Ja ik zat zo ook al wat te denken. Die duckydive is gewoon geniaal, moet eens met onze ministers gaan praten in deze crisistijden. Kankerbehandeling schrappen, zo onnatuurlijk, dat scheelt een stuk in de kosten van de gezondheidszorg. Maar waarom daar ophouden, geen inentingen meer, gewoon uitzieken of doodgaan, pacemakers weg ermee, hartmedicijnen/operaties niks ervan. En inderdaad oud en geen familie om voor je te zorgen, pech gehad zo is de natuur. Maar waarom daar ophouden, kinderbijslag weg ermee pech gehad als je ouders je eigenlijk niet kunnen betalen, lost de natuur wel op, trouwens uitkeringen helemaal nergens voor nodig, de sterksten nemen de banen, zijn we van een hoop kneusjes verlost. Studiefinanciering ook weg ermee, ja zo is de natuur, had je maar in een rijk gezin geboren moeten worden. Honden en kattenasiels geen subsidie meer, hond en kat bah wat een akelige gedomesticeerde dieren zo onnatuurlijk, geen cent meer aan uitgeven. Maar ja staatsbosbeheer en natuurorganisaties, is ook raar natuur is natuur heeft toch geen beheer nodig, weg met al die Europese, rijks- en provinciesubsidies, wat een onzin.

Staatsfinanciën in 1 keer opgelost, geniaal gewoon :D :D

Terug naar de tijd van mijn oma, gewoon 13 kinderen en als je geluk had leefden er een stuk of vier langer dan jij, konden ze fijn voor jou zorgen, heerlijke tijd was dat. Ziekte bij de koeien, hoge sterfte en radeloos omdat ze niet meer wist hoe het verder moest, nou dat waren nog eens natuurlijke tijden, daar kon ze altijd vol plezier over vertellen.

Nou idd dat we daar nog nooit opgekomen zijn he ongelofelijk := := :=
Laatst bijgewerkt door cyrano op 12-03-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:37

kazary schreef:
Dit is geen "survival of the fittest"
Daar verhongeren dieren niet, daar zijn roofdieren die selecteren.
Die postzegel aan grond wat wij hier al heel wat vinden is in natuurtermen niets.

inderdaad...dat is het hele verschil.....