Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:07

PAARDEN ZIJN KUDDE DIEREN EN HOREN NIET ALLEEN!
ALLEEN LATEN LOPEN IS WEL DEGENLIJK DIERENMISHANDELING, PUNT UIT!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:16

Zolang er nog zat pensionstallen zijn waar ze tussen 3 wanden staan met dichte tralies aan de voorzijde en een muur als uitzicht, vind ik ook niet dat hier een drama van moet worden gemaakt.

Paard staat in de zomer lekker op de weide, wordt mee gewerkt...

Ben trouwens ook wel benieuwd wanneer de DB nu eens een campagne gaat voeren voor konijnen en cavias die hun hele leven eenzaam in een hokje zitten. ;)

Zijn ook kuddedieren die graag mogen grazen.....

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:17

een shet kost bijna niks......maar dat is het probleem niet die aanschaf,! een shet kost net zoveel als een paard als het ziek wordt,entingen, hoefsmid etc.
het kost je minder voer, dat is alles.
en ook de stalling/weidegang zal weinig verschil maken qua prijs.
(of je moet eigenaar van de grond/stal zijn)....
mijn oude merrie staat samen maar het heeft 15 jaar geduurd voor dat kon, ze sloopte elk paard wat in de buurt kwam! ben ervan overtuigd dat het fijner voor haar is om samen te zijn, ookal is ze sociaal gestoord.
stiekem is ze gelukkig met haar maatjes.
vind ook dat paarden samen moeten zijn, (of met ander dier)maar vind ook dat er veel ergere dingen gebeuren dan de situatie van Jackie, ik heb liever een paard alleen buiten scharrelend dan 23uur per dag in een box achter de tralies.......
oplossing:misschien een geitje erbij ipv pony?
vind wel dat de dierenbescherming moet reageren op elke melding maar niet-paardenmensen melden ook wel de malste dingen hoor!
heb ze ooit twee keer aan de deur gehad en ze snapten niet waarom ze gebeld waren, mijn pony zag er toch goed uit?
sukkels moesten bij de buurman zijn, daar had een paard een gezwel aan zijn koker......mijne is een merrie, controleur met verstand van zaken dus := !
de tweede keer was omdat mijn merrie zonder deken in de winter in de besneeuwde wei liep!!!!
hadden mensen gebeld! zielllluuuug!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:19

Er zijn anders zat mensen in regio 't Gooi die een uitloop voor hun paard/pony zoeken, dus een maatje erbij is zo gezocht, zonder dat het die mensen van Jackie per definitie geld hoeft te kosten. ;)

Tuurlijk zijn er nog ergere situaties m.b.t. dieren, maar mensen, hou je even aan het onderwerp van dit topic graag. Ik moet er in elk geval niet aan denken mijn paard alleen te zetten, die zou echt wegkwijnen. ;(

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:20

Moeilijk om te oordelen, ken namelijk het paard en zijn situatie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:25

Ik zag dit paard wel eens toen ik nog regelmatig richting het noorden reiste, en zat elke keer weer hoofdschuddend in de trein. Het staat op een erg smal verhard stuk tussen huizen en spoorbaan in zonder maatjes. Het is fijn dat het dier buiten staat maar dit is absoluut geen goede plek om een paard te houden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:26

Is dat niet iets wat je zelf denk dat je paard wegkwijnt.
Als ik mijn paard en de shetlanders uit elkaar haal en ze elkaar wel kunnen horen, blijven ze net zolang gillen schoppen en stijgeren totdat ik ze weer bij elkaar zet.
Maar zet ik ze ergens waar ze elkaar niet horen is er niks aan de hand.

Ga ik op vakantie met mn paard ga ik echt niet heel de bende meenemen, ze gaat dan alleen op stal en alleen in de bak zonder problemen.

Tuurlijk is het leuk voor een paard om bij anderen te staan (ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb) maar dit paard komt zodra het weer weer beter is gewoon weer tussen andere paarden.
Wat gebeurt er dan met de pony die erbij staat? mag die mee? moet die alleen achterblijven?

Het is zo makkelijk om te zeggen koop er een pony bij als je de situatie niet kent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:32

Areke, ik durf rustig te zeggen dat mijn paard weg kwijnt zonder soortgenoten :j . Hij vond het al moeilijk in een kudde waar hij niet echt een speciaal maatje had (die zijn namelijk allemaal weggegaan vorig jaar ;( ). Ik ken mijn paard door en door en hij staat zijn hele leven al buiten bij anderen. Hij is dat gewend. Op stal wordt hij stapelgek (heb ik namelijk ook helaas ervaring mee). Dus nee, ik maak mezelf niets wijs, hoor, ik ken mijn paard gewoon goed. :)

En ik weet waar dit desbetreffende paard staat en nee, ik zou mijn paard daar nooit zo houden. Geen haar op mijn hoofd. Ik ken dit paard natuurlijk niet persoonlijk, dus weet niet hoe zij dat ervaart, maar een maatje is zo gezocht, hoor, lijkt mij. Er zijn zat mensen hier in de omgeving die een uitloopje zoeken voor hun paard of Shetje. Zie MP bijvoorbeeld, lijkt mij niet zo moeilijk, als je even moeite doet als eigenaar.

Maar goed, het is natuurlijk wel fijn dat het beestje niet 23/7 of 24/7 op stal staat. Want dat is ook niets (vind ik dan). ;)
Maar waarom het niet nog fijner maken voor dit paard? Je kunt er gewoon niet om heen dat paarden kuddedieren zijn.

areke

Re: Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:38

kan je ook niet omheen, probeer daar ook niet omheen te lullen.
Maar je kent de situatie niet geheel, dit paard staat in de zomer in de kudde, kan die andere pony dan ook mee?
van wie is het weiland waar de kudde instaat, is dat groot genoeg.
Kunnen de mensen een 2e pony veroorloven?

Er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken, ik vindt het gewoon heel krom dat er zo slecht gedacht wordt over mensen die hun paard alleen neer zetten.

Ik ken mijn paard ook door en door, een leek zou zeggen dat zij en de shetten niet zonder elkaar kunnen, zo gedraagd ze zich maar eenmaal uit het zicht en gehoor richt ze zich gewoon weer op wat anders.
Maar goed elk paard is anders en reageerd aders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:44

Ze kan bij ons komen staan met het maatje erbij. Weiland zat, wij hebben altijd zomerweidegangers van ca. april/mei tot ca. november/december. Is in de buurt. ;)

Natuurlijk weten we de ins en outs niet, maar dat weet je nooit met al die verhalen op bokt. Toch oordeelt iedereen. Dat heb je op een forum. ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:07

Twiggy2008 schreef:
Areke, ik durf rustig te zeggen dat mijn paard weg kwijnt zonder soortgenoten :j . Hij vond het al moeilijk in een kudde waar hij niet echt een speciaal maatje had (die zijn namelijk allemaal weggegaan vorig jaar ;( ). Ik ken mijn paard door en door en hij staat zijn hele leven al buiten bij anderen. Hij is dat gewend. Op stal wordt hij stapelgek (heb ik namelijk ook helaas ervaring mee). Dus nee, ik maak mezelf niets wijs, hoor, ik ken mijn paard gewoon goed. :)

En ik weet waar dit desbetreffende paard staat en nee, ik zou mijn paard daar nooit zo houden. Geen haar op mijn hoofd. Ik ken dit paard natuurlijk niet persoonlijk, dus weet niet hoe zij dat ervaart, maar een maatje is zo gezocht, hoor, lijkt mij. Er zijn zat mensen hier in de omgeving die een uitloopje zoeken voor hun paard of Shetje. Zie MP bijvoorbeeld, lijkt mij niet zo moeilijk, als je even moeite doet als eigenaar.

Maar goed, het is natuurlijk wel fijn dat het beestje niet 23/7 of 24/7 op stal staat. Want dat is ook niets (vind ik dan). ;)
Maar waarom het niet nog fijner maken voor dit paard? Je kunt er gewoon niet om heen dat paarden kuddedieren zijn.

Zoals jij rustig durft te zeggen dat jou paard wegkwijnt zonder soortgenoten, durf ik rustig te zeggen dat mijn paard dat niet doet. Die heeft helemaal niets op met de rest van haar kudde (20 paarden) Ze staat altijd een stuk van de kudde vandaan, alleen. Komt er iemand in de buurt dan jaagt ze hem weg en stopt haar kop weer in het gras. Dit doet ze ook op een plek waar ze geen andere paarden kan zien. En nee, dit paard is niet contact gestoord door haar verleden. Ze heeft het eerste half jaar in de Alpen gestaan, in een grote kudde, is daarna naar nederland gekomen waar ze wederom in een zeer grote kudde op een fokkerij is gekomen. Ook daar, had ze niets met de rest op en dat heeft ze nu nog steeds niet. Hoe dat bij dit paard zit weet ik niet, misschien heeft hij er last van, misschien niet, dat kun je van een afstand niet zeggen, en ik vind dit ook niet bij voorbaat dierenmishandeling :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:15

Lyonesse, staat jouw paard het hele jaar door buiten in een kudde? Want dan is het nog een heel ander verhaal dan bij een paard wat dat wel gewend is, zoals bv de mijne. ;)

Ik zie namelijk idd ook wel verschillen daarin met de paarden die bij ons gedeeltelijk op stal staan of die op leeftijd zijn e.d. Wij hebben een hele oude merrie, die op zich ook weinig geeft om alleen staan. Maar die het ook goed doet in de groep, als ze daar wel bij staat. Merries vind ik op een bepaalde leeftijd wel vaker wat 'zuurder' doen naar de rest. ;) (natuurlijk niet allemaal, maar velen wel).

Verder ga ik er vanuit dat jij je paard prima kent, net zoals ik de mijne, hoor. ;)
Maar in dit geval is het niet aan de orde dat dat paard bij het spoor niet happy zou zijn in een kudde. Voor zover ik begrepen heb......

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:43

Grmpff...
Rijd hier voor de gein eens door de omgeving langs moestuintjes.
Als ik voor elk paard wat daar alleen staat met alleen een schuilstalletje op een te klein stukkie grond staat een euro krijg, dan ben ik binnen no-time miljonair.
Dan zwijg ik nog over de mensen tot wie het is doorgedrongen dat paarden kuddedieren zijn, dus die gelijk 3 shetlanders op hun te kleine stukje grond zetten.

Geloof me, het kan heel zielig zijn, maar het komt zoveel voor.
Ik snap niet waarom dat dit VN moet zijn.
Natuurlijk moet er wat aan worden gedaan, maar aangezien we aan de DB ook geen touw vast kunnen knopen.
Denk ik dat er gewoon betere voorlichting over paardenhouden gegeven moet worden

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:49

Nou, ik heb dit paardje ook heb zien staan vanuit de trein en ook ik heb er wel mijn bedenkingen bij, het paardje staat inderdaad alleen, echt pal naast de geluidswand, tussen de woonwijk en het spoor en op een (voor zover ik kon zien) vrij klein verhard stukje. Inderdaad wel fijn dat het paard buiten staat en de eigenaren een mogelijkheid hebben gevonden hun paard aan huis te houden maar het lijkt mij persoonlijk niet echt een ideale locatie om je paard te houden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:51

Omdat het veel voorkomt praat het dat nog niet goed.
Een kuddie dier hoort niet alleen te staan. Staat hij dat wel is het een vrom van geestelijk mishandeling. Zo simpel is het.
Dat veel paarden zich in hun lot schikken (wat voor keuze hebben ze ook) en de baasjes te blind om te kunnen zien dat het niet echt goed met ze gaat blijft dit leed bestaan. Totdat er een wet komt zoals in zoveel landen ons al voor zijn gegaan dat een paard niet alleen gehouden mag worden.
Partij van de dieren, waar zitten jullie? Doe er verdorie eens iets aan!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:40

ik vind het niet zielig hoor in de natuur komt het vaak voor dat jonge paarden of zelfs oude hengsten worden uitgestoten en dan blijven ze rond de kudde hangen ook soms zonder affectie van andere paarden.
er is zelf op een franse documentaire geweest dat er veel paarden sociaal niet omkunnen gaan en dus alleen gaan staan
ik zeg niet dat dit paard sociaal gestoord is maar ik zie geen probleem komt vaak met andere paarden in contact krijgt genoeg affectie
en een geit of shetlander kopen kan niet altijd,ik wou dat eerst ook toen ik mijn paard had maar dan moet je goede afrastering hebben in de winter voor extra voer zorgen de DA de smid enzv..
dan zie ik liever een "eenzaam" gezond en goed verzorgd paard staan dan twee die er armzalig uitzien omdat de eigenaar niet genoeg geld en tijd heeft voor twee paarden

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 05:23

wat een drama wordt er van gemaakt zeg.. nu ineens is het een groot probleem nu ze die campagne hebben gestart..

gister was de paardentandarts bij mijn paard.. die vertelde dat zijn buren(hij heeft boerderij in duitsland) 3 paarden hebben die tot hun kogels in de modder staan op een klein stukje land.. hun voeren ze maar, want de baasjes doen het niet...
das pas zielig! wat hebben ze er aan dat ze met zijn 3en staan als de rest van de basis verzorging niet in orde is??

je hebt paarden die niet zonder soortgenoten kunnen, maar je hebt ze er ook bij die anderen het licht uit de ogen slaan.

lekker makkelijk gezegd, zet er een ander dier bij... betaald de db dat dan?? je kan toch niet in ieders portemonnee kijken of wel dan. een ander dier verdient net zoveel en goed everzorging als het paard waar het bij komt te staan..

er zijn zoveel andere dingen waar je wel om kan janken als je de beelden ziet.. en dit vind ik er nou geen van.. wat een overtrokken reacties geven sommigen zeg.. nu ineens is 24/7 met mogeljkheid tot schuilen ook geen goede oplossing meer.. omdat het paard alleen staat... wie weet krijgtie snachts wel visite van stuart little.. weet jij veel oftie dan alleen is :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:54

quote uit artikel:
Citaat:
Ze kan kiezen: óf in de geïsoleerde stal tussen het stro naar radiomuziek luisteren, óf naar buiten en het hellinkje af richting hek. Daar heeft ze een loop van een metertje of dertig

Ik struikel vooral over deze zin en mag hopen dat de verslaggever hier zijn eigen draai aan heeft gegeven?! Het is nl je reinste onzin, op de Egelshoekweg bij het vliegveld is een boederij, met paarden en die staan hele dagen buiten en snachts op de stal.
Verder heb ik hier niets op te zeggen..
De dierenbescherming slaat de plank volledig mis met zijn campagne, als zij daar komen en zich afvragen wat ze daar doen..is in strijd met hun eigen campagne.
Gelukkig zijn er mensen die die campagne wel serieus nemen en waarschijnlijk meer dan de DB zelf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:59

Ik vind het persoonlijk wel zielig altijd gevonden voor en na de campagne.
Wat mag het paard geluk hebben dat hij zich met de gezelschap van de radio kan entertainen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:43

Wat een druktemakers! Ik vind het fijn voor het paard dat hij lekker buiten mag staan, dat is niet voor iedereen weggelegd. Zielig is het niet, want hun hebben er een lekker vachtje voor. We weten ook niet wat de reden is waarom hij alleen staat, maar het is zeker weten geen ramp. Als hij maar genoeg aandacht krijgt, overleeft hij het heus wel.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:52

Nou als het diertje alleen staat, vind ik het toch echt wel zielig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:20

koop er dan een shetje bij ofzo

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:51

Ook heb deze mening altijd gehad, ook voor de campagne. Ik denk zelfs campagne of niet, dat mensen hun mening toch niet bij draaien. Die denken wat ze doen goed is, anders deden ze het wel anders. En dan lees je smoes na snoes om het goed te praten. Of komen er dingen aan die ook erg zijn, als het kan met overtreffende trap om zo maar weer een smoes te hebben dat het wel mee valt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:16

of het nu vaak voorkomt, het hoort niet zo
een paard hoort niet alleen te staan , het is ene kuddedier
aandacht van een mens kan dat niet vervangen ,
ja er zijn paarden die niets met andere paarden kunnen , die zich afzonderen van de groep , maar vaak heeft dat ene reden ,
en op het moment dat het paard wel het gezelschap nodig heeft, direct contact , kan het daar op ieder moment voor kiezen

bewust een dier afzonderen is in mijn ogen not done ...en nee een geit of wat dan ook is geen volwaardig gezelschap

campagne?
ik heb op boktnieuws wel iets van een titel gelezen, maar heb geen idee waar die campagne exact over gaat? zal eens zoeken ;)

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:24

tuurlijk is het niet ideaal, maar hoeveel hengsten zijn er wel niet gedoemd tot een eenzaam leven?
zolang te beestje maar genoeg aandacht krijgt geloof ik dat het wel meevallt.....