Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:29

Ik vind het goed dat dit naar buiten wordt gebracht. Er zijn teveel paarden die het helaas slecht hebben.
Je loopt altijd tegen een punt aan wat de een goed vindt is voor de ander niet goed genoeg.
Als we aan een dier/paard beginnen nemen we ons allemaal voor er goed voor te zorgen, daar ga ik tenminste wel van uit.
Je hebt helaas altijd wel paarden die zich niet aan kunnen passen in een kudde/groep. Kan een paar voorbeelden noemen.
Kleine merrie die in een grote groep leefde, was zeer onderdanig, werd zo ongelukkig in de groep, ze staat nu in een wei voor haar alleen naast die groep en ze fleurde helemaal op. Een ruin die aan de gang blijft met knokken, werd zo opgefokt door het continu menen zich te moeten waar maken, staat nu ook in een wei apart maar wel met andere paarden ernaast in een andere wei en de rust is bij alle paarden terug.
Het mooiste is contact met andere paarden zowel buiten als binnen maar niet elk paard vindt dat even prettig!
Echte paardemensen zien dat in en nemen dan voorzorgsmaatregelen!

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:31

Een shetlander kost amper hooi. Stro heeft een geit ook nodig, of krijgt die geen beschut plaatsje.
Waarom een geit niet enten, maar een pony wel? Raar.
En waarom bij een geit zelf aan de hoeven prutsen en bij een pony niet?
Om zo goedkoop mogelijk uit te zijn?Verkeerde insteek als je het mij vraagt.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:32

xx_Horsiex schreef:
Dani62 schreef:
Tsja en nu krijg je allemaal maar reacties als: "ja, duhu!" ...

Terwijl er echt veel mensen zijn die denken dat een paard alleen wel kan, er loopt op dit moment zelfs een topic over hier op bokt, echt om te jánken. Echt, hóe haal je het in je hoofd ... :(

En kom op, een geit?? Een geit met een paard?? Dan kunnen we net zo goed zelf de hele dag bij ons paard in de wei gaan zitten, een geit is een ander diersoort, daar heeft het paard als kuddedierzijnde HELEMAAL NIETS aan!


Wij weten ditsoort dingen allemaal, maar de gemiddelde mens weet niet dat paarden vlucht dieren zijn, kuddue dieren zijn en beweging nodig hebben alles. Dat zijn geen domme mensen, maar mensen die niet voorgelicht zijn.

Verder beetje bekrompen reactie.

Jij bent nu ook voorgelicht dat een paard een kuddedier is, toch praat je alleen staan goed.
Heeft het dan te maken met niet voorgelicht zijn?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:33

Natuurlijk is de campagne goed maar wat als die campagne er nou niet was? Je moet echt niet gaan denken dat ik nu door die campagne een maatje voor mijn paardje ga zoeken. Ik doe al 5 jaar op deze manier mijn paardje naar buiten en hij heeft er niets aan overgehouden ;) En die min. 4 uur? Daar komt hij van april t/m oktober echt wel aan maar daarna is het weiland echt niet meer begaanbaar. Dan zorg ik dat mijn paardje tijdens de wintermaanden er wat vaker uitkomt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:34

Een geit zal ik niet snel bij mijn paard zetten...die knagen nogal eens aan een staart.

Over het algemeen ben ik het wel eens dat een paard niet alleen moet staan maar het verhaal van Javelin kan ik beamen. Mijn vorige paard heeft daar op stal gestaan. Volgens mij hebben we toen eerst Tolstoj geprobeert bij Javelin te zetten (ben me er niet zeker van )en dat was inderdaad niet echt een succes. En Tolstoj was echt geen watje en heeft gewoon in de koppel gelopen tot 3,5 jarige leeftijd.

Javelin staat natuurlijk niet echt in zijn uppie zonder paarden te zien...Hij kan gewoon contact zoeken langs de draad.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:35

Jij houd er ook niets aan over als ze je nu in de isoleercel van de gevangenis zetten. Zonder mensen en internet. Ga jij ook niet dood van. Maar zou je het leuk vinden?

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:35

kazary schreef:
Jij bent nu ook voorgelicht dat een paard een kuddedier is, toch praat je alleen staan goed.
Heeft het dan te maken met niet voorgelicht zijn?


Jij leest verkeerd. Ik praat alleen staan niet goed, ik zeg alleen dat een geit erbij een goede optie is omdat het niet voor iedereen mogelijk is 2 paarden/pony's te houden.

En ik wist allang dat een paard een kuddedier is hoor. Ik zie ze ook liever in groepen, onze manege paarden komen dan ook dagelijks buiten met zijn alle.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:37

En een kudde dier zijn ze niet met een ander soort.
Als je geen 2 paarden kunt houden zet je hem toch elders neer? Of vraag je als je voldoende grond hebt een ander bij je te stallen?
Ik snap het probleem echt niet.
Echt hoog tijd! dat de wet die er in andere landen is hier ook door komt.

Want hou doen die mensen dat daar dan? Die kunnen het toch ook?

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

Ik ghad het al gelezen ja, :)

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

NatasjavE schreef:
Een geit zal ik niet snel bij mijn paard zetten...die knagen nogal eens aan een staart.

Over het algemeen ben ik het wel eens dat een paard niet alleen moet staan maar het verhaal van Javelin kan ik beamen. Mijn vorige paard heeft daar op stal gestaan. Volgens mij hebben we toen eerst Tolstoj geprobeert bij Javelin te zetten (ben me er niet zeker van )en dat was inderdaad niet echt een succes. En Tolstoj was echt geen watje en heeft gewoon in de koppel gelopen tot 3,5 jarige leeftijd.

Javelin staat natuurlijk niet echt in zijn uppie zonder paarden te zien...Hij kan gewoon contact zoeken langs de draad.


We hebben die 2 toen inderdaad bij elkaar gehad :P
Hij staat inderdaad niet in zijn uppie :D Al ligt er nu het nieuwe pad tussen, tussen de 2 weilanden in ze kunnen elkaar gewoon lekker zien :P

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:40

kazary schreef:
En een kudde dier zijn ze niet met een ander soort.
Als je geen 2 paarden kunt houden zet je hem toch elders neer? Of vraag je als je voldoende grond hebt een ander bij je te stallen?
Ik snap het probleem echt niet.
Echt hoog tijd! dat de wet die er in andere landen is hier ook door komt.

Want hou doen die mensen dat daar dan? Die kunnen het toch ook?


Lekker makkelijk oordelen he, als jij je paard toevallig wel in een goede situatie hebt. Als die wet erdoor komt zullen denk ik heel wat paardjes pony's een enkeltje slacht krijgem.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:40

Nederland is wel een van de dichtsbevolkte landen van Europa dus per persoon is er minder grond.
Een geit is wel een stuk goedkoper dan een tweede paard.

Zelf heb ik 2 paarden en een geit dus weet waar ik over spreek,

Mijn geit eet alleen gras en wat hooi van de paarden mee. entingen heb ik nog nooit gegeven en de hoeven slijten uit zichzelf en zien er nog steeds gezond uit

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Enkeltje slacht is beter dan eenzame opsluiting. Overigens komt er echt wel een overgangs tijd, dan kun je maatregelen nemen.
En zo toevallig is het niet, daar kun je bewust naar op zoek gaan.
Jij woont in limburg, ook plek genoeg.

Noorwegen is groot, maar niet betrefd bewoonbaar oppervlakte, ook daar mag een paard niet solitair gehouden worden.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:46

Ik had mezelf verboden nog op dit soort topics te reageren en nu doe ik het toch :+
Ik vind het persoonlijk echt te triest dat er zo'n campagne moet komen.
Niet dat het geen goede zaak is, maar het trieste is dus dat er zoveel mensen zijn die niet weten dat een paard een kuddedier is.

Ik merk dat veel mensen zich 'verdedigen' als ze al een paard hebben... waar moet mijn paard dan staan? Ik kan geen 2 paarden betalen? Waar mijn paard staat kunnen ze nou eenmaal niet op de wei. Hier is de grond niet goed blablabla.
Waarom niet eerst nadenken VOOR je een paard neemt?
Je neemt toch ook geen hond als je veel in het buitenland werkt?
Je neemt toch ook geen kind als je hier niet aan toe bent?

Als ik niet zeker wist, dat ik geen weidegang kon bieden en soortgenoten en een goede verzorging, had ik geen paard genomen.
Met uitzonderingen daargelaten van situaties die in een keer verslechteren waar je zelf niets aan kan doen (acute ziekte bv.).

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:48

Helemaal mee eens!!!!
En het voornemen niet te reageren is niet eens zo slecht idee. Want ik kan me ook te veel opwinden over de slappe smoezen die voorbij komen. Denk inderdaad na VOORDAT je een dier aanschaft.

Nogmaals ik hoop dat die wet er komt, dan worden mensen tenminste gedwongen na te denken.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:48

Ik heb ook één paard. Waarom zou je er een paard bij moeten kopen? Je kunt je paard ook gewoon in een kudde huisvesten... Of in ieder geval ergens waar meerdere paarden staan. Zo kost het mij geen extra centen en paardlief is gelukkig.

xx_Horsiex schreef:
Wij weten ditsoort dingen allemaal, maar de gemiddelde mens weet niet dat paarden vlucht dieren zijn, kuddue dieren zijn en beweging nodig hebben alles. Dat zijn geen domme mensen, maar mensen die niet voorgelicht zijn.

Verder beetje bekrompen reactie.


Wat is er bekrompen aan, het is gewoon wat ik lees op bokt? En ik heb 'domme mensen' helemaal niet laten vallen trouwens.

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:49

En geiten hebben maar 2 ons biks per dag nodig en ik betaal nog geen 10 euro per 25 kilo dus tel maar uit. Wel wat goedkoper dan een 2e pony!

Bij ons in de buurt is de grond allemaal behoorlijk kleigrond waar de paarden gewoon niet op kunnen in de winter, is te nat, word glad en dat is ook gevaarlijk!
Bij een pensionstallen is de weidegang ook ‘maar’ van april tot oktober omdat het weer en dus de grond het verder gewoon niet toelaat.
Mijne staat dus thuis met een “geit” maar wel elke dag buiten in de paddock.
Keuze is dus of met 20 paarden in stal, of alleen met de geit buiten…..
Tsja mensen zullen het nooit eens worden over dit onderwerp en ik weet zeker dat iedereen vind dat hij/zij goed voor ze paard zorgt, want zeg nou zelf, daar zijn we allemaal van overtuigd toch! Tenminste ik wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:50

Def schreef:
Ik merk dat veel mensen zich 'verdedigen' als ze al een paard hebben... waar moet mijn paard dan staan? Ik kan geen 2 paarden betalen? Waar mijn paard staat kunnen ze nou eenmaal niet op de wei. Hier is de grond niet goed blablabla.
Waarom niet eerst nadenken VOOR je een paard neemt?
Je neemt toch ook geen hond als je veel in het buitenland werkt?
Je neemt toch ook geen kind als je hier niet aan toe bent?

Als ik niet zeker wist, dat ik geen weidegang kon bieden en soortgenoten en een goede verzorging, had ik geen paard genomen.
Met uitzonderingen daargelaten van situaties die in een keer verslechteren waar je zelf niets aan kan doen (acute ziekte bv.).


Tuurlijk kan je best een paard nemen als je minder tijd ervoor hebt. Je moet alleen een dusdanig luxe stal regelen zodat het dier volledig verzorgt wordt door de pensionhouder. Kost wat, heb je ook wat en kan je met een gerust hart een dagje weg als je dat graag wil.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:51

Een shet heeft ook maar een handje per dag nodig.

Ik ben er zeker van overtuigd. Hij staat elke dag buiten met vriendjes.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:56

kazary schreef:
Enkeltje slacht is beter dan eenzame opsluiting. Overigens komt er echt wel een overgangs tijd, dan kun je maatregelen nemen.
En zo toevallig is het niet, daar kun je bewust naar op zoek gaan.
Jij woont in limburg, ook plek genoeg.

Noorwegen is groot, maar niet betrefd bewoonbaar oppervlakte, ook daar mag een paard niet solitair gehouden worden.


Ik woon in Limburg ja, maar dat geldt niet voor die paardeneigenaar in Amsterdam, die werkelijk alles volgens het boekje doet alleen geen 2 paarden kan houden.

Ik vind het dieptriest dat jij er voor bent om paarden dan maar dood te maken, dan 'eenzame opsluiting.' Een geit is geen soortgenoot maar wel gezelschap. En als we dat al voor elkaar krijgen dan kunnen we daar blij mee zijn. Maar dood? Nee.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

Pipo schreef:
Def schreef:
Ik merk dat veel mensen zich 'verdedigen' als ze al een paard hebben... waar moet mijn paard dan staan? Ik kan geen 2 paarden betalen? Waar mijn paard staat kunnen ze nou eenmaal niet op de wei. Hier is de grond niet goed blablabla.
Waarom niet eerst nadenken VOOR je een paard neemt?
Je neemt toch ook geen hond als je veel in het buitenland werkt?
Je neemt toch ook geen kind als je hier niet aan toe bent?

Als ik niet zeker wist, dat ik geen weidegang kon bieden en soortgenoten en een goede verzorging, had ik geen paard genomen.
Met uitzonderingen daargelaten van situaties die in een keer verslechteren waar je zelf niets aan kan doen (acute ziekte bv.).


Tuurlijk kan je best een paard nemen als je minder tijd ervoor hebt. Je moet alleen een dusdanig luxe stal regelen zodat het dier volledig verzorgt wordt door de pensionhouder. Kost wat, heb je ook wat en kan je met een gerust hart een dagje weg als je dat graag wil.


Natuurlijk! Ik heb het in dit geval ook niet over minder tijd, maar meer over de behoeften als beweging, weiland, soortgenoten.
Ik kom ook niet iedere dag bij mijn paard, maar weet wel dat ze buiten komt met soortgenoten en goed wordt verzorgt.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:58

Dani62 schreef:
Ik heb ook één paard. Waarom zou je er een paard bij moeten kopen? Je kunt je paard ook gewoon in een kudde huisvesten... Of in ieder geval ergens waar meerdere paarden staan. Zo kost het mij geen extra centen en paardlief is gelukkig.

xx_Horsiex schreef:
Wij weten ditsoort dingen allemaal, maar de gemiddelde mens weet niet dat paarden vlucht dieren zijn, kuddue dieren zijn en beweging nodig hebben alles. Dat zijn geen domme mensen, maar mensen die niet voorgelicht zijn.

Verder beetje bekrompen reactie.


Wat is er bekrompen aan, het is gewoon wat ik lees op bokt? En ik heb 'domme mensen' helemaal niet laten vallen trouwens.


Jouw eerste optie is niet voor iedereen mogelijk. En daarbij heb ik niet gezegd dat jij dat hebt gezegd, ik vond jouw reactie bekrompen omdat jij het alleen vanuit jouw oogpunt bekijkt, net zoals een paar hier.

WhiteWolf

Berichten: 48
Geregistreerd: 29-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Het hangt van het paard af, onze pony staat al jaren alleen in de wei. Hij heeft ook bij andere paarden gestaan, maar kan ook prima aleen staan. Hij heeft er geen problemen mee. Vanwaar hij staat heeft hij zicht op omringende weilanden waar ezels en paarden staan. Onze paarden staan op een stal, waar ze met meerdere paarden de wei ingaan. Zij kunnen absoluut niet alleen staan, omdat ze dat nooit gewend zijn. Ik heb liever dat ze het geld voor die wet en naleving daarvan steken in betere controles op huisvesting en uren in de wei.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Nogmaals, zou jij gelukkig zijn om je hele leven in een isoleercel te zitten? Oke dan krijg je een kip als gezeldschap. En soms komt een baviaan je vlooien en moet je truucjes doen. Maar jet leuke, hij geeft je wel eten.Dan gaat na een tijdje de baviaan weer naar huis en zit je weer met je kip.
Zou jij zo willen leven? Of misschien toch liever dood zijn?
Ik weet waar ik voor kies.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:00

Wij bekijken het uit het oogpunt van het paard, niet van uit de egoistische mens.