Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

DubbelDun schreef:
@pipo: de mens is voor een hond zijn vervangende roedel ;)



Ohja..........tuurlijk. Die mensen die de hele dag op hun werk zitten, of bedoelde je die niet?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

@tita : de gevangenissen zitten vol met mensen die levenslang hebben. Die zijn over het algemeen ook gewoon gezond ;)

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:02

@pipo: nee die bedoelde ik niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:04

DubbelDun schreef:
@RedPassion: Dan zal er eerst een definitie van 'paardwaardig' moeten komen en daar wordt nu dus aan gewerkt.


Dat is ook zo, daar moeten goede richtlijnen voor komen. Maar je zou toch denken (hopen) dat iedereen het paardwaardig vindt om een paard buiten te laten lopen met soortgenoten. Iemand die 24/7 op stal paardwaardig vindt mist toch wat kennis wat betreft het wezen paard.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:04

Laten we hopen dat mensen eindelijk eens wakker geschud worden. Ik vind het nog steeds schokkend dat mensen beweren zo veel van hun paard te houden maar het dier ondertussen wel 24/7 in een box van 3 bij 3 hebben staan

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:06

Gewoon vragen of die mensen het leuk zouden vinden om 24/7 in een wc te staan.... Maar meestal snappen ze het toch niet ;(

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:07

Goede zaak dat er aandacht voor gevraagd word! +:)+

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:07

DubbelDun schreef:
@tita : de gevangenissen zitten vol met mensen die levenslang hebben. Die zijn over het algemeen ook gewoon gezond ;)


8-) valt tegen ten eerste hebben ze allemaal een steekje los. en nog veel meer

Maar ik vind het niet haalbaar, en gaat men dan paarden houden verbieden.
Bij ons kunnen ze er in de winter niet uit, we hebben een paddock en mag je 15 min in, als er niemand na jou wilt kun je langer.
Tuurlijk zijn er mensen bij ons op stal die niet werken en hangen dus 5 uur per dag op stal, hun paarden komen er wel 2 uur of langer per dag uit.
Maar ik werk fulltime en heb vaak geen zin of moe dus ik heb een tijd van minimaal 40 min bezig zijn, tuurlijk is dat vaak langer.

Gister had ik mazzel en had de pension-houder hem losgegooid in de binnenbak, daar heeft ie met een ander paard lekker zand staan eten..hele kuil gemaakt.
Een muilkorf omdoen vind ik niks, maar mijn paard die altijd zand eet, vind ik ook niks moet ik hem dan maar 4 uur in de paddock laten staan omdat anderen dat willen >;)

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:09

Met een plukkie hooi voorkom je dat ze zand gaan eten.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:09

Waarschijnlijk vinden velen dit een gigantische k*t opmerking. Maar ik ben van mening dat je geen paarden moet houden als je niet minimaal 5 uur per dag buiten kun garanderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:10

Ik vind het hardstikke goed dat onder de aandacht wordt gebracht dat paarden kuddedieren zijn die dagelijks de nodige beweging nodig hebben. Echter slaat het naar mijn idee nu teveel door.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:10

Zelfde geldt voor voeding, een paard hoort minimaal 16 uur per dag te kunnen eten, ongelovelijk dat sommige stallen 2 plukjes hooi voeren en de rest met krachtvoer proberen op te lossen.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:12

crazycactus schreef:
Met een plukkie hooi voorkom je dat ze zand gaan eten.


ja dat klopt, maar dat mag niet zowel niet in de binnenbak als niet in de losgooi-bak annex onze paddock

Ciara jammer dan, deze mening deel ik niet met jou.
En de mensen die dat wel doen, zitten in de zelfde situatie als jij. Weet wat ik k*&&%&t vind mensen die hun paarden lekker op het land hebben en weinig komen, die geen geld over hebben voor een kliniek of iets anders, lekker zelf bekappen, of osteo dom vinden.
Mensen die 3x per week ff kijken want mijn paard staat lekker in het land.

Dan moet je IMO geen paard houden.
Ik kan niet mijn paard hier weidegang bieden in de winter en ik wil wel paardrijden dus....heb ik een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:12

Caira schreef:
Waarschijnlijk vinden velen dit een gigantische k*t opmerking. Maar ik ben van mening dat je geen paarden moet houden als je niet minimaal 5 uur per dag buiten kun garanderen


Ben ik helemaal met je eens. Dan vind ik 5 uur zelfs al schrijnend weinig.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:12

Caira schreef:
Zelfde geldt voor voeding, een paard hoort minimaal 16 uur per dag te kunnen eten, ongelovelijk dat sommige stallen 2 plukjes hooi voeren en de rest met krachtvoer proberen op te lossen.


of je paard op vlas, krullen, matten te zetten maar dat is mijn mening behalve als er een paard is wat allergisch is.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:13

Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?

Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:13

ik vind het idee erg goed mijn paard staat samen met mijn shetlander in 1 box(3 bij 6) en overdags staan ze minimaal 4 uur op de wei met andere soortgenoten. Mijn paard is altijd een hele erge luchtzuiger geweest maar sinds hij samen staat en overdags lekker op de wei staat is hij het een stuk minder gaan doen en dit merk je aan alles. Zowel lichamelijk als geestelijk is mijn paard rustiger en blijer.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:14

En nee dat is geen aanval, dat vraag ik mij oprecht af! Ik voel me al zo bezwaard als ze een keertje om half 9 buiten staan ipv 8 uur. Merk dan ook dat de paarden dat vervelend vinden.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:14

Caira schreef:
Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?


Die achterlijke redenering zijn door de mens gemaakt, een stal is niet vergelijkbaar met een wc en daar ga ik dus ook niet op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:15

Caira schreef:
Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?



Een paard is een gewoonte dier Caira, dat ben je misschien een beetje vergeten. Een dier wat gewend is om dagelijks 4 tot 5 uur buiten te lopen en verder op stal, die is daar aan gewend.

Weet je wat een paard doet als de brand uitbreekt in de stal? Juist zijn box in vluchten!! Die plek is voor hem veilig.

24 uur ophokken vind ik ook slecht, maar 24/7 buiten flikkeren op een landje terwijl je je paard voor de sport hebt, vind ik verreweg van ideaal.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:15

Waarom is die vergelijking raar? Een paard zal in de weide nooit eten van dezelfde plaats als waar hij gemest heeft. In een stal van 3 bij 3 is er vaak geen andere optie.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:16

Tita, toch zal een paard in de weide een stukje hebben waar hij poept en niet eet. Dat vindt hij niet prettig om te doen op datzelfde stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:16

Tita, hoe je het ook wendt of keert: Je paard, een bewegings- en kuddedier, staat hele dagen op een zeer klein oppervlak.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:17

Pipo schreef:
24 uur ophokken vind ik ook slecht, maar 24/7 buiten flikkeren op een landje terwijl je je paard voor de sport hebt, vind ik verreweg van ideaal.

Maar dat is ook wel het ene uiterste vergelijken met het andere uiterste. Het minste wat je je paard kan gunnen is dat hij iedere dag gewoon even zijn benen los kan gooien, in plaats van dat hij maar een beetje schapen staat te tellen in een box.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:17

Pipo schreef:
Caira schreef:
Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?



Een paard is een gewoonte dier Caira, dat ben je misschien een beetje vergeten. Een dier wat gewend is om dagelijks 4 tot 5 uur buiten te lopen en verder op stal, die is daar aan gewend.

Weet je wat een paard doet als de brand uitbreekt in de stal? Juist zijn box in vluchten!! Die plek is voor hem veilig.

24 uur ophokken vind ik ook slecht, maar 24/7 buiten flikkeren op een landje terwijl je je paard voor de sport hebt, vind ik verreweg van ideaal.


Laat ik heel eerlijk zijn, ik heb met mijn merrie alle voorkomende stallen al gehad. Maar geloof mij, een paard weet wel degelijk het verschil. En als jij goed naar je paard kijkt zul je het verschil ook leren zien.