Lovely, de oude bloedlijnen zijn consequent geselecteerd op dezelfde wijze. Bij de vorming van een nieuw ras uit heel verschillende andere rassen moet je heel veel generaties selecteren voordat je allerlei ongewenste eigenschappen weer kwijt bent en er weer iets van fokzuiverheid ontstaat.
Kijk eens op de video op pagina 1 naar de kroonmerrie Gonnie die in 1965 is geboren. Dit is een mooie merrie. Dat type paarden willen we fokken, met de niet-zichtbare kwaliteiten waar het Gelders paard ook om bekend staat zoals gezondheid, braafheid, werkwilligheid, enz. Gonnie is de moeder van de dressuurvererver Cabochon en van de dekhengst Vanitas die zelf Grand Prix dressuur was onder Annemarie Keijzer. Deze paarden zijn - zeker voor de recreatie - veel beter geschikt dan wat het KWPN er later van gemaakt heeft. En de grootste afzetmarkt is de recreatie. Er moet voor het Gelders paard alleen nog veel beter reclame gemaakt worden. Het is te lang afgeschilderd als een lelijk dier dat alleen maar voor het landbouwwerk geschikt was. Natuurlijk waren er minder mooie paarden bij, maar ook niet alle KWPN-rijpaarden zijn even goed.
Vergelijk de belijning van de hengst Koster uit 1923 maar eens met de tegenwoordige Gelderse paarden

NatasjavE, ik ken de Fredriksborger niet. Uit het oogpunt van het behoud van biodiversiteit zou ik het liefst de Fredriksborger de Fredriksborger en het Gelders paard het Gelders paard laten. Als het echt niet anders kan moet je iets, maar zo ver is het nog lang niet.
Bij een grote fokkerij kun je je nog wel een experiment veroorloven, maar niet bij een zeldzaam huisdierras.

Top! 
Die halve Gelderse hengsten vind ik interessanter. Ook voor de markt.
Dat komt door Zep.