Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:07

4 uur buiten is volgens mij ook een minimum en eigenlijk veel te weinig !
Als de weide te nat is komen al onze paarden in een paddock.
Onze veulens en twenters hebben een box met een paddock aan. Als het weer het toelaat mogen ze terug de weide in. Als ze nu in de weide lopen zitten ze constant de wortels van gras, klaver enz... op te "graven" en ik ben bang van zandkoliek.
Ik ken stallen waar, in de winter, de paarden enkel buiten komen wanneer ze gereden worden. Dit is eigenlijk een marteling. Stel je voor 23 uur per dag in een box; geen contact met andere paarden (of door de tralies heen) en dan 1 uurtje werken. Leuk kan het niet zijn.
Ik ben blij dat met name in Duitsland nieuwe stallencomplexen veel meer voorzien worden van uitloopmogelijkheden voor de paarden. Meer en meer zie je boxen met daaraan palend een klein uitloop ((2 à 3 keer de stal). Dit is al een heel goeie stap voorwaarts.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:37

essie_blue schreef:
Ik denk idd niet dat je de paarden van anky kan vergelijken met paarden waarvoor deze campagne is.

Ik vind t in iedergeval ook een goed initiatief!!! Denk dat veel mensen met paarden denken o echt waar?!?!?!?!?
En anky is wel iemand waar veel mensen tegenop kijken, dus waar veel mensen ook naar luisteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:53

Leanee schreef:
Helemaal mee eens, Anky is toch een bekend persoon in de paardenwereld.. Ik ben het ook met VivaLaVida eens. Wie zegt dat die paarden helemaal nooit op de wei of de paddock komen, wie zegt dat dat staal in de mond veel last geeft bij de paarden?

De paarden die ik verzorg/rijd komen (voor zover ik weet) op het moment ook geen 4 uur buiten per dag. Tijdens het uitmesten worden ze naar buiten gedaan, ze worden gereden en tussendoor nog weleens naar buiten gedaan. Maar op ze of 4 uur of meer komen, denk het niet. In de zomer is dit een ander verhaal, dan kunnen ze de wei op en staan ze langer buiten.

ik WEET toevallig ook dat bonfire veel op de wei staat en de andere paarden sowieso los komen.... en ook nog in de stapmolen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:54

Citaat:
Het bedrijf ligt op een totale oppervlakte van 12 hectare grond. Daarvan is circa 6 hectare weiland. De ex-sportpaarden genieten hier van hun oude dag en ook de sportpaarden van nu komen iedere dag even in de wei. Ze kunnen daarbij genieten van het gezelschap van Jolly Jumper en Mini Mouse.

tadaaaa :)

Zamora

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:56

mijn paarden staan in een kudde lekker 24/7 buiten, ze hebben een schuilstal waar ze nooit in staan en een stuk bos, paddock en `s zomers ook weiland.

Vind het een goed initiatief om dit onder de aandacht te brengen, veel mensen weten er idd te weinig vanaf.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:24

Mijn vriend hoorde vanochtend op de radio een interview met Anky, en hij heeft niet echt veel verstand ervan, maar hij vond haar erg dom overkomen, hij had het idee dat ze niet echt wist waar ze het over had en ze herhaalde steeds hetzelfde.

Beetje jammer, want ze is een bekend voorbeeld.

Ik zie het liefst dat paarden in ieder geval de hele dag buiten zijn, eventueel 's nachts naar binnen, in de winter dan maar in een paddock of iets, maar dat ze in ieder geval beweging krijgen en met hun paardenvriendjes kunnen spelen.

Verder ben ik het er wel mee eens dat het een goed initiatief is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:30

Sommige presentatoren zijn ook erg dom.
En om het dan toch simpel uit te leggen voor een breed publiek, moet je wel duidelijk zijn en herhalen... Denk ik...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:02

Ik hoorde het interview vanochtend ook bij radio538, en vond Anky juist leuk overkomen.

Ze vertelde bijvoorbeeld dat niet een paard hetzelfde, maar dat bepaalde basisprincipes (zoals niet 22 uur p.d. op stal staan) voor ieder paard gelden.
Zo legde ze uit dat bonfire ontzettend chagarijning wordt van alleen maar op de wei staan en dus regelmatig gereden wordt. Ook legde ze uit dat haar paarden overdag wel buiten komen, en 's avonds weer binnen.

Ze zei: Het is niet zo dat met deze campagne wordt benadrukt dat het met alle paarden slecht gaat, maar de algemene voorlichting kan beter. Als het met 1000 paarden niet goed is gesteld, zijn dat er 1000 teveel.

Ik vond het iig een leuk interview, ze kwam duidelijk over, ook voor een leek. :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:09

vooral dat laatste is belangrijk :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:12

Klinkt juist super in mijn oren.
Zal het vanmiddag even beluisteren op 538!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:45

voor sommige paarden is het levensgevaarlijk om ze bij elkaar te doen,
Naast elkaar in de wei kan toch ook,
vind het grote onzin

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:16

je vind het onzin dat paarden 4 uur per dag de wei in moeten met een vriendje?

Zit jij graag de hele dag binnen omdat buiten een vijand van je loopt? :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:30

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:59

VivaLaVida schreef:
Leanee schreef:
Helemaal mee eens, Anky is toch een bekend persoon in de paardenwereld.. Ik ben het ook met VivaLaVida eens. Wie zegt dat die paarden helemaal nooit op de wei of de paddock komen, wie zegt dat dat staal in de mond veel last geeft bij de paarden?

De paarden die ik verzorg/rijd komen (voor zover ik weet) op het moment ook geen 4 uur buiten per dag. Tijdens het uitmesten worden ze naar buiten gedaan, ze worden gereden en tussendoor nog weleens naar buiten gedaan. Maar op ze of 4 uur of meer komen, denk het niet. In de zomer is dit een ander verhaal, dan kunnen ze de wei op en staan ze langer buiten.

ik WEET toevallig ook dat bonfire veel op de wei staat en de andere paarden sowieso los komen.... en ook nog in de stapmolen :)

en ik weet toevallig dat die paarden zeker niet in de stapmolen komen (iig salinero, painted en nelson niet) omdat dat volgens hun al te blessure gevoelig was. En ook dat ze niet los buiten komen. (ben in december daar op stal geweest, en heb dat toen gevraagd)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:49

Toevallig allebei hoor, maar hoe kunnen wij daar nu over oordelen? Het gaat er in deze campagne toch vooral om dat de slechter verzorgde paarden óók happy paarden worden?

Wie weet hebben ze je vraag meer ten tijde van beantwoord. Ik kan me voorstellen dat je frisse paarden niet in de stapmolen zet. Maar ik weet bijna wel zeker dat ze dan wel op een andere manier aan hun beweging komen...

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:04

De enige reden waarom ik vind dat Anky niet de juiste persoon is voor deze campagne is de hoeveelheid nonsens en domme uitspraken het weer losmaakt!! Zodra de naam Anky in een zin voorkomt worden werkelijk alle registers losgetrokken om te kunnen zeggen hoe slecht AvG het doet. Kom op zeg, als er iemand zuinig op haar paarden is... En vergeet niet dat het [top]sportpaarden zijn die een deel van hun leven moeten presteren op topniveau! Daar moet idd hard voor gewerkt worden en misschien ook wel pleziertjes voor gelaten. Dat geldt ook voor topsporters! Maar daar staat tegenover dat deze paarden iig genoeg beweging krijgen en daar is het paard nou eenmaal voor gemaakt. [liever een uur aan de hand stappen en grazen, dan 6 uur in de modder mokbenen kweken omdat de wei te nat is!!] Ik ben absoluut voor weidegang of droge paddocks, maar als dit niet mogelijk is bv met het oog op blessures is het stappen aan de hand, longeren of stapmolen een heel goed alternatief!
Dankzij het beleid van Anky hebben we in Nederland wel een 3-voudig olympisch kampioen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:30

ikowtje schreef:
Ik weet wel zeker dat die paarden nooit zoveel op de weide gaan... paddock misschien, maar ik heb al wel eens ergens gelezen dat eigenlijk bijna alle (top)sportpaarden niet veel op de weide mogen, worden ze te snel dik. Waarschijnlijk gaat het niet zo kort door de bocht, maar je begrijpt me wel.

Niet omdat ze te dik worden hoor, juist omdat ze bang zijn dat ze uit hun naad gaan en zich bezeren.
Paarden op dat niveau krijgen zoveel krachtvoer, daar maakt dat kleine beetje gras niets op uit.

Er zijn trouwens wel grote stallen waar ze gewoon buiten in de wei komen maar 4 uur? Dat denk ik niet.
Ik vraag me ook af hoe het bij Anky is...

Bonfire staat overigens overdag wel in de wei hoor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:51

MaaikeMo schreef:
Hoor mensen hier zeggen: 4 uur per dag!?
moet veel meer..

Inderdaad! Maar t zou toch al super zijn als we eigenaren van paarden die paarden 24/7 op stal hebben, al 4 uur naar buiten gooien.. is een begin!

Het is ook niet dat 4 uur uit stal veel is, maar voor mijn paard zal het rampzalig zijn om 4 uur op de WEI te staan. Ze is eiwit gevoelig en is snel hoefbevangen. Daarom doe ik dat gecontroleerd door met ze aan de hand te gaan grazen. Overgrens komen mijn paarden wel samen in de paddock dus genoeg sociaal contact.

Ik ben zeker voor minimaal 4 uur uit stal. Alleen of dat weide, padock of wat anders is moet je volgens mij maar zelf bepalen. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:28

miss_lizje schreef:
MaaikeMo schreef:
Hoor mensen hier zeggen: 4 uur per dag!?
moet veel meer..

Inderdaad! Maar t zou toch al super zijn als we eigenaren van paarden die paarden 24/7 op stal hebben, al 4 uur naar buiten gooien.. is een begin!

Het is ook niet dat 4 uur uit stal veel is, maar voor mijn paard zal het rampzalig zijn om 4 uur op de WEI te staan. Ze is eiwit gevoelig en is snel hoefbevangen. Daarom doe ik dat gecontroleerd door met ze aan de hand te gaan grazen. Overgrens komen mijn paarden wel samen in de paddock dus genoeg sociaal contact.

Ik ben zeker voor minimaal 4 uur uit stal. Alleen of dat weide, padock of wat anders is moet je volgens mij maar zelf bepalen. :)

Het gaat hier neem ik aan gewoon over gezonde paarden die normaal de wei op kunnen. Niet over paarden die 'ziek' zijn. je hoeft je daarom niet aangevallen te voelen want er zijn legio andere methodes om ook dit soort paarden min 4 uur uit de box te trekken en hun gang te laten gang. Een Hit-Actief zonder weiland is bv een heel goed alternatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:32

sokje87 schreef:
Ik hoorde het interview vanochtend ook bij radio538, en vond Anky juist leuk overkomen.

Het is een hartstikke leuk mens en een super carriere vrouw, maar haar manier van paarden huisvesten vind ik niet zo denderend... -O-

DJ "Hoe oud kan een paard ongeveer worden?"
Anky "Nou ongeveer 20"

20?!?!? Het paard is het enige dier dat in domesticatie minder oud wordt dan in het wild >;)

Anky moest eens weten dat er recent nog een half arabier van 37 een endurance wedstrijd heeft gewonnen ergens in Amerika (stond laatst op bokt) :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:18

Marjoow schreef:
in de zomer gaan onze paarden 's nachts naar buiten, maar in de winter als het koud is staan ze 24 uur per dag binnen in de stand.

Daar zou meer aandacht aan besteed mogen worden.

Veel mensen zetten de paarden 's winters niet in de wei omdat ze de wei kapot trappen. Nou sorry, maar dan zet je toch een deel af?

En dan wordt dat deel in grote delen van ons land diepe modder waar de paarden soms tot hun voorknieën in wegzakken en krijg je alsnog de dierenbescherming aan je broek, en terecht, want de hele dag in diepe modder lopen is niet gezond en niet diervriendelijk...

Nee hoor, dan liever beperkt weidegang en een aantal uurtjes in een paddock (zand en/of verhard) zodat ze stevige en droge ondergrond hebben om te kunnen bewegen en wat het hoefmechanisme stimuleert. En als ze langere periodes achter elkaar buiten lopen met ruwvoer.

Vind het echter ook wel dubbel dat ze Anky gebruiken voor hun campagne, aangezien ze haar trainingsmethode in twijfel trekken qua diervriendelijkheid en daar veel heisa over hebben gemaakt. Snap ook niet waarom Anky daar dan aan mee wil werken. Nu als rolmodel in goede zin, een tijdje terug, en wie weet in de toekomst weer als voorbeeld van paardenmishandeling tijdens het trainen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:20

Arabesk, Anky haar eigen pony en paarden werden volgens mij allemaal ouder dan 20, maar dat is misschien niet de leeftijd die veel paarden halen (door omstandigheden)...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:27

volgens mij is bonfire al iets van 26...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:32

Benfan schreef:
Zullen de paarden van Anky wel zoveel buiten lopen dan? Paint it black in de wei met het idee dat er wat kan gebeuren? lijkt me stug.

Dit wou ik ook zeggen, Misschien komt bonfire zoveel buiten omdat ie met "pensioen" is maar denk maar niet dat haar wedstrijd paarden zoveel de wei in mogen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:34

Benfan schreef:
Het kan mij weinig schelen eigelijk. Er gaan in de natuur zo vaak dieren dood omdat ze verhongeren, das normaal en heel natuurlijk. Ik ben juist blij dat ze er voor kiezen alles op een natuurlijke manier te laten verlopen, op deze manier krijgt dat gebied niet meer grazers dan dat het kan verhappen en hebben jagers geen rede meer om daar alles af te knallen.... en dat vind ik een heel fijn idee.

In de natuur trekken dieren verder als er in een gebied te weinig te eten is (olifanten in India die dorpen en akkers binnentrekken op zoek naar eten bijvoorbeeld), of ze planten zich niet meer voort.
In afgezette natuurgebieden kan dat niet, dus is dat net zo erg als je paard in een weilandje zonder eten laten verkommeren.

Afvangen en verplaatsen of verkopen of afmaken. En evt. een aantal hengsten of merrie's onvruchtbaar maken is diervriendelijker...