Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:57

Wat ik me dus afvraag.. Gaan er in het wild (van vroeger), ook zoveel dieren dood in de vorst periode? Volgens mij nl niet!

Als het goed is trokken de dieren verder als er geen voedsel te vinden was.. net zolang tot het er wel was..En werden niet tegen gehouden door een lullig draadje..

Ik vind dit hele gedoe nogal kort in de bocht..
Ben benieuwd of er ook zoveel Mustangs per jaar dood gaan eigenlijk...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:19

mustangs worden ook gevangen en geselecteerd voor de verkoop.

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:35

Ja 6000 ha. klinkt wel groot maar als het groot genoeg was zouden ze niet verhongeren. Hier in de buurt is ook zo'n "natuurgebiedje" er staat zelfs nog geen sprietje gras meer voor de konijnen, die zijn dan ook verleden jaar massaal bezweken.
Als ze daar dan zo graag "wilde paarden" willen laten lopen zet er dan een kleine kudde merries met ruinen neer die zich het hele jaar rond kunnen redden.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:50

Hermelientje schreef:
Wat het allerergste is in deze hele discussie dat steeds maar weer gezegd wordt dat de "sterksten" overleven. Dit is een geheel foutieve vertaling van "survival of the fittest". Het Engelse woord fit in deze context heeft niets met fit als in fitness te maken. "Fittest" betekent het meest AANGEPAST aan de omstandigheden. Als je dus niet gehinderd door enige kennis van evolutiebiologie op foutieve aannames een dergelijk "ecosysteem" gaat maken zoals staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen doet, dan ontwerp je een evolutionaire hogedrukpan, oftewel je bent bezig met een vorm van "selective breeding", dit heeft dus niets met natuur maar alles met mens te maken. Aangezien de enige natuurlijke vijand nu de kou is en vluchten niet meer erg belangrijk, nee zelfs onmogelijk is, ben je waarschijnlijk bezig met het fokken van hele luie dikke paarden die heel snel vetreserves kunnen opbouwen, of paarden die heel veel vogeleieren gaan eten en wie weet daarna misschien wel andere dierlijke eiwitten. Herten veranderen misschien in een nieuw soort zwemmend hert en gaan meer op een kleine walvis lijken, enz. Ik overdrijf hier natuurlijk de snelheid waarmee een en ander zich voltrekt maar toch is dit echt een extreme vorm van menselijke ingrijpen, die ook nog eens gepaard gaat met veel dierenleed.

Bij kuddedieren in grote bestaande ecosystemen sterft altijd een redelijk groot percentage jonge dieren door diverse oorzaken zoals roofdieren, uitputting, kwijtraken van de moeder, honger, dorst, verdrinking, ziekte, vertrapt worden in grote kuddes, niet snel genoeg zijn enz. Elke jachtopzichter weet dit en er is dan ook afschot van jonge dieren. In het geval van paarden/pony's wordt bijvoorbeeld een percentage jonge dieren uit de kudde gehaald. Zo gebeurt het al eeuwen in andere landen, zoals Engeland en Duitsland. Maar hier in Nederland kan 1 man die nu bij staatsbosbeheer werkt en ooit een theorie heeft ontwikkeld over grote grazers de hele "natuur" inrichten. Dat zijn theorie door geen enkele andere wetenschapper in het buitenland serieus wordt genomen lijkt niemand wat te deren. In Nederland praat iedereen lekker met hem mee, want wiens brood men eet wiens woord men preekt.

Ach ja bij mensen hoor je deze onzinnige redenatie over de natuur zijn gang laten gaan ook. De vorige paus gebruikte dat toch ook als argument tegen anticonceptiemiddelen, de natuur lost overbevolking vanzelf wel op zei hij, ja inderdaad door honger, ziekte en oorlog. Ik neem dan ook aan dat alle mensen die dit hele gedoe zo natuurlijk vinden zelf ook minstens 13 kinderen hebben dat zou dan pas consequent zijn.

Ah een tegenstander van Frans Vera??

De "natuur" is hard en dat is voor mensen blijkbaar moeilijk te accepteren. Een populatie die groeit tijdens goede periodes en die weer flink slinkt tijdens slechte periodes is niet zo raar. Ook niet als beesten verder kunnen trekken (ook dan bereiken ze uiteindelijk hun habitat(leefgebied)grens). Het voordeel is wel dat ze dan vaak (niet altijd) gepakt worden door predatoren. Het jammer is alleen dat je als mens nooit een echte predator kan nabootsen. (maar of het nu echt humaner is stress te veroorzaken door bijvoeren, of door het vangen van veulens die dan ergens op een mooie stal komen te staan??, vraag ik me af).

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:55

Joto schreef:
Wat ik me dus afvraag.. Gaan er in het wild (van vroeger), ook zoveel dieren dood in de vorst periode? Volgens mij nl niet!

Als het goed is trokken de dieren verder als er geen voedsel te vinden was.. net zolang tot het er wel was..En werden niet tegen gehouden door een lullig draadje..

Ook de reeën ed. hebben het dit jaar zwaar. Om maar niet te spreken over de visetende watervogels ed.
Reeën hebben trouwens ook geen natuurlijke vijanden meer, maar daar hoor je eigenlijk nooit iemand over, das wel vreemd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:33

Joto schreef:

Als het goed is trokken de dieren verder als er geen voedsel te vinden was.. net zolang tot het er wel was..En werden niet tegen gehouden door een banketstaaf draadje..

In het wild eten predatoren het hele jaar door. In het voorjaar en de zomer zijn vooral de (zwakkere) veulens de prooi, in de winter vooral de verzwakte of uitgehongerde dieren. Daarbij zijn paarden zelden de enige prooisoort van een predator, dus wordt één soort niet de hele tijd even veel gegeten.

Onlangs is er in Mongolië nog onderzoek gedaan in een natuurgebied, naar de relatie tussen wolven, przewalskipaarden en edelherten. Het blijkt dat die edelherten een belangrijke rol spelen in de bescherming van de przewalskipaarden. Wanneer er te weinig edelherten zijn in een gebied, pakken de wolven eerder przewalskiveulens.

In de Oostvaardersplassen is die predatie er niet, dus halen ongewoon veel jonge dieren ieder jaar de winter. Pas als ze dreigen te verhongeren, worden ze afgeschoten door Staatsbosbeheer, omdat iedereen het zielig vindt dat ze verhongeren. Eigenlijk zou de populatie het hele jaar door 'beheerd' moeten worden, maar dat willen ze nu net niet in dat gebied.

De andere optie, grote predatoren uitzetten en niet beheren, stuit op veel weerstand. Begrijpelijk, want het gebied is gewoon te klein. De wolven vinden in het omheinde gebied heel veel prooien bij elkaar, en zullen dus, net als de paarden, koeien en herten nu, enorm in aantal toenemen. Doordat er geen mogelijkheid is tot vluchten, zal de populatie grote prooidieren kunnen dalen tot (bijna) nul. De predatoren zullen daarna ook niet genoeg te eten hebben, waardoor ook zij in aantal afnemen.

Het hele idee van een stabiel 'natuurlijk evenwicht' bestaat eigenlijk al niet, want het is meer een 'schommelen rond een bepaalde evenwichtsstand'. Hoe kleiner het gebied, des te groter zijn de fluctuaties in populatiegrootte, en des te gemakkelijker is het om een populatie volledig uit te laten sterven. In een postzegel zoals de Oostvaardersplassen is het nauwelijks mogelijk om een stabiele predator-prooirelatie te bewerkstelligen.

Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van predatie of afschot, dan wordt de populatiegrootte van de grazers bijna alleen bepaald door voedselaanbod (en de interspecifieke concurrentie daar om) en ziekten of parasieten.
In de winter zullen de zwakkere dieren sterven. Een deel van de drachtige wijfjes sterft zelf, of krijgt door de honger een spontane abortus. Het volgende jaar zullen dus, afhankelijk van de 'strengheid' van de afgelopen winter, minder jongen geboren worden.
Pas als je gaat bijvoeren in de winter, krijg je de situatie die velen omschrijven als 'het fokt maar als konijnen'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:34

Prinnie schreef:
Joto schreef:

Als het goed is trokken de dieren verder als er geen voedsel te vinden was.. net zolang tot het er wel was..En werden niet tegen gehouden door een banketstaaf draadje..

Ook de reeën ed. hebben het dit jaar zwaar. Om maar niet te spreken over de visetende watervogels ed.
Reeën hebben trouwens ook geen natuurlijke vijanden meer, maar daar hoor je eigenlijk nooit iemand over, das wel vreemd.

Die mogen ook gewoon afgeschoten worden, want dat is wild. Paarden zijn lief en aaibaar en huisdieren, dus daar moeten die lelijke jagers met hun geweren van afblijven, volgens de publieke opinie.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:00

Ja apart toch??

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:10

Nee oor, ook de reeën hoor je niet te laten verhongeren. Ook voor hen is dat geen natuurlijk doodsoorzaak die in het wild voor komt. Maar omdat dit een paarden site is, spreek je toch al sneller over de paarden. Maar het hele idee van dieren in het wild houden kan niet in een land als nederland.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:14

met dit verschil; reeen horen van oudsher thuis in nederland. de koniks zijn gekocht en er neergezet. dit is dan ook geen natuurlijke situatie.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:04

Vele reacties, maar WAT gaan wij ertegen doen? WIE heeft goede suggesties? Geen acties zoals die gasten tegen de pharmaindustrie, maar de mensen in ons land moeten deze ellende waarschijnlijk ZIEN.
Misschien opnamen maken voor tv van kreperende runderen, herten en pony's. Ik weet zeker dat dat meer helpt dan alle discussies. Of ga zelf eens op een van de uitkijkpunten staan ( naast de spoorbaan). Ik ben altijd verbaasd hoe 'klein' het gebied is. Je ziet in de verte het Markermeer. Overigens bestaat een heel grooot deel van dit gebied ook nog eens uit rietland en . . . water. Neem de trein eens en ga eens kijken. Een verrekijker meenemen.
Het is een schande! Als een boer dit zou doen ¡¡¿¿

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

kazary schreef:
Nee oor, ook de reeën hoor je niet te laten verhongeren. Ook voor hen is dat geen natuurlijk doodsoorzaak die in het wild voor komt. Maar omdat dit een paarden site is, spreek je toch al sneller over de paarden. Maar het hele idee van dieren in het wild houden kan niet in een land als nederland.

Het zou best kunnen.. Daar geloof ik 100% in.. Maar de dieren en mensen nu.. En van toen.. Daar zit het verschil in..
Een dier is afhankelijk van een mens, of het nu om een kat, koe of paard gaat, dat maakt niks uit.
Maar een (Ik noem maar even) handelaar, of boer, of misschien wel ik? krijgen gelijk een boete aan hun reed als er een dier ligt te creperen van de honger o.i.d. Wat ook heel logisch is.. Dus vind dit geen andere zaak dan andere..

we leven nu in 2009.. niet meer 1909... Er is een boel veranderd..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:31

Prinnie schreef:
Het jammer is alleen dat je als mens nooit een echte predator kan nabootsen.

? Wij zijn de top-predator, en we vreten niet alleen de planten en de beesten, maar het hele landschap op. Zo op dat we zelf genoodzaakt zijn wat nep-natuur in te richten om nog hier en daar een fractie van de potentiële biodiversiteit in stand te houden.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:41

Bandida schreef:
Prinnie schreef:
Het jammer is alleen dat je als mens nooit een echte predator kan nabootsen.

? Wij zijn de top-predator, en we vreten niet alleen de planten en de beesten, maar het hele landschap op. Zo op dat we zelf genoodzaakt zijn wat nep-natuur in te richten om nog hier en daar een fractie van de potentiële biodiversiteit in stand te houden.

Om dat nou natuur te noemen. Ik zeg nergens dat wij bij de natuur horen. Mss hebben we dat ooit heeeel lang geleden gedaan en nu kunnen we er maar beter vanaf blijven.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:22

Lies_Beuker schreef:
Vele reacties, maar WAT gaan wij ertegen doen? WIE heeft goede suggesties? Geen acties zoals die gasten tegen de pharmaindustrie, maar de mensen in ons land moeten deze ellende waarschijnlijk ZIEN.
Misschien opnamen maken voor tv van kreperende runderen, herten en pony's. Ik weet zeker dat dat meer helpt dan alle discussies. Of ga zelf eens op een van de uitkijkpunten staan ( naast de spoorbaan). Ik ben altijd verbaasd hoe 'klein' het gebied is. Je ziet in de verte het Markermeer. Overigens bestaat een heel grooot deel van dit gebied ook nog eens uit rietland en . . . water. Neem de trein eens en ga eens kijken. Een verrekijker meenemen.

Ik denk dat het daar om draait. Imo is echte natuur hier in Flevoland een utopie. Enkele studeerkamer-geleerden denken dat het wel kan en kunnen hun gang gaan met hun waanideeen en belastinggeld.
Staatsbosbeheer probeert daarom, ook om de terechte zware kritiek die ze over zich heen krijgen wat het beheer in de Oostvaarders-plassen betreft, de plannen voor een ecologische verbindingszone naar het Horsterwold erdoor te drukken. Richting de Veluwe. Daar liggen diverse barrieres, het Veluwemeer,
de A28, spoorlijn en nog meer agrarisch gebied. Maar met het schermen met natuur en milieu zijn ze niet te stoppen. Misschien dat door de economische crisis er weer gezonder wordt nagedacht.
Doodsoorzaak nr 1, met stip, onder het wild, met name de reeen, zijn de aanrijdingen.
En dat zal niet alleen in Flevoland zo zijn.
Er is al zoveel actie ondernomen, ook door de boeren in de omgeving. Het heeft tot nu toe nog niets uitgehaald.
Schokkende beelden, misschien wordt dan de samenleving wakker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:45

Joto schreef:

In Amerika is een tijdje geleden een wet aangenomen die het verbied om die mustangs te laten slachten. Er waren er blijkbaar genoeg en ze gingen niet dood van de honger. Volgens mij worden ze nu gevangen en verkocht..maar dat weet ik niet zeker.

Vroeger gingen er inderdaad niet zo veel dood van de honger omdat er ook nog eens predatoren waren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:55

Lies_Beuker schreef:

Kreperende runderen, herten en paarden, mag je daar volgens de wet niet aantreffen. Om lijden te voorkomen, moeten beesten die niet meer mee kunnen met de kudde worden afgeschoten. Er worden dus wel beesten dood gemaakt, maar dat is juist om lijden te voorkomen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:17

WesseLady schreef:
Kreperende runderen, herten en paarden, mag je daar volgens de wet niet aantreffen. Om lijden te voorkomen, moeten beesten die niet meer mee kunnen met de kudde worden afgeschoten. Er worden dus wel beesten dood gemaakt, maar dat is juist om lijden te voorkomen.

Dat schieten wordt pas gedaan als het lijden al zichtbaar is.

Je mag dus wel verder lijden voorkomen door zo'n dier te doden, maar niet het lijden in zijn geheel voorkomen door te voeren. Want dan zou de boel wel eens gestresst kunnen raken? 2 keer voeren en ze staan naast je wagen te eten.

Maar het beste lijkt me toch zorgen dat de kuddes om te beginnen al niet te groot zijn, zodat wat er loopt gewoon genoeg voedsel kan vinden

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:28

Dat gebeurt in veruit de meeste natuurgebieden in Nederland, de zogenaamde spoor B terreinen. Daar wordt het aantal dieren aangepast aan de hoeveelheid voedsel in een terrein.

Voeren is in dit geval een slechte optie. Door de concurrentiestrijd, zullen de sterke dieren baad hebben bij het voeren, in tegenstelling tot de zwakke dieren. De sterke dieren overleven nu echter ook zonder voeren... De sterksten worden dus sterker, de zwakken zwakker.

Er is inderdaad wel enig lijden voordat de dieren geschoten worden, maar dit wordt tot het minimale beperkt. Dat vind ik iig een positief punt. Al zou het mooier zijn wanneer de aantallen door een predator zouden worden gereguleerd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:32

Nicole288 schreef:
WesseLady schreef:

Dat schieten wordt pas gedaan als het lijden al zichtbaar is.

Je mag dus wel verder lijden voorkomen door zo'n dier te doden, maar niet het lijden in zijn geheel voorkomen door te voeren. Want dan zou de boel wel eens gestresst kunnen raken? 2 keer voeren en ze staan naast je wagen te eten.

Maar het beste lijkt me toch zorgen dat de kuddes om te beginnen al niet te groot zijn, zodat wat er loopt gewoon genoeg voedsel kan vinden

Los van het door WesseLady aangehaalde punt dat het voer niet vanzelf terecht komt bij die dieren die het nodig hebben, zorg je er door bij te voeren ook nog eens voor dat er ieder jaar veel te veel veulens geboren worden.
Uiteindelijk zullen die ook weer weggehaald of bijgevoerd moeten worden.

Als je wilt voorkomen dat dieren van de honger omkomen, dan moet je fors bijvoeren en/of regelmatig dieren 'oogsten'.
Dat kan door het uitzetten van predatoren, door afschot, of door dieren te vangen en te verkopen. Op dit moment zal dat vanwege het grote aanbod aan paarden waarschijnlijk voor de slacht zijn, dus dan gaan mensen daar weer moeilijk over doen.

Wat wél een mogelijkheid is om de populatie op peil te houden zonder afschot én zonder bijvoeren, is door anticonceptie toe te passen. Castreren van alle hengsten is geen optie, omdat er dan helemaal geen veulens worden geboren. Bovendien hebben hengsten een duidelijk ander gedrag en dus plaats in de kudde dan ruinen.
Castreren van een deel van de hengsten helpt evenmin, omdat het kleine aantal overgebleven hengsten nog steeds vrijwel alle merries kan dekken.
Jaarlijks vaccineren van de merries of van een deel van de merries, bijvoorbeeld met PZP, kan een optie zijn, maar dan moet goed bijgehouden kunnen worden welke dieren al behandeld zijn. Dit is in het veld met grote aantallen lastig te realiseren, dus waarschijnlijk zullen de dieren dan eenmaal per jaar bijeengedreven moeten worden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:42

oomens schreef:
Jaarlijks vaccineren van de merries of van een deel van de merries, bijvoorbeeld met PZP, kan een optie zijn, maar dan moet goed bijgehouden kunnen worden welke dieren al behandeld zijn. Dit is in het veld met grote aantallen lastig te realiseren, dus waarschijnlijk zullen de dieren dan eenmaal per jaar bijeengedreven moeten worden.

Dit zullen ze wel veel te onnatuurlijk vinden, maar het zou wel kunnen, wat ik begrijp is dat de merries die moeten veulenen dit wel apart van de kudde doen (zo gaat het in limburg iig), oa zodat het veulen geregistreerd kan worden. Als je dan zou kunnen enten zou een merrie bijv na 1 jaar een veulen weer een jaar leeg kunnen blijven, het jaar erop komt ze niet apart en wordt dus niet geënt = weer gedekt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:05

Gunst is het weer zover, het blijft ook steeds hetzelfde liedje en maar steeds raar opkijken als er zoveel kritiek komt.
Ik heb er inmiddels wel genoeg over gezegd maar ik blijf het een stom beleid vinden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:26

Nicole288 schreef:
oomens schreef:

Dit zullen ze wel veel te onnatuurlijk vinden, maar het zou wel kunnen, wat ik begrijp is dat de merries die moeten veulenen dit wel apart van de kudde doen (zo gaat het in limburg iig), oa zodat het veulen geregistreerd kan worden. Als je dan zou kunnen enten zou een merrie bijv na 1 jaar een veulen weer een jaar leeg kunnen blijven, het jaar erop komt ze niet apart en wordt dus niet geënt = weer gedekt

In de Oostvaardersplassen veulenen de merries gewoon af binnen het terrein en bij de kudde.

Het vaccineren zou een optie zijn, al bestaat het risico dat er dan weer andere problemen komen. Doordat het voedselaanbod dan voldoende is, kunnen de grazers vervetten. Dit is met name voor de dieren die niet reproduceren een probleem. Merries die geen veulen aan de voet hebben en/of niet dragend zijn, hebben veel minder energie nodig dan dieren die dat wel hebben. Deze dieren zullen gaan vervetten, wat weer kan leiden tot hoefbevangenheid. Mocht het voedselaanbod nog altijd laag zijn, zodat bij de dieren die niet reproduceren geen hoefbevangenheid optreedt, is er voor de dragende en/of lacterende dieren nog altijd te weinig te eten...
Vind het overigens wel een heel creatief idee! :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:36

Ik vind dieren die in kuddeverband gehouden worden afzonderen om te laten veulenen nou niet bepaald ethologisch te verdedigen.
Zoals ik het ook niet verdedigbaar vind om groepen dieren te laten verhongeren. Dat is een wrede dood en een onthouding van de eerste levensbehoefte.

Ik snap verder niet zo goed waardoor bijvoeren stress zou veroorzaken?
Als je te weinig bijvoert, dan wel.
Maar iedere veehouder weet dat je in koppels altijd zoveel ruwvoer moet verstrekken dat ook de zwaksten aan hun trekken komen.
Bovendien kan je, zeker in een natuurgebied, zorgen voor voldoende voedselplaatsen waardoor gevechten al tot een minimum beperkt worden.
Het moet toch met weinig middelen mogelijk zijn om de dieren zoveel ruwvoeder te verstrekken dat verhongeren in ieder geval niet voorkomt?
En dat ruwvoer kan best van een kwaliteit zijn die welzijnsproblemen voorkomt. Daar heb je trouwens in de winter toch niet veel last mee met buiten lopende dieren, en koniks wijken wat dat betreft op geen enkel punt af van andere onder semi-natuurlijke omstandigheden gehouden paarden.

Dus een drogreden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:54

Wanneer structureel en op een verantwoorde manier wordt bijgevoerd, zal de concurrentiestrijd op den duur wel gaan afnemen. Maar dan heeft het weinig meer met natuurbeheer meer te maken en des te meer met normale houderij. Bij een korte periode van bijvoeren, zoals in het natuurbeheer wordt toegepast, is die concurrentiestrijd wel degelijk aan de orde, waardoor het eerder negatief als positief is. Daarnaast is er het feit van verhoogde vruchtbaarheid door bijvoeren. Over een paar jaar staan de grazers drie hoog gestapeld in de OVP, als je besluit bij te gaan voeren. Weet niet of dat de bedoeling is?