Kleding van dressuurruiters gemoderniseerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:01

Leuk! ik reed altijd al met een grijs jasje en kreeg er geregeld commentaar over.

hoop alleen dat het niet echt een circus word met al die kleuren.. dat zwart en blauw heeft toch wel iets van stijl en klasse.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:05

De subtoppers komen nog steeds niet in de B. Zoals eerder gezegt kunnen ook deze amazones wel HC rijden dus zou niet weten waarom ze opeens wel weer in het L2 mogen verschijnen en officieel starten.. Als je daadwerkelijk met een jong paard ervaring op wil doen.. Kun je hem ook eens zo meenemen naar een concour terrein... Als je hem klaar hebt voor het Z en dan start of je hebt hem klaar voor het B en je start dan.. Wanneer je ook maar voor het eerst start je paard gooi je ten alle tijden in het diepe.. Dus dat is lari koek.. Maar het komt nog zover dat de prof ruiters appart gaan rijden van de amateurs zo is het immers ook in de springsport(sommige concoursen, niet altijd)... Wacht maar er komt nog wel ophef over.. En wat ik net las van het niv. gaat dan eindelijk omhoog.. Denk dat op sommige concours en tegenstanders het niv. wel al heel hoog ligt.. Ik denk wanneer je het niv. nog hoger gaat leggen dat het te veel een strijd gaat worden van ik ben toch beter, nu kan een mindere ruiter op zijn goede dag ook nog eens een prijsje halen... Dat is dan onmogelijk zeker als je een subtopper hebt die wat meer rijervaring heeft en zijn paard nog beter bij elkaar heeft.. Het wordt denk ik een te grote strijd omdat iemand ook wil mee rijden, maar misschien het paard die capaciteiten niet heeft, wat ten koste gaat van het paard. En je weer de kas hebt dat je het plezier in paardrijden gaat verliezen...

Ik blijf ook gewoon netjes in het zwart rijden.. als je alles in dezelfde kleur hebt zoals bruin of zow vind ik het nog wel mooi.. Maar moeten niet alles kleuren van de regenboog worden, wat een drukte dan!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:12

Als de subtoppers massaal weer paarden gaan starten in de M zul je zien dat het gemiddelde niveau inderdaad fors gaat stijgen.
Maar dan loop je wel het risico dat de gemiddelde jury tzt de lat wat hoger gaat leggen (dressuur is nu eenmaal een referentie-sport) en je minder snel de 60% gaat halen dan vorig jaar...

Annemiekbram

Re: Kleding van dressuurruiters gemoderniseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:16

ik vind de regel wel oke, maar ik blijf voorlopig gewoon in het zwart/wit!
Misschien op den duur een keer een jasje met een streepje ofzo maar ik heb alles in zwart dus ga het niet zo ineens veranderen!

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:21

Zien jullie het al voor je, dat wordt straks een bonte kleurverzameling op de wedstrijden,
ik blijf mooi bij mn zwarte pakkie.. 8-)

En wat betreft dan de sub toppers weer officieel mogen starten in de lagere klassen, denk ik dat dat best een
goede beslissing is. Ze zijn er heus niet op uit om alle prijzen weg te kapen (uitzonderingen daargelaten :D ), ik denk dat ze allang blij zijn als
zon jonge bok, een beetje braaf rond gaat.
Ik was laatst kijken op Z1 Z2 wedstrijd, waar een bekende ruiter zijn jonge paarden meehad, sorry maar het was
werkelijk geen gezicht, die waren er lang nog niet klaar voor!

Dat het niveau dan ook stijgt is denk ik niet heel slecht, weet niet hoe het in de rest van het land is, maar hier in het
noorden is het niveau beduidend slecht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:33

Straks is het enige verschil tussen de B en de Z nog de oefeningen, en lopen de paarden in de L al in volledige oprichting. Moet je eens kijken wat voor een negatief effect dat op de paarden van de basisruiters gaat hebben die nu hun paard nog meer in de krul willen rijden, maar daar nog niet aan toe zijn.... :x

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:34

Zo'n Hans-Peter die bijvoorbeeld Vivaldi in de L2-dressuur start....... (is volgens mij nog nooit officieel uitgebracht).... :D

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:35

Eyes schreef:
Citaat:
jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.

Gôh...chique hoor. :(

Snap niet wat hier mis mee is, dat lijkt van een afstandje net op een leren laars.
Bovendien mocht dit al.

Zou graag een krijtstreepjasje willen !!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:36

Rhodos schreef:
Ik ben verder niet achterdochtig hoor.. :D maar ben toch bang voor een 1 aprilgrap. Als je goed leest staat er namelijk helemaal geen kleur in:

Citaat:
De wijzigingen in het artikel luiden als volgt:
Deelnemers dienen in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een rij-jas; type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
- een paar rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een veiligheidscap/-helm met norm EN1384. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

ALs ik dit zo lees lijkt het net of je geen rijbroek aanhoeft... :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:46

Sjoert schreef:
Nog even en de dressuursport gaat de endurance achterna.

Ook gekleurde hoofdstellen. :\

Ik weiger dan nog een foto te schieten.

Gekleurde hoofdstellen zijn leuk joh :D
Enne, Dat springen en dressuur meer gelijk zijn getrokken is 1, jij trekt het meteen door naar het uiterste..
In de Eventing is kleurgebruik ook al veel normaler.

En mijn enduranceoutfit mag dan wel gekleurd zijn, voor de dressuur heb ik alles gewoon in zwart/wit ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:55

CGJ12 schreef:
Zo'n Hans-Peter die bijvoorbeeld Vivaldi in de L2-dressuur start....... (is volgens mij nog nooit officieel uitgebracht).... :D

En ik denk niet dat er een jury is die zegt: dit paard loopt met teveel oprichting voor dit niveau, voor deze oefening krijgt u dus een 4... :+

roos22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:57

Citaat:
ALs ik dit zo lees lijkt het net of je geen rijbroek aanhoeft... :D

Er staat: de wijzigingen in het artikel luiden als volgt:

Rijbroek blijft dus hetzelfde als in het vorige reglement (wit, beige of geel)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:59

Mooi! als ik in de toekomst weer een paard heb, met weer bruin tuig kan ik mooi met bruine laarzen en cap starten!
Vond nu mn zwarte laarzen en jasje bij mn bruine tuig niet zo heel mooi!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:12

Vind het vrijgeven van de kleuren werkelijk een hele trieste ontwikkeling.

Dressuursport had altijd een charme, een netheid en vereiste een bepaalde discipline.
Met dit soort regels helpt de KNHS de charme van hun eigen sport compleet om zeep.

Als het gelijk getrokken wordt met springen houdt dat dus ook in dat er (bij een bepaald soort blouse, de soort die bijna iedereen heeft) geen plastron meer verplicht is voor vrouwen.
Nog een paar jaar en niemand weet meer dat het ooit gebruikelijk was je paard in te vlechten (zoals nu met springen al het geval is). :n

Zo maken ze van wedstrijden 1 grote kermis en modeshow, erg jammer.
Dat ze bruin of krijtstreep toestaan kan ik inkomen, maar nu mag ineens werkelijk álles en dat vind ik toch geen goede ontwikkeling.
De eerste jaren zal het nog wel meevallen met de kermis, niet iedereen zal gelijk een andere kleur aanschaffen. Nu zijn er ook nog niet heel veel jasjes in aparte kleuren op de markt, maar reken maar dat fabrikanten onderhand heeeeeeel erg leuk op deze regeling gaan inspringen met de meest idioot gekleurde jassen. Zelfde geldt voor laarzen. Een enkel merk was er al mee begonnen, maar nu is het hek van de dam.

Kortom: jammer. Heel erg jammer.
De verloedering van de dressuur heeft zijn intrede gedaan, dankzij ze KNHS zelf.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:13

Angela schreef:
CGJ12 schreef:

En ik denk niet dat er een jury is die zegt: dit paard loopt met teveel oprichting voor dit niveau, voor deze oefening krijgt u dus een 4... :+

Ik vrees juist van wel.............. :=
draf: 6

Echt het gebeurt!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:13

Jeetje! Dit vind ik niets...

De kleding moet juist neit aflijden van het totaalplaatje. Als je goed dressuur rijdt dan hoor je alleen het paard te zien en niet de ruiter/amazone. Als die verschillende kleuren leiden alleen maar af.
Ik vind dit jammer! En eigenlijk niet goed.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:17

Hoezo niet... de kleuren waar je nu ook in mag rijden zijn grijs en bruins. Al die andere toestanden zijn toch niet toegestaan?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:36

CGJ12 schreef:

Die krijgt dan een 10 voor de draf :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:48

Euhm Djilan, jij kent mij langer dan vandaag :D

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:49

Gekleurde hoofdstellen was altijd al toegestaan :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:51

Angela schreef:
CGJ12 schreef:

En toch heb ik dat al eens mee gemaakt. Een paard dat in de B te opgericht liep en dus wel lager beoordeeld werd. :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:10

Bettine, ik sluit me helemaal bij je aan.
Ik mag hopen dat ze de plastron wel verplicht laten.
En ik weet niet hoe het met zomertenue zit met het springen? Mogen daar ook van die mouwloze shirts? Dan wordt het helemaal een allegaartje. Zullen de heren onder de juryleden wel leuk vinden :))

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:13

Niet alleen onder de juryleden :P :D

Ook mannelijke fotografen :D :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:13

CGJ12 schreef:
leonie80 schreef:
Fijn voor onze jonge paarden bedoel je! nu hoeven we tenminste niet te wachten tot ze zes jaar oud zijn om eindelijk een keer Z te mogen starten, maar kunnen we ze ervaring op laten doen zodat ze niet in het "diepe" gegooit hoeven te worden. Daar gaat het namelijk om... niet om de prijzen weg te kapen.

Gezien jouw quote ga ik er gemakshalve maar vanuit dat jij per 1 april vrijwillig afziet van prijzen.... :o

Gaat ook niet zozeer om het prijzengeld als wel in het algemeen. Als de subtoppers (met over het algemeen betere paarden dan de gemiddelde amateur) weer in de reguliere wedstrijden mogen starten, dan zul je het bij de Selectiewedstrijden ook weer tegen gaan komen. Ga je als amateur het hele jaar gewoon naar de wedstijden in je klasse en dan komt er op de selectie weer ineens een stel van die vrachtwagens voorrijden, met dit soort ruiters (prima hoor dat ze ervaring willen opdoen :D ) en dan kun je als amateur wel je stinkende best doen, maar als jouw paard van nature gewoon nét niet die middendraf heeft (maar wel juist uigevoerd) als dat spetterende veelbelovende toekomstige Subtop paard (om maar een voorbeeld te noemen), dan kun je op een briefje geven wie er door zijn. Jury-sport is onpartijdig en er wordt gekeken naar de uitvoering van de oefeningen (wordt altijd gezegd). Maar als die jury een bekende naam voor zich krijgt, komende de puntjes soms wel erg makkelijk.

Ik ben het helemaal eens dat je als ruiter beoordeeld wilt worden op je eigen kunne en ik zou ook niet anders willen. Ik ken echt wel mensen die het liefst naar de wedstrijden gaan met weinig deelnemers (hier in NH vrij makkelijk) en dan met de prijzen thuiskomen, zonder dat ze een keer de concurrentie van de wat grotere namen opzoeken. Ikzelf kies voor mijn dochter juist altijd de wedstrijden op met méér deelnemers in haar klasse, zodat ze áls ze wint ook weet waar ze staat. Maar het gaat dan nog steeds om amateursport en ik ben gewoon van mening dat iedereen daar een kans moet hebben. Als subtoppers zo nodig hun paard in de lagere klassen willen starten, dan zou dat m.i. gewoon HC moeten blijven gebeuren. Maar ja: het KNHS heeft gesproken :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:14

CGJ, dit is toch de uitgelezen kans om je te onderscheiden van je concurenten?

Is een mooie blauwe hoed niet iets voor je?