Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:14

Het beeld is bij een paard met staart inderdaad mooier.
Maar ik zou m er niet om laten staan.
Bovendien heb ik een naam hoog te houden. Ik ben in de regio bekend als ´t meisje met het paard zonder staart`.

Theemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:21

Nou sorry hoor, ik heb de uitzending ook gezien. Maar vond dat de eigenaren ook wel erg afwachtend waren. Ik had tegen die dierenarts gezegd NU komen of ik bel een ander. Ze hebben het zelf ook te ver laten komen, na die scheur weet je toch wel dat het echt niet goed zit. :(

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:34

T is een schande dat die eigenaren proberen om geld van de DA los te^peuteren. De DA heeft dat paard toch geen gat in zn staart bezorgd?

Hoe komt een paard aan een wonde rondom de staartwortel, helemaal rond? Dat is een te strak aangespannen staartbandage. Kan bijna niks anders geweest zijn.

Als je eerst je paard zo'n vreselijke wond bezorgt en daarna de schuld bij een ander legt en geld gaat eisen... moet je toch wel lef voor hebben. Jammer dat zulke mensen daar mee weg komen.

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 02:08

scoopje schreef:
T is een schande dat die eigenaren proberen om geld van de DA los te^peuteren. De DA heeft dat paard toch geen gat in zn staart bezorgd?

Hoe komt een paard aan een wonde rondom de staartwortel, helemaal rond? Dat is een te strak aangespannen staartbandage. Kan bijna niks anders geweest zijn.

Als je eerst je paard zo'n vreselijke wond bezorgt en daarna de schuld bij een ander legt en geld gaat eisen... moet je toch wel lef voor hebben. Jammer dat zulke mensen daar mee weg komen.

@ scoopje ......oordelen is makkelijk ...het verhaal door de desbetreffende eigenares is nog niet gehoord
en zoals al eerder is aangegeven zijn tv opnames verknipte beelden
er is een vermoede van bepaalde bokkers dat het om een aangespannen staartbandage is ....maar tot op heden is daar niks over vermeld in het tv progamma of zo wel door de eigenares .
over geld eisen heb ik gehoord .
buitenom of het nou haar fout is door te laat handelen of verkeerd handelen denk ik dat ze er even goed verdriet van heeft ....je paard zien lijden is op zicht al geen pretje .
en een beetje medelijden en fatsoen mag er toch wel getoont worden .
ik denk dat zo wel de eigenares als enige ander paarden mens met emotie's dit zijn paard niet wil aan doen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 02:18

Ik heb de aflevering ook gezien.
Het is heel sneu voor het paard (en de eigenaren, hij was bijzonder emotioneel)
Maar waarom zo lang wachten op de da? Als je er geen goed gevoel bij hebt en de da komt niet dan bel je toch een ander??
Dus nalatigheid van een dierenarts?
Een goede dierenarts kan niet via de telefoon bepalen hoe ernstig iets is (en je afschepen), als een da dat zal doen weet ik al dat ik een ander zou zoeken.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 03:27

Beetje dom ook om na 2 keer nog steeds bij diezelfde DA te blijven...
Heb dus niet echt medelijden met die mensen..

Arm paard..

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:06

Ik vind het een heel dubbel verhaal, tuurlijk moet een dierenarts allert blijven, maar DA's maken zoveel gevallen mee waarbij de eigenaar gewoon bezorgt is, en al DA is het ook verschrikkelijk om mee te maken. Echt niet leuk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:58

Tuurlijk heeft een paard zonder staart een grote emotionele waarde. Mijn tinker die ik nu iets langer dan 4 jaar heb zal ik nooit willen wegdoen (ook voor de operatie niet) maar er komt bij dat ook bijna niemand zo'n paard zou willen kopen. Zoveel 'normale' paarden dat niemand zo'n paard koopt. Voor mij is mijn tinker wel 10.000 euro waard maar als je kijkt naar de reële prijs.

Ik denk dat die mensen niet hadden voorzien dat iets dergelijks zou gebeuren. Dat verwacht je ook niet.
Erg vervelend voor eigenaren en paard.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:25

ik heb het zitten kijken, wta mij betrefd hebben ze te lang gewacht met een andere veearts bellen...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:32

Is een erg geval natuurlijk.
Maar de mensen hebben wel lang gewacht,en de wondenleek me ook iets van een te strakke bandage,ik dacht eerst dat er een elastiekje zo strak om zijn staart zou gedaan zijn.

het is erg voor alle partijen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:32

Zo even terug kijken ;) Erg benieuwd.. Van de week die aflevering gezien van die ruzie ... sjonge jonge

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:38

Ik heb de uitzending zelf nog niet gezien maar het is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dat ze eigenaresse te lang heeft gewacht met het bellen van een andere arts.
Dat is eerlijk gezegd niet het eerste wat er in me op zou komen.
Je vertrouwt je eigen arts. En daar heeft ze haar bezorgheid uitgesproken. Ik heb geen ervaring in open en ontstoken staarten dus je gaat er van uit dat wat je doet en wat de arts zegt, de beste manier is. De arts is hier de enige schuldige.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:45

Ik zou ook niet na een eerste keer gelijk naar een andere da gaan, maar eerst hem nog een keer laten kijken. Je hebt toch vertrouwen in je da.
Jammer dat zij het te laat heeft gedaan...

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:09

LinZZZZ schreef:
Ik heb de uitzending zelf nog niet gezien maar het is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dat ze eigenaresse te lang heeft gewacht met het bellen van een andere arts.
Dat is eerlijk gezegd niet het eerste wat er in me op zou komen.
Je vertrouwt je eigen arts. En daar heeft ze haar bezorgheid uitgesproken. Ik heb geen ervaring in open en ontstoken staarten dus je gaat er van uit dat wat je doet en wat de arts zegt, de beste manier is. De arts is hier de enige schuldige.

Ja maar de DA heeft niet een aan het paard gezeten, alleen maar vanaf een afstandje gekeken en nergens aan gevoelt. Dus dan zou ik al zeggen: kijk eens even goed, je bent bezorgt, al kijkt de arts alleen maar even voor jou gemoetstoestand... Ik vind het niet netjes van de DA maar als eigenaar zou ik eerder hebben ingegrepen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:11

Ik zou ook niet zo snel overstappen, maar als je een DA hebt die kijkt van een afstandje ... tja dan ga ik wel mijn vraagtekens zetten.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:23

Als eerste vind ik het vreselijk voor het paard en de eigenaren.

Wat mij opviel in het verhaal is dat ze de da vroegen onder de staart te kijken.
Zelf hadden ze dat niet gedaan omdat de merrie haar kont weg zou draaien.
Dat vind ik raar, ik zou toch echt gekeken hebben.
Dat moet je echt zelf voor elkaar kunnen krijgen.
En als mijn da niet gelijk kan komen (volgens mij zelfs 2x) dan zou ik zeker een andere da gebeld hebben.

Maar goed, het blijft sneu.....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:43

Ik heb hier een beetje dubbel gevoel over.
Als je ziet dat er iets niet klopt bel je de DA als blijkt dat hij er amper naar kijken dan spreek je hem daar op aan.
Als dit je niet bevalt dan bel je een 2e DA. en bevalt het je echt niet dan zet je je paard in de trailer en rij je bv naar de kliniek.
Als die van mij zoiets zou hebben en zijn kont weg zou draaien omdat je er niet aan mag zitten dan zou ik hem wel zo vast zetten dat ik er dus wel naar kan kijken.... pijn of geen pijn...

Zelf hebben ze het ook te ver laten komen omdat ze te veel op de DA vertrouwde. Dat is jammer.
Ik vind het zielig voor het paard maar ik vind dat de eigenaar ook wel wat assertiever had mogen reageren.

En vooral.. hoe ontstaat zo'n wond.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:00

"Op vrijdag begon de staart te scheuren en op maandag is de 2e DA ingeschakeld".
Klinkt voor mij eerlijk gezegd ook een beetje als zuinigheid vanuit de eigenaar (DA niet in het weekend laten komen) Inderdaad vraag ik me ook af heo het wondje is ontstaan (staartbandage klinkt aannemelijk maar daar kennen we de feiten niet over)

Neemt niet weg dat de 1e DA beter zijn best had moeten doen om goed naar het wondje te kijken. Als een paard wegdraait zodat je niet goed kunt kijken zet je hem toch ergens weg waar hij dat niet kan?

Overigens vraag ik me af of de staart behouden was gebleven als de eerste DA direct goed gehandeld had. Het si heel triest voor zowel paard als eigenaar maar ik denk niet dat ze geld gaan zien hoor.. :n

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:07

het eerste wat ik tegen mijn man zei was,jeeeeeeee ik had het paard allang naar d ekliniek gebracht!
persoonlijk zou ik zeker niet zolang gewacht hebben,arm paard wat zal ze een pijn hebben gehad.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:08

Erg zonde dat het paard dit weer moet overkomen..

Ik vond de eigenaren een beetje nalatig over komen.

Tuurlijk ieder mens maakt wel eens een fout, zo ook een Da, en ook eigenaren van paarden..

Maar ben ik dan de enige die denkt, had zelf even een schaar gepakt of een scheermachine? En de boel ontsmet?

Ik vind het nogal een dubbel verhaal, zou graag verhaal van de andere kant horen, maar dat zal wel niet gebeuren.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:10

Ik vind dat de eigenaren gewoon erg nalatig zijn geweest in dit verhaal. De dierenarts ook, maar zoals bovenstaand al word gemeld, Vrijdag gescheurd, en Maandag pas gebeld?

Zelf de staart niet optillen omdat het niet mocht van het paard? Dan maar het voorbeen op laten tillen, en tóch kijken.
Feit dat de dierenarts nu niet meer vindbaar is, zegt toch ook wel wat?

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar mensen horen gewoon naar erkende dierenartsen te gaan!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:16

ze hadden het paard toch ergens neer kunnen zetten zodat ze wel bij de staart konden. een voelbox of anders gewoon een stal en m tegen de muur zetten. staldeur dicht en via de tralies kun je dan veilig kijken/ scheren toch!?!! (iemand in de stal om het paard vast te houden natiurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:20

Province schreef:
Ik vind dat de eigenaren gewoon erg nalatig zijn geweest in dit verhaal. De dierenarts ook, maar zoals bovenstaand al word gemeld, Vrijdag gescheurd, en Maandag pas gebeld?

Zelf de staart niet optillen omdat het niet mocht van het paard? Dan maar het voorbeen op laten tillen, en tóch kijken.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar mensen horen gewoon naar erkende dierenartsen te gaan!

De DA is wel vindbaar..En niet alleen om deze reden gestopt met het beroep.
Al langere tijd gezondheidsklachten, dus dat kan ook een combinatie van factoren zijn dat de DA niet de goede behandeling heeft gegeven.
Ik heb al die tijd deze DA gehad, en nooit klachten over die persoon..een geweldig goede DA was het die met hard voor zijn zaak werkte.
Ik snap best dat mensen zeggen "andere DA erbij moeten halen" Maar als je jarenlang bij dezelfde DA zit met altijd goede ervaringen ga je niet zomaar na een andere.
Ik zou ook niet dagen wachten met bellen..
Gelukkig hebben ze het paard nog op tijd kunnen helpen, en hoop nu dat het goed gaat.
De DA heeft ook aan alle klanten een brief gestuurd dat hij per 1 januari zou stoppen om gezondheidsklachten, snap best dat hij niet deze reden erbij gaat noemen, maar bij genoeg mensen is er al wel een belletje gaan rinkelen dat het een combinatie van was.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:23

Province schreef:

Dat vind ik dus ook.

Die mensen bandageren hun paard verkeerd (daar ga ik toch vanuit, als er iemand een andere manier weet om zo'n wond te krijgen hoor ik het graag).

Vervolgens zien ze dat er een probleem is, maar ze doen niks om zelf uit te zoeken hoe erg het precies is. Net alsof hun verantwoordelijkheid stopt als ze de telefoon gepakt hebben!
Als ze zelf even de moeite gedaan hadden om de wond helemaal na te kijken en te verzorgen hadden ze precies geweten hoe erg het was, en dat aan de telefoon kunnen zeggen. Waarschijnlijk was die DA dan echt wel gekomen.

Heel erg dat mensen zelf (per ongeluk) hun paard schade toebrengen, daar geen verantwoordelijkheid voor opnemen en daarna ook nog eens op TV gaan miepen dat het allemaal de schuld van iemand anders is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:24

Ik vind het een verhaal met vele onduidelijkheden..
te beginnen met de aandoening op zich. De vrouw zei in het begin van het verhaal dat er ook een wond onder de staart zat en dat is niet conform bijvoorbeeld met SM eczeem - het zal niet eenvoudig zijn om onder de staart te schuren. Het lijkt eerder op een afknelling door een staartbandage ( misschien wel aangebracht ivm SM-e). Ik vind het tijdsverloop ook niet helemaal duidelijk maar weet uit eigen ervaring dat een infectie explosief kan optreden - persoonlijk zou ik wél bij het eerste verergeren aan de bel gehangen hebben en als een veearts zou zeggen "ik kom morgen wel" dan had ik zeker meteen een ander gebeld.

Zonder tegenspraak van de betrokken DA kun je eigenlijk alleen maar gissen - maar ik weet , ook weer uit eigen ervaring helaas, dat een DA soms een scheve schaats kan rijden. Ik heb hier ooit een paard met zware koliek gehad en de gealarmeerde DA weigerde het dier op te voelen uit angst voor trappen.. zelfs op mijn suggestie om het voor- of achterbeen vast te blokkeren "vond hij het niet nodig".. tja, het paard heeft de koliek uiteindelijk niet overleefd, ondanks het feit dat een 2e arts die ik erbij geroepen heb zijn uiterste best gedaan heeft om het dier te redden.