Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:31

Er was ook een bekend paard grotendeels blind, die toch op zijn ruiter vertrouwde. Vind ik noemenswaardiger dan een paard zonder oor. Wie weet is er over drie jaar wel een prothese te scoren hiervoor... :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:38

Janine1990 schreef:
Hihi...
Ik had een overbuurman, die had een duitse herder.
Hondje was eens weggelopen, heeft ons konijn opgegeten.
Bloed geproefd, was met geen mogelijkheid meer binnen te krijgen, verscheen ook nog meerdere malen bij ons achter huis.
Is uiteindelijk ook afgemaakt, niet omdat wij dat wilden, maar omdat de hond gewoon onhandelbaar was geworden.

Wat hondengedrag betreft, wij hebben een lieve hond, met herderbloed. Doet geen vlieg kwaad, zelfs bang voor de kat (als meneer vervelend is geweest). Toch altijd uitkijken met honden. Blijf bij m'n statement, honden proeven tegenwoordig geen bloed meer. Hebben ze het één keer geproeft, gaat hun instinct werken.
Is dus geen gedrag, maar instinct.

Dit is echt zulke dikke onzin! Het heeft niets met bloed proeven te maken dat een hond gedrag dat hij zelf als succesvol/zelfbelonend heeft ervaren zal blijven doen als je als eigenaar niet in staat bent om d.m.v. opvoeding dergelijk ongewenst gedrag te voorkomen of te doorbreken. Of dat gedrag nu konijnen vangen is, achter auto's aanjagen of het blaffen tegen de postbode.
Mijn honden proeven overigens dagelijks bloed aangezien ze op barf staan. Zouden volgens jouw theorie dus heel erg onbetrouwbare honden moeten zijn. Niets is minder waar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:43

Oprtalj schreef:
Janine1990 schreef:
Hihi...
Ik had een overbuurman, die had een duitse herder.
Hondje was eens weggelopen, heeft ons konijn opgegeten.
Bloed geproefd, was met geen mogelijkheid meer binnen te krijgen, verscheen ook nog meerdere malen bij ons achter huis.
Is uiteindelijk ook afgemaakt, niet omdat wij dat wilden, maar omdat de hond gewoon onhandelbaar was geworden.

Wat hondengedrag betreft, wij hebben een lieve hond, met herderbloed. Doet geen vlieg kwaad, zelfs bang voor de kat (als meneer vervelend is geweest). Toch altijd uitkijken met honden. Blijf bij m'n statement, honden proeven tegenwoordig geen bloed meer. Hebben ze het één keer geproeft, gaat hun instinct werken.
Is dus geen gedrag, maar instinct.

Dit is echt zulke dikke onzin! Het heeft niets met bloed proeven te maken dat een hond gedrag dat hij zelf als succesvol/zelfbelonend heeft ervaren zal blijven doen als je als eigenaar niet in staat bent om d.m.v. opvoeding dergelijk ongewenst gedrag te voorkomen of te doorbreken. Of dat gedrag nu konijnen vangen is, achter auto's aanjagen of het blaffen tegen de postbode.
Mijn honden proeven overigens dagelijks bloed aangezien ze op barf staan. Zouden volgens jouw theorie dus heel erg onbetrouwbare honden moeten zijn. Niets is minder waar.

Het bloed proeven is een gezegde, wordt mee bedoeld dat ze de link leggen tussen dieren en eten. Mocht dit nog niet duidelijk zijn...
En ik kan niet geloven dat jij je honden 100% durft te vertrouwen... Het blijven dieren...
Ik heb geen idee wat barf is.
Wat ik eerder al zei, is dat wanneer een hond van een dier heeft geproeft, dat dan zijn instinct gaat werken.
Wanneer je je hond onder controle hebt, kan je sturen of je hond dit soort dingen gaat proberen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:03

Janine1990 schreef:
Oprtalj schreef:

Het bloed proeven is een gezegde, wordt mee bedoeld dat ze de link leggen tussen dieren en eten. Mocht dit nog niet duidelijk zijn...
En ik kan niet geloven dat jij je honden 100% durft te vertrouwen... Het blijven dieren...
Ik heb geen idee wat barf is.
Wat ik eerder al zei, is dat wanneer een hond van een dier heeft geproeft, dat dan zijn instinct gaat werken.
Wanneer je je hond onder controle hebt, kan je sturen of je hond dit soort dingen gaat proberen.

Het heeft niks te maken met instinct. Daar wordt een hond namelijk mee geboren en dat werkt toch wel. Heb je je wel eens afgevraagd waarom veel honden zo graag achter balletjes aanrennen? Is niets anders dan jachtinstinct. De hond ziet iets bewegen, en gaat er instinctief achteraan, net zoals bij een prooi.
Vangt een hond een keer een dier dan zal hij geneigd zijn dat te blijven doen omdat hij dat gedrag als zelfbelonend heeft ervaren. Maar nogmaals, datzelfde verschijnsel zie je ook met andere (ongewenste) vormen van gedrag die niets met bloed proeven te maken hebben. En een dier dood bijten hoeft ook weer niks met eten te maken te hebben. Ik heb een hond gekend die egels doodbeet, maar die at ze toch echt niet op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:08

zou jij een egel op eten dan? :')

IMO denk ik zo: als een hond 1x aan valt, om wat voor reden ook, en hij kan niet meteen gestraft (hoewel, weet niet of straffen veel uit haalt ;) maar als je niet kan straffen is het zeker hopeloos) worden, dan doet ie het nog een tweede keer ook.

Janine1990

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:27

Oprtalj; Je begrijpt me blijkbaar niet. Zolang een hond de link bloed-dier-eten niet legt, zal dat instinct ook niet gaan werken. Een hond die nog nooit een dier heeft gebeten, voelt waarschijnlijk ook niets voor dat dier, en dan bedoel ik geen liefde of wat dan ook. Legt gewoon de link niet, zolang het dier geen vluchtgedrag vertoond.

En wat Pharagirlke zegt, zou jij een egel opeten? _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:30

Wat erg, hopelijk komt dat veulen erbovenop.

Tja Grote honden moet je ook nooit bij veulens laten in de box, er kan altijd wat gebeuren, ook al is dat alleen maar om bij te kruipen om er lekker te slapen, eigenlijk wel zielig voor de hond, want die kan er volgens mij niks aan doen, misschien is die enorm van geschrokken door iets, zoals bijvoorbeeld dat het veulen bovenop is gerold ofzo, en gebeten had om zichzelf te beschermen.

Het blijven dieren, en paarden en honden zijn totaal verschillende dieren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:32

Janine1990 schreef:
Ik denk niet dat veel mensen 'm willen hebben.
Maar als hij veel potentie en kwaliteit heeft, dan maakt een oor meer of minder niet uit ;)

Als zijn evenwicht er niet onder lijdt.
En een doof paard is ook geen pretje:die schrikken zich iedere keer een ongeluk als ze iets niet aan zien komen,met alle gevolgen vandien.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:35

zonde zeg maar als het niet echt verdere problemen heeft voor het paard.
wel vind ik het een beetje 'zielig' dat ze die hond hebben laten inslapen kom op zeg.. !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:37

Die jack van mij gaat niet eens achter katten aan. Dus als een hond dat nooit geleerd of gedaan heeft, doet ie dat niet!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:42

Janine1990 schreef:
Oprtalj; Je begrijpt me blijkbaar niet. Zolang een hond de link bloed-dier-eten niet legt, zal dat instinct ook niet gaan werken. Een hond die nog nooit een dier heeft gebeten, voelt waarschijnlijk ook niets voor dat dier, en dan bedoel ik geen liefde of wat dan ook. Legt gewoon de link niet, zolang het dier geen vluchtgedrag vertoond.

Nee, ik begrijp je inderdaad niet. Je haalt bij dit voorval met het veulen aan dat de hond nu eenmaal bloed heeft geproefd en daardoor onbetrouwbaar is geworden omdat hij dat dan zal blijven doen. Nu begin je er over dat de hond dan wel de link met eten moet leggen. Maar bij betreffend voorval heeft de hond het veulen toch niet opgegeten? Hij heeft hem ook niet gedood en het is ook maar de vraag of hij dat had willen doen. We weten tenslotte niet wat er is gebeurd en waarom.
De link met eten leggen doet ook nogmaals niet ter zake bij het ontstaan van ongewenst gedrag dat de hond zal blijven herhalen. Nee, natuurlijk zou ik een egel niet willen opeten en die hond wilde dat dus ook niet. Maar toch bleef hij specifiek egels vangen. Waarom deed hij dat dan? Omdat hij er kennelijk een ander soort genoegen uit haalde dan eten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:43

Tsja ik vind het gewoonweg dom om een hond bij een veulen in de stal te laten 'sneaken', zoiets moet je gewoon voorkomen. Maar toch vind ik het goed dat deze hond is afgemaakt. Sneu voor het beestje misschien, maar ik zou het risico niet willen nemen dat zoiets nog een keer gebeurt.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:46

jodi schreef:
Janine1990 schreef:
Ik denk niet dat veel mensen 'm willen hebben.
Maar als hij veel potentie en kwaliteit heeft, dan maakt een oor meer of minder niet uit ;)

Als zijn evenwicht er niet onder lijdt.
En een doof paard is ook geen pretje:die schrikken zich iedere keer een ongeluk als ze iets niet aan zien komen,met alle gevolgen vandien.

Maar in het bericht staat toch dat evenwichts- en gehoororgaan nog lijken te werken? Hij zal dan hooguit iets minder horen omdat hij geen oorschelp heeft die de klanken versterkt en die hij kan richten. Maar hij heeft ook nog een ander oor, dus helemaal doof is hij in ieder geval niet.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:47

Alexx schreef:
Merlinde schreef:
jeetje wat erg!!! Zonde zeg!
Wel goed dat die hond is ingeslapen.. ( al ben ik daar geen voorstander van, maar zodra ze gaan bijten... )

daar ben je dus wel voorstander van.
Want deze hond beet.
Ben het helemaal met je eens hoor, maar mogen staffords in Engeland nog wel? In Nederland zijn ze toch hardstikke verboden omdat ze bekend staan om het ineens gek worden en alles aanvallen?

Hoe kom je daar nou bij? Nee hoor, zijn niet verboden. Niet in Nederland en niet in Engeland.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:50

Onze oude hond was een echte muizenvanger, dus proefde ook geregeld bloed.
Maar ze werd er echt niet anders van hoor, ze hield het bij muizen (in de zomer tijdens het hooien) en toonde nooit agressie richting andere dieren (of mensen). Naar mijn mening is dit dus ook grote onzin (eenmaal bloed proeven).
Erg sneu voor het veulen, maar kan verder waarschijnlijk prima leven zonder zijn oortje.
Ik vind alleen niet dat iemand bij voorbaat al kan zeggen of het inslapen van de hond terecht was.
Niemand kent de situatie, dus er kan alleen maar worden gespeculeerd.
Ik denk als de hond het veulen echt had willen doden, het dat met gemak had gekunt.
Laatst bijgewerkt door uniekhorse op 26-01-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:50

Ik hoop van harte voor het paard dat het niet alleen lijkt te werken,maar dat het ook echt werkt,ook op de lange duur! ;)

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:51

ach arm dier,maar ook arme hond,isdd weten we niet hoe het gebeurd is,maar als zo'n hond eenmaal zo heeft gebeten is het beter om het dier in te laten slapen
ontzettend triest

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:53

:wow: :oo

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:57

Ahh Arm beesje. :n
Had hem niet mogen gebeuren. |( :n

Kan die zo verder leven het veulen of gaan ze een proteze oor ofzo erop zetten. :\

Ik hoop dat het veulen geen pijn heeft :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:05

Oprtalj schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, ik begrijp je inderdaad niet. Je haalt bij dit voorval met het veulen aan dat de hond nu eenmaal bloed heeft geproefd en daardoor onbetrouwbaar is geworden omdat hij dat dan zal blijven doen. Nu begin je er over dat de hond dan wel de link met eten moet leggen. Maar bij betreffend voorval heeft de hond het veulen toch niet opgegeten? Hij heeft hem ook niet gedood en het is ook maar de vraag of hij dat had willen doen. We weten tenslotte niet wat er is gebeurd en waarom.
De link met eten leggen doet ook nogmaals niet ter zake bij het ontstaan van ongewenst gedrag dat de hond zal blijven herhalen. Nee, natuurlijk zou ik een egel niet willen opeten en die hond wilde dat dus ook niet. Maar toch bleef hij specifiek egels vangen. Waarom deed hij dat dan? Omdat hij er kennelijk een ander soort genoegen uit haalde dan eten.

misschien vrat hij hem niet op omdat... Goh, zo'n ding stekels heeft? :)*

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:12

Jeutje... ik dacht een stukje oor, maar dat arme ding zijn hele oor is weg.
Jammer dat door menselijke fout nu een hond is ingeslapen en een veulen zonder oor door het leven moet.
Een hond hoort niet te slapen in een paardenstal enzeker niet zonder toezicht... Drijf een hond in een hoek, (speels veulen) en stamp er dan met een voet naar, terecht dat ie bijt... Alleen zal de echte reden altijd gissen blijven

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:16

Tsja de drempel naar nog een keer bijten of dergelijke is natuurlijk wel lager geworden ...

Zonde van het oortje en zonde van de hond, het had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden ..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:23

Oprtalj schreef:
Janine1990 schreef:

Nouja, ik ga hier niet op in, omdat jezelf er van weerhoudt goed te lezen.
Als je het duidelijk had gelezen, had je geweten dat ik mijn uitspraak ging uitleggen, lopendeweg het topic is die uitleg wat groter geworden.

Afijn, er is geen duidelijke theorie is omtrent mijn verhaal, en hetzelfde geld voor dat van jou... Tenminste, daar ga ik niet vanuit, je hebt geen feiten hier kunnen vertellen waardoor ik mijn mening bij kon stellen. Voor de duidelijkheid, geen bronnen e.d.
We hebben geen glasharde bewijzen, en verhalen op papier. En een beetje koppig tegen elkaar gaan spreken, heeft weinig zin...

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:51

Verschrikkelijk voor het veulen. Maar om zo'n hond nou meteen in te laten slapen.. Het dier kan er ook niks aan doen. Is of verkeerd door de mensen opgevoed of uit instinct.. Maar laat die mensen in het vervolg gewoon beter op hun hond letten of sluit je stal zo af dar er geen hond bij kan komen! Toch gek dat een hond opeens bij je veulen de stal in kan wandelen.. vind ik sowieso niet erg veilig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:53

Sorry, klinkt misschien heel hard.... maar ik heb meer medelijden met de hond dan met het veulen. Die is teminste nog in leven! En schandalig dat die eigenaren van zowel hond als paard het zover hebben laten komen, want geef nou zelf toe, vroeg of laat zat het erin dat het veulen idd misschien op die hond zou liggen - natuurlijk per ongeluk - en daarmee de hond zo laten schrikken dat die hapt.

Echt ronduit belachelijk dat een hond daarvoor wordt ingeslapen! :( :( :(