'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:58

Naomi_Jortje schreef:
Nou, ik denk toch echt wel dat Lotte daar verstand van heeft ;)

En dàt denk ik dus niet. Ik denk niet dat zij dusdanige anatomische kennis heeft dat ze kan beoordelen of een bit wel goed past en ligt. En ik denk ook niet dat ze dat bij de manegepaarden gecheckt heeft.
Alleen de uitspraak "lekkere dikke bitten" getuigt daar al van. Een kenner zou zoiets niet zeggen namelijk. ;)

Naomi_Jortje

Re: 'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:00

Ik ken Lotte, en ik weet ook dat zij absoluut geen leek is ;)
Maar ik wil hier liever geen ruzie in dit topic hier, dus ik hou over die bitten op ;)
En voor alle andere mensen die 't topic nog niet goed hebben doorgelezen: de paarden komen gewoon elke dag op de wei, en hebben gewoon water & hooi op de wei :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:09

Nou sorry voor voor mijn niet zo geweldige uitspraak over lekkere dikke bitten... Ik rij al 23 jaar, en ja ik ben een echte manege ruiter, maar heb in al die manege jaren wel meer geleerd als alleen rijden. Dus ik zie echt wel of een bit pas of niet. Ik wil jou paard en je optoming wel eens zien. Heeft jou paard (als je die hebt) het dan zo perfect voor elkaar? Denk jij dat jou paard in de 7e hemel woont??

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:16

Owja en omdat ik MAAR een manege ruiter ben weet ik niks? Ben jij wel op cursus geweest voor de anatomie van de paardenmond, rug en weet ik wat nog meer?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:22

mensen houden we het wel rustig hier,? ;)

ik vind het op de foto's er netjes uitzien. hoe het daar irl is weet ik niet dus daar ga ik ook niet over oordelen .

wel vind ik dat het stukje een beetje knullig is geschreven.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:23

Hoe dat stukje geschreven is.. tsja da's idd een beetje vaag en door een niet paardenmens opgeschreven!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:40

Summertjee schreef:
net stonden ze ook weer lekker in de wei en hebben een hele kar met hooi waar ze van aan het eten waren!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:45

ik denk dat als de manegehouder dit stukje heeft mogen checken voor dat het geplaatst werd, ze dit stukje nooit goedgekeurd had.
ik vind dat op de foto's een heel erg mooie manege te zien is, en eerlijk gezegt geloof ik eerder de mensen die nu op de manege komen dan iemand die jaren geleden voor het laatst is geweest.
dat er ooit stands op deze manege zijn geweest wil niet zeggen dat die er nu nog zijn.
en laten we wel wezen maar stands waren tot een paar jaar geleden heel normaal op maneges.
er word gesproken over dat de boxen klein zijn maar hoe klein zijn ze dan?
als de grote van de box het toelaat vind ik het alleen maar goed dat kleine pony's met zijn 2en in een box staan, zo hebben ze iig sociaal kontact, en ik vind het een beetje raar dat mensen dit niet goed vinden terwijl ze wel voor groepshuisvesting zijn.
verder word er schande gesproken over het feit dat de manegehouder alleen maar opwinst uit is, maar welke manege is dat niet, een manege begin je toch in de hoop dat je je brood er mee kan verdienen en niet om er arm van te worden, maar dat wil niet meteen zeggen dat er dan meteen slecht voor de paarden word gezorgt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:53

Even voor wat betreft het wel/niet aanwezig zijn van stands: ja, vroeger waren die er en daar stonden inderdaad pony's in als Elleke, Chrisje, Pedro, etc., maar deze stands zijn gelukkig al lang geleden vervangen door stallen. Stallen die van mij ook best wat groter zouden mogen zijn, maar die nu ook weer niet zo klein zijn als wordt gesuggereerd. Jaren geleden zijn alle stallen verbouwd, de deels gesloten houten voorkanten zijn bijvoorbeeld vervangen door tralies (akelig woord) en weefrekken (stallen liggen aan het gangpad, mensen steken nu een stuk minder makkelijk hun hoofd bij ieder paard binnen)en ze zijn nu een stuk lichter en luchtiger.

Vroeger was het inderdaad zo dat de manegepaaren alleen in de zomer 3 weken buiten kwamen en af en toe op zondag ofzo, de paarden konden toen nog op 'de ontginning' (degenen die daar destijds reden zullen dat nog wel weten). Tegenwoordig wordt er heel anders omgegaan met het naar buiten gaan, voor zover ik weet gaan de manegepaarden dagelijks naar buiten tot ze 'aan de bak' moeten. Als je er langs komt zie je ook altijd een flinke kudde buiten staan en dat is echt niet alleen op zondag.

Ik kan me van destijds niet herinneren dat de manegepaarden uren achtereen werden ingezet, Ans Meulendijks was ontzettend begaan met de paarden en als je 'vaste' paard al twee uur gelopen had had je pech, dan moest je op een andere. Hoe dat nu precies zit weet ik niet. Ik kom er nog wel geregeld, maar ik rijd niet meer daar. (Destijds reed ik zowel manege- als pensionpaarden, van mijn 14e tot mijn 20e, ik ben nu 36).

Vroeger was de manege in eigendom van (ome) Martien, de zaak wordt nu gerund door zijn nicht Maria Meulendijks, in die tijd is er een hoop veranderd naar aanleiding van de inzichten van deze tijd. Het is en blijft wel een grote manege en een bedrijf, niet iedereen zal zich daar thuis voelen en ook niet ieder paard, en ook lang niet iedereen zal het eens zijn met het beleid. Maar om de zaak dan zo af te kraken op zaken die 20 jaar geleden speelden vind ik niet reëel. Ik vind ook niet alles daar halleluja, maar ik geloof niet dat de paarden het daar zo vreselijk slecht hebben als door een enkeling wordt voorgesteld.

Het kan niet anders dan dat zinnen van Maria uit hun context zijn gerukt, alleen al het feit dat de journalist spreekt over het vervangen van hoeven en dampende strobalen maakt toch wel aardig duidelijk dat er hier niet letterlijk geciteerd is. Laat staan dat de zinnen nog in hun verband staan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:59

Ja hier ben ik het wel mee eens. Waarshijnlijk is iedere manegehouder uit op winst. Ook die mensen moeten geld verdienen voor de kost.
Hoe groot de boxen precies zijn weet ik niet, maar ik schat 2,5x3mtr. Boxen waar 2 pony's in staan zijn groter op 1 na, maar daar staan ook wel echt 2 inimini pony's in.
Boven de boxen kunnen de paarden neuzen met elkaar. Zijkanten zullen 1,8 mtr hoog zijn, en in de box deur hebben ze allemaal een weefrek waar het hoofd dus naar buiten kan en ze elkaar ook kunnen zien.

En qua zadels, deze passen allemaal. De paarden en pony's hebben allemaal een gelpad, dit niet om het zadel passend te maken, want dat doen ze, maar wel om de 'klappen' van de ruiters op te vangen. Er rijden tenslotte niet allemaal ervaren mensen.

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:20

JoviBan schreef:
lotteElb schreef:
Met dikke bitten bedoel ik gewoon dat er geen scherpe bitten of stangen in liggen. Er liggen geen bitten van 2 cm in ofzo. Gewoon goed passend!

En jij hebt als manegeruiter zijnde deze kennis in huis en dit allemaal zelf bij de paarden gecheckt?
Dat lijkt me sterk. ;)

idd helemaal mee eens
de meeste paarden hebben gewoon een bustrens in; niet speciaal passend op de paardenmond
sommige paarden hebben een 13,5 tewrijl ze maat 12,5 zouden moeten hebben of andersom

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:22

@bolliewollie, niet lúllig bedoeld ofzo, maar ik heb echt 't gevoel dat 't enige wat jij doet in dit topic is dat je de manege afkraakt :=
Ik zie ook dat je gister pas lid bent geworden, en meteen alles hier afkraken? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:25

lotteElb schreef:
Nou sorry voor voor mijn niet zo geweldige uitspraak over lekkere dikke bitten... Ik rij al 23 jaar, en ja ik ben een echte manege ruiter, maar heb in al die manege jaren wel meer geleerd als alleen rijden. Dus ik zie echt wel of een bit pas of niet. Ik wil jou paard en je optoming wel eens zien. Heeft jou paard (als je die hebt) het dan zo perfect voor elkaar? Denk jij dat jou paard in de 7e hemel woont??

Allereerst heb ik mijn excuses aangeboden voor het "manegeruiter".
Verder zegt het aantal jaar dat iemand rijdt mij helemaal niets.

En ja, mijn paarden hebben het inderdaad perfect voor elkaar. Zowel qua leefomstandigheden als qua hoofdstel (bitloos en halsring).

Maar ik wil helemaal niet zo'n felle discussie over en weer.
Het ging me om jouw opmerking over "lekkere dikke bitten". Waarna ik jou info gaf over dikke bitten.
Het is helemaal niet zo erg om dan te zeggen (of te denken) "Goh wat interessant, dat wist ik niet" of "dat onderzoek ken ik niet" of wat dan ook.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:26

bolliewollie schreef:
idd helemaal mee eens
de meeste paarden hebben gewoon een bustrens in; niet speciaal passend op de paardenmond
sommige paarden hebben een 13,5 tewrijl ze maat 12,5 zouden moeten hebben of andersom

Is dat iets wat je zelf recentelijk bij Meulendijks hebt geconstateerd :) ?

Ik niet, ik heb de hoofdstellen al in geen jaren meer bekeken, dus ik kan het niet beamen of weerleggen, laat staan dat ik er dus een uitspraak over doe. Ik weet alleen hoe het tot ca. 14 jaar geleden ging en dat is niet bepaald meer representatief voor de tegenwoordige tijd :) .

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:27

lotteElb schreef:
Ja hier ben ik het wel mee eens. Waarshijnlijk is iedere manegehouder uit op winst. Ook die mensen moeten geld verdienen voor de kost.
Hoe groot de boxen precies zijn weet ik niet, maar ik schat 2,5x3mtr. Boxen waar 2 pony's in staan zijn groter op 1 na, maar daar staan ook wel echt 2 inimini pony's in.
Boven de boxen kunnen de paarden neuzen met elkaar. Zijkanten zullen 1,8 mtr hoog zijn, en in de box deur hebben ze allemaal een weefrek waar het hoofd dus naar buiten kan en ze elkaar ook kunnen zien.

En qua zadels, deze passen allemaal. De paarden en pony's hebben allemaal een gelpad, dit niet om het zadel passend te maken, want dat doen ze, maar wel om de 'klappen' van de ruiters op te vangen. Er rijden tenslotte niet allemaal ervaren mensen.

de boxen zijn bij lange na niet 2,5 x 3 meter
omdat de stallen veels te klein zijn blijft de manege al jaren op hetzelfde aantal sterren hangen
als ze de stallen zouden vergroten kunnen ze een extra ster verdienen maar helaas

gelpads zijn niet altijd goed en soms is het beter om geen gelpad te gebruiken aangezien ik hier geen zin in om uit te leggen over hoe en wat moet je hiervoor maar een keer op google zoeken of op bokt

ze hebben een weefrek om het weven te voorkomen
de stallen/staldeuren zijn zo n 10 jaar geleden vervangen door deze weefrekken omdat een aantal paarden stalondeugden ontwikkelen en ook gingen bijten

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:30

De stallen zijn zéker wel 2.5x3 ;)
Al jaren op hetzelfde aantal sterren vind ik erg knap ;)
Ik was er 2 jaar geleden namelijk bij toen ze de 4e ster er bij kregen ;)

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:32

Naomi_Jortje schreef:
@bolliewollie, niet lúllig bedoeld ofzo, maar ik heb echt 't gevoel dat 't enige wat jij doet in dit topic is dat je de manege afkraakt :=
Ik zie ook dat je gister pas lid bent geworden, en meteen alles hier afkraken? ;)

ik lees al jaren bokt vanaf de opkomst maar heb niet behoeft gehad om me te registreren tot ik via via van dit topic hoorde
jij bent nog jong en ziet alles vanaf een roze wolk en begrijpelijk; deed ik ook toen ik jouw leeftijd had
we spreken elkaar over een jaar of 10 nog wel eens ok
discussie gesloten want daar gaat dit topic immers niet over

en idd wat hierboven al gezegd werd; ans was een topmens en die zorge pas goed voor de paarden
helaas heeft de eigenaresse van tegenwoordig destijds ans (haar eigen zus notabene) buitengewerkt en dat ging dus niet zo gezellig
gelukkig is dit sinds een klein aantal jaren weer hersteld
ans heeft al zo n 10 jaar een eigen manege in uden en die is tiptop

en ik het is niet mijn bedoeling om alles af te kraken; ik heb immers ook een aantal positieve punten genoemd zoals de faciliteiten voor de ruiters maar qua paardenverzorging kan het allemaal nog een stuk beter

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:34

Naomi_Jortje schreef:
De stallen zijn zéker wel 2.5x3 ;)
Al jaren op hetzelfde aantal sterren vind ik erg knap ;)
Ik was er 2 jaar geleden namelijk bij toen ze de 4e ster er bij kregen ;)

dat zeg ik toch :+
dus al 2 jaar op dezelfde ster (en vraag het maar eens na) als ze de stallen vergoten krijgen ze er nog een ster bij

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:36

Jij zegt jaren, als iemand het heeft over jaren denk ik aan 5+ ongeveer ;)
En dat ze nu 2 jaar dezelfde ster hebben weet ik, omdat ik er dus toen zelf bij was ;)
We hebben hier nu al 2x de regiofinale van de zitcompetitie gehad, en daarbij wordt vantevoren ook gecontroleerd of de paarden goed verzorgd zijn, geen plekken op hun rug hebben, en of alles goed zit ;)
Oké, ik ben dan misschien nog jong, maar ik zie 't echt wel als paarden niet goed verzorgd oid. zijn ;)
Zullen we over 10 jaar dan is verder praten, wss zeg ik dan nog steeds dat ze goed verzorgd worden, omdat ze dat ook gewoon worden ;)

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:37

prima deal; tot over 10 jaar dan ;)
geniet nu nog lekker van je meidentijd en geniet van de paarden en als je volwassen bent hoor ik het graag

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:39

wat is dan het max aantal sterren dat een manege kan krijgen?
want ik vind 4 sterren namelijk erg goed en ken maar weinig maneges met zoveel sterren.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:40

5 sterren is het maximale ;)
Dus ik vraag me ook af wat daar mis mee is :)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:41

Wat een discussie, mensen als jullie het zogoed weten, waarom verspillen jullie je tijd in dit topic dan nog? Jullie zien ons misschien als maar ''manegelesklanten'' en we zijn nog jong, maar dat betekend niet dat we rondlopen alsof we blind zijn en niks weten ;) Wat 10 óf meer jaar geleden, waarom ga je het nu nog allemaal oprakelen? Ga misschien nu eens kijken, en oordeel zelf ;) Maar niet met die vooroordelen gooien hier, want dat is een beetje onredelijk tegenover de manege vind je niet?

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:42

Wat heeft het met volwassen zijn te maken? En als het niet goed was, hadden ze ook geen 4 sterren, en 5 sterren komt zelden voor ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:44

dus als ik het goed begrijp zou de manege het max aantal sterren hebben als ze alleen maar de boxen vergroten.
dat betekend dus dat ze de rest perfekt voor elkaar hebben. :+