Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Re: Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:36

Ik ben ook benieuwd hoe lang dat gaat duren via de KNHS :j, ik heb er eentje geannuleerd aangezien ik er pas later achter kwam dat ik die blz er wel in had zitten (duits) :+. Mijn 5 jarige had hem gelukkig er al in zitten :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:10

Marigold schreef:
als ik het goed begrijp hoef je de boel niet bij te houden als je in het paspoort laat neerzetten dat je paard of pony niet voor consumptie bestemd is. (?)

Als ik het goed begrijp hoef je niets te doen als je aangeduidt hebt dat je paard niet voor menselijke consumptie dient na het slachten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:11

Maar dan moet je wel een inlegvel hebben! Anders is je paspoort niet geldig ook niet als je ergens anders hebt genoteerd dat het niet voor menselijke consumptie is.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:41

Dat begreep ik inderdaad ook uit het artikel van P&S :j. Volgens mij wordt je paspoort zonder deze inlage ongeldig per 1 juli 09.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:46

Nou, ik heb hem net ook maar even aangevraagd :) geldklopperij..

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:10

Voor de mensen die een NRPS-er hebben.

Ik kreeg het onderstaande mailtje van het NRPS.

Goedemiddag,

Kijkt u eerst even of na blz. 26 nog een ABCD gedeelte zit- tekst medische verklaring-, zo ja dan heeft u geen inlegvel nodig.
Wij willen het inlegvel direct in het paspoort vastmaken, daarom graag de paspoorten even per post naar kantoor.
Het inlegvel kost € 5.00 per stuk, als u het geld in het paspoort sluit krijgt u per ommegaande post de paspoorten weer retour.
Als de paspoorten niet op uw naam staan graag een briefje erbij, zodat wij naar het juiste adres retourneren.

Met vriendelijke groeten,

Stamboekbureau NRPS

Vind het persoonlijk een beetje vreemde gang van zaken dat ik 5 euro los in m'n paardenpaspoort moet doen en deze op moet sturen, maargoed wel handig dat ze het inlegvel vastmaken in het paspoort.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:48

L0esjj: het is dus de bedoeling dat je het paspoort via het postkantoor naar het Nrps stuurd?.
Vind het best vervelend om dat paspoort gewoon even op te sturen :n.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:51

Ja dat is wel de bedoeling ja, ik denk dat ik hem maar aangetekend laat versturen voor de zekerheid.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:01

Ik neem aan dat je er dan ook iets bij moet vermelden?
Gewoon dat het gaat om de nieuwe regelgeving?.

Wat een gezeur eigenlijk :Z

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:06

Bij mij zit het blad erin maar staat er niets...
Ga hier toch maar eens met de DA over praten.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:14

Even een vraagje: is het levensnummer van mijn paard het registratienummer dat in zijn paspoort staat?.
En klopt het dat er op de site van KNHS nog niet wordt gevraagd of mijn paard voor consumtie is?
Want op dat aanvraagformulier staat dat nergens aangegeven... :Z

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:48

Karlos:
Dat "consumtie geschikt" dien je zelf in te vullen op het inlegvel volgens mij.
Levensnummer is inderdaad registratienummer.
Ik heb er gewoon een klein briefje bij gedaan met dat ik graag een inlegvel wil, de 5 euro heb bijgesloten en het adres waar ze naar moeten terug sturen.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:12

L0esjj: Bedankt! :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:43

heb al heel lang geleden toen dit zeg maar net bekend was meteen formulier aangevraagt..maar nog steeds niet binnen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:21

vind het niet handig zo'n los vel erbij, alles wat los is kan je weer verliezen.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:28

Toch vind ik het nog steeds erg onduidelijk en begin nu ook weer te twijfelen.

Mijn pas KWPN heeft op pag 27 vaccinatiegegeven:andere dan paardeninfluenza. Kan nergens terug vinden met slacht of geen slachtpaard.

Ook ik ben zo iemand die weinig extern met het paard doet, sta in Duitsland en geen idee of ik dan nu wel of niet zo een vel moet hebben. Zou zelf haast zeggen van niet, aangezien er alles in staat qua vaccinaties.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:46

Nou, wij hebben de inlegvellen inmiddels binnen ..

Het bestaat uit verschillende delen:
Blad A :
Deel I : officiele KNHS gegevens + stempel en ondertekening ; daaronder ..
Deel II : dient door eigenaar ingevuld en ondertekend te worden indien het dier niet voor menselijke consumptie geslacht dient te worden.
Vraag: kan/mag zo'n dier dan wel geslacht worden voor andere doeleinden ??
.. volgens mij dus wel ..

Aan de achterkant van Blad A volgt Blad B :
Deel III A (alleen geldig met deel III B) : deze dient door eigenaar én DA. ingevuld en ondergetekend te worden als het dier wél voor menselijke consumptie geslacht mag worden .. daaronder:
Blad C Deel III B : 8 mogelijkheden om door DA. info over medicijnen te noteren .. en op de achterkant hiervan :
Blad D III B met nogmaals 8 mogelijkheden hiervoor ..

Mijn problemen hiermee ?? (buiten de, in mijn ogen, onnodige rompslomp en extra kosten voor een los A-4tje)
-- als eigenaar kan ik wel leuk invullen dat mijn dier niet geslacht mag worden (voor wat voor 'n gebruik dan ook :n ) en 'men' kan dan wel stellen dat deze aantekening "onomkeerbaar" is .. maar waar en door wie wordt dit vastgelegd? Imo. door niks niemand dus
Had een doorslagformulier verwacht ofzo zodat bv. eea. ook bij de stamboekhouder/paspoortuitgever vermeld staat .. en dan nóg.
Welke slachter gaat zoiets controleren?
Soort van: "zet je paard maar ff om de hoek, moet nog ff wat checken .. maar dat kan wel een tijdje duren voor ik antwoord heb .."
Of eerst maar slachten en daarna 'helaas, pindakaas'..

Was het misschien toch niet beter geweest om de paspoorten in te nemen mét de ingevulde formulieren zodat het paspoort zélf officieel aangepast zou kunnen worden met een dichtgesealde pagina waarop het al dan niet slachten vermeld staat.
Ja, ongetwijfeld kost dat meer, maar voor die grotere zekerheid zou ík dat er in ieder geval voor over hebben.
Nu zou het in principe mogelijk zijn dat een ander alsnog tóch Blad B Deel III A invuld onder het mom dat de eerdere invulling van Blad A Deel II een foutje was ..

Argwanend ?? Wij ?? Jazeker: in de (paarden)wereld wordt behoorlijk gefraudeert, dus waarom ook niet hiermee .. wordt 'ze'
zo ook wel erg makkelijk gemaakt.

Wij zien dit als een 'zoethoudertje' voor de EU. (léve de EU. :list: |o ) en nemen onze eigen maatregelen.
Na contact met verschillende instanties (waaruit ook bleek dat eea. nogal lijdt aan 'kinderziektes' maar dit is eigenlijk een soort van tussen oplossing; zo wordt er ook nog nagedacht over de mogelijkheden om officieel onderscheidt te maken tussen 'gezelschapspaarden' en 'produktiepaarden' eea. in de toekomst op de chip vast te laten leggen ..) hebben wij het volgende besloten:

Blad C en D (beiden Deel III) en Blad B Deel II A bewerken we dusdanig met viltstift dat invullen onmogelijk wordt .. misschien een tip voor anderen die écht 100% zeker willen weten dat hun dier nooit naar een slachthuis waar dan ook vervoerd zal worden ?!
Het verwijderen van Blad C + D blijkt geen optiete zijn: het inlegvel/paspoort is dan incompleet en daardoor ongeldig.
Overigens moet de DA. alleen zijn/haar accoord te geven als je je dier aan wilt bieden voor de slacht.
Sommige eigenaren (én DA.'en ..) doen dit ook als het dier niet bestemd is voor menselijke consumptie .. niet verstandig dus,
de kans op verwarring/vergissing/fraude wordt daardoor alleen maar groter ..