'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: 'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:33

Je zou basispunten van goede verzorging moeten opschrijven (volgens mij staan die ook wel her en der): hoefverzorging, ontwormen, da bij ziekte, stal uitmesten, aandacht, sociale interactie tussen dieren, dat soort zaken. Voor de meesten van ons hier heel normaal, maar waarschijnlijk niet voor heel paardenhoudend Nederland denk ik.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:35

detour schreef:
Maar paarden zouden imo ook biologischer gehouden kunnen worden, en vooral het niet meer alelen houden van paarden vind ik een erg goed streven, daarbij ook het voeren van ruwvoer, zo onbeperkt mogeljik.

Daar zijn we toch al veel meer mee bezig de laatste tijd?? Heet: paard natuurlijk! :D

Mijn vriendin werkt op een handelstal met zo'n 40 friesche paarden. Die allemaal de hele dag op stal staan. Ze zijn namelijk te duur om buiten op de wei te mogen!
Zulke stallen moeten ze aanpakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:40

detour schreef:
Maar dan suggereer je dat de pensioneigenaren verantwoordelijk zijn voor de eigenaren van hun paarden! Dat vind ik een zeer kromme benadering.
Met mijn eigen stal zou ik dat dan ook niet tolereren.
mensen horen niet zomaar een paard aan te schaffen; helaas gebeurt dit veels te vaak en zijn de dieren de dupe.

Pensioneigenaren zijn verantwoordelijk in de 1ste lijn voor de verzorging van pensionpaarden. Daar worden ze voor betaald. Als de pensioneigenaar voldoende kennis heeft dan kan hij de eigenaar veel meer sturen en ingrijpen op het moment dat het mis dreigt te gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:41

Wat is 1stelijnsverzorging?
medicatie geven? dekentje op en af doen?
Hoort dat er volgens jou bij?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:43

Graag Minkie! Ik heb nog nooit begrepen waarom 'duur' niet samen schijnt te kunnen gaan met weidegang.

Worden over wat een pensioneigenaar doet geen afspraken gemaakt? Tenminste, het lijkt me logisch dat je een contract ondertekend waarin dit soort zaken worden vastgelegd. Je koopt tenslotte geen brood! :+

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:45

detour: 1ste lijnsverzorging lijken mij toch vooral wel voeding en controle van de paarden.
Rest is allemaal maar net wat er afgesproken is:
Buiten/binnen zetten
Uitmesten
Ontwormen

etc etc...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:48

eerste lijns is imo in een oogopslag kunnen zien bij de laatste voerbeurt of een paard wel of niet goed in zijn vel zit, wat het om en nabij zou kunnen zijn en daar adequaat naar handelen........ zorgen dat er voldoende water is....... zorgen dat de dieren er netjes bijstaan, en dat eventueel bijsturen bji een eigenaar......

medicatie geven hoort daar ook bij :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:51

Gaan we weer :(

Citaat:
Maar lang niet iedereen weet het dier te onderhouden. Een voorbeeld: veel dieren zitten dagenlang opgesloten in de stal, terwijl het normaal zou moeten zijn om minimaal twee à drie uur per dag de wei in te gaan."

tis niet mijn schuld dat er nergens weidegang meer te verkrijgen is dus bij wie moet ik zijn....juist de overheid provincie's en de gemeente's.

Nu zijn we klaar denk ik zo want met die instanties kun je niet communiceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:53

KiWiKo schreef:
eerste lijns is imo in een oogopslag kunnen zien bij de laatste voerbeurt of een paard wel of niet goed in zijn vel zit, wat het om en nabij zou kunnen zijn en daar adequaat naar handelen........ zorgen dat er voldoende water is....... zorgen dat de dieren er netjes bijstaan, en dat eventueel bijsturen bji een eigenaar......medicatie geven hoort daar ook bij :)

Precies, dat bedoel ik met eerste lijns..........en dat bijsturen van een eigenaar kan een pensionhouder veel beter doen omdat hij dagelijks met zijn neus erop staat. Dus hij kan constateren, corrigeren en controleren.
En cursus verteld alleen hoe of wat, maar bekijkt niet hoe de eigenaar in de praktijk er uiteindelijk mee omgaat.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:54

@ Alet74, nee zijn allemaal eigen paarden en een paar paarden die zij inrijden of klaar maken voor de keuring.
Ik heb daar toen wat gezegt maar werdt heel hard uitgelachen...
Hoe ik het in mijn hoofd kreeg om een hengst van 40.000 euro buiten te zetten. :+

Maar als ik dan ook kijk naar mijn vriendin haar paarden doet zij het net zo.... :(

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:55

tita schreef:
Gaan we weer :(

Citaat:
Maar lang niet iedereen weet het dier te onderhouden. Een voorbeeld: veel dieren zitten dagenlang opgesloten in de stal, terwijl het normaal zou moeten zijn om minimaal twee à drie uur per dag de wei in te gaan."

tis niet mijn schuld dat er nergens weidegang meer te verkrijgen is dus bij wie moet ik zijn....juist de overheid provincie's en de gemeente's.

Nu zijn we klaar denk ik zo want met die instanties kun je niet communiceren

Misschien moet je dan geen paard houden als je ze geen weidegang kunt bieden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:58

minkie schreef:

Weet je........ ik weet niet hoe de rest erover denkt........... maar dit vind ik nou zo een nare opmerking...... Buiten dat ik het onnodig kwetsend vind naar diegene die geen 365 weidegang ter beschikking hebben, vind ik het ook een hoog staaltje van "mijn wereld IS de wereld" hebben.........

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:02

Nee kiwiko dat zie je verkeerd.
Ik heb zelf mijn paarden ook niet 365 dagen buiten. Maar ik probeer ze wel zoveel mogelijk buiten te zetten. Als je een paard helemaal geen weidegang kunt bieden vind ik wel dat je er eens goed overna moet denken of het dan wel zo'n goed idee is dat je een paard aanschaft.

En mijn wereld is echt niet DE wereld... :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:02

Precies, dat bedoel ik met eerste lijns..........en dat bijsturen van een eigenaar kan een pensionhouder veel beter doen omdat hij dagelijks met zijn neus erop staat. Dus hij kan constateren, corrigeren en controleren.
En cursus verteld alleen hoe of wat, maar bekijkt niet hoe de eigenaar in de praktijk er uiteindelijk mee omgaat.[/quote]

Daarvoor zou er imo dan prima controle uitgeoefend mogen worden. ;)

imo Is de eigenaar niet minder verantwoordelijk voor de zorg van zijn of haar paard op een pensionstal dan de pensionhouder.

En het kan oko andersom: Soms vinden klanten het irritant dat een pensioneigenaar aan de bel hangt als er iets loos is of het gaat geld kosten. heel bijzonder. :+
Dergelijke mensen heb ik ook liever niet op mijn terrein. :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:05

KiWiKo schreef:
minkie schreef:

Weet je........ ik weet niet hoe de rest erover denkt........... maar dit vind ik nou zo een nare opmerking...... Buiten dat ik het onnodig kwetsend vind naar diegene die geen 365 weidegang ter beschikking hebben, vind ik het ook een hoog staaltje van "mijn wereld IS de wereld" hebben.........

Ik vind dit geen nare opmerking, vind dit geheel terecht.
Als ik ga verhuizen en mijn dieren kunnen nergens buitren staan , ook niet minimaal 8 uur in een paddock met voldoende ruwvoer, dan gaan ze verkocht worden, en zal dan trachten te doen wat in mijn vermogen ligt het dier wél op zo;n plekje te krijgen.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het houden van je dier.
Hierbj wil ik niemand kwetsen hier die wél voor het houden van paarden kiest op deze wijze.
het is gewono mijn eigen kijk er op en de keuzes die er dan bij horen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:07

Iedereen die voor een ander zijn spullen zorgt, hoort dat als een goed burgervader te doen. Dat betekent dat je als pensionhouder alles moet doen wat in objectieve zin noodzakelijk is: voldoende kwalitatief verantwoorde voeding, schone stal, een veilige omgeving en ingrijpen waar deze zaken in het gedrang komen. Doe je dat niet, dan ben je schuldig aan wanprestatie volgens het BW. Je hoeft hiervoor geen cursussen te volgen, je moet doen wat algemeen aanvaard goed is.

Dat machteld van Dierendonck die cursussen in het leven wil roepen, is misschien omdat ze die dan zelf wil gaan opzetten: gat in de markt en geld in het laatje :)* .

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:07

Hm mijne heeft swinters geen dagelijkse weidegang... of ze minder gelukkig is en het slecht voor der is?
Neeh dat geloof ik niet :n

Het mooiste is alledaagse weidegang, helaas is dat vooral hier erg moeilijk in het noorden met de kleigrond.
Want ja zomers willen we graag mooie volle weides en dat gaat niet echt op als swinters alles vertrapt wordt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:10

Daarvoor kunnen cursussen heel praktisch zijn. Als je genoeg geld over hebt voor een Anky outfitje een een dressuurcrack in spé, dan is dat geld ook anders bruikbaar, ten bate van je dier en het ontwikkelen van medische basiskennis, welzijn, gedrag etc. :(:)

Ik geloof dat jij Machteld niet goed kent.Als er iemand werkelijk lak heeft aan materie, uiterlijk vertoon, etc, is zij het wel. :D
ga jij maar eens maanden tot jaren in Mongolie tussen de paarden bivakkeren, puur om hun gedrag te leren kennen en te kunnen plaatsen. Minimale faccilitieiten, etc. Dat doe je niet voor het geld. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:11

Op basis van ons gecultiveerde kleine landje: Zijn we al niet te ver gegaan met zijn allen? Zijn er niet al veels te veel paarden?
Is ons land wel een paardenland?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:15

detour schreef:
En het kan oko andersom: Soms vinden klanten het irritant dat een pensioneigenaar aan de bel hangt als er iets loos is of het gaat geld kosten. heel bijzonder. :+
Dergelijke mensen heb ik ook liever niet op mijn terrein. :o

Of ze zijn er natuurlijk stellig van overtuigd dat zij gelijk hebben en dat zij het beter weten.
Dier verschillen blijf je toch houden met of zonder cursus.
Ook tussen pensionstallen onderling.

Als klant moet je ook de vraag stellen, past deze pensionstal bij de opvatiingen die je zelf hebt.

KiWiKo

detour schreef:
Daarvoor kunnen cursussen heel praktisch zijn. Als je genoeg geld over hebt voor een Anky outfitje een een dressuurcrack in spé, dan is dat geld ook anders bruikbaar, ten bate van je dier en het ontwikkelen van medische basiskennis, welzijn, gedrag etc. :(:)

Ik geloof dat jij Machteld niet goed kent.Als er iemand werkelijk lak heeft aan materie, uiterlijk vertoon, etc, is zij het wel. :D
ga jij maar eens maanden tot jaren in Mongolie tussen de paarden bivakkeren, puur om hun gedrag te leren kennen en te kunnen plaatsen. Minimale faccilitieiten, etc. Dat doe je niet voor het geld. ;)

......... Wel als je uiteindelijke doel is met de opgedane kennis boeken te schrijven en dergelijke :) dan is het gewoon een investering :)

net zoals een beginnend winkelier ook zijn eerste voorraad aan moet schaffen :)

Ik ben van mening dat al die goeroes die nu rondlopen commercieel vooral commercieel goed zijn :) pas als ze de boeken, dvd's, paketten, lezingen en optredens voor gratis en voor niks doen om op die manier kennis over te brengen....... dan is het pas oprecht. Zolang er nog geld voor gevraagd word is het gewoon een heel geslaagd buisinessplan

sonjim

Als ik hier in de buurt kijk, zijn de meeste pensionhouders, mensen die van oorsprong niets met paarden hadden, die een simpele koliek bij het opstarten van de stal niet herkennen. Tja dan vind ik een cursus niet slecht. Veel van deze mensen hebben op een manege 2 jaar les gehad, het plan opgevat om een eigen paard te willen, maar dan wel aan huis en dus een huis gekocht met grond en stallen en dus ga je stallen verhuren.

Weidegang of nog beter gezegd uitloop (hoeft geen wei te zijn een paddock met hooi voldoet ook prima) vind ik erg belangrijk, dat hoeft geen 24/7 te zijn en ook niet persee dagelijks (denkt even terug aan de afgelopen weken met 20 cm sneeuw, paarden met ijzers kunnen dan niet naar buiten) maar wel zo vaak mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:17

detour schreef:

Ik vind dat jij werkelijk mensen enorm veel verwijt en loopt te vertellen hoe het allemaal moet.

Welzijn is een groot begrip maar hand in eigen boezem steken is soms niet zo slecht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:18

Als eigenaren en pensionhouders beide dezelfde materie volgen, voorbereid zijn, weten waar ze mee bezig zijn denk ik dat er zich veel minder spanningen voordoen en de dieren minder de dupe zijn. Relaxtere paarden presteren beter, zo ook de fysieke en mentaal gezonde.
En imo moet DAT het uitgangspunt zijn. 8-)
Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat men het daar niet eens is; dat maakt de discussie alleen maar interessanter. ;)

Idd, als klant heb je ook verantwoordelijkheden. ;)
het is bijzonder als mensen hun dieren ahw bij je dumpen, te weinig tijd hebben en alles trachten neer te leggen bij de pensioneigenaren. Geloof me, ze zijn er..
Bij mij komen ze er niet meer in. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:19

Pipo schreef:
detour schreef:

Ik vind dat jij werkelijk mensen enorm veel verwijt en loopt te vertellen hoe het allemaal moet.

Welzijn is een groot begrip maar hand in eigen boezem steken is soms niet zo slecht.

Ik vind dat jij me steeds opzoekt een aanvalt, vraag me af waarom je dat zo doet. Als je je ergert kun je ook temmen of negeren, Pipo, stoken heeft toch geen zin?