Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:31

Jippy!!!!!!
Zijn ze nu toch weer bezig om hoefsmid een beschermd beroep te maken.
Het zou een super ontwikkeling zijn al vrees ik dat het termijn 2009/2010 weleens heel ambitieus is voor de nederlandse overheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:33

manic schreef:
Omdat Nederland een veel kleiner oppervlakte beschikbaar heeft per paard dan Zweden.

Dan nog kun je zorgen voor paddocks. En anders maar niet zoveel paarden op een te klein oppervlak houden. Ik vind het ongelofelijk dat de maneges hier in de buurt zoveel paarden ophokken, maar geen paddocks hebben (en ook geen weidegang). Grond zat hier, maar wel prijzig. Tja, je moet er wat voor over hebben en niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan deze dieren. Dat is mijn mening.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:38

Ik ben het ermee eens dat hier en daar wel wat veranderd kan worden, of het haalbaar is dat is de vraag.
Tuurlijk moeten de paarden minimaal een aantal uur buiten staan..
Tuurlijk moet er niet te vroeg afgespeend worden. (mijn merrie had na 3.5 mnd al helemaal de'r neus vol van haar veulen, die haar helemaal leeg aan het trekken was)
Je moet het per paard kunnen bekijken.
Bij ons in de buurt is een manege waar de paarden na 1 oktober niet meer naar buiten mogen, zelfs niet in de buitenbak, paddock. Deze paarden mogen pas weer op 1 april de wei op. Zomers mogen ze zelfs niet langer dan 2 uur buiten op de wei....
Ik vraag me overigens ook af hoe al deze mensen die volgens de db groter stallen moeten aanbieden aan de paarden. Dit gaan bekostigen, verbouwing- aanbouwing van stallen.
Ik heb het nu niet alleen over de particulier maar manege's, handelaren, professionele ruiters en amazones, pensionstallen. Ze moeten volgens mij al aan idioot veel regels voldoen worden met dit plan weer gigantisch op kosten gejaagd.
Vraag me af wie dit gaat betalen??? De dierenbescherming???
Om die kosten weer terug te verdienen word er waarschijnlijk weer op andere dingen bespaart.
De vraag is dan waar kunnen we op besparen, goedkoper voer? hoefsmid? misschien kunnen we dat zelf wel. Dierenarts? laten we het maar even aankijken... Zadelmaker? nee laten we maar even wachten... we doen wel een extra shabrak, bontje, schuimrubber onder het zadel ipv opvullen enz
En wie worden daar weer de dupe van... juist ja..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:42

Sparky10 schreef:
Caira de mijne krijgen twee keer per dag hooi en kuil , kuil minder als ze meer binnen staan .
maar ook hier zijn ze echt niet de halve dag mee bezig hoor
wat er buiten in de paddock ligt wel maar in de stal als ze stilstaan zeer zeker niet

En waarom niet? Een paard hoort toch 24/7 toegang te hebben tot ruwvoer

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:45

Ik weet niet waar jij woont en kan het "Grond zat hier" verhaal dus ook niet interpreteren.

Prijs per m2 is hier in de Randstad in ieder geval erg hoog. Wellicht kan de overheid een en ander gaan subsidieren :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:49

Caira schreef:
Sparky10 schreef:
Caira de mijne krijgen twee keer per dag hooi en kuil , kuil minder als ze meer binnen staan .
wat er buiten in de paddock ligt wel maar in de stal als ze stilstaan zeer zeker niet

12 uur aan 1 stuk eten willen ze hier niet eens... dan laten ze het gewoon liggen. het gebeurt ook vaak zat dat de ochtendbaal er 's middags nog ligt

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:54

Caira schreef:
Sparky10 schreef:

tja heeft de man met de drie hoefbevangen paardjes ook gedacht !
als spark eet eet die door !
in utrecht had die gestaan voor een leververgiftiging , daar zou die prednisolon voor moeten hebben gekregen , maar door zijn overenthousiaste eetlust durfde ze dat daar niet aan ....
kortom voor elk paard heel verschillend

Caira

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:56

Ik heb hier ook een paard met zware leververgiftiging en ook die krijgt 24/7 ruwvoer. Juist doordat paarden geen 24/7 toegang hebben tot ruwvoer gaan ze schrokken met alle gevolgen van dien. Hoefbevangenheid is een symptoom en geen ziekte op zich. Je zult dus moeten gaan zoeken naar de oorzaak van deze hoefbevangenheid, dat kan de kwaliteit van het ruwvoer zijn maar nooit de hoeveelheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:57

manic schreef:
Ik weet niet waar jij woont en kan het "Grond zat hier" verhaal dus ook niet interpreteren.

Prijs per m2 is hier in de Randstad in ieder geval erg hoog. Wellicht kan de overheid een en ander gaan subsidieren :D

Loosdrecht, bij Hilversum. ;)
Er is hier veel grond en er zijn ook heel veel paarden. Er zijn ook veel stallingen met grond, waar de paarden 's winters binnen staan. Dan kun je best wat grond opofferen om er paddocks te maken. Het kan, maar het gebeurt gewoon niet, omdat men liever een extra (binnen)bak, springtuin of parkeerplaats maakt. Terwijl ik vind dat ALS je zoveel paarden op een kluitje wilt houden, je ook moet denken aan het wezen paard. Een paard hoort nou eenmaal te bewegen, te fourageren, in een groep te leven. Ik kan niet begrijpen dat mensen dat blijkbaar 'vergeten' waren. En nou komt daar steeds meer commentaar op en dan is het 'ja maar.....'
Had er eerder aan gedacht, zeg ik dan. :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:59

Ik denk dat je dan weer belandt in de eeuwenoude discussie: wat zet je voorop? Je paard of je eigen luxe? Een goede binnenbak/kantine/solarium is leuk voor ons, je paard heeft er niets aan...

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:59

Citaat:
1. Paarden moeten permanent zicht, gehoor en ruik-contact met elkaar hebben
2. Groepshuisvesting voor veulens
3. verbod op het langer dan 4 uur per dag houden van paarden in stands
4. minimale boxmaten: tweemaal stokhoogte in het kwadraat
5. minimaal 4 uur per dag weidegang
6. permanente toegang tot water
7. het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer

Ik vind de intentie achter het plan/richtlijnen goed.. maar ik denk dat er nog wel een stuk genuanceerder gekeken
mag/moet worden wil het uitvoerbaar worden.. al is het denk ik ook voor een groot deel: waar een wil is is een weg..

maar hoe je het ook went of keert, ik denk dat het een hoop geld gaat kosten en dat een hoop bedrijven/particulieren
kunnen opdoeken omder er gewoon geen mogelijkheid is (geld, ruimte e.d.).. Wil je daadwerkelijk dit plan doorvoeren
(ik zeg niet dat ik tegen ben) denk ik dat er toch ook vanuit de overheid oid geld moet komen of subsidies voor bijv. HIT-actiefstallen.. (om een voorbeeld te geven..)

Ben het verder helemaal eens met het verbieden van stands en het niet meer verplichten van sporen in sport bv.

4uur weidegang is denk ik niet altijd haalbaar, maar bv. een paddock met ruwvoer oid. is mi ook goed..
ik vind een paard dat alleen maar binnen staat in een stal (ookal is deze volgens richtlijn afmeting) onacceptabel..
een paard moet minimaal elke dag en het liefst minimaal 4uur (liefst langer) in de buitenlucht komen..
en iig vrij kunnen bewegen.. in dat opzicht zou het denk ik voor veel paarden al een verbetering zijn als ze elke dag
een paar uur in een binnenbak staan zonder iets te hoeven maar gewoon te kunnen rollen, spelen met vriendjes oid..
al zou ik het persoonlijk ook liever buiten zien..
daarbij zou er ook mogelijkheid moeten komen om schuilstallen oid te mogen neerzetten..

verder denk ik dat er ook goed gekeken mag/moet worden naar opfokbedrijven/stallen..
ik denk dat het, zeker voor jonge paarden, heel belangrijk is om met soortgenoten en veel beweging op te groeien..
maar ik hoor/lees vaak toch ook over opfokbedrijven waar het slecht gesteld is, misschien een eerste stap om daar
eens naar te gaan kijken?

en zo kan ik nog veel meer dingen bedenken (maar daar ben ik vast niet de enige in ;))
Laatst bijgewerkt door lientje89 op 13-01-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:01

Caira schreef:
Ik denk dat je dan weer belandt in de eeuwenoude discussie: wat zet je voorop? Je paard of je eigen luxe? Een goede binnenbak/kantine/solarium is leuk voor ons, je paard heeft er niets aan...

Precies. ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:18

ik vind het opvallend hoeveel commentaar iedereen heeft. Ik vind dit een geweldig plan, de feiten die er liggen doen ze wat mee en de rest moet beter uitgezocht worden. Dat ze daar eerlijk in zijn vind ik een puntje voor op de DB. Die zwetsen vaak maar wat in het rond om zieltjes te winnen (zo komt het vaak op me over). Er is niks mis met wat extra onderzoek om de situatie duidelijker te krijgen!

Wat betreft haalbaarheid, dat moet allemaal nog bekeken worden aangezien er nog weinig concrete regels zijn. Die kunnen met deze richtlijnen gemaakt worden. Ik zou graag zien dat vrije uitloop (weide/paddock, als het maar vrij lopen is met ruwvoer/gras) verplicht word gesteld, dat vind ik de belangrijkste stap. Het argument dat dit niet kan omdat er geen ruimte is gaat dus echt niet op. Zoals al gezegd, een paar paddockjes kan je overal wel maken. Is dat niet mogelijk, dan is die plek NIET geschikt voor paarden, simpel zat. Moet een manege dan dicht? Geeft niks, stadsgrond is veel geld waard! Er zit hier in de buurt een gloednieuwe manege, zonder grond!!! een paar kilometer verderop is land zat! Dus gewoon die grond verkopen en met dat geld kan je een veel grotere manege bouwen met grond erbij. Geen grond = geen paard IMO.

En we kennen allemaal wel de uitspraak: de uitzondering bevestigd de regel. Dus iedereen die hier met uitzonderingen aan komt zetten, dit is echt geen probleem in de uitvoering hoor. Je paard boxrust geven op advies van de DA bijv blijft echt wel mogelijk. Op elke regel en wet zijn uitzonderingen.
Ik vind dit nog absoluut niet de tijd om te gaan mierenn**ken over de details. Het basisplan ligt er, nu afwachten wat Verburg ermee gaat doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:20

Misschien zegt het commentaar van sommigen wel iets over hoe zij hun paarden houden? ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:22

Twiggy2008 schreef:
Misschien zegt het commentaar van sommigen wel iets over hoe zij hun paarden houden? ;)

+:)+

inderdaad :j

"Ik heb een dolfijn in een badkuip in de achtertuin en nu zeggen ze dat een dolfijn minstens met een vriendje in een groot zwembad gehuisvest moet worden, belachelijk, daar heb ik echt geen ruimte voor"

Diezelfde redenatie gebruikt een aantal mensen voor hun paarden. :roll:

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:23

Ik vind dit een lachertje en weet ZGAZ dat deze punten onhaalbaar zullen zijn.
Hoeveel stallen hebben geen weidegang, in hoeveel maneges zijn stands nog normaal en zeg nou zelf, de hele dag ruwvoer.......nee het is goed bedoelt maar achterhaalt en overdreven maar een mooi streefpunt!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:24

@ Twiggy2008 en wie zegt dat jij dan wel op de juiste manier met jou paard omgaat ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:26

Die van mij kunnen nu niet naar buiten omdat het spek en de spekglad is. We zitten hier op leemgrond. Zodra de bak weer opgedroogd is gaan ze er 's ochtends weer uit. En die van mij en mijn pensiongasten zijn tevreden zoals ze nu staan.
Voor degene die zeggen dat we niet in de hoofden van paarden kunnen kijken zijn hier niet vatbaar voor. Ik zie zo aan de hoofden van de paarden die hier staan dat ze het naar hun zin hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:27

Maseike schreef:
@ Twiggy2008 en wie zegt dat jij dan wel op de juiste manier met jou paard omgaat ?

Ik kan ook nog steeds dingen verbeteren en als de regelgeving gaat veranderen, kan dat ook (het schuilstalthema bijvoorbeeld). En dan zal ik dat ook zeker doen.

Maar op de meeste punten hoef ik me geen zorgen te maken. Die zijn al prima geregeld. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:31

Tja toen ik mijn pony ophaalde die praktisch op sterven na dood was was haar veulen pas net aan 3 maanden, maar reken maar dat we die per direct hebben afgespeend. Moeders gaf niet eens meer melk en had alles hard genoeg nodig voor zichzelf :(:)

Volgens mij zijn mijn stallen nét aan, maar mijn pony hoeft ze dan ook alleen te gebruiken als schuilstal :+

Ik vind de punten erg goed, maar het is gewoon niet te realiseren, hoeveel maneges in de randstad moeten dan opdoeken? Waar moeten al die paarden heen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:43

BrittKitt schreef:
Ik vind de punten erg goed, maar het is gewoon niet te realiseren, hoeveel maneges in de randstad moeten dan opdoeken? Waar moeten al die paarden heen?

Ze moeten verstandig doen en de manege daar verkopen voor een giga bedrag (stadgrond is zooo duur!) en dan een betere manege bouwen een paar km verderop. Kortom: voor de juiste omgeving zorgen ipv zeuren dat het niet kan. En anders idd opdoeken. Moeten al die paarden maar de hele dag binnen staan omdat anders de manege failliet gaat? Beetje rare redenatie!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:57

Prima richtlijnen.

En voor de mensen die er commentaar op hebben:
Het is een begin!

Denk aan vergunningen voor nieuwe stallen/maneges. Die moeten bijvoorbeeld voldoen aan bepaalde eisen zoals in het besluit.

En ik vind het idee voor een fixe subsidie om je stal te veranderen in een hit-actief stal helemaal top!

Tuurlijk kunnen sommige bedrijven niet meteen alles veranderen, maar een paar paddocks zijn zo aangelegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:58

Volgens mij ligt het niet alleen aan de manege/pensionstalhouders, maar zeker ook aan de 'klanten' , het is net als met scharreleieren, iedereen weet dat die kippen het beter gehad hebben, maar je gaat toch liever voor de goedkopere eieren.
Stallen in de randstad met weidegang én luxe zijn duurder, niet iedereen heeft dat over voor zijn/haar paard.

Ik vind het ronduit BELACHELIJK, dat de draf en rensport een apart plekje heeft gekregen in dit stuk. Ik geef gewoon ronduit toe dat er bij ons wel eens de zweep gebruikt wordt ja, maar persoonlijk denk ik dat dit niet meer gebeurd dan in een andere sport. Waarom staat er niet een apart stukje over trainingsmethode's in de dressuur in? Of over het keuringsklaarmaken van springpaarden enzovoorts enzovoorts. Dit wil ik niet zeggen om andere sporten af te kraken, maar ik vraag me maar zo af wanneer wij eens uit het verdomhoekje komen.... :\

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:00

En al sta je op een manege (in de randstad) met zomers meer dan genoeg weide gang (lees 24/7 paarden en pony's gescheiden en zeker 10 min bezig om achter in het land te komen) stond alleen die hopeta van mij buiten en een pony van een vriendin! (Ze konden wel eens vies worden/ getrapt/ nat van de regen en verkouden van de wind (+- 100 pensionpaarden!) Dan zakt je broek toch af!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:01

ruitje schreef:
Volgens mij ligt het niet alleen aan de manege/pensionstalhouders, maar zeker ook aan de 'klanten' , het is net als met scharreleieren, iedereen weet dat die kippen het beter gehad hebben, maar je gaat toch liever voor de goedkopere eieren.
Stallen in de randstad met weidegang én luxe zijn duurder, niet iedereen heeft dat over voor zijn/haar paard.

Ik vind het ronduit BELACHELIJK, dat de draf en rensport een apart plekje heeft gekregen in dit stuk. Ik geef gewoon ronduit toe dat er bij ons wel eens de zweep gebruikt wordt ja, maar persoonlijk denk ik dat dit niet meer gebeurd dan in een andere sport. Waarom staat er niet een apart stukje over trainingsmethode's in de dressuur in? Of over het keuringsklaarmaken van springpaarden enzovoorts enzovoorts. Dit wil ik niet zeggen om andere sporten af te kraken, maar ik vraag me maar zo af wanneer wij eens uit het verdomhoekje komen.... :\

Je kunt idd duidelijk merken dat ze van de rensport weinig kaas hebben gegeten. :+

Er wordt nb geimpliceerd adt er meer vanuit onmacht wordt gehandeld.

Wil de Jomanda der rensport zich even doen ontmaskeren? 8-)

Nét zo iets als het willen tegengaan van wild zwijn schieten. er is hier nl een ware plaag, ecologisch systeem naar zijn grootje, geen natuurlijke vijanderen, eten tekort, plunderij..

Maar sjo sjielugh!.. }:0