Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:06

nou mijn shet heeft totaal geen last van de kou hoor!
het enige waar ze van lijkt te balen is dat ze niet in draf of galop kan, omdat de grond bevroren is.
ze eet de hele dag gras en krijgt elke namiddag 3 winterwortels en soms gedroogd brood erbij, ze heeft een emmer water staan maar ik heb nog niet gemerkt dat ze er gebruik van maakt, en loopt op een heel groot weiland (normaal koeienweiland).
gevoelsmatig zou ik haar liever hooi bijvoeren, maar als ik naar haar conditie kijk.. ze is breder dan in de zomer! (onder de wintervacht).
ik voer niet bij omdat dat niet de gewoonte is op de plek waar ze staat,van de week heb ik kuilgras neergelegd, maar ze at er niet van, ging alleen de ton als schuurpaal gebruiken.. eind van de dag had ze er nog niks van gegeten, dus ze komt blijkbaar niks tekort.
als het gras echt opraakt en ik merk dat ze extra nodig heeft verzin ik er wel iets op in de zin van, apart nemen en bijvoeren, of mulsy bijvoeren of iets..

stel er komt DB bij kijken, dan denk ik eerder dat de pony het wel gezellig vind, dan dat ze vind dat ze haar komen redden Tong uitsteken

wij hebben vroeger ook eens DB bij huis gehad, om de hond.
hond liep altijd in de ren, met binnenhok die weer verdeeld was in 2en, in het achterste deel achter een kleed een berg stro om in te slapen.
en water en brok.
maar ja, liep wel veel te blaffen, altijd blij en opgewekt als er mensen kwamen (dat was gewoon zijn karakter), dus mensen hadden geconcludeerd dat de hond eenzaam was, verwaarloost werd (kale plekken op de rug, weet ik wat voor middeltjes al tegen gebruikt maar ging niet over), en dus gered moest worden.
mn vader heeft toen rustig alles aan de DB laten zien, en uitgelegd hoe het zat met de rug, en er bleek niks aan de hand te zijn.
maar het voelt wel naar als de DB blijkt te zijn gebeld voor je dier, in plaats van dat diegene die gebeld heeft gewoon even persoonlijk bij je langs is geweest om navraag te doen over de situatie..

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:09

beter dat ze te vaak bellen dan dat ze niet bellen als het wel nodig is!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:59

ach, het bellen heeft zn voordelen en nadelen.ze komen wel eens als het totaal niet nodig is, maar soms ook wel.en mensen bellen idd vaak voor nix!maar daar doe je nu eenmaal nix aan....

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:26

sandravra schreef:
Waar bemoeien ze zich mee? Als je er geen verstand van hebt, hou je er dan buiten.

Daar sluit ik mij bij aan, of informeer even bij een kenner.
Laatst zag ik een documentaire op tv. Toen was de dierenbescherming opgeroepen werd voor een paard dat met een deken op de weide stond. Na een hele tralala had de dierenbescherming eindelijk door dat het om een exeemdeken ging. Tss Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:38

Misschien moet de DB eens een stuk in de krant gaan zetten.
Dat stuk op hun website zou prima kunnen zijn om de mensen met weinig verstand van dieren beter te kunnen informeren over beesten in de kou.

Beetje aandacht op tv zou ook geen kwaad kunnen....EditieNL ofzo

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:56

Precies Cowgirl en laat daarbij de mensen van de DB een goede cursus volgen, zodat ze tenminste zelf op de hoogte zijn wat wel en niet kan, groot deel is dierenliefhebber en doet daarom vrijwilligerswerk bij de DB maar heeft totaal geen kaas gegeten van de meeste onderwerpen/dieren.

Daarbij nogmaals... hoe koud denk je dat het nu in een houten hok / buitenstalletje is? Daar kunnen ze alleen maar stil staan te staan en daar moeten ze het mee doen, terwijl de temperatuur nauwelijks scheelt met de buitentemperatuur.... Dáár kunnen ze lekker rondlopen en scharrelen en kunnen zich zo, samen met onbeperkt ruwvoer warm houden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:24

een buitenhok is iig windstil, en zeker iets warmer. en de paarden rennen de wei nu ook niet rond om warm te blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:34

heb je zelf wel eens stil gezeten op school of in huis wanneer de kachel stuk was? En dan hoeft het buiten echt niet te vriezen, maar door het stilzitten word je uiteindelijk toch steenkoud, ook met jas aan. Als je buiten aan het wandelen bent, met diezelfde jas aan (niet wanneer je die binnen al aan had natuurlijk) en een sjaal en wanten, dan voelt dat bij vrieskou toch veel minder koud en je wordt minder stram en stijf.
Je hoeft niet te rennen om warm te blijven, gewoon regelmatig wat bewegen en wandelen om de doorbloeding op gang te houden en de warmte van het kacheltje te helpen verspreiden is al genoeg. En het gaat nu niet om sneeuwstormen en ijzel en striemende wind. Het is vrijwel overal lekker weer. Droog, overdag een zonnetje en weinig wind. En met wind zetten ze de kont in de wind en eten rustig door. Tenminste de paarden die ik zie staan en lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:44

spicegirl schreef:
.hooi levert wel vezels en maagvulling, maar brandstof om zich warm te houden duidelijk niet!

Volgens mij moet jij je toch nog even wat huiswerk doen en je verdiepen in het wezen paard en zijn spijsvertering.

Hooi levert juist wel langdurige brandstof! Zelfs op de site van de dierenbescherming is dat na te lezen.
En daarnaast in diverse paardenboeken wordt ook aangegeven dat ruwvoer de basis is.
Mijn paarden krijgen zelfs vrijwel geen krachtvoer. dan zouden ze dus geen energie en brandstof hebben? En zich niet warm kunnen houden? En zo zijn er nog veel meer paarden die zelden tot nooit krachtvoer (brok/granen) krijgen en het prima doen op alleen gras en ander ruwvoer.

Brok/graan (koolhydraten) levert alleen maar kort durende energie pieken door de hoeveelheid suikers waarin het ongezet wordt. Daarom moet je zoveel mogelijk verspreid over de dag kleine beetjes krachtvoer geven, en niet alles in 1 maaltijd. Vet duurt weer langer om te verbranden, vandaar dat ze voor duursport als endurance en dressuur meer vetten in het voer doen, en voor sporten met piekmomenten, zoals springen, meer vertrouwen op makkelijk beschikbare koolhydraten.
De bacterien in de darmen van een paard zorgen ervoor dat paarden vezels omzetten in goede, gezonde brandstof.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:20

spicegirl schreef:
hooi levert wel vezels en maagvulling, maar brandstof om zich warm te houden duidelijk niet!

Verward
Ruwvoer is dé manier waarmee een paard zich warmhoudt. En het gaat er dan om dat bij het verteren van het ruwvoer door de darmen veel warmte geproduceerd wordt. Niet om de energiewaarde van het hooi zelf.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:29

je zou daar maar buiten paard zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:29

Djilan schreef:
spicegirl schreef:
hooi levert wel vezels en maagvulling, maar brandstof om zich warm te houden duidelijk niet!

Verward
Ruwvoer is dé manier waarmee een paard zich warmhoudt. En het gaat er dan om dat bij het verteren van het ruwvoer door de darmen veel warmte geproduceerd wordt. Niet om de energiewaarde van het hooi zelf.

ruwvoer, dat is ook gras toch?
ik ben de laatste tijd zo onzeker hierover Verdrietig
ivm mijn shetlander dus, ik houd haar zoals ze op de boerderij gewend zijn, dus op gras, zonder hooi of kuil,
en als het koud is zie ik wel dat ze meer graast, en ze is dik zat.
maar doordat ik óveral lees dat de paarden ruwvoer krijgen heb ik het gevoel dat ik mn pony tekort doe..
ik vind het met dit soort dingen gewoon nog wel eens moeilijk om keuzes te maken, wat is nou goed en wat absoluut verkeerd....
ik gaf mn eerdere pony's altijd wel hooi in de winter, maar ja, die stonden dan wel weer op een kale wei..
zolang er nog gras op het land staat is het niet nodig zeggen de boer en boerin, en als ik kuil geef eet ze het ook niet..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:39

Je merkt dat gras vanaf de herfst geen structuur meer heeft.Voornamelijk slappe water sprietjes zijn.Ik zou zelf dus altijd hooi bijgeven.Eten ze het niet op prima,maar dan hebben ze wel de keuze.Soms moeten ze zelf ook even wennen en bemerken of het fijner voor ze is.Geef ze dan ook de kans het te proberen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:45

Ik sluit me volledig bijJoyce en Kazari aan...
Spicegirl, lees wat rond, verdiep je eens in hoe een paardenlichaam werkt....

Marigold: Ik zou met dit weer absoluut wel willen dat mijn paarden hooi te eten krijgen, ook een Shet. Het gras zit niets meer in, is slap en futloos en leuk tegen verveling, maar daar houdt het mee op nu...
Sluit me nogmaals bij Kazary aan, probeer het, biedt het aan.. als ze echt niet willen, ligt het er in ieder geval