ik geef dit bedrij ook een dikke 10, 11 zelfs als dat had gekund
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Malenka schreef:[Waarom niet?
Voeding in de winter kost je als particulier met een enkel paardje zo'n 40 euro in de maand. .
StableEnable schreef:En wat kost dat dan per maand?
Irene_vZ schreef:Wim ten Pas gaat mensen adviseren.. Dit vind ik wel frapant aangezien ik een aantal weken geleden bij hem ben wezen kijken. Hij heeft minstens 300 veulens en de veulens staan daar in de winter altijd binnen in een vieze stal met beschimmeld kuil. Volgens de eigenaren van het veulen waar we bij gingen kijken was dit niet altijd het geval maar ik weet dat niet zeker. Dit was mijn persoonlijke mening, gebaseerd op één enkel bezoek, maar ik schrok hier wel van en ik zou mijn veulen er niet graag neerzetten.
In mijn ogen is het belangrijk om je veulen op te zien groeien en op tijd in te grijpen als ze de verkeerde kant op gaan. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid dat het veulen gezond opgroeit. Ookal staat hij bij iemand anders op stal.
Malenka schreef:Rayatje schreef:Ik ben toch ook een hoop meer kwijt.
1 zak brokken zit al op 16 euro. En een klein pakje kuil 6,75 , hooi 3,75
Groot pak rond de 45 euro. 65 euro Dus toch wel een stukkie duurder.
Ik kan voor 40 euro echt geen paard houden.
Heeft 1 paardje dan meer dan een grote baal kuil en een (wat een dure!) zak brok nodig per maand?
Ik vind de prijzen die je noemt trouwens wel aan de hoge kant hoor. Maar bedenkt ook bij deze prijzen dat een bedrijf dit voor veel minder heeft dan dat jij er voor moet betalen.
Sjuimpje schreef:Ik kan mij echt niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat je een paard goed kan opfokken voor een paar tientjes per maand. Door dit soort mensen komen deze wanpraktijken nog steeds voor, puur omdat er eigenaren zijn die willen bezuinigen op de belangrijkste jaren van het paard.
Wij houden ons heel kleinschalig met opfok bezig en zijn in de winter toch zo 100 euro per paard per maand kwijt aan alleen al aan voer en stro! Dan reken ik dus nog niet eens alle tijd die gaat zitten in voeren, mesten, buiten zetten, binnen halen, het verzorgen van evt. wonden/mok/schimmel, begeleiding bij dierenarts of hoefsmid, onderhoud aan paddocks en weilanden, afschrijving van de stallen etc.
Nope, voor ons geen grote opfokbedrijven
- niet in
maar in fun die je daarbij hebt

Spruit_Elf schreef:maar zijn dan alle opfokbedrijven slecht?
Ik bedoel, is toch ook voor het kudde gevoel en leidergevoel dat er een opfok is?
dat paarden lekker paard kunnen zijn en tot hun 3e lekker vrij?
niet dat jullie paarden niet vrij zijn hoor! dat bedoel ik niet![]()
Maar niet iedereen heeft de luxe van eigen stallen en weide omgeving toch?
als je ze in hun opgroeiperiode goed wil hebben dan kost het wat , of dt nu aan huis is of in de opfok ..er is een tijd geweest dat het erg in de mode was om al het jong spul naar Polen te sturen om op te fokken , het ws goedkoop en men had er 4 jaar geen omkijken -en dus ook geen kopzorgen -naar ..ik heb zo'n paar transporten zien weer komen van goinderachrter ...tss //gelukkig hebben een heel pak HH ed heel snel geen dieren meer darheen gestuurd Spruit_Elf schreef:Kan me ook moeilijk voorstellen dat mensen hun paarden helemaal niet opzoeken trouwens
Paintlinger schreef:Wij hebben groepen van 15 tot 25 paarden... prima overzicht hoor!
Je moet alleen wat beter opletten....