"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:59

Och, bij ons staan er toch wel mensen op hoge poten, want ik heb bij mijn fjord haar wintervacht er op haar borst uitgeschoren, maar gooi er geen deken op. Dat ik dit al in october gedaan heb en ze nu al weer een flink deel vacht heeft, niemand die het ziet. Dat het beest 0,0 aangeeft het koud te zullen hebben, boeit ook nooit. Dat ze een berg ruwvoer krijgt die ze niet eens op kan krijgen, niemand die het ziet. Ze is zo veel gelukkiger dan wanneer ze wél een dikke vacht heeft, na het rijden iedere keer een paar uur binnen moet blijven wegens nat, en ze het gewoonlijk veel te warm heeft.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:01

Twiggy2008 schreef:
Zijn die mensen misschien vergeten hoe de winters jaren geleden waren? In die tijd (jaren 70 en 80) hadden mijn toenmalige verzorgpony's ook geen schuilstal, zelfs niet genoeg ruwvoer, als ik er aan terug denk. Maar ik was toen nog een kind, had ik maar beter geweten. Maar ze hebben het altijd prima gered. Heb toen ook geen DB gezien, hoor.

Wij niet, maar een jong paard heeft die nooit gekend. Bovendien zijn de toenmalige verzorgpony's van jou, niet de paarden van nu!
Ik vind dat een paard de MOGELIJKHEID moet hebben om te kunnen schuilen met zulke temperaturen, die overigens niet van deze tijd zijn. Of dat paard er nu wel of niet in wil staan, hij moet de mogelijkheid hebben.

Hoe drinken jou paarden trouwens in zo'n natuurgebied? De sloten zijn bevroren neem ik aan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:04

Nou dan heb ik zeker binnenkort de Dierenbescherming op de stoep staan, want ach onze arme paardjes staan heel zielig buiten. Ze hebben geen schuilstal, wel een bomensingel en schuur waar ze in de luwte kunnen staan (geen last van Oostenwind)
Ze staan hier altijd buiten, mijn oudje van 20 heeft het met de gewrichten en loopt nu wat moeilijk door de kou (wel dikke dekens op) maar wat zal er gebeuren als ik die binnenzet? Dan komt hij helemaal niet meer vooruit, zo stijf. Nee ze zijn hier niet anders gewend en behalve mijn oudje staat de rest ook zonder deken. onbeperkt hooi, water goed controleren en klaar.

Zielig hè?
http://i214.photobucket.com/albums/cc28 ... G_8443.jpg

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:04

Mijn knollie staat buiten samen met zijn twee schapen. Ze kunnen naar binnen als ze dat willen, maar ze doen dat alleen op het moment dat ik ze voer Knipoog De afgelopen nachten dacht ik lief voor ze te zijn door (toen ze binnen waren) de deur van de stal dicht te doen, scheelt weer een beetje tocht als het waait.... Gisteren ben ik een hele tijd bezig geweest om ze in de stal te krijgen....ze willen gewoon niet!

Een deken krijgt mijn paard alleen op als hij na het rijden nog niet helemaal droog is en dan in een trailer vervoerd moet worden, en soms na het werk even een zweet deken.

Ik heb altijd begrepen dat de ideale temperatuur voor paarden ergens tussen de +5 en de -5 ligt en dat je ze dus eerder in de zomer moet beschermen tegen de hitte dan in de winter tegen de kou.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:07

Waar ik ontzettend moe van word tegenwoordig is van iedereen iedereen die roept: En in het wild dan? Dan staan ze toch ook onder extreme omstandigheden buiten? Ja dat klopt! Wat men kennelijk vergeet is dat er in deze periode een aanzienlijke verhoging van sterfgevallen optreed. Is dat wat we willen?

Zet die dieren gewoon binnen, zo moeilijk is dat toch niet?

Trouwens ook opvallend hoeveel mensen het NIET met de dierenbescherming eens zijn. Men mag toch aannemen dat zij enig verstand van zaken hebben.
Laatst bijgewerkt door Pessade op 07-01-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:08

+15 en -5 Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:08

Oeps nou krijg ik wel heel veel medelijden met mijn paard, die is zelfs 6 weken geleden geschoren Bloos!

Dit menen ze toch niet serieus he? Zolang een paard voldoende ruwvoer heeft en een paar keer per dag kan drinken kunnen ze dit weer prima hebben.

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, wel met dekens op. Wel zielig dat ze bij -15 nog lekker warm aanvoelen onder de dekens Clown Touwens de shetjes hebben het ook niet koud.
Hebben een schuilstal met dikke laag vlas, maar daar staan ze echt niet in hoor met dit weer. Ze staan lekker buiten, trouwens met regen en sneeuw ook. Snap eigenlijk niet waarom ik die stal heb Clown

Mijn paarden krijgen wel onbeperkt ruwvoer met dit weer, wat extra krachtvoer en hebben continu water tot hun beschikking. Rond 00.00 uur wordt de waterbak nog een keer ontdooit met kokend water. En 's morgens zitten er gewoon van die 'wakken' in waar ze uit drinken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:11

Bij ons staan ze ook nog lekker buiten ze staan altijd buiten. Dik deken om sommige zelfs zonder deken zoals de shetjes, een welsh en een belgje. Nou koud hebben ze het niet hoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:12

@Pessade: Nou ik ben het zowiezo niet altijd met de DB eens, en gisteren stond er ook al zo'n belachelijk bericht van het vastvriezen van de paardentong, dat heet commotie schoppen, staan ze weer even in de spotlights.
Ze mogen van mij hier wel even langskomen hoor, ze staan er heerlijk tonnetje rond bij en hebben het prima naar hun zin, ga ze niet in de stal opsluiten (wat ze vreselijk vinden) als ze dit niet willen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:13

Tayga schreef:
Oeps nou krijg ik wel heel veel medelijden met mijn paard, die is zelfs 6 weken geleden geschoren Bloos!

Dit menen ze toch niet serieus he? Zolang een paard voldoende ruwvoer heeft en een paar keer per dag kan drinken kunnen ze dit weer prima hebben.

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, wel met dekens op. Wel zielig dat ze bij -15 nog lekker warm aanvoelen onder de dekens Clown Touwens de shetjes hebben het ook niet koud.
Hebben een schuilstal met dikke laag vlas, maar daar staan ze echt niet in hoor met dit weer. Ze staan lekker buiten, trouwens met regen en sneeuw ook. Snap eigenlijk niet waarom ik die stal heb Clown

Mijn paarden krijgen wel onbeperkt ruwvoer met dit weer, wat extra krachtvoer en hebben continu water tot hun beschikking. Rond 00.00 uur wordt de waterbak nog een keer ontdooit met kokend water. En 's morgens zitten er gewoon van die 'wakken' in waar ze uit drinken.

Even een klein tipje, je kan het ijs beter even kapotslaan en de lossen stukken eruit halen ipv kokend water erop te gooien, heet en/of warm water bevriest namelijk sneller dan koud water.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:15

cp112 schreef:
@Pessade: Nou ik ben het zowiezo niet altijd met de DB eens, en gisteren stond er ook al zo'n belachelijk bericht van het vastvriezen van de paardentong, dat heet commotie schoppen, staan ze weer even in de spotlights.
Ze mogen van mij hier wel even langskomen hoor, ze staan er heerlijk tonnetje rond bij en hebben het prima naar hun zin, ga ze niet in de stal opsluiten (wat ze vreselijk vinden) als ze dit niet willen.

Het bericht van het vastvriezen van de tong is door meerdere hier op Bokt al bevestigd. Dat je het zelf nog niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het je nooit zal overkomen! We hebben daarvoor een mooi gezegde in Nederland: Als het kalf verdronken is......

Gelukkig maar dat de dierenbescherming waarschuwende berichten naar buiten brengt. Dáár zijn immers ook voor.

Tayga

Ja, ze snappen niet dat sommige paarden het buiten gewoon lekker vinden Clown

Als ik mijn paarden op stal zet, schuilstal kan gewoon dicht met 2-delige deur, staan ze de hele nacht te ruziën wie er naar buiten mag kijken. En 's morgens om 5 uur gaat Moos tegen de staldeur slaan, dan heeft het allemaal wel lang genoeg geduurd volgens hem. Dan worden die mensen waar ze staan wakker en die zijn daar niet zo blij mee Clown

Twiggy2008

shabash schreef:
Wij niet, maar een jong paard heeft die nooit gekend. Bovendien zijn de toenmalige verzorgpony's van jou, niet de paarden van nu!
Ik vind dat een paard de MOGELIJKHEID moet hebben om te kunnen schuilen met zulke temperaturen, die overigens niet van deze tijd zijn. Of dat paard er nu wel of niet in wil staan, hij moet de mogelijkheid hebben.

Hoe drinken jou paarden trouwens in zo'n natuurgebied? De sloten zijn bevroren neem ik aan.

Mijn jonge paard staat zijn hele bijna 5-jarige leven al buiten. Knipoog
En ik denk zomaar dat ik ietsje beter weet dan jij wat hij wel en niet kan hebben Clown . Ik zou hem, als mens, ook liever zien in een warm stalletje met stro en dikke deken op. Maar nogmaals, ik ben een mens met menselijke behoeftes en zie mijn paard als paard. Hij is het allergelukkigst buiten in zijn kudde Lachen . En koud heeft hij het absoluut niet. Heb jij verstand van wintervachten? Of staat jouw paard op stal met deken? Gewoon even een vraag, hoor. Knipoog
Ik zou mijn paard ziek maken met gedoe op stal en/of dekens. Dan tast je de weerstand aan. Ik zou hem ook ziek maken door hem te verhuizen. Hij is heel gevoelig voor dat soort veranderingen. Heb dat namelijk ook al eens met hem meegemaakt en dat was geen geweldige ervaring. Toen heb ik hem na 1 maand weer snel terug verhuisd. Hij gaat daar nooit meer weg.

Mijn paard staat idd in een beschermd gebied. Nu staan alle hekken open, wat betekent dat ze meestal naar voren trekken, dus dichter bij het huis van mijn grondeigenaren staan. Ze worden daar namelijk bijgevoerd, 2x daags flinke berg ruwvoer. Dan wordt er ook voor vers water gezorgd. Daarbij kom ik zelf ook elke dag en zorg dan nogmaals voor water en wat ander voer.

Ga jij maar zeuren dat hij het slecht heeft, hoor. Haha!

Pessade, als ik mijn paard zie verzwakken (zoals bij dat wild kan gebeuren), dan zal ik hem zeker binnen zetten. Is alleen niet het geval, hij is juist oersterk en happy. Lachen

Dennis

Mijn pony's hebben afgelopen jaren nog niet zo goed in hun vel gezeten als nu. En ze vinden het erg gezellig dat ik extra vaak water kom controleren en regelmatig een extra'tje kom voeren (naast onbeperkt hooi).

Als ik ze binnen zet beginnen ze te zweten, lijkt me niet fijn voor ze om ze daarna weer bezweet naar buiten te doen.

Djilna

Niet als het meteen mengt met het ijswater en daardoor na het dooien van de ijsbrokken meteen lauw is.
Zo doe ik het hier ook. Geen kokend, maar wel heet water in de badkuip met ijs gooien. IJs smelt en het hete water mengt zich met het koude water en ijs. Koelt daardoor direct af tot lauw/koud en dat vinden de paarden fijner te drinken. Ze drinken nu duidelijk meer dan toen ik er alleen koud water in gooide.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:16

Pessade, precies. Altijd opvallend genoeg bij de mensen die hun paarden geen beschutting of iets dergelijks kunnen bieden, zijn de paarden zielsgelukkig, en overkomt ze niets. Deze mensen zullen ook nooit toegeven als er wél iets gebeurd.

Sneu, denk aan je paard.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:17

cp112 schreef:
Even een klein tipje, je kan het ijs beter even kapotslaan en de lossen stukken eruit halen ipv kokend water erop te gooien, heet en/of warm water bevriest namelijk sneller dan koud water.

Klopt, maar die vrouw heeft reuma, dus dan is dit makkelijker. En er gaat 1 waterkoker overheen. Dan is al het ijs ontdooid, maar het water is nog gewoon koud.

Als ik zelf water bijvul gaat er ook gewoon koud water bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:17

Pessade schreef:
Waar ik ontzettend moe van word tegenwoordig is van iedereen iedereen die roept: En in het wild dan? Dan staan ze toch ook onder extreme omstandigheden buiten? Ja dat klopt! Wat men kennelijk vergeet is dat er in deze periode een aanzienlijke verhoging van sterfgevallen optreed. Is dat wat we willen?

Zet die dieren gewoon binnen, zo moeilijk is dat toch niet?

Trouwens ook opvallend hoeveel mensen het NIET met de dierenbescherming eens zijn. Men mag toch aannemen dat zij enig verstand van zaken hebben.

Laat die dieren gewoon een wintervacht krijgen en laat ze buiten, zo moeilijk is dat toch niet?

Dat wij als mens met dit weer graag binnen zijn wil niet zeggen dat de paarden er ook zo over denken. Die voelen zich het lekkerste tussen +15 en -5. En wat doen de mensen? Zodra het tussen deze temperaturen komt zetten we ze binnen. Toegeven: -15 is koud. Maar als je goed bijvoert en je paard goed in zijn vacht zit, dan hoeft er niets aan de hand te zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:18

Als wij ze kuil gaan brengen doen ze niet eens de moeite om er direct heen te komen. Ze grazen nog wat en dollen met elkaar... Ze leiden er echt niet onder

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:19

shabash schreef:
Pessade, precies. Altijd opvallend genoeg bij de mensen die hun paarden geen beschutting of iets dergelijks kunnen bieden, zijn de paarden zielsgelukkig, en overkomt ze niets. Deze mensen zullen ook nooit toegeven als er wél iets gebeurd.

Sneu, denk aan je paard.

Ik denk juist aan mijn paard. Pling

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:20

Pessade schreef:
cp112 schreef:

Het bericht van het vastvriezen van de tong is door meerdere hier op Bokt al bevestigd. Dat je het zelf nog niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het je nooit zal overkomen! We hebben daarvoor een mooi gezegde in Nederland: Als het kalf verdronken is......

Gelukkig maar dat de dierenbescherming waarschuwende berichten naar buiten brengt. Dáár zijn immers ook voor.

Ja, dat zijn er 4 of 5 op de hoeveel duizend paarden die buiten staan?

Djilna

Uit de eerder door mij geplaatste link blijkt dat bijvoeren maar tot een bepaalde temperatuur werkt. Daaronder moet je (ook) naar andere oplossingen gaan kijken om ze te helpen.

cp112

Pessade schreef:
cp112 schreef:

Die ene enkeling, ik vind niet dat je daarvoor iedereen de stuipen op het lijf mag jagen. Paarden likken aan ijs ja, maar de tong is warm dus smelt het ijs, doen ze het een langere tijd dan wordt de tong koud en zal die vast blijven zitten. Echter merkt een paard wel wanneer er een deel van zijn lichaam koud wordt en zal (normaal gesproken) instinctief ophouden, of je moet je paard wel behoorlijk uit laten drogen of hij is gewoon niet zo slim. Gewoon een kwestie van je water in de gaten houden. IPV dat ze dat nu zeggen, maarnee, moet gelijk weer met een boel commotie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:22

shabash schreef:

Sneu, denk aan je paard.

Zo anders insinueer jij even dat mensen die hun paarden lekker buiten laten staan niet om hun dier denken, Ik vind de paarden die verplicht de hele dag binnen moeten staan met een dikke deken op, omdat het baasje het zo zielig vind als ze in de kou moeten, veel sneuer dan ze lekker natuurlijk buiten laten. Met genoeg voer (en dus energie) houden ze zich echt wel warm, helemaal rassen als shetlanders en koudbloeden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:23

Cp112,nou precies, ben het helemaal met je eens Ja . Ik vind het ook nogal een beschuldiging over de mensen met buitenpaarden. Maar ja, op internet durven ze wel, he. Met lege profielen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 07-01-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt