Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:48

Dennis schreef:
Een paard dat geleidelijk blind geworden is en zelf erg cool in z'n koppie is kan het lang verbergen hoor. Mijn merrie ziet aan 1 kant niets en aan de andere kant erg slecht (dus is niet helemaal blind), maar het heeft lang geduurd voordat ik het door had dat ze weinig zag. En mensen die haar niet kennen willen het eerst ook niet geloven.
Zolang m'n draad maar (een klein beetje) tikt of m'n houten hek goed te zien is is er niets aan de hand. Zodra m'n draad niet tikt wandeld ze er zo doorheen.

Als 'ie z'n zwakte laat merken is 'ie de eerste die uit de kudde gepikt wordt om opgegeten te worden door roofdieren... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:50

Douraque schreef:
manie schreef:
Hetzelfde hier, mijn paard was ook blind aan een oog. Dat ging hartstikke goed, maar hij wilde nog zo graag alles zien met zijn gezonde oog. Aan twee ogen blind zou ik hem nooit aan hebben gedaan, dan vraag ik me echt af voor wie je het doet.

Mijn paard is aan twee ogen blind, maar kan nog prima functioneren. Rijden (zowel bos en strand als zee) en weide gaat zeer goed. Hij heeft er nog veel plezier in, dat merk je. Als een paard het echt erg vindt, dan zie je dat ook wel.

Een blind paard (zowel één als twee ogen blind) moet men gewoon een kans geven, het paard moet leren leven hiermee. Ik zelf heb het geluk dat hij voor 100 % te vertrouwen is.

en als je hem morgen naar een andere stal brengt........... denk jedat ie dan ook nog functioneert?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:01

KiWiKo schreef:
Douraque schreef:

Mijn paard is aan twee ogen blind, maar kan nog prima functioneren. Rijden (zowel bos en strand als zee) en weide gaat zeer goed. Hij heeft er nog veel plezier in, dat merk je. Als een paard het echt erg vindt, dan zie je dat ook wel.

Een blind paard (zowel één als twee ogen blind) moet men gewoon een kans geven, het paard moet leren leven hiermee. Ik zelf heb het geluk dat hij voor 100 % te vertrouwen is.

en als je hem morgen naar een andere stal brengt........... denk jedat ie dan ook nog functioneert?

Ik heb hem twee keer verplaatst, de eerste keer was toen ik hem net kocht van de manege. Hij paste zich zeer goed aan, toen stond hij niet in de weide. Hij stond toen elke dag met zijn maatje in een paddock en we gingen elke dag naar buiten. In het buitenrijden heeft hij veel plezier, bokken van vreugde en heel vrolijk gedrag. Na een jaar ben ik verhuisd naar een luxere accomodatie waar hij in het begin een kleine weide had en dat ging perfect. De nieuwe eigenaars van de stal maken zelfs een groter weiland voor hem met de juiste omheining. Ik heb zelfs afgelopen twee jaar één respectievelijk twee weken hem meegenomen naar het strand, hier paste hij zich ook goed aan.

Het ligt eraan wat voor band je hebt met je paard, in mijn geval hebben we 100% vertrouwen over en weer.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:41

KiWiKo schreef:
Douraque schreef:

Ik weet wel zeker dat als je dat paard tijd en vertrouwen en hulp geeft, dat hij dan prima in staat is goed te functioneren. En dan kan je ook commentaar geven op mijn 'goedgelovigheid', maar zoals ik al eerder heb gezegd heb ik hier ervaring mee en denk ik dat jij het allemaal misschien ietwat overschat Ja

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:49

Douraque schreef:
[
Het ligt eraan wat voor band je hebt met je paard, in mijn geval hebben we 100% vertrouwen over en weer.

Maar daar heeft je paard toch niks aan in alle uren dat je er niet bent. Ik geloof best dat een geheel blind paard goed te rijden is en nog veel kan, maar of hij/zij zich ook prettig voelt als deze steun er niet is, dat vraag ik me af.
Maar ieder zijn keuze, ik persoonlijk zou het niet kunnen verdragen als ik mijn paard zie reageren op geluiden, zijn hoofd ernaar toe draait en dan niks ziet. Het zijn vluchtdieren en ze hebben niet voor niks hun ogen aan de zijkant zitten. Bert keek geregeld uit reflex met zijn blinde kant naar iets, maar draaide dan ook meteen zo dat hij het met zijn goede oog kon zien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:20

ik weet niet hoe groot het paard is maar anders zouden ze een ezel aan hem/haar kunnen vast binden
ezels gaan juist stilstaan bij paniek dus die zou het paard op zijn plaats kunnen houden als de verhoudingen een beetje kloppen

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:28

Wat ik in de discussie hierboven een beetje mis, is het feit dat een paard zijn ogen ook gebruikt in communicatie met andere paarden. Zomaar een maatje er bij zetten is nog niet zo makkelijk lijkt me. Als een ander paard aangeeft waar zijn grenzen zijn.. met lichaamstaal, dan is dat toch lastiger te herkennen voor een blind paard, die dan ook nog s niet kan zien waar hij zich veiliger kan opstellen.

Bij mij is ooit een geheel blind veulen geboren. Ik heb het heel even geprobeerd...
Hij paste zich inderdaad erg snel aan mij aan, en ik kom hem met mijn handen heel makkelijk leiden. En als ik ho zei stond ie acuut stil. Maar een vrolijk sprintje in het weiland liep minder gezellig af : over de kop over de omheining heen! Moeder in paniek-> die begreep natuurlijk niet gelijk waarom haar zoon zo slecht bij haar bleef.
Andere merrie moest niks van m hebben en gaf dat heel duidelijk aan... maar ja , dat zag ie natuurlijk niet dus werd hij even hardhandig op zijn plek gezet. In de ogen van die merrie vertoonde dit veulen abnormaal gedrag. En dat was eigelijk ook zo.

Ik kreeg toen ook goedbedoelde adviezen: Maak een hogere veilige omheining, met belletjes of zo, zoek een brave pony of ezel die zijn maatje kan worden, hou m op stal op de tijden dat je hem niet kan begeleiden, etc etc.
Mischien was hij op die manier 'te redden' geweest, als je dat redden noemt. Maar ik heb m in laten slapen en ik ben er van overtuigd dat ik m veel ellende bespaart heb. En mezelf ook.
Bovendien vind ik het niet ongevaarlijk voor de omgeving... een blind paard.... Het paard waar het hier boven omgaat is nu weer uit het water gered, maar had ook een auto of iets anders tegen kunnen komen.

Als een paard gedeeltelijk blind is, kan het een heel eind goed gaan denk ik.
Maar een volledig blind paard kan volgens mij moeilijk een paardwaardig bestaan hebben.

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:50

Even voor de duidelijkheid.
Het paard staat bij mij op stal sinds kort.
De eigenaarresse had gezegd dat het paard nog wel voor een deel kon zien, en daarom ook het verschil zag tussen water ijs en land. Daardoor is het fout gegaan, gelukkig waren we er snel bij en viel het uiteindleijk mee want ze stond nog gewoon in de sloot en stukje van de buik was alleen nat

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:52

Twiggy2008 schreef:
Arm beest. Voor eeuwig opgesloten binnen Verdrietig . Zorg gewoon voor een vlak stuk grond met goede houten omheining. En voor kuddegenootjes, zodat het dier niet alleen is. Denk dat zo'n dier dan nog wel wat kan genieten van zijn pensioen. Al hoewel, blind zijn voor een paard ook heel eng kan zijn als vluchtdier, lijkt me. Ik denk dat het paard me zou moeten laten zien of er nog genoeg levenslust en vrolijkheid in zit of niet. Zo niet, dan zou ik het dier laten inslapen. Zowel, dan zorgen voor bovenstaande eisen, vind ik (die belletjes vind ik ook een goed idee!).

Wat raar trouwens dat de eigenaar niet wist dat het dier blind was...... Dat MERK je toch? Op z'n minst???? Verward

De eigenaar wist wel dat het paard blind is, maar die had gezegd tegen de STALeigenaar dat het dier nog wel voor een deel ziet dus wel het verschil tussen water ijs en land.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:53

waarom liegt iemand over zoiets?
zeker als je weet dat het paard vaker in de problemen is gekomen

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:03

die gene liegt niet, het gaat om het fijt dat ze zegt dat ie nog voor een aantal procent kan zien en dat gezegd heeft dus ook dat ie gewoon buiten kan, dat is dan gewoon dom van de eigenaar en niet liegen.
het paard kan nog gewoon leven er word opgereden ( af en toe ) en het paard kan overdag gewoon in de bak staan of in de paddock dus dat is geen reden om eht paard af te maken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:19

nouja, ze hebben dit paard al eerder moeten redden dus zo geweldig ziet hij duidelijk niet
ik zou zeker op een nieuwe locatie dus veel voorzichtiger zijn, zeker met ijs op de sloten
dat verwijt ik de eigenaar, niet de staleigenaar want die moet toch af kunnen gaan op het eerlijke verhaal van de eigenaar
dat het paard afgemaakt zou moeten worden vind ik ook onzin tenzij het paard zich echt steeds zou verwonden door tegen dingen aan te knallen

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:29

spatter schreef:
nouja, ze hebben dit paard al eerder moeten redden dus zo geweldig ziet hij duidelijk niet
ik zou zeker op een nieuwe locatie dus veel voorzichtiger zijn, zeker met ijs op de sloten
dat verwijt ik de eigenaar, niet de staleigenaar want die moet toch af kunnen gaan op het eerlijke verhaal van de eigenaar
dat het paard afgemaakt zou moeten worden vind ik ook onzin tenzij het paard zich echt steeds zou verwonden door tegen dingen aan te knallen

Ja daar heb je helemaal gelijk in.
De eigenaar geeft aan dat het paard naar buiten kan, dus ga je daar van uit.
Zei zal het wel weten dachten wij. blijkbaar niet dus

wallycoti09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:33

oh, wat zal het beestje WEER geschrokken zijn.

maar inderdaad, in een goede omheining buiten zetten is misschien een oplossing

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:50

Als mensen een blind paard houden is het meteen zielig en heeft hij geen plezier in het leven. De mensen die reageren en die wel ervaring hebben met een blind paard, die zullen het wel verkeerd zien.
Ik vind het nogal kortzichtig als jezelf helemaal geen ervaring hebt met blinde paarden maar zo duidelijk je mening hebt. Waar baseer je dat dan op, op een aantal theorietjes uit de boeken?!
Geen idee, waar jullie die wijsheid vandaan halen.
Sorry voor mijn misschien wat botte reactie. Maar ik heb het meer dan zat dan ik altijd weer die 'goedbedoelde adviezen'krijg of lees van mensen zonder ervaring hier mee.
Gelukkig heb ik hier nooit naar geluisterd en ervaar ik zelf hoe goed mijn paard het doet.
Zodra het voor mijn beestie niet leefbaar is, dan laat ik hem inslapen, zolang hij nog vrolijk rondcrosst door de wei tussen zijn maatjes dan blijft hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:50

Clyde, ik denk dat e.e.a. stomweg een verschil in inzicht is. Jij ziet blinde paarden met een gelukkig leven, ik zie een vluchtdier dat niet in staat is om gevaar te zien en niet eens goed kan vluchten en redeneer dat dat nooit een gelukkige situatie kan zijn.
Ik redeneer dat mijn paarden elke dag naar buiten moeten, weer of geen weer, een ander redeneert dat zijn paarden altijd lekker warm onder dekjes op stal staan en daar gelukkig zijn omdat ze hinniken als het baasje binnenkomt.
Aantal mensen hier zijn principieel tegen boomzadels, hoefijzers, bitten en sporen en zeggen dat hun paard daardoor gelukkiger is. Ik rij met boomzadel, geef ze ijzers als het niet anders kan, draag sporen en gebruik die ook indien nodig, en denk dat ik het ook goed doe.

Leven en laten leven...

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:22

Ik weet wel dat je verschillend inzicht kan hebben hoor. Maar mijn blinde paard staat gewoon iedere dag buiten, weer of geen weer. Het gaat prima. Hij redt zich ook prima.

Wat ik vaak tegen kom is dat ik me moet verdedigen dat ik hem laat leven tegen over mensen die hem zelfs nog nooit hebben gezien en dat vind ik zo vervelend. Ik hou het paard echt niet ten koste van alles in leven. Zodra ik merk dat het niet meer gaat, hij niet zou kunnen vluchten, spelen etc. dan houd het gewoon op. (Hij galoppeert nog keihard door het land en maakt wilde bokkesprongen als hij lol heeft)
Maar goed misschien moet ik mezelf gewoon niet meer verdedigen.

Raising_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:28

Cayenne schreef:
http://www.nhd.nl
Dit berichtje gaat over mijn pony Raisa het is bijna 2 jaar geleden dat ze voor het laatst per ongeluk te water is gegaan en dat de brandweer te hulp is gesneld. De eigenaar van het weiland is zeker wel op de hoogte van de blindheid van mijn pony. Ik heb nog een pony een tinkerruin van 5 jaar oud (hij is afgelopen jaar geruind en heeft nooit eerder bij mijn blinde pony in een wei gestaan daar is het fout gegaan. de eigenaar van de wei wist niet dat Raisa niet bekend was met mijn andere pony dus toen die leuk door het weiland aan het hopse was ging dat verkeerd. Normaal gesproken kan mijn blinde pony gerust in een wei staan of in de bak met rustige paarden of met haar zoon die dan haar ogen is. Mijn pony laten afmaken omdat ze blind is slaat nergens op ze is al haar hele leven blind en ze is nu 10 jaar oud. Ook heeft ze M-dressuur gereden dus ze red zich prima. Ze zal zeker niet haar verdere leven binnen moeten slijten. Het verhaal in de krant is niet helemaal duidelijk ik ben niet benaderd door de krant en de staleigenaar ook niet dus ik weet niet hoe ze er bij komen allemaal.

groetjes,
Thea

De brandweer in de Schermer is zaterdag voor de zoveelste keer een 'oude bekende' te hulp gesneld. Een blind paard, dat al een paar keer eerder de weg kwijt raakte, zakte nu in Grootschermer door het ijs.

,,Als-ie ergens van schrikt, dan rent-ie hard weg en dan loopt-ie nogal eens het water in'', zo zegt een woordvoerder van de brandweer.

Dat gebeurde dus ook zaterdag, waarbij het dier door de dunne ijslaag zakte. ,,Heel veel ijs was het niet, maar hij had het wel koud'', aldus de brandweer. ,,Na het weghakken van wat schotsen liep-ie eigenlijk zo het land weer op.''

De eigenaar van het weiland had het dier nog maar net in de kost en wist volgens de brandweer niet dat het oude dier blind is. ,,Maar nou blijft-ie voor de rest van zijn leven veilig binnen.''