Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:29

Ik heb de petitie getekend. Niet zozeer voor de dieren (wel ook een belangrijke reden), maar omdat ik het erg frustrerend vind dat de staat weet ik hoeveel geld stopt in milieuverbetering. En vervolgens schieten we in een nacht zoveel ongelooflijk veel troep de lucht in. Ik snap dat niet. En verder vind ik het geldverspilling en gevaarlijk door onverantwoordelijk gebruik.

Ik hoop dat het gaat lukken en dan is het gewoon weer even wennen. Kunnen we toch met z'n allen kijken naar een mooie professionele show in de buurt. Toch vuurwerk, maar beter voor het milieu en veiliger (hopen we dan maar).

Jullie raden het al, ik ben er zo een die achter het raam staat om 12.00 uur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:37

Fleurtje100 schreef:
MysticTinker, ik wacht overigens nog steeds op een inhoudelijke reactie.

Een reactie van mij?? Waarop?

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:47

Nino94 schreef:
Ik zou het niet missen hoor als het word afgeschaft, ik vind het geldverspilling :j

Even een vraagje: Wat maakt jou het uit waar mensen hun geld aan uitbesteden?

Mensen uit de kantoorbranche zouden setjes ( waar bij veel paarden mensen een behoorlijk bedrag aan kwijt gaat ) ook belachelijke geldverspilling vinden. Nagelbijten / Gniffelen

Dus ik vind dit niet zo'n goed argument. Scheve mond

Maargoed om even op het onderwerp terug te komen. Afschaffen zou ik geen goede optie worden, wandt dan gebeurt het juist meer 'wandt doen wat niet mag is stoer'. ( voor een selecte groep dan. Knipoog )
Ook waarschuwingborden ben ik bang dat het niet gaat helpen. Misschien denken ze dan van: Oja dat kan ook nog!
Maar het kan ook best zijn dat het kan helpen!
Wat ik wel denk dat er vooral bij de route van bijv. uitgaancentrums extra opgelet moet worden, de mensen hebben vaak veel op. En doen dus maffe dingen.

BTW ik ben helemaal geen vuurwerkfan.
Dat voorbeeld van Ceyenne is erg triest.
Maar ik neem aan dat de meeste mensen hun paarden op stal zetten, en ik neem aan dat dit toch in de wei is gebeurd. Dus is niet echt te vergelijken.

Dit is even een behoorlijk kort door de bocht reactie i know. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:48

KiWiKo schreef:
hahahaha willen 2,5 miljoen inwoners zich verzamelen ???????

hihihi het grote feest is op het stadhuisplein......... net zoals in nederland.......... maar de rest is toch echt voor de voordeur Lachen

Naar mijn weten is consumentenvuurwerk met oudjaar idd verboden in Sydney en hebben dit jaar 1,5 miljoen mensen zich verzameld Lachen

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:54

wat is dit nu weer voor dikke onzin?

Mensen moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven, ze moeten andere mensen alleen niet tot overlast zijn. Dat voorbeeld in Kampen is echt vreselijk. Die van ons staan zo goed als midden in het dorp, en vinden het prima, die van mij vindt het zelfs mooi om naar te kijken.

Dus: ga ergens anders energie in stoppen...

@ MysticTinker : kijk met die van jou kunnen we een oorlog winnen Tong uitsteken

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:56

SuzyE schreef:
@ MysticTinker : kijk met die van jou kunnen we een oorlog winnen Tong uitsteken

Met die van mij ook, die stonden precies zo te staren toen ik ging kijken rond half 1 Nagelbijten / Gniffelen, hoewel, die van m'n zusje stond zo te kijken. Mijn merrie keurde het geen blik waardig en mijn ruin vroeg zich af of het nu alweer etenstijd was Vork

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:14

Vuurwerk afschaffen om de verkeerde redenen vindt ik dat. Dit hoort bij de jarenlange traditie en dan moet je maar een keer per jaar een beetje aanpassen. Wanneer nu als argument had gegeven dat vooral tijdens de mist de lucht zo wordt verontreinigt dat men niet meer gezond kan ademhalen. Ja dan kan ik er nog wel inkomen. Mijn hond maakt hier geen onderscheid tussen vuurwerk en jagers. Het knalt allebei.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:33

Wat betreft het alleen afschieten op oudejaarsavond, ben wel blij dat er eerder al wat knalt, kunnen beestjes dr aan wennen in plaats van in 1 keer heel veel geknal wat de hele nacht doorgaat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:41

en zo kan je het ook nog eens zien ja Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:44

Afschaffen lijkt me niet haalbaar. Gewoon opletten wat je met je paarden doet, ze stonden bij ons in de wei, de verste vanaf de weg. Zodat opgeschoten jeugd er geen rotjes bij kunnen gooien. Verder hebben ze er weinig last van en staan ze er wat dommig naar te kijken. Paarden niet onbeheerd buiten laten en met oudjaarsnacht naar binnen. Kleine moeite toch?
Ik vind het wel erg, wanneer ik mijn hond uit laat en met een peuter aan de andere hand, dat ons rotjes onder de voeten worden gegooid. Dan ontplof ik ook letterlijk Boos! We wonen in een dorp, dus de ouders ken je vaak ook nog.
Het gaat niet om het vuurwerk, maar om de mensen die er onvoorzichtig mee om gaan. Helaas zijn dit vaak puberende kinderen, die stoer willen doen tegenover vriendjes en vriendinnetjes. Laat die kids niet met tassen vol vuurwerk overal naar toe sjouwen, kunnen ze ook geen rotjes bij de schapen, naar katten en honden en kleine kinderen gooien. Laat ze vuurwerk afsteken voor het huis of op een afgesproken plek, zodat er in ieder geval een volwassene met verantwoordelijkheidsgevoel toezicht kan houden.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:47

Mijn paard stond ook buiten, heb vor oud en nieuw ook gewoon nog stapritjes buitengemakt dor de straten.
Ben snachts m 2 uur wezen kijken en ze stonden allemaal gewoon relaxed in de wei geen een bezweet of verwond.
Ik vind vuurwerk niks behalve he siervuurwerk maar dat heeft weinig metmn paard te maken.

Dit is juist weer ergens de aandacht op vestigen, nu krijg je weer van die pokke koters die bewust vuurwerk naar je paard gaan gooien als je langsrijdt want jij bent immers die trut die vuurwerk haat.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:49

Echt geen haalbare zaak lijkt me. Voor paardeneigenaren inderdaad een lastig moment, maar volgens mij is het eerder succesvol om zelf de omstandigheden van je dieren aan te passen rondom die dagen, dan de hele wereld in het teken van verminderd vuurwerk gebruik om te vormen.

Maar even goed succes met de petitie.....
Wetgeving aanscherpen voor verbieden om vuurwerk te richten op dieren en mensen of er flinke straffen op te zetten is misschien beter.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:52

geen vuurwerk meer vindt ik onzin...zet je paard op stal rond die tijd!
en als je paard dan nog alles afbreekt, ga dan naar de dierenarts voor een kuurtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:53

Dinopino schreef:
Vuurwerk afschaffen om de verkeerde redenen vindt ik dat.

Wat is volgens jou de reden dan van deze petitie?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:55

Helemáál geen vuurwerk meer zou ik jammer vinden.. Maar minderen vind ik alleen maar goed! Misschien dan verboden laten worden voor particulier gebruik, of alleen nog maar siervuurwerk. Zoiets.. Want behalve dat er elk jaar heel veel dieren, mensen en spullen er de dupe van worden, is het ook nog eens ontzettend slecht voor het milieu. We maken ons wel altijd druk over het milieu, maar daar denken we blijkbaar niet zo bij na...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:56

Bon_Bon schreef:
Dit is juist weer ergens de aandacht op vestigen, nu krijg je weer van die pokke koters die bewust vuurwerk naar je paard gaan gooien als je langsrijdt want jij bent immers die trut die vuurwerk haat.

Het is geen actie vanuit bokt of de paardenwereld. De actie is al langer in het nieuws en ik heb al eerder de petitie getekend. Nu op bokt gaat het vooral over de paarden, maar zoals deze actie in het algemene nieuws komt gaat het over andere dingen.
Ga ervan uit dat deze "pokke koters" niet op bokt zitten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:59

Chrissy_93 schreef:
Helemáál geen vuurwerk meer zou ik jammer vinden.. Maar minderen vind ik alleen maar goed! Misschien dan verboden laten worden voor particulier gebruik, of alleen nog maar siervuurwerk. Zoiets.. Want behalve dat er elk jaar heel veel dieren, mensen en spullen er de dupe van worden, is het ook nog eens ontzettend slecht voor het milieu. We maken ons wel altijd druk over het milieu, maar daar denken we blijkbaar niet zo bij na...

Siervuurwerk is veel gevaarlijker voor mens en milieu. Veel ongelukken gebeuren doordat siervuurwerk omvalt, bovendien is het siervuurwerk dat het meeste de lucht in geschoten wordt.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:00

Vuurwerk verbieden heeft geen nut. Vind dat iedereen een vergunning moet aanvragen, net zoiets als carbid schieten.

Hier is het zo dat mensen 300 meter (wat ook wel weinig is) van dieren af moeten schieten. En 75 van huizen af.

Wat ik ook wel een idee vind is dat vuurwerk pas vanaf 0:00 mag afgestoken worden. Tot een uur of 1. Daarna niet meer. Gebeurd dat wel, moeten de mensen die een overtreding maken een zware boeten van minimaal 1500 euro betalen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:01

Sundancer schreef:
Vuurwerk verbieden heeft geen nut. Vind dat iedereen een vergunning moet aanvragen, net zoiets als carbid schieten.

Hier is het zo dat mensen 300 meter (wat ook wel weinig is) van dieren af moeten schieten. En 75 van huizen af.

Wat ik ook wel een idee vind is dat vuurwerk pas vanaf 0:00 mag afgestoken worden. Tot een uur of 1. Daarna niet meer. Gebeurd dat wel, moeten de mensen die een overtreding maken een zware boeten van minimaal 1500 euro betalen.

Leuk voor al die dieren die zich dán ineens de pleuris schrikken geen kans meer hebben om te vluchten Nagelbijten / Gniffelen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:02

peehtje schreef:
Ik heb hier een arabier op stal, die kijkt lawinepijlen na, kan je rotjes naar toe gooien. Ze vind het allemaal geweldig.

Hoe Lips are sealed Frusty Verward Gestoord Hamer kun je zijn......

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:02

Mystica schreef:
Chrissy_93 schreef:

Siervuurwerk is veel gevaarlijker voor mens en milieu. Veel ongelukken gebeuren doordat siervuurwerk omvalt, bovendien is het siervuurwerk dat het meeste de lucht in geschoten wordt.

Ja, maar dat is waar mensen graag naar kijken Lachen En daarom willen de meeste dat het niet afgeschaft mag worden. En met dingen als rotjes kan ook veel ellendigheid uitgehaald worden... Kijk maar naar dat topic van die paarden die op hol sloegen van een rotje...

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:04

sorry ik vind het nergens op slaan, het is 1x per jaar.
zie er geen problemen in om de paarden 2 nachten op stal te laten staan. Of laat ze wennen aan het vuurwerk, bij ons lopen ze gewoon allemaal in het land met oud en nieuw, nooit problemen mee gehad.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:05

storrum schreef:
peehtje schreef:
Ik heb hier een arabier op stal, die kijkt lawinepijlen na, kan je rotjes naar toe gooien. Ze vind het allemaal geweldig.

Ik denk dat ze bedoeld dat ALS er iemand een rotje naar haar peerd toe gooit. Hij daar niet van zou opkijken. Lachen
Laatst bijgewerkt door Winniiee op 03-01-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:08

Winniiee schreef:
storrum schreef:

Ik denk dat ze bedoeld dat ALS er iemand een rotje naar haar peerd toe gooit. Hij daar niet van zou opkijken.

Hahah, denk inderdaad niet dat ze dagelijks rotjes naar haar paard gooit om te kijken of hij daarop reageert Nagelbijten / Gniffelen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:16

Nicolletje schreef:
KiWiKo schreef:
hahahaha willen 2,5 miljoen inwoners zich verzamelen ???????

hihihi het grote feest is op het stadhuisplein......... net zoals in nederland.......... maar de rest is toch echt voor de voordeur Lachen

Naar mijn weten is consumentenvuurwerk met oudjaar idd verboden in Sydney en hebben dit jaar 1,5 miljoen mensen zich verzameld Lachen
KiWiKo schreef:
hihi en dat plein was hoe groot???
Het NYE vuurwerk in Sydney wordt verdeeld over verschillende locaties in de stad, en er komen inderdaad zo 1,5 miljoen mensen naartoe. En dan heb je nog niet eens het idee dat er zóveel mensen in de stad zijn. Je hoort er ook verder helemaal geen geknal van rotjes of strijkers, Nicolletje kon wel eens gelijk hebben dat het daar verboden is, maar dat weet ik niet. Wel weet ik dat er een geweldige sfeer in de hele stad hangt en er naar verhouding erg weinig narigheid en vernieling etc plaatsvindt. Groot verschil met ons land is natuurlijk ook dat het daar hartje zomer is met oud en nieuw... heb je ook meer zin om lekker de stad in te gaan vermoed ik! Het heeft wel wat, groots vuurwerk kijken vanonder een palmboom Knipoog

Maar om het nu hier te verbieden... ik heb er totaal geen last van. Als je huisdier er niet tegen kan kun je proberen hem/haar eraan te laten wennen, en als dat niet lukt... zal je je moeten behelpen die ene week in het jaar. Wel heb ik een hekel aan de jongeren die bewust vuurwerk naar mensen en dieren gooien en ze de stuipen op het lijf jagen, maar goed dat kunnen ze ook met stenen of 'voetbaltoeters' doen. Kortom: ik teken niet.