Adelinde wint Kur op Muziek Jumping Mechelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Re: Adelinde wint Kur op Muziek Jumping Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:55

Kendra schreef:
rocky21 schreef:
Tot slot gaven zowel Dirk Caremans als Wim Ernes te kennen tijdens de Persconferentie achteraf dat zij Minderhoud de eigenlijke winnaar vonden van de kur. Dat een Mariette Withages keihard durft te zeggen dat zij goed heeft gejureerd en dat zij heeft gepunt wat zij heeft gezien vind ik werkelijk te triest voor woorden!

Maar wie is hier nu gek dan?? Een jurylid dat Anky op de tweede plek zet en HP op de derde en paar uur later vrolijk zegt dat HP eigenlijk had moeten winnen, vind ik ook niet echt geloofwaardig overkomen.
Laten we dan gewoon de winnaar 2 uur na de wedstrijd bekend maken Haha! . Heeft iedereen in ieder geval de tijd 'het er over te hebben' voordat er een besluit wordt genomen.

HI hi hi. Dat is een goeie zeg. Duivel

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:20

ik vind het erg van heike kemmer....
ze is gediscwalificeerd omdat er na de proef bloed uit de mond
van het paar terecht kwam.
(teveel aan het bit getrokken? of een raar bit ingestoken?! )
ze moet toch weten dat alles gecontroleerd word?
je mag dan nog op zo'n niveau rijden & kom je nog dat tegen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:33

florence123 schreef:

Lees nog eens terug Lips are sealed
Peerd had op zijn tong gebeten.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:17

florence123 schreef:

Lezen Pling ipv ongefundeerde conclusies trekken.....

legohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:55

Eyes schreef:
Citaat:
Waar wordt er eigenlijk naar gekeken bij het artistieke gedeelte? Als je met verkeerde muziek en een ter plekke verzonnen choreografie daar toch nog 82% voor haalt?

Edit: Is die onderste rij niet voor het technische gedeelte? Want het artistieke is anders wel heel veel hoger dan het technische.

De bovenste score is de technische score en de onderste het artistieke deel.

Bij het artistieke deel wordt o.a. gekeken naar:
De choreografie, verdeling van de rijbaan, worden de overgangen en de verschillen gereden exact op de overgangen van de muziek,
kloppen de gangen met de ritmes van de muziek (alhoewel dat geen 100% vereiste is omdat dit nagenoeg onhaalbaar is aangezien geen enkel paard in staat is om meer dan 30% van de kür 100% exact in het tempo van de muziek te lopen),
de muziekkeuze, de interpretatie van de muziek (draagt de muziek in positieve zin bij aan het 'plaatje' wat wordt vertoond) m.a.w. komt de muziek de uitstraling van de combinatie en de gereden proef ten goede enz.

Als de muziek niet de 'smaak' is van de jury dan mag dit toch geen nadelige invloed hebben. Een kür is per slot van rekening geen verzoekplatenprogramma voor de jury. Dan dient men het aandachtsaccent te leggen op het tempo en de, juist in de muziek gereden, overgangen. Maar het laat uiteraard geen twijfel dat aansprekende muziek bij een aansprekende combinatie toch stiekempjes tot een betere beoordeling zal leiden.

Maar bovenal staat het technische gedeelte.
Een technisch goed gereden kür met slechte muziek scoort altijd hoger dan een technisch slecht gereden kür met goede muziek.
Deze twee gegevens worden aan elkaar gekoppeld.
Je kan nooit bijv. 65% technisch hebben en 80% artistiek.Onmogelijk!

Er bestaat een soort van een onbevestigde gouden regel voor het artistieke deel wat vnl. belangrijk is voor de kürmakers.
Als je het goed gedaan hebt dan wordt het artistieke deel ongeveer 8% van het techische percentage hoger beoordeeld (dus niet 8% bovenop het technische percentage maar 8% van het technische percentage). Zit je hoger dan die 8% dan heb je het uitmuntend gedaan maar...dan moet het totaalplaatje (zoals boven vernoemd) wel kloppen.
Tja.. en als een kür technisch naar de knoppen gereden wordt dan hoef je er artistiek ook niet op te rekenen dat die 8% gehaald wordt. Het hangt dus zeer nauw samen allemaal.

Ik kan geen oordeel geven over deze wedstrijd en over de uitslag want ik ben er zelf niet bij geweest maar de beoordelingen zijn als volgt;
Adelinde: Techn. gemiddelde van 78,50 % en een artistiek gemiddelde van 80,80%
Ankie : Techn. gemiddelde van 74,80% en een artistiek gemiddelde van 82,00%
HP : Techn. gemiddelde van 73,80% en een artistiek gemiddelde van 82,00%

Wat een b*llshit Eyes.

Het artistieke gedeelte bestaat uit veel meer dan wat jij hier beschrijft:

Ritme, energie en elasticiteit van het paard
Harmonie tussen paard en berijd(st)er
Moeilijkheidsgraad en goed gecalculeerde risico's

Ach eigenlijk is alles b*llshit wat je hier zegt.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 04:39

Als je goed leest dan zie je toch duidelijk staan o.a.
Ik heb slechts een paar voorbeelden aangehaald van het protocol wat trouwens voor iedereen na te kijken is op http://www.FEI.Org
En als jij denkt dat het (zoals jij zegt) Bullsh*t is, dan mag jij gerust die mening hebben hoor.
Misschien wordt je wat genuanceerder als jij je oor eens te luister legt.

Vriendelijke groet.

P.s.
Ik heb wel de moeite genomen om op het andere topic te reageren maar dat is meer een uiteenzetting algemeen bedoeld.
Dus niet zozeer een reactie op jou want ik voel mij niet zo geroepen om op jou als persoon te reageren.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:14

Wat een geneuzel allemaal. Het ligt allemaal zo ingewikkeld en complex dat je een boekwerk nodig zou hebben met minstens het aantal pagina's van het Chinese telefoonboek om het allemaal te verklaren. Eyes heeft geprobeerd dit in een nutshell te verwoorden.

De invloed van de muziekmaker en de choreograaf is in de loop van de jaren (onder druk van de Duitsers) steeds kleiner geworden, en dit zal zich in de toekomst steeds verder manifesteren.

Wel moet ik zeggen dat het rekensommetje van Eyes niet helemaal opgaat, want als ik zijn formule volg dan heeft hij het niet echt goed gedaan met de kür van Happy en Tango Cool

Kortom het is allemaal veel complexer dan men hier aan kan geven.

Gelukkig wordt het binnenkort allemaal veel eenvoudiger (en saaier) met het door Cees Slings mede-ontwikkelde EQ-MUsync systeem Boos! Knipoog

Theo

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:37

Hallo Theo,

Ik had de percentageverhoudingen van Happie nog niet eens ingekeken.
Maar idd, ik haal die (wat ikzelf als standaard gebruik) 8% eveneens niet.

De hand in eigen boezem stekend reken ik mijzelf dat zwaar aan hoor!

Charles

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:09

Eyes schreef:
Hallo Theo,

Ik had de percentageverhoudingen van Happie nog niet eens ingekeken.
Maar idd, ik haal die (wat ikzelf als standaard gebruik) 8% eveneens niet.

Nou..ik reken mijzelf dat zwaar aan hoor!

Charles

Nou...Charles, als je jezelf zulke dingen "zwaar" aanreken dan creeer je een heel moeilijk leven voor jezelf.
Of anders gezegd dan leg je jouw geluk in de handen van een stel juryleden.
Sorry, maar die tijd heb ik gelukkig al lang achter me gelaten, want de ene keer een
6 voor de muziek en/of choreografie en de volgende keer een 9 of 10 is tegenwoordig
geen uitzondering meer.

Ik maak me veel meer zorgen over de Buma/Stemra/Gemra/PPL akties van Cees Slings. Het is geen geheim
dat ik heel veel Engelse klanten heb, en daar hebben ze al zo'n "copyright" systeem, en als het aan Slings ligt
krijgen we dat binnenkort worldwide. Als ik je vertel wat we allemaal hebben moeten doen om de kür van Carl Hester
goedgekeurd te krijgen dan vergaat je echt de lol. En dan spreek ik nog maar niet van het uitzenden van de kür op muziek
via TV of het Internet.

Groet,

Theo

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 02:19

Theo,

Het is niet zo dat ik er wakker van lig hoor Knipoog .
Inderdaad, de beoordelingen verschillen per wedstrijd en per jury. Verder hanteerde ik die 'regel' vanuit mijn beginperiode en ondertussen is de invloed van de muziek al behoorlijk verminderd, alleen al door de verlaging van het coëfficiënt van 6 naar vier. Verder beslaat het muzikale deel an sich niet meer dan 20% van het totale artistieke deel maar kan het wel doorwerken in andere onderdelen van het artistieke gedeelte.
Wat dat betreft ben ik al een heel stuk flexibeler geworden in het creëren van een moeilijk (kür)leven voor mezelf.

Neemt niet weg dat ik wel altijd heel kritisch naar mezelf blijf kijken hoor.
Ik heb de kür van HP op internet bekeken en dan zie ik (had ik ook al in Gelderland gezien) dat Tango toch anders is gaan bewegen t.o.v. de video ik toegezonden had gekregen waardoor de lijnen toch veranderd zijn, Ook lopen de handelingen niet geheel synchroon. Daar krijg ik de kriebels van.
Hetzelfde is van toepassing op de kür van Diederik van Silfhout waarmee hij weliswaar het EK en WK won, maar in Portugal zag ik al dat Ruby in de draf meer grond bedekt en in Frankfurt zag ik dat weer.
Daardoor worden bepaalde onderdelen niet exact op de accenten toegepast.
Nou heeft 95% van het publiek en de jury dat niet door maar mijn tenen beginnen te krullen omdat ik iedere stap van die kür ken.
Ik heb Diederik dan ook zelf van de week opgebeld en hem het probleem voorgelegd en met hem overlegd dat ik daar toch wat aanpassingen op toe wil passen.
Het is logisch dat een paard na verloop van tijd en onder bepaalde omstandigheden in de gangen veranderd maar vanuit een kritische zelfhouding vind ik het op zijn plaats om daar alert op te zijn.

Ik wil uiteindelijk heel graag het thema van de KNHS avond, zoals CvA dat zo mooi omschreef; "luisteren met je ogen", eer aan doen.

Wat betreft dat copyright systeem...dat zou idd een heel vervelende bijkomstigheid zijn.

Groet,
Charles

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:23

Hee
ik was vandaag bij de bak waar adelinde traint.
En verrekt! Ze was bezig! Dus ik ging kijken, ze deed alle oefeningen pal voor me neus.
Kon parzival zo aanraken! Tong uitsteken hihiih