Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
o ja joh ... moeten we dat zelf opschrijven
tamary schreef:In NL is paspoort geen eigendomsbewijs (zie alle topics over de ellende bij terug krijgen gestolen paarden). Maakt het dus ook leuk als je ivm uitbraak ziektes bv de eigenaren van de paarden wil aanspreken. Bewijs maar eens welk paard bij wie hoort.
Daarnaast, of je nu DNA, chip of irisscan wil gebruiken. Al deze methodes hebben als nadeel dat degene die het wil aflezen aan het paard moet kunnen/durven! komen. Lang niet alle opsporingsmensen hebben ervaring met paarden en al helemaal niet met lastige dieren die een vreemde niet met een eng apparaat bij hun hals/hoofd willen laten komen.
Daarnaast is de irisscan kennelijk uit beeld, kan de chip nogal eens onleesbaar zijn of over de grens genegeerd worden en DNA heeft als probleem dat je aan het paard niet kan zien dat het geregistreerd is.
Eigenlijk hoop ik (waarschijnlijk tevergeefs, maar toch) dat de overheid in elk geval eindelijk het paspoort tot eigendomsbewijs gaat verklaren. Dat zou het terughalen van een gestolen paard een stuk makkelijker maken. In combinatie met erkenning van elkaars landelijke chipnummers/andere IDmerken.
Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen. Kan je dan ook een universeel niet slachten merkje aan plakken voor de slager, en dan kan de DA ook meteen zien dat er geen slachtbeperkingen zijn bij de medicijnkeuze.
Mijn paard is DNA geregistreerd, mede omdat ik de chip een gezondheidsrisico vondt zonder goede reden. Chip is mijns inziens ook nutteloos zonder eraan gekoppeld (en internationaal erkend!) eigendomsbewijs. En daarnaast fraudegevoelig en zonder speciaal apparaat onzichtbaar, wat een gestolen paard verstoppen vrij makkelijk maakt. Een vriesmerk is voor mij wel degelijk in overweging te nemen, ivm veilig terug krijgen van mijn paard bij diefstal, etc. Maar dan moet er wel eindelijk een eigendomsbewijs aan gekoppeld worden.
En ik blijf dan nog niet vrolijk over de kostbare idioterie die Den Haag er gegarandeerd bij verzint om de boekhouding in het zwart te houden.

Nicole288 schreef:nickyu: Ik neem aan dat je ontwormen ook moet opschrijven
Cowgirl schreef:Nicole288 schreef:nickyu: Ik neem aan dat je ontwormen ook moet opschrijven
Ik ben er sinds kort achter hoe het ontwormen nu precies in zijn werk gaat. Maar er wordt niks geregistreerd in mijn paspoorten.
het is gewoon een velletje halen en betalen en bezorgd de DA heel veel administratie.
Het wordt ook tijd dat paspoort eigendomsbewijs wordt.
Esther schreef:Paspoort ook eigendomsbewijs maken ben ik voor, eigelijk kun je nu niet aantonen dat je eigenaar bent van een paard.
Romy18 schreef:Ben wel benieuwd waarom chippen een probleem is voor sommige mensen?
In belgie is dat medicatie registratie formulier al verplicht in elk paspoort, elk paard dat hier gechipt wordt wordt verzameld in een datebank daarbij staat aangegeven wie de eigenaar en waar het paard gestald is. De eigenaar krijgt een mutatieformulier aangestuurd dat bij wijziging van eigenaar ingevuld moet worden en terug naar de instantie gestuurd moet worden. Zo is er iig wel bekend wie de eigenaar is mits iedereen zich braaf aan de regeltjes houd. Wel zijn de prijzen belachelijk hoog chippen schetsen en registeren kost per paard zo'n kleine 100 euro, dan ben je niet blij als je een stal vol hebt staan met papierloze mini's.
Wat betreft sommige mensen die zeggen dat ze niet verplicht kunnen worden... dat denk ik toch van wel tenzij jou paard ergens onvindbaar onder de grond woont en zich nooit op de openbare weg bevind kan je wel eens een behoorlijke boete verwachten als je het niet volgens de regeltjes speelt!
Ik snap ook echt niet wat het probleem is om er een chip in te duwen? We chippen er jaarlijk 100-den en hebben nog nooit problemen gehad, nu wordt er hier ook wel iets anders gewerkt als in nl. Hier ben je verplicht te scheren, ontsmetten en verdoven voor je er een chip in mag duwen. Terwijl ze er in nl gewoon ingeramd worden met alle stres en ontstekingen vandien.
. Hij is een kruising, was net 2 toen ik hem kocht, heb dus geen papieren. Paardje heeft voor mij 5 eigenaren gehad, waarvan ik er een aantal heb gesproken, omdat ik in zijn verleden ben gedoken. En natuurlijk ken ik de vorige eigenaresse, waar ik nog regelmatig emailcontact mee heb.
). Kost me dan alleen een telefoontje, toch? Juliette86 schreef:Mijn merrie is vorig jaar uit Duitsland gekomen en daar zit een eigendomsakte bij. Die hoef je ook niet op naam te laten zetten. Het simpelweg in het bezit hebben van die akte toont al aan dat jij de eigenaar bent.
Romy18 schreef:Ben wel benieuwd waarom chippen een probleem is voor sommige mensen?
tamary schreef:Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen.
mariska32 schreef:tamary schreef:Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen.
ja en dat is dus fout gedacht!
ik kocht een aantal jaar geleden een merrie.
paard bleek later afgekeurd te zijn voor de verzekering en gebrandmerkt.
paard is opgelapt en brandmerk netjes overgebrand.
zeer vakkundig gedaan en werkelijk niet te zien...![]()
tattoos worden uitgesneden,brandmerken over gedaan en chips zijn onklaar te maken......
ik weet alleen dat als dit doorkomt ik NIET meewerk!
geen pollonaise meer aan mijn paarden!