Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:09

In NL is paspoort geen eigendomsbewijs (zie alle topics over de ellende bij terug krijgen gestolen paarden). Maakt het dus ook leuk als je ivm uitbraak ziektes bv de eigenaren van de paarden wil aanspreken. Bewijs maar eens welk paard bij wie hoort.

Daarnaast, of je nu DNA, chip of irisscan wil gebruiken. Al deze methodes hebben als nadeel dat degene die het wil aflezen aan het paard moet kunnen/durven! komen. Lang niet alle opsporingsmensen hebben ervaring met paarden en al helemaal niet met lastige dieren die een vreemde niet met een eng apparaat bij hun hals/hoofd willen laten komen.
Daarnaast is de irisscan kennelijk uit beeld, kan de chip nogal eens onleesbaar zijn of over de grens genegeerd worden en DNA heeft als probleem dat je aan het paard niet kan zien dat het geregistreerd is.

Eigenlijk hoop ik (waarschijnlijk tevergeefs, maar toch) dat de overheid in elk geval eindelijk het paspoort tot eigendomsbewijs gaat verklaren. Dat zou het terughalen van een gestolen paard een stuk makkelijker maken. In combinatie met erkenning van elkaars landelijke chipnummers/andere IDmerken.

Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen. Kan je dan ook een universeel niet slachten merkje aan plakken voor de slager, en dan kan de DA ook meteen zien dat er geen slachtbeperkingen zijn bij de medicijnkeuze.

Mijn paard is DNA geregistreerd, mede omdat ik de chip een gezondheidsrisico vondt zonder goede reden. Chip is mijns inziens ook nutteloos zonder eraan gekoppeld (en internationaal erkend!) eigendomsbewijs. En daarnaast fraudegevoelig en zonder speciaal apparaat onzichtbaar, wat een gestolen paard verstoppen vrij makkelijk maakt. Een vriesmerk is voor mij wel degelijk in overweging te nemen, ivm veilig terug krijgen van mijn paard bij diefstal, etc. Maar dan moet er wel eindelijk een eigendomsbewijs aan gekoppeld worden.

En ik blijf dan nog niet vrolijk over de kostbare idioterie die Den Haag er gegarandeerd bij verzint om de boekhouding in het zwart te houden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:10

Huh, je kunt toch al medicijnen registreren in het paspoort?
Waarom dan weer een apart inlegvel?

En over de registratie, mijn paard en pony zijn beide gechipt (zal het niet meer laten doen bij een volgend paard overigens), van beide is niet hun woonadres bekend bij een of andere organisatie. Alleen mijn adres is bekend, maar ik heb ze dus niet hier in de achtertuin staan.. Dus bij een uitbraak van een ziekte is nog niet bekend waar ze zich bevinden.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:35

pfff ze hebben weer eens wat nieuws verzonnen.
Ja de medicijnen (die schadelijk kunnen zijn voor consumptie bij slacht) worden nu ook bijgeschreven.
En inderdaad een paspoort wat gelijk dient als eigendomsbewijs lijkt mij ook een goed plan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:37

maar bij bv een wormen kuur is er ook wachttijd
dat kan nog steeds
ondanks de geld verspillende nieuwe wet
ja wetten maken kost heel erg veel geld
is dat nogsteeds een wassen neus

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:45

nickyu: Ik neem aan dat je ontwormen ook moet opschrijven

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:49

Haha! o ja joh ... moeten we dat zelf opschrijven
Cool

heeft dat ooit al gemoeten dan ?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 03:01

Ben wel benieuwd waarom chippen een probleem is voor sommige mensen?

In belgie is dat medicatie registratie formulier al verplicht in elk paspoort, elk paard dat hier gechipt wordt wordt verzameld in een datebank daarbij staat aangegeven wie de eigenaar en waar het paard gestald is. De eigenaar krijgt een mutatieformulier aangestuurd dat bij wijziging van eigenaar ingevuld moet worden en terug naar de instantie gestuurd moet worden. Zo is er iig wel bekend wie de eigenaar is mits iedereen zich braaf aan de regeltjes houd. Wel zijn de prijzen belachelijk hoog chippen schetsen en registeren kost per paard zo'n kleine 100 euro, dan ben je niet blij als je een stal vol hebt staan met papierloze mini's.

Wat betreft sommige mensen die zeggen dat ze niet verplicht kunnen worden... dat denk ik toch van wel tenzij jou paard ergens onvindbaar onder de grond woont en zich nooit op de openbare weg bevind kan je wel eens een behoorlijke boete verwachten als je het niet volgens de regeltjes speelt!
Ik snap ook echt niet wat het probleem is om er een chip in te duwen? We chippen er jaarlijk 100-den en hebben nog nooit problemen gehad, nu wordt er hier ook wel iets anders gewerkt als in nl. Hier ben je verplicht te scheren, ontsmetten en verdoven voor je er een chip in mag duwen. Terwijl ze er in nl gewoon ingeramd worden met alle stres en ontstekingen vandien.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 07:34

leuk ik heb 15 verzorg paarden,, word een leuk grapje!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:22

tamary schreef:
In NL is paspoort geen eigendomsbewijs (zie alle topics over de ellende bij terug krijgen gestolen paarden). Maakt het dus ook leuk als je ivm uitbraak ziektes bv de eigenaren van de paarden wil aanspreken. Bewijs maar eens welk paard bij wie hoort.

Daarnaast, of je nu DNA, chip of irisscan wil gebruiken. Al deze methodes hebben als nadeel dat degene die het wil aflezen aan het paard moet kunnen/durven! komen. Lang niet alle opsporingsmensen hebben ervaring met paarden en al helemaal niet met lastige dieren die een vreemde niet met een eng apparaat bij hun hals/hoofd willen laten komen.
Daarnaast is de irisscan kennelijk uit beeld, kan de chip nogal eens onleesbaar zijn of over de grens genegeerd worden en DNA heeft als probleem dat je aan het paard niet kan zien dat het geregistreerd is.

Eigenlijk hoop ik (waarschijnlijk tevergeefs, maar toch) dat de overheid in elk geval eindelijk het paspoort tot eigendomsbewijs gaat verklaren. Dat zou het terughalen van een gestolen paard een stuk makkelijker maken. In combinatie met erkenning van elkaars landelijke chipnummers/andere IDmerken.

Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen. Kan je dan ook een universeel niet slachten merkje aan plakken voor de slager, en dan kan de DA ook meteen zien dat er geen slachtbeperkingen zijn bij de medicijnkeuze.

Mijn paard is DNA geregistreerd, mede omdat ik de chip een gezondheidsrisico vondt zonder goede reden. Chip is mijns inziens ook nutteloos zonder eraan gekoppeld (en internationaal erkend!) eigendomsbewijs. En daarnaast fraudegevoelig en zonder speciaal apparaat onzichtbaar, wat een gestolen paard verstoppen vrij makkelijk maakt. Een vriesmerk is voor mij wel degelijk in overweging te nemen, ivm veilig terug krijgen van mijn paard bij diefstal, etc. Maar dan moet er wel eindelijk een eigendomsbewijs aan gekoppeld worden.

En ik blijf dan nog niet vrolijk over de kostbare idioterie die Den Haag er gegarandeerd bij verzint om de boekhouding in het zwart te houden.

Ik sluit me hierbij aan.
Ben idd ook tegen chip en brandmerken.
Vriesmerken vind ik eigenlijk ook niets, maar id het idd wel goed zichtbaar dat het dier geregistreerd is.
Ook wat de eigendomsproblemen moet er nodig wat aan gedaan worden!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:13

Nicole288 schreef:

Ik ben er sinds kort achter hoe het ontwormen nu precies in zijn werk gaat. Maar er wordt niks geregistreerd in mijn paspoorten.
het is gewoon een velletje halen en betalen en bezorgd de DA heel veel administratie.

Het wordt ook tijd dat paspoort eigendomsbewijs wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:52

Cowgirl schreef:
Nicole288 schreef:

Ik ben er sinds kort achter hoe het ontwormen nu precies in zijn werk gaat. Maar er wordt niks geregistreerd in mijn paspoorten.
het is gewoon een velletje halen en betalen en bezorgd de DA heel veel administratie.

Het wordt ook tijd dat paspoort eigendomsbewijs wordt.

Ontwormen is een grote wassen neus, heb vorige week bij de VA een wormenspuit gehaald, afrekenen en klaar.
Geen vragen voor welk paard of pony, niks geregistreerd.
En de keuze was enorm... Eraquell met of zonder lintwormbestrijding... (zag in het schap dat virbac goede zaken doet daar..)

Heb nu foldertje van paardenartsen.nl moet nog even uitzoeken hoe het precies werkt.

Paspoort ook eigendomsbewijs maken ben ik voor, eigelijk kun je nu niet aantonen dat je eigenaar bent van een paard.

Ben trouwens in de jaren dat mijn paard gechipt is nog nooit gecontroleerd en kom toch regelmatig op de weg. Paspoort heb ik ook echt niet altijd bij me, onhandig ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:57

Esther schreef:
Paspoort ook eigendomsbewijs maken ben ik voor, eigelijk kun je nu niet aantonen dat je eigenaar bent van een paard.

Mijn merrie is vorig jaar uit Duitsland gekomen en daar zit een eigendomsakte bij. Die hoef je ook niet op naam te laten zetten. Het simpelweg in het bezit hebben van die akte toont al aan dat jij de eigenaar bent.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:51

Romy18 schreef:

In belgie is dat medicatie registratie formulier al verplicht in elk paspoort, elk paard dat hier gechipt wordt wordt verzameld in een datebank daarbij staat aangegeven wie de eigenaar en waar het paard gestald is. De eigenaar krijgt een mutatieformulier aangestuurd dat bij wijziging van eigenaar ingevuld moet worden en terug naar de instantie gestuurd moet worden. Zo is er iig wel bekend wie de eigenaar is mits iedereen zich braaf aan de regeltjes houd. Wel zijn de prijzen belachelijk hoog chippen schetsen en registeren kost per paard zo'n kleine 100 euro, dan ben je niet blij als je een stal vol hebt staan met papierloze mini's.

Wat betreft sommige mensen die zeggen dat ze niet verplicht kunnen worden... dat denk ik toch van wel tenzij jou paard ergens onvindbaar onder de grond woont en zich nooit op de openbare weg bevind kan je wel eens een behoorlijke boete verwachten als je het niet volgens de regeltjes speelt!
Ik snap ook echt niet wat het probleem is om er een chip in te duwen? We chippen er jaarlijk 100-den en hebben nog nooit problemen gehad, nu wordt er hier ook wel iets anders gewerkt als in nl. Hier ben je verplicht te scheren, ontsmetten en verdoven voor je er een chip in mag duwen. Terwijl ze er in nl gewoon ingeramd worden met alle stres en ontstekingen vandien.

Ehm, die van mij is gewoon geschoren en ontsmet?
edit: typefout Clown

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:23

daar ben ik t wel mee eens dat t eigendomsakte moet worden.
maar snap niet zo waarom mensen hun paard niet chippen snap daarvan t probleem niet zo..
mijn hond en toekomstige pony zijn ook gechipt

maar weet iemand toevallig nou al wat deze grap gaat kosten?? want daar heb ik nog steeds niks over gehoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:31

Helaas zit er bij mijn paard al een chip in, anders had ikzelf geregeld dat hij DNA geregistreerd zou zijn. Brandmerken, no way!!! Die chip is ook je reinste kolder. Ik rij geen wedstrijden en wie gaat mij op straat of in het bos nou aanhouden om eens te checken wat zijn chipnummer is? Het is gewoon geldklopperij en geeft mij het gevoel dat mijn paard als een product aangezien wordt door de instanties. Boos!

Verder heb ik alleen maar een paspoort als 'eigendomsbewijs' Duivel . Hij is een kruising, was net 2 toen ik hem kocht, heb dus geen papieren. Paardje heeft voor mij 5 eigenaren gehad, waarvan ik er een aantal heb gesproken, omdat ik in zijn verleden ben gedoken. En natuurlijk ken ik de vorige eigenaresse, waar ik nog regelmatig emailcontact mee heb. Lachen
Ik heb het paspoort destijds netjes over laten zetten op mijn naam en adres.

Welke kniesoor wil nou beweren dat hij niet van mij is? Ik betaal al jaren alles voor hem, verzorg hem dagelijks en heb daar heel wat getuigen bij. Ik heb tot nu toe weinig met de DA te maken gehad wat ontworming betreft. Heb voor een jaar ontworming gekocht en zal in het komende zomerseizoen eens kijken hoe dat werkt (voor zover ik weet hoe ik mijn DA alleen maar om een recept te vragen, die ze dan faxen naar de winkel in het dorp, waar ik ontworming kan kopen. Doe ik het gewoon meteen weer voor een jaar Clown ). Kost me dan alleen een telefoontje, toch?

Ik denk dat ze bezig zijn met de voorbereidingen voor als er een vervelende uitbraak van een tropische ziekte komt. Iets waar we allemaal bang voor zijn..... En al helemaal voor de gevolgen daarvan.....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:24

Juliette86 schreef:
Mijn merrie is vorig jaar uit Duitsland gekomen en daar zit een eigendomsakte bij. Die hoef je ook niet op naam te laten zetten. Het simpelweg in het bezit hebben van die akte toont al aan dat jij de eigenaar bent.

Dat zou ik dus TE simpel vinden, als die akte gestolen wordt is wie dat ding daarna ook heeft eigenaar van je paard want die heeft de akte? Er staat nergens geregistreerd dat jij ook maar iets met het paard te maken hebt?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:21

nicole dat is ook de reden dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, er kleven te veel risicos aan vast, voor sommige stamboeken is een stamboekpapier een eigendomsbewijs maar voor de rechter ligt dit toch anders, hij gaat uit van bewijzen zoals rekeningen en het alerliefst een aankoopsbon.
Het registreren van paarden en pony's in Nederland dat is toch een goede zaak het is niet meer dan logisch dat het minisirie van landbouw daar iets mee doet, alles staat nog in de kinderschoenen en ja nu komen er weer aanpassingen en iedereen begint al weer te schreeuwen, een paard kan nou eenmaal niet vertellen wie hij is en het lijkt me beter dat je kan zien wie hij is vooral ivm diefstal of bv wanneer je een paard koopt en hij is opeens 10 jaar ouder als beweerd word.

Het allerbelangrijkste vind ik wel de registratie van medicijnen, ik zou niet graag willen dat een van mijn kinderen medicijnen binnenkrijgt of wormkuur door dat hij of zij een frikdelltje bij de patatzaak haalt, waarom zou je daar als weldenkend mens tegen moeten zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:35

Romy18 schreef:

Denk maar eens even heel erg goed na waarom er mensen tegen zijn

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:39

kan geen gedachten lezen, dus gewoon antwoord geven is wat makkelijker...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:41

De meeste gaan ervanuit dat het fout gaat. Maar ze vergeten dat er ook duizenden gevallen goed gechipt worden.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:45

Als de de enige reden is... dan is het de grootste onzin die ik ooit heb gehoord... dan kan je beter gewoon helemaal stoppen met t houden van paarden want er kan altijd iets fout gaan waar je al dan niet invloed op hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:49

Dat vind ik dus ook. Dan kan je maar beter stoppen met leven, want overal schuilt gevaar.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:02

tamary schreef:
Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen.

ja en dat is dus fout gedacht!

ik kocht een aantal jaar geleden een merrie.
paard bleek later afgekeurd te zijn voor de verzekering en gebrandmerkt.
paard is opgelapt en brandmerk netjes overgebrand.
zeer vakkundig gedaan en werkelijk niet te zien... No Cheer

tattoos worden uitgesneden,brandmerken over gedaan en chips zijn onklaar te maken......
ik weet alleen dat als dit doorkomt ik NIET meewerk!
geen pollonaise meer aan mijn paarden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:42

mariska32 schreef:
tamary schreef:
Daarnaast denk ik dat als je je paard wil "beveiligen" tegen diefstal dat je dan aan een duidelijk zichtbaar merk vast zit. Zodat ook een simpele agent/DA/hoefsmid/stalhouder/inspecteur/slager! een paard kan herkennen. En dan zit je vrijwel vast aan een vriesmerk, is van een afstand zichtbaar en moeilijk mee te rommelen.

ja en dat is dus fout gedacht!

ik kocht een aantal jaar geleden een merrie.
paard bleek later afgekeurd te zijn voor de verzekering en gebrandmerkt.
paard is opgelapt en brandmerk netjes overgebrand.
zeer vakkundig gedaan en werkelijk niet te zien... No Cheer

tattoos worden uitgesneden,brandmerken over gedaan en chips zijn onklaar te maken......
ik weet alleen dat als dit doorkomt ik NIET meewerk!
geen pollonaise meer aan mijn paarden!

Vriesmerk is iets anders dan een brandmerk. Waar in de US o.a. de Kigermustangs mee gemerkt worden is een vriesmerk code die alpha angles heet.
http://www.uskigers.com/freezebrand_info.htm
Als je daar aan gaat frutsen is dat absoluut zichtbaar. Je kan nl niet een extra streepje zetten om een nummer te veranderen. En mits goed gedaan is dit ook altijd leesbaar, in tegen stelling tot een brandmerk wat nogwel eens wil vervagen. En ook zelden een uniek patroon heeft (fjorden uitgezonderd).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:04

sorry tamary maar ALLES is te veranderen,zelfs geld word vervalst.
ik heb inmiddels zoveel rottigheid gezien [ook met chip!] dat ik er niet in geloof....

noem me maar een doemdenker maar mijn paarden niet!