Amazone in kritieke toestand na val van dekhengst De Niro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Amazone in kritieke toestand na val van dekhengst De Niro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:11

frisiangirl schreef:
bienvenida schreef:
in duitsland rijdt bijna niemand met een cap op.maar ondanks dat is het toch heel naar dat dit gebeurd is.hopelijk komt het allemaal goed!!

???? Hoe kom je daar bij? Ik woon in Duitsland en zie heel veel mensen met cap. Ook hier heb je bordjes met "eigen risico" en ook hier betaald de verzekering niet als je een ongeluk krijgt zonder cap op...

Inderdaad, ik zie hier juist heel veel mensen mét cap rijden.

Goed dat ze weer bij is, nu maar afwachten hoe ze herstelt.....

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:13

Jeetje, een OPEN schedelbreuk. Nog te hopen dat het goed met haar komt.
Beetje jammer dat het wel weer genoemd wordt met het feit "dekhengst" nu krijg je vast weer reacties als "tsja...met een dekhengst buiten rijden" terwijl dat helemaal niet zo hoef te zijn.
Volgende keer zal ze denk ik wel een cap dragen. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar....eerst maar beter worden, oei!

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:14

Is ook dom he als je geen cap op doet.
Vind het sneu voor dr, en hoop wel dat ze dr boven op komt.
Maar de volgende moet ze eens wat beter nadenken

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:16

Ik zie het wel veel in mijn omgeving. Mensen die al langer rijden en zelf denken dat ze een cap niet nodig hebben. Nu heb ik een braaf paard, maar hij is uitgegleden waardoor ik eronder kwam en mijn hoofd even het asfalt aantikte. Nu had ik niets, maar als ik geen cap op had gehad.. Een paard blijft een beest en kan, naast bokken etc, ook gewoon een ongeluk krijgen. En dan zit jij er wel op!
Zelf draag ik altijd mijn cap of het nu vriest of de mussen vallen dood van het dak. Dan maar niet zo cool!

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:13

picobello2 schreef:

Uh, laten we hopen dat ze uberhaubt nog ooit érgens over na kan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:52

picobello2 schreef:

Ik dacht dat dit soort opmerkingen wel genoeg geplaatst waren in dit topic, maar blijkbaar is er weer iemand die niet kan lezen...
Cap = eigen keus.
En wat mcMoony inderdaad al aangeeft laten we eerst hopen dat denken voor haar nog wel een optie is!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:56

Beaux schreef:
Silence schreef:
Dat moet flink aangekomen zijn.
Ik hoop dat ze hiervan heeft geleerd.

Wat denk je zelf? Na een open schedelbreuk?

De vraag is of ze uberhaupt de hersencappaciteiten nog heeft om zich dit te kunnen afvragen, mocht ze wakker worden.. Clown

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:38

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:23

Cap = eigen keus? Nee, ik vind van niet. En daarmee bevind ik mij op glad ijs. Ik vind persoonlijk dat het verplicht gesteld mag worden, net als een helm bij motorrijden verplicht is, en een helm bij een brommer ook. Het hoort bij je uitrusting, simpel. Paarden zijn onvoorspelbare en ja, soms ook onbetrouwbare dieren, die te allen tijden VLUCHTDIEREN blijven. Niemand kan vantevoren voorspellen hoe ze zullen reageren in bepaalde toestanden. En je hoofd is zo kwetsbaar.

Ruiterblessures, met name schedel-hersen trauma's bevatten een groot percentage van de ongelukken-lijst binnen de ziekenhuizen. Dit kost de maatschappij enorm veel geld en veel mensen denken niet na over de consequenties die het kan hebben op hun verdere leven. Daarom - cap verplichten. Nu roept iedereen wel stoer: ik bepaal het zelf wel, ik heb voldoende ervaring, mijn paard is oud, betrouwbaar, schrikt nooit, lief, gehoorzaam etc etc... allemaal dikke vette BULLSHIT!!! Allemaal smoesjes om niet onelegant met die champignon op je kop rond te lopen. Pas als je kop opengebarsten is en je voor de rest van je leven met je handicap moet leven komen de tranen en de spijt.... dan is het te laat.

Ik ben hier keihard in en kom niet genuanceerd uit de hoek, het spijt me dat ik het zo verwoord, maar het is gewoon wel waarheid. Ik zie geen enkele reden om geen cap te dragen. Ervaring? Bullshit. Braaf paard? Bullshit, die kan ook struikelen. Ik krijg koppijn van een cap? Dan koop je een model waar je geen koppijn van krijgt en trouwens... enig idee hoeveel koppijn je krijgt van een hersenschudding of een schedelbasisfractuur???? Precies.

En van het zinnetje Cap = eigen keuze krijg ik alleen maar jeuk.... Als het je eigen keuze is, moet je nadien ook geen geld van de overheid willen als je in de WAO komt omdat je een kasplantje wordt, of ziektegeld willen van je baas omdat je niet kan werken na een val, of janken dat je je studiebeurs verliest omdat je studie stilvalt.... Wie zijn kontje brandt.......

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:29

chiva, ik ben het in grote lijnen met je eens. En: veiligheid voor alles, dus gewoon een cap op, hup. Ik vind de redenen tegen niet opewegen tegen de redenen voor het dragen van een cap.

Blij dat ze wel weer wakker is! *gaat nu dat topic lezen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:35

Chiva schreef:
Cap = eigen keus? Nee, ik vind van niet. En daarmee bevind ik mij op glad ijs. Ik vind persoonlijk dat het verplicht gesteld mag worden, net als een helm bij motorrijden verplicht is, en een helm bij een brommer ook. Het hoort bij je uitrusting, simpel. Paarden zijn onvoorspelbare en ja, soms ook onbetrouwbare dieren, die te allen tijden VLUCHTDIEREN blijven. Niemand kan vantevoren voorspellen hoe ze zullen reageren in bepaalde toestanden. En je hoofd is zo kwetsbaar.

Ruiterblessures, met name schedel-hersen trauma's bevatten een groot percentage van de ongelukken-lijst binnen de ziekenhuizen. Dit kost de maatschappij enorm veel geld en veel mensen denken niet na over de consequenties die het kan hebben op hun verdere leven. Daarom - cap verplichten. Nu roept iedereen wel stoer: ik bepaal het zelf wel, ik heb voldoende ervaring, mijn paard is oud, betrouwbaar, schrikt nooit, lief, gehoorzaam etc etc... allemaal dikke vette BULLSHIT!!! Allemaal smoesjes om niet onelegant met die champignon op je kop rond te lopen. Pas als je kop opengebarsten is en je voor de rest van je leven met je handicap moet leven komen de tranen en de spijt.... dan is het te laat.

Ik ben hier keihard in en kom niet genuanceerd uit de hoek, het spijt me dat ik het zo verwoord, maar het is gewoon wel waarheid. Ik zie geen enkele reden om geen cap te dragen. Ervaring? Bullshit. Braaf paard? Bullshit, die kan ook struikelen. Ik krijg koppijn van een cap? Dan koop je een model waar je geen koppijn van krijgt en trouwens... enig idee hoeveel koppijn je krijgt van een hersenschudding of een schedelbasisfractuur???? Precies.

En van het zinnetje Cap = eigen keuze krijg ik alleen maar jeuk.... Als het je eigen keuze is, moet je nadien ook geen geld van de overheid willen als je in de WAO komt omdat je een kasplantje wordt, of ziektegeld willen van je baas omdat je niet kan werken na een val, of janken dat je je studiebeurs verliest omdat je studie stilvalt.... Wie zijn kontje brandt.......

Ik zeg niet dat een cap niet verplicht zou moeten zijn, zelf draag ik altijd een cap.
Maar momenteel is een cap helaas niet verplicht.
En dus is het je eigen keus om er een te dragen of niet.

En om zo'n betoog in dit topic te houden vind ik behoorlijk irritant en daar krijg ik jeuk van.

Adil

Re: Amazone in kritieke toestand na val van dekhengst De Nir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:38

_Anca_ schreef:
Cap = eigen keus.

Ohhh ja, ik denk ook dat de verzekering al het begrip van de wereld opbrengt als je zo'n spreuk laat.... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:43

Adil18 schreef:
_Anca_ schreef:
Cap = eigen keus.

Ohhh ja, ik denk ook dat de verzekering al het begrip van de wereld opbrengt als je zo'n spreuk laat.... Clown

Helaas is het op dit moment de waarheid.
Zoals ik hierboven als schreef, ben ik het er mee eens dat een cap verplicht zou moeten zijn en rij ik zelf altijd met zo'n ding, maar momenteel is hij gewoon niet verplicht en is het dus je eigen keus of je er een op zet of niet.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:49

_Anca_ schreef:
Zoals ik hierboven als schreef, ben ik het er mee eens dat een cap verplicht zou moeten zijn en rij ik zelf altijd met zo'n ding, maar momenteel is hij gewoon niet verplicht en is het dus je eigen keus of je er een op zet of niet.

Misschien, maar dan is het nog geen reden om dus jeuk te krijgen van mijn betoog Knipoog Betoog leidt wel degelijk tot een zinnig iets, namelijk het verplicht stellen van het dragen van een cap. Als de mens klaarblijkelijk dom genoeg is om het niet zelf in te willen zien, moet het jammer genoeg eerst verplicht gesteld worden voordat het in goede banen kan worden geleidt.

Klaarblijkelijk is de verantwoordelijkheid van de mens niet groot genoeg Lachen Iemand met een fatsoenlijke herseninhoud beseft namelijk dat het waardevol genoeg is om het te beschermen, toch?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:51

_Anca_ schreef:
Adil18 schreef:

Oh nee, dat kan ik tegenspreken!

Vorig jaar is een vriend van stal van zijn paard gevallen en liep daarbij ook een schedelbreuk op, was in levensgevaar en er moest een dure noodoperatie aan te pas komen.

De verzekering heeft zich met hand en tand tegen de uitbetaling geweerd. Uiteindelijk verloren, maar U. had het daardoor moeilijk genoeg, want in de tijd van het proces moest wel die rekening door hem betaald worden...!

Het moet inderdaad verplicht worden! Ik rij zelf ook wel eens zonder cap en vind dat eigelijk oerstom van mezelf. Ik dwing mezelf dan ook dat ding op te zetten, vooral op buitenritten. Als de verzekering niet hoeft te betalen wanneer ik letsel oploop dat ik met een cap had kunnen voorkomen dan zet ik (en met mij denk ik veel) mensen standaard een cap op.

Bij ons op stal ben je verplicht met cap te rijden tot je 18e, daarna inderdaad weer eigen keus Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Chiva schreef:
_Anca_ schreef:

Misschien, maar dan is het nog geen reden om dus jeuk te krijgen van mijn betoog Knipoog Betoog leidt wel degelijk tot een zinnig iets, namelijk het verplicht stellen van het dragen van een cap. Als de mens klaarblijkelijk dom genoeg is om het niet zelf in te willen zien, moet het jammer genoeg eerst verplicht gesteld worden voordat het in goede banen kan worden geleidt.

Klaarblijkelijk is de verantwoordelijkheid van de mens niet groot genoeg Lachen Iemand met een fatsoenlijke herseninhoud beseft namelijk dat het waardevol genoeg is om het te beschermen, toch?

Ik krijg ook geen jeuk van je betoog, ik krijg alleen jeuk van het feit dat het constant in dit topic gedaan wordt zoals ik ook al aangaf naar aanleiding van de opmerking: ik hoop dat ze er van geleerd heeft Knipoog

Dit topic gaat over het feit dat iemand ernstig letstel heeft opgelopen door een val van haar paard.
Dat lijkt me erg genoeg zonder dat er continu op doorgedramt wordt dat ze geen cap droeg.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

bienvenida schreef:
in duitsland rijdt bijna niemand met een cap op.maar ondanks dat is het toch heel naar dat dit gebeurd is.hopelijk komt het allemaal goed!!

Je bent van harte eingeladen om eens te komen gucken! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:58

Adil18 schreef:
.......

Vorig jaar is een vriend van stal van zijn paard gevallen en liep daarbij ook een schedelbreuk op, was in levensgevaar en er moest een dure noodoperatie aan te pas komen.

De verzekering heeft zich met hand en tand tegen de uitbetaling geweerd. Uiteindelijk verloren, maar U. had het daardoor moeilijk genoeg, want in de tijd van het proces moest wel die rekening door hem betaald worden...!

Het moet inderdaad verplicht worden! Ik rij zelf ook wel eens zonder cap en vind dat eigelijk oerstom van mezelf. Ik dwing mezelf dan ook dat ding op te zetten, vooral op buitenritten. Als de verzekering niet hoeft te betalen wanneer ik letsel oploop dat ik met een cap had kunnen voorkomen dan zet ik (en met mij denk ik veel) mensen standaard een cap op.

Bij ons op stal ben je verplicht met cap te rijden tot je 18e, daarna inderdaad weer eigen keus Huilen van het lachen

Uhm...
Dan spreek je het dus niet tegen, maar bevestig je het juist doordat je zegt dat de verzekering uiteindelijk wel moest betalen, ondanks het feit dat hij geen cap droeg...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:01

_Anca_ schreef:
Adil18 schreef:
.......

Uhm...
Dan spreek je het dus niet tegen, maar bevestig je het juist doordat je zegt dat de verzekering uiteindelijk wel moest betalen, ondanks het feit dat hij geen cap droeg...

De verzekering moest uiteindelijk uitbetalen omdat het niet zwart/wit op papier stond...Nee, het was maar om aan te geven dat de verzekering (terecht) geen begrip toont voor dergelijke ongelukken... Knipoog

Maar je hebt dus nog wel gelijk, het wordt alleen steeds meer veranderd, wij werden bij het afsluiten van een paardenverzekering erop gewezen dat een vreemde ruiter alleen verzekerd is wanneer deze een cap draagt (fremdreiterversicherung) en er waren nog wel een paar voorwaarden, eens ff kiekeh..

Maar nee, in feite heb e dus gelijk en loop ik mezelf vast te lüllen Clown

TivoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:04

Ik vind dat de verzekering pas mag weigeren wanneer het verplicht is een cap te dragen.
Net als wanneer je geen autogordel draagt.
Maar ik vind niet dat de verzekering moeilijk mag doen over een 'keuze' die een mens maakt voor het niet dragen van een cap.Dan moeten ze het simpelweg verplichten.

Trouwens,onze paarden staan in Duitsland,en daar rijden meer mensen -buiten- met cap op.

Ik heb inmiddels bijna 18 jaar rijervaring,en rijd pas sinds een jaar met cap.
Heel erg stom natuurlijk,maar ik heb vroeger gewoon niet geleerd met cap te rijden.Ik heb er simpel nooit aan gedacht als kind.
Er is niks met me gebeurd waardoor ik een cap ben gaan dragen,maar op een dag heb ik er gewoon 1 gekocht en opgezet,mijn ogen waren geopend.
Bovendien weet ik uit mijn vriendenkring hoe erg de gevolgen van het niet dragen van een cap kan zijn,die vrouw ondervindt de gevolgen nog elke dag,en haar leven is erdoor in duigen gevallen...

Ik ben benieuwt hoe de toestand van de amazone nu is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:13

Wat ik altijd wel heel apart vind: Mensen zetten voor een dressuurproef wel een cap op Haha! Waarom de rest van de tijd dan niet??

Ik vind het ook echt belachelijk dat je op ten duur in de dressuur met een hoedje mag gaan rijden, persoonlijk zou ik liever zien dat ook daar een normale cap verplicht gesteld zou worden.

Iemand wel eens opgemerkt dat in BIT maandblad iedere maandeen professional word geinterviewd en dat er 95% van deze professionals eigenlijk GEEN cap draagt op de bijgevoegde foto's? Het lijkt mij dat je als prof graag wilt uitdragen dat veiligheid voor alles gaat.

Wat dat betreft ben ik het eens met Chiva.. Ze moeten het verplicht stellen.. En voor mij zou het geen bips uitmaken, ik rij toch altijd met Haha!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:57

Dat van die profs vind ik al helemaal niet te snappen - als die vallen (en dat gebeurt nu eenmaal eens, zeker met het jonge spul) en je mankeert wat aan je hoofd dan kun je je sport helemaal vaarwel zeggen! Tuurlijk kan je ook een been breken (voor we die discussie weer krijgen) en daar helpt een cap ook niet tegen, maar dat geneest wel weer, een kapotte kop wellicht niet en dan is het dág carrière.....

Vind ook zeker dat er een voorbeeldfunctie vanuit mag gaan.... zeker kinderen zijn beïnvloedbaar en doen toch al snel wat een Anky, Piet, Edward, Imke, en noem maar op doen.... Juist een cappie op het koppie is dan imo belangrijk, zodat getoond wordt dat men in ieder geval verstand heeft, en niet alleen van paarden.