Chiva schreef:Cap = eigen keus? Nee, ik vind van niet. En daarmee bevind ik mij op glad ijs. Ik vind persoonlijk dat het verplicht gesteld mag worden, net als een helm bij motorrijden verplicht is, en een helm bij een brommer ook. Het hoort bij je uitrusting, simpel. Paarden zijn onvoorspelbare en ja, soms ook onbetrouwbare dieren, die te allen tijden VLUCHTDIEREN blijven. Niemand kan vantevoren voorspellen hoe ze zullen reageren in bepaalde toestanden. En je hoofd is zo kwetsbaar.
Ruiterblessures, met name schedel-hersen trauma's bevatten een groot percentage van de ongelukken-lijst binnen de ziekenhuizen. Dit kost de maatschappij enorm veel geld en veel mensen denken niet na over de consequenties die het kan hebben op hun verdere leven. Daarom - cap verplichten. Nu roept iedereen wel stoer: ik bepaal het zelf wel, ik heb voldoende ervaring, mijn paard is oud, betrouwbaar, schrikt nooit, lief, gehoorzaam etc etc... allemaal dikke vette BULLSHIT!!! Allemaal smoesjes om niet onelegant met die champignon op je kop rond te lopen. Pas als je kop opengebarsten is en je voor de rest van je leven met je handicap moet leven komen de tranen en de spijt.... dan is het te laat.
Ik ben hier keihard in en kom niet genuanceerd uit de hoek, het spijt me dat ik het zo verwoord, maar het is gewoon wel waarheid. Ik zie geen enkele reden om geen cap te dragen. Ervaring? Bullshit. Braaf paard? Bullshit, die kan ook struikelen. Ik krijg koppijn van een cap? Dan koop je een model waar je geen koppijn van krijgt en trouwens... enig idee hoeveel koppijn je krijgt van een hersenschudding of een schedelbasisfractuur???? Precies.
En van het zinnetje Cap = eigen keuze krijg ik alleen maar jeuk.... Als het je eigen keuze is, moet je nadien ook geen geld van de overheid willen als je in de WAO komt omdat je een kasplantje wordt, of ziektegeld willen van je baas omdat je niet kan werken na een val, of janken dat je je studiebeurs verliest omdat je studie stilvalt.... Wie zijn kontje brandt.......
Ik zeg niet dat een cap niet verplicht zou moeten zijn, zelf draag ik altijd een cap.
Maar momenteel is een cap helaas niet verplicht.
En dus is het je eigen keus om er een te dragen of niet.
En om zo'n betoog in dit topic te houden vind ik behoorlijk irritant en daar krijg ik jeuk van.