'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palo2

Re: 'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:13

Bij 1 winstpunt in het ZZL ben je officieel gekwalificeerd! [bij een verliespunt ook!! Bloos ]
Je hebt alleen de mogelijkheid om zowel Z2 als ZZL te starten totdat je 5 wp gehaald hebt in het ZZL!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:43

Dat er meer kritisch gekeken moet worden in de basis ben ik het mee eens. Ook ik wordt net als Suzanne gezien als een "stenge" jury en nee...niet omdat ik gefrustreerd ben Knipoog . Qua basis schort het er nogal aan bij een hoop combinaties en is het scala ver te zoeken en tuurlijk hebben ruiters wel eens een off-day of hun dag niet, maar soms kom je bepaalde combinaties regelmatig tegen en die rijden systematisch een slechte proef en sprokkelen toch bij andere juryleden hun winstpuntjes bij elkaar en stappen daardoor te snel over naar een catagorie hoger.
Een tijdje geleden ben ik bij een subtopwedstrijd geweest en ik moet zeggen...niet om over naar huis te schrijven.

@talented. Dat een jury zelf niet al te hoog scoort zegt niets over het feit dat die persoon niet goed kan beoordelen, ik ken ook instructeurs die zelf geen deuk in een pakkie boter rijden, maar wel een héél kundig oog hebben.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:41

Ik ben gelukkig geen jurylid, het is wat tegenwoordig om jury te zijn. Onze paarden lopen ook mee op nationaal niveau en komen voor iedere jury te staan en ja elke jury kijkt vanuit zijn eigen perspectief en levert iets.

Sommige jury`s worden "gevreesd" en zo ook in de subtop, ons motto is....take it ore deal it, we zijn allemaal mensen en we komen elkaar allemaal ergens tegen in deze wereld en ja graag zo streng mogelijk zodat we weten waar we staan.

Ik vindt wel dat er te weinig aansluiting is vanuit het Z2 naar het nationaal, er wordt erg wisselend gejureerd in het Z-gebeuren, lijkt mij dat daar nog wel wat in mag veranderen om die aansluiting te vinden, jammer voor diegene die graag willen maar gezien de punten niet echt wijs worden in wat er gevraagd wordt naar het nationaal.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:39

Ben het er mee eens dat er in de basis vaak te makkelijk wordt
gepunt, zaken als losgelatenheid en harmonie tellen veel te weinig mee.
Er lopen zoveel mooie paarden en ruiters liften heel lang mee op de kwaliteit van die paarden.

maar dat is in het ZZ-Licht niet anders, de keren dat wij daar poolshoogte zijn wezen nemen;
valt ons op dat, net als in de basis, de mooie en aparte paarden veeeeeeeel meer steekjes kunnen laten vallen
en ik blijf erbij dat een jury-oog nooit snel genoeg is om alles in de gaten te houden wat gebeurt in een proef,
dus het scala en de uitvoering van de oefeningen. Als je alle proeven nog eens een fractie vertraagd zou afdraaien
naderhand, krijg je misschien wel een heel ander beeld van een (winnende combinatie).

Onze paarden hadden meer dan voldoende winstpunten in de Z2 om over te stappen, maar misten beide de kwaliteit
om zichzelf een foutje te kunnen veroorloven in de ZZ-Licht.

Kom overigens bij niet (meer) rijdende juryleden soms heel veel frustratie tegen,
wat regelmatig wordt afgerekend op de wedstrijdruiters. Het lijkt wel of deze dames (dat zijn het meestal)
het niet kunnen hebben, dat een ander nog lekker aan het rijden is!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:11

@palo2 Ja dat bedoelde ik ook! Deze regel is niet voor niks!!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:00

StableEnable schreef:
Een ruiter kan er achter komen wat wel en niet goed is door in het dressuurboekje na te gaan wat wordt gevraagd. Oefeningen en het scala der africhting zijn voldoende beschreven.

Maak mij snachts wakker en ik dreun de beschijvingen foutloos voor je op. Neemt niet weg dat grote juryverschillen in totaalbeoordeling EN op onderdelen toch apart blijven. Ik kan mij een verschil tussen een 5 en een 6, of een 7 en een 8 nog voorstellen. Maar niet tussen een 8 en een 4!

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:11

Relaxed schreef:
Lucky48 schreef:
In Uden wordt 1x per maand oefendressuur georganiseerd mmv Grand Prix juryleden.
Een ideale gelegenheid om te testen of je de overstap kunt maken naar het ZZ-L.
Is voor alle klassen en je mag starten in de klasse die je zelf wilt.

Idd een mooie gelegenheid! Ja Maar er zijn mensen genoeg die niet de moeite nemen om naar zoiets te gaan omdat ze er zelf toch wel van overtuigd zijn dat ze wel ZZ-licht klaar zijn.. Net als al die mensen die jury's af zitten te kraken omdat ze te streng hebben gejureerd.. Er zijn te weinig mensen die eerst eens kritisch naar hun eigen rijden kijken..

ik ga hier naartoe a.s. vrijdag om eens te proberen en te ervaren of wij klaar zijn voor het zzlicht. Ik denk dat het heel leerzaam is en we het beter in kunnen schatten of wij op dit niveau thuis horen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:33

utjelover, leuk, 2 van onze paarden lopen er vrijdag ook, ik neem tenminste aan dat je het over Uden hebt.

Komen we elkaar misschien wel tegen mits ik tegen die tijd wat opgeknapt ben.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:38

o ja, dat klopt ik heb het over Uden.
Leuk!
welke paarden? mag per pb natuurlijk!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:08

Ach niets te verbergen hoor.

Parceval in het ZZL en Zembla in het L.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

o ja, super!
Succes ! Hopelijk ben je opgeknapt !?!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:55

Kunnen ze dat juryprobleem niet heel makkelijk oplossen door alle juryleden elk jaar op herhaling te laten komen en ze dan onafhankelijk van elkaar een paar paarden/ruiters en proeven te laten beoordelen en dan de verschillen te evalueren? Of gebeurt dit al? Ik heb ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan waarbij er punten gescoord moesten worden voor gedrag. Je merkt dat de scores heel snel subjectief worden, en dat het dus nodig is om weer opnieuw de scores te 'ijken' zodat je allemaal weer over hetzelfde praat als je een 7 of een 6 geeft. Kan me voorstellen dat dat voor juryleden ook geen overbodige luxe zou zijn. Maar misschien gebeurt dit al? Als dat zo is, merk je er niet zo heel veel van in de praktijk (vind ik...).

En juist een goed jurylid kijkt door dat imponerende, voorbeenmaaiende paard heen en ziet dat ie niet aan het been is, scheef is, achter de teugel is, de rug wegdrukt, achterhand er niet bij heeft etc.

Verder doe ik zelf wedstrijdsecretariaat en af en toe krijg je echt mensen die een 'makkelijke' jury willen, want dan kunnen ze leuk punten rijden. Soms geef ik toe, maar vaak ook niet en nodig ik gewoon juryleden uit die het niet weggeven. Moeten ze maar beter trainen voor een proef. Is dus ook van deze kant een beetje mentaliteitskwestie denk ik...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:33

Leonora schreef:
Er lopen zoveel mooie paarden en ruiters liften heel lang mee op de kwaliteit van die paarden.

maar dat is in het ZZ-Licht niet anders, de keren dat wij daar poolshoogte zijn wezen nemen;
valt ons op dat, net als in de basis, de mooie en aparte paarden veeeeeeeel meer steekjes kunnen laten vallen
en ik blijf erbij dat een jury-oog nooit snel genoeg is om alles in de gaten te houden wat gebeurt in een proef,
dus het scala en de uitvoering van de oefeningen. Als je alle proeven nog eens een fractie vertraagd zou afdraaien
naderhand, krijg je misschien wel een heel ander beeld van een (winnende combinatie).

Onze paarden hadden meer dan voldoende winstpunten in de Z2 om over te stappen, maar misten beide de kwaliteit

Kom overigens bij niet (meer) rijdende juryleden soms heel veel frustratie tegen,
wat regelmatig wordt afgerekend op de wedstrijdruiters. Het lijkt wel of deze dames (dat zijn het meestal)

Hmm, zo'n positieve kijk op het jureren maakt weer helmaal blij. Ik zou je graag aan de ring zien zitten als jury, da's een aanwinst.
en voor de minder snelle types: dit is dus sarcastisch bedoeld!!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:39

Inderdaad zeg.. En dan zitten die nationale juryleden week in week uit elk weekend ergens anders in het land hun best te doen voor je..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:49

CharleyT schreef:
Leonora schreef:

Hmm, zo'n positieve kijk op het jureren maakt weer helmaal blij. Ik zou je graag aan de ring zien zitten als jury, da's een aanwinst.
en voor de minder snelle types: dit is dus sarcastisch bedoeld!!!

mmhh, zou haast denken "wie de schoen past, ....."
ben eigenlijk van nature een positief mens,
maar volg nu al een jaar of tien wekelijks wedstrijden en merk het een en ander op.
Maar goed, dat is mijn visie en dat hoeft de jouwe niet te zijn Ach gut