Handelaar Nietap ontkent, Partij voor de Dieren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bvw

Re: Handelaar Nietap ontkent, Partij voor de Dieren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:55

bvw schreef:
tv drenthe (live)
Als het goed is komt het er zo weer op
http://www.rtvdrenthe.nl/a9807caf-4bcc-4cc2-829a-405549f97214.aspx

EDIT: net geweest, over iets minder dan een uur komt het er weer op!

Even op gezocht:
De hele nacht door is er een herhaling van de uitzendingen van deze avond van tv drenthe.
Het bericht, inclusief filmmateriaal en gesprek met de eigenaar, was in Drenthe actueel.
Dit programma wordt elk uur herhaald op het halve uur.
Dus de eerste uitzending is nu om 22.30, daarna 23.30 enz

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:58

ThePast03 schreef:
gekvanfleur schreef:
neemt niet weg dat het natuurlijk niet kan wat die man doet,
en ze hem flink mogen aanpakken van mij!

Ben jij daar geweest dan? Kan jij mij vertellen dat het gelogen is dat die diertjes voldoende ruwvoer, vers water en een schuilstal ter beschikking hebben?

Pas dan kan je zeggen dat hij wat verkeerd doet.
Als je de kneuzen van de markt koopt is de kans groot dat er dieren tussen zitten die meer dood dan levend zijn en dus gewoon doodgaan.
Dat ze daar een paar dagen liggen is niet fris, maar daar merkt het dier zelf totaal niets meer van en is dus geen mishandeling.

Bovendien was er een toch verdronken in een sloot? Hoe vaak staat hier niet een topic op VN dat er een paard uit de sloot gehaald is of verdronken?
Moeten we die ook gelijk maar flink aanpakken?

Todat er een bewijs is dat die dieren echt ruwvoer, water of schuilmogelijkheden tekort komen/kwamen kun je niet zo makkelijk zeggen dat hij wat verkeerd gedaan heeft.

Nogmaals: Koop jij dan de volgende keer de kneuzen op die aan het einde van een paardenmarkt daar nog staan en zorg jij ervoor.
Of zorg er eens voor dat mensen geen adressen meer zoeken voor oude/chronisch gebleeseerde paarden of met alles wat een merrie is een veulen fokken.

en hoe vaak kom jij op de markt?
wat weet jij van handelaren Knipoog

van harte welkom bij de handelaarswereld.
hoeveel handelaren ik ken? een stuk of dertig waarschijnlijk. genoeg
kom eruit.
en neem van mij aan, de dierenarts kennen ze daar niet.
of ze zeggen dat het wel goed komt of ze rommelen zelf wat aan.
ze bedonderen je waar je bij staat,
houden van hun dieren, maar dan wel op hun manier...

en luister even naar het filmpje, meneer weet van voor niet waar die het van achter over heeft.

en 40 paarden kopen als kneuzen op de markt is zowieso niet over na gedacht.
en dan nog moet er een veearts komen en ze niet op het land kwakken op hoop van zegen, en 40 paarden dood op levend ben ik niet tegengekomen, ziek en mishandeld wel, maar echt bijna dood is zeldzaam.
die man weet geneens hoeveel hij er heeft.
tuurlijk zullen er geen 15 paarden hebben gelegen.
maar er is iets goed mis daar.en dat moeten ze flink aanpakken.
geloof je echt dat hij ze liefdevol opvangt, dat noem ik naief.
en nee, ga ze niet kopen en niet verzorgen, heb geen gedl en ook niet zoveel ruimte,
die man onthoud zijn blijkbaar hulpbehoevende paarden zorg en dat vind ik mishandeling.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:59

bvw schreef:
Misschien wel, verzorging van paarden gaat verder dan alleen over ruim voldoende ruwvoer beschikken, vers water en een schuilstal.
Ik vind het ook jammer dat ik het tv fragment van vanavond niet kan vinden. Daarin waren ook buurtbewoners aan het woord en niet alleen de eigenaar.

http://www.rtvdrenthe.nl/306aa9c6-2070- ... %20ACTUEEL hier kun je bij de uitzending van vandaag het fragment zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:01

ik vind je paarden zorg onthouden mishandelen!
40 kneuzen onderhouden heb je geld voor nodig, veel geld.
denk je dat ze er beter op worden als ze op een land staan waar ze nog geen hulp krijgen.
als je een paard koopt moet je voor zorgen. inplaats van hopen op zegen en als ze dood gaan pech.
en dat nog goed vinden ook, als hij het echt zo erg vond had hij ze wel naar de slager gedaan.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:03

Inge_83 schreef:
bvw schreef:
Misschien wel, verzorging van paarden gaat verder dan alleen over ruim voldoende ruwvoer beschikken, vers water en een schuilstal.
Ik vind het ook jammer dat ik het tv fragment van vanavond niet kan vinden. Daarin waren ook buurtbewoners aan het woord en niet alleen de eigenaar.

http://www.rtvdrenthe.nl/306aa9c6-2070- ... %20ACTUEEL hier kun je bij de uitzending van vandaag het fragment zien.

thx die zocht ik!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:04

bvw schreef:

dat zijn de basisbehoeftes Lachen een paard zit niet te wachten op poetsen en rijden........ en een nieuw roze halster Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:08

KiWiKo schreef:
bvw schreef:

dat zijn de basisbehoeftes Lachen een paard zit niet te wachten op poetsen en rijden........ en een nieuw roze halster Lachen

maar als het zulke kneuzen zijn wel op een veearts en goede verzorging en dan geen roze halster,
en 40 kneuzen hebben veel zorg nodig en dat onthoudt hij ze mooi, en dat is wel een basisbehoefte.
en als ze dan dood gaan is dat door zorgonthouding en dat is mishandeling.
een roos halster is idd niet nodig Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:08

gekvanfleur schreef:
kom eruit.

Ik ken meerdere handelaren en ook handelaren die betere verzorging aan hun dieren geven dan menig pennymeisje.

De dierenarts is daar geweest en heeft gezegd dat de dieren voldoende verzorgd worden, als hij ze medische zorg zou onthouden zou een dierenarts zoiets niet mogen zeggen neem ik aan.

Sommige oude en/of chronisch zieke paarden zijn niet meer te behandelen en zullen er nooit meer gezond uit gaan zien.

Degene die verwantwoordeijk zijn voor het feit dat ze niet al veel eerder en paardwaardig aan hun einde zijn gekomen zijn hun toenmalige eigenaren die het dier verkocht hebben ipv naar de slacht te brengen/c.q. hebben laten inslapen.

Jij neemt hier allerlei dingen zomaar aan terwijl je ook niet ter plekke bent geweest.
Blijkbaar onderhoud hij ze namelijk wel: ze hebben voldoende voer, water en schuilmogelijkheden en volgens de dierenarts is het ok.

Nee ik geloof niet dat hij ze liefdevol opvangt maar gewoon voor de handel heeft.
Liefdevol hadden hun toenmalige eigenaren moeten wezen.

Maar blijkbaar willen we alleen naar deze man kijken in plaats van naar het totale plaatje. Een individu als zondebok bestempelen en alles op hem afreageren zal nooit helpen.
Ondertussen worden er gewoon weer "goede tehuizen" gezocht voor afgedankte paarden en op de volgende markt kun je ze aan het einde van de dag weer ophalen.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:09

Lijkt een beetje op een dierenverzamelaar/collector, mensen die uit eenzaamheid dieren gaan "redden" en ze geloven er heilig in de dieren een veel beter leven te geven, maar uiteindelijk kunnen ze hun eigen verzameling niet meer aan en dan is dit het gevolg!

De man moet hulp hebben en de dieren in beslag nemen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:10

gekvanfleur schreef:

Hoe kun je dat zeggen?
Er zijn gewoon oude/zieke paarden die niet meer te helpen zijn, die gaan dood hoeveel aandacht en zorg je er ook aan besteed.

Natuurlijk hadden die paarden al veel eerder paardwaardig aan hun einde moeten komen, maar daar mag je dan hun vorige eigenaar voor bedanken.

Dan moet je dus inderdaad zoals Kiwiko een verkoopverbod gaan instellen voor een paard ouder dan een bepaalde leeftijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:11

gekvanfleur schreef:
KiWiKo schreef:

maar als het zulke kneuzen zijn wel op een veearts en goede verzorging en dan geen roze halster,
en 40 kneuzen hebben veel zorg nodig en dat onthoudt hij ze mooi, en dat is wel een basisbehoefte.

welnee voor hun niet............. dan gaat er eentje dood, ingecalculeerd verlies...........

vergeet niet dat je in de onderkant van het segment zit!!!

dood door zorgonthouding is misschien helemaal niet aan de orde........... Jaaaa bij de verkopende partij, die nog wat geld wilde beuren en/of de beslissing niet wilde maken........ want dat is de enige partij die echt weet wat er met het dier aan de hand is......... op de markt kan je moeilijk rontgen keuren of een diagnose stellen waaarom het dier er zo rot uitzien.........

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:13

JesjeS schreef:
Lijkt een beetje op een dierenverzamelaar/collector, mensen die uit eenzaamheid dieren gaan "redden" en ze geloven er heilig in de dieren een veel beter leven te geven, maar uiteindelijk kunnen ze hun eigen verzameling niet meer aan en dan is dit het gevolg!

Het is gewoon een handelaar die de achtergebleven kneuzen op paardenmarkten opkoopt.

Kan me nog herinneren dat er 30 jaar geleden iets van 30 shetlanders nog stonden aan het einde van een paardenmarkt, kon je zo gratis meenemen.
Uiteindelijk zijn ze allemaal op een vrachtwagen gepropt en richting Italië vertrokken.

Maar het is zoooo leuk een veulentje bij je eigen paard.....

Mayflower_

Rozema uit Ureterp? Scheve mond
Die vent woont bij mijn vriend in de straat! Ik weet ook wel wie het is. Scheve mond

Oh mijn god die man ken ik..

KiWiKo

ThePast03 schreef:
gekvanfleur schreef:
kom eruit.

Ik ken meerdere handelaren en ook handelaren die betere verzorging aan hun dieren geven dan menig pennymeisje.

.

die handelaren zitten een of twee segmenten hoger..........

ik heb ook veel voor handelaren gewerkt, maar die zaten allemaal in de hogere segmenten............ en die gaan ook heel anders met hun paarden om.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:16

JesjeS schreef:

Mee eens, een paard twee en halve dag dood in de wei hebben liggen klinkt niet als goede zorg. Water, schuilstal en voer wel. En waarschijnlijk krijgen ze dat ook wel daar ben ik niet bang voor.
In het filmpje is ook te zien dat een shetlander over een plat liggende omheining van prikkeldraad stapt.
Dat lijkt mij niet erg goede zorg...

Wie zou zijn oude pony naar een man sturen die ze na hun dood als kadaver in de wei laat liggen??
Ik niet!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:16

KiWiKo schreef:
die handelaren zitten een of twee segmenten hoger..........

ik heb ook veel voor handelaren gewerkt, maar die zaten allemaal in de hogere segmenten............ en die gaan ook heel anders met hun paarden om.

Die in de onderste segmenten zaten heb ik ook gekend hoor. Zat er een hier in de buurt, weiland vol shetlanders en soms zaten er tussen die in vreselijke conditie van de markt afkwamen.
Dierenarts werd er wel bijgehaald maar zo'n man gaat echt niet naar Utrecht of een andere kliniek met een pony van 30 jaar of ouder.
Ja en dan gaat er weleens eentje dood, iets wat niet gehoeven had als anderen ze niet afgedankt hadden.

Het is misschien niet zoals wij dieren zouden willen houden maar die dieren kwamen verder niets tekort, leden niet onnodig en waren beter af dan de dieren die op transport gingen naar Italië aan het einde van de markt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:18

bvw schreef:
Wie zou zijn oude pony naar een man sturen die ze na hun dood als kadaver in de wei laat liggen??
Ik niet!

Genoeg mensen als ik zie hoeveel advertenties er wel niet geplaatst worden met "goed tehuis gezocht voor oude/zieke/chronisch geblesseerde paarden.

Dat zijn namelijk de paarden die uiteindelijk zo terecht gaan komen. Als mensen dat nu eens wilde inzien konden we het grotere plaatje gaan aanpakken en al die paarden helpen ipv deze paarden alleen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:20

precies ThePast03!!!

zolang het aanbod er is gaat de handel door!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:21

ThePast03 schreef:
gekvanfleur schreef:
kom eruit.

De dierenarts is daar geweest en heeft gezegd dat de dieren voldoende verzorgd worden, als hij ze medische zorg zou onthouden zou een dierenarts zoiets niet mogen zeggen neem ik aan.

Sommige oude en/of chronisch zieke paarden zijn niet meer te behandelen en zullen er nooit meer gezond uit gaan zien.

Degene die verwantwoordeijk zijn voor het feit dat ze niet al veel eerder en paardwaardig aan hun einde zijn gekomen zijn hun toenmalige eigenaren die het dier verkocht hebben ipv naar de slacht te brengen/c.q. hebben laten inslapen.

Jij neemt hier allerlei dingen zomaar aan terwijl je ook niet ter plekke bent geweest.
Blijkbaar onderhoud hij ze namelijk wel: ze hebben voldoende voer, water en schuilmogelijkheden en volgens de dierenarts is het ok.

Nee ik geloof niet dat hij ze liefdevol opvangt maar gewoon voor de handel heeft.
Liefdevol hadden hun toenmalige eigenaren moeten wezen.

Maar blijkbaar willen we alleen naar deze man kijken in plaats van naar het totale plaatje. Een individu als zondebok bestempelen en alles op hem afreageren zal nooit helpen.
Ondertussen worden er gewoon weer "goede tehuizen" gezocht voor afgedankte paarden en op de volgende markt kun je ze aan het einde van de dag weer ophalen.

volgens de dierenarts zat het op het onderste randje van de wet, dat is wat anders als ok.
en verder heeft hij geloof ik ook niet gezegd dat ze goede mediche zorg krijgen.

dat de verantwoording bij de oude baas ligt geef ik je 100 procent gelijk in maar dat is een andere discussie.
en er zijn zeker goede handelaren, wij bijvoorbeeld. Haha! (grapje, maar wij hebben thuis ook handelspony's)
misschien is het een idee om eerst te wachten op meer info.
neem even het dode paard, die lag daar twee weken, als jij op je paard past kijk je daar elke dag.
weet je minstens hoeveel je er hebt en controleer je of ze er ook echt zijn.
als er dan een dood is zorg je dat die afgedekt en weggehaald word.
ik noem dat zorg voor je paarde n vind dat normaal.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:21

ThePast03 schreef:
bvw schreef:
Ik niet!

Genoeg mensen als ik zie hoeveel advertenties er wel niet geplaatst worden met "goed tehuis gezocht voor oude/zieke/chronisch geblesseerde paarden.

Dat zijn namelijk de paarden die uiteindelijk zo terecht gaan komen. Als mensen dat nu eens wilde inzien konden we het grotere plaatje gaan aanpakken en al die paarden helpen ipv deze paarden alleen.

Niet alle paarden zullen zo terecht komen. Vaak genoeg gaan zulke paarden verder als weide maatje van een sportpaard oid. Wanneer je echt een "goed tehuis" zoekt zal je ook naar zoiets op zoek zijn.
Er zullen altijd paarden minder goed terecht komen, maar dat heb je zelf als verkoper zelf grotendeels in de hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:22

dood is dood...............

en voor het aanbod............... kijk slechts hier op bokt eens wat er aangeboden wordt........... en dan vooral zoeken op de "met spoed" topics

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:24

bvw schreef:
ThePast03 schreef:
]

Niet alle paarden zullen zo terecht komen. Vaak genoeg gaan zulke paarden verder als weide maatje van een sportpaard oid. Wanneer je echt een "goed tehuis" zoekt zal je ook naar zoiets op zoek zijn.
Er zullen altijd paarden minder goed terecht komen, maar dat heb je zelf als verkoper zelf grotendeels in de hand.

heeeul heeeeul soms............ maar die handelaren nemen hetniet zo nauw............. die nemen ook hun buurmeiske mee met een ingestudeerd verhaal!!!

waar dan de eigenaar natuurlijk intrapt Lachen

een echt goed tehuis voor je afgedankte paard krijg je alleen als je gewoon elke maand goed je centjes overmaakt
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-12-08 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:25

KiWiKo schreef:

een roos halster is idd niet nodig Knipoog[/quote]
welnee voor hun niet............. dan gaat er eentje dood, ingecalculeerd verlies...........

vergeet niet dat je in de onderkant van het segment zit!!!

dood door zorgonthouding is misschien helemaal niet aan de orde........... Jaaaa bij de verkopende partij, die nog wat geld wilde beuren en/of de beslissing niet wilde maken........ want dat is de enige partij die echt weet wat er met het dier aan de hand is......... op de markt kan je moeilijk rontgen keuren of een diagnose stellen waaarom het dier er zo rot uitzien.........[/quote]
waarom is dat niet zo.
als jij een paard koopt en jij vanaf dat moment verantwoordelijk, niet de vorige eigenaar, wat die ook uitgevreten mag hebben.
op dat moment hoor jij voor het paard te zorgen, ik geloof niet dat die man er moeite voor doet om ze te helpen en dat is dus volgens jou goed.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:25

bvw schreef:

Dat is een utopie. Zodra jij je paard verkoopt/gratis van de hand doet heb je er niets meer over te vertellen en dan is het een kwestie van geluk hebben.

Genoeg mensen die dachten dat ze een blijvend goed plekje hadden gevonden waarvan het paard later in de handel is verdwenen.
Als verkoper heb je niets in de hand na verkoop ook al willen sommige mensen dat zo graag geloven.
Het is een kwestie van zelf je verantwoording nemen: Of naar de slacht/in laten slapen of er zelf voor blijven zorgen.

GekvanFleur: Ik zei het al eerder. Gaan we dan ook aktie voeren tegen die instanties die zogenaamde wilde paarden tussen hekken houden (in natuurgebieden) en de kadavers ook rustig laten liggen?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:26

maar waarom zou zo iemand nou zulke pony's kopen?