EdskoTakens schreef:Dan zul je ook enkele niet goedgekeurde hengsten of elders ggk hengsten moeten gebruiken op wat speciaal voor die hengsten uitgeselecteerde merries.
Niet goedgekeurde hengsten zijn vaak niet goedgekeurd omdat ze niet goedgenoeg zijn. Toevallig is daar een goed voorbeeld van. Elders goedgekeurde hengsten moeten ook voldoende kwaliteit hebben. Ik ben er wel voor om een Frediksborger naar het verrichtingsonderzoek te sturen. Die staan tenminste in het type van het Gelderse paard. Maar ook voor hen zullen de hoge kosten een zware dobber zijn.
Citaat:
Er is naast de bekende hengsten nog een hengst uit de Irak lijn met behoorlijk vrije bloedvoering. Er is nog diepvries van Dirigent. Bij het IHW is James Bont ggk, op Amelend loopt nog een zoon van Rentheer. In de USA is ook nog diepvries van een helemaal vrije lijn. Op Terschelling loopt Alderik (Loek x Banier x Dante) Dit is alleen wat ik weet terwijl mijn ding vooral de Groninger fokkerij is. Misschien is er meer.
Irak is op afstammelingen afgekeurd. Hij is een op een stapeling van het , toch al ruim vooradige, L'invasion/ bloed. Naast veel goede dingen gaf L'Invasion ook hoefkatrolontsteking. James Bont is een echt tuigpaard om te zien en voert heel erg veel Oregon bloed. Dat geld ook wel voor Retheer maar een zoon zou intressant kunnen zijn. Bied maar aan op de hengstenkeuring. Alderik: te klein maar zet eens een foto van hem neer.
Citaat:
Als je bedenkt dat iedere nieuwe lijn het intelen sterk vermindert is het de moeite waard hier eens een aantal foktechnisch-deskundigen uit de Gelderse fokkerij op te zetten. Met een aantal door hen uitgezochte merries moet het te doen zijn een aantal goede Gelderse paarden te fokken met behoorlijk vrij bloed. Ook kan daar best wel een goede hengst tussen zitten of zelfs meerdere.
Ik zal me zeker laten voorlichten door een deskundige. Maar die zal me niet adviseren om een tuigpaard te fokken.
Citaat:
Verder is het een utopie om te denken dat je Gelderse paarden net zo streng kunt selecteren als rijpaarden. Het aanbod: 600 tegen 6 of zo iets. Zorg eerst maar eens voor meer keus in bloedvoering. Uiteraard moet je selecteren maar doe dat bij zeldzame lijnen dan alleen op exterieur, gangen en bloedvoering. De hengsten kunnen zich dan eventueel later bewijzen in de gewone sport of via hun nafok. Of stel een onderscheid in mate van keuring in zoals bij sommige stamboeken: onbeperkt en beperkt. Dan krijg je meer bloedspreiding. Er is meer mogelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Je moet alleen niet denken dat een hengst die een klein groepje merries dekt dezelfde kosten kan opbrengen als een hengst die veel dekt. Maak de drempel dus lager zonder direct op de kwaliteit toe te geven. Een verrichtingsonderzoek is ook niet zaligmakend. Hoeveel latere toppers haalden het onderzoek niet?
Een Gelderse hengst wordt beoordeeld als Gelders paard en niet als rijpaard. Ze hebben hun eigen eisen waaraan ze moeten voldoen.
Juist op gezondheid mag je nooit een veer laten. Ook zaken als natuurlijke aanleg en karakter kan je het beste tijdens een verrichtingsonderzoek beoordelen.
Ik ben het wel eens dat het voor Gelderse hengsten goedkoper moet worden om goedgekeurd te worden.
Ik ben wel voor een sponsor systeem. Voor de rijpaarden (zijn er meer) het verrichtingsonderzoek een paar 10tjes duurder en het verrichtingonderzoek voor de Gelders paarden goedkoper. Zoiets....misschien zijn er andere die een nog betere oplossing hebben.