Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:02

EdskoTakens schreef:
Het is natuurlijk ook een enorm verschil in belevingswereld.

De GPA kant beschouwt het als een dreiging die een onomkeerbaar onheil kan brengen over hun levenswerk, waarbij het vijf voor twaalf is. Zij zien Gelders als ras.

De andere kant ziet helemaal geen of nauwelijks dreiging en vindt dat het allemaal wel los loopt en dat er eigenlijk helemaal geen echt Gelders paard bestaat.

Ik denk dat de meeste mensen best de ernst van de zaak inzien.

Maar geef nu eens concreets Edsko, wat is jouw plan om het gelders paard als ras te behouden?
En met concreet bedoel ik, geef eens 10 namen van hengsten die niet al te zeer verwant zijn aan elkaar.
en die dus de toekomst van het Gelders paard veilig kunnen stellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:59

Ja dat bedoelde ik ook Shan. Jij verwoord het beter. Haha!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:34

Dan zul je ook enkele niet goedgekeurde hengsten of elders ggk hengsten moeten gebruiken op wat speciaal voor die hengsten uitgeselecteerde merries.

Er is naast de bekende hengsten nog een hengst uit de Irak lijn met behoorlijk vrije bloedvoering. Er is nog diepvries van Dirigent. Bij het IHW is James Bont ggk, op Amelend loopt nog een zoon van Rentheer. In de USA is ook nog diepvries van een helemaal vrije lijn. Op Terschelling loopt Alderik (Loek x Banier x Dante) Dit is alleen wat ik weet terwijl mijn ding vooral de Groninger fokkerij is. Misschien is er meer.

Als je bedenkt dat iedere nieuwe lijn het intelen sterk vermindert is het de moeite waard hier eens een aantal foktechnisch-deskundigen uit de Gelderse fokkerij op te zetten. Met een aantal door hen uitgezochte merries moet het te doen zijn een aantal goede Gelderse paarden te fokken met behoorlijk vrij bloed. Ook kan daar best wel een goede hengst tussen zitten of zelfs meerdere.

Verder is het een utopie om te denken dat je Gelderse paarden net zo streng kunt selecteren als rijpaarden. Het aanbod: 600 tegen 6 of zo iets. Zorg eerst maar eens voor meer keus in bloedvoering. Uiteraard moet je selecteren maar doe dat bij zeldzame lijnen dan alleen op exterieur, gangen en bloedvoering. De hengsten kunnen zich dan eventueel later bewijzen in de gewone sport of via hun nafok. Of stel een onderscheid in mate van keuring in zoals bij sommige stamboeken: onbeperkt en beperkt. Dan krijg je meer bloedspreiding. Er is meer mogelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Je moet alleen niet denken dat een hengst die een klein groepje merries dekt dezelfde kosten kan opbrengen als een hengst die veel dekt. Maak de drempel dus lager zonder direct op de kwaliteit toe te geven. Een verrichtingsonderzoek is ook niet zaligmakend. Hoeveel latere toppers haalden het onderzoek niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:09

EdskoTakens schreef:
Dan zul je ook enkele niet goedgekeurde hengsten of elders ggk hengsten moeten gebruiken op wat speciaal voor die hengsten uitgeselecteerde merries.

Niet goedgekeurde hengsten zijn vaak niet goedgekeurd omdat ze niet goedgenoeg zijn. Toevallig is daar een goed voorbeeld van. Elders goedgekeurde hengsten moeten ook voldoende kwaliteit hebben. Ik ben er wel voor om een Frediksborger naar het verrichtingsonderzoek te sturen. Die staan tenminste in het type van het Gelderse paard. Maar ook voor hen zullen de hoge kosten een zware dobber zijn.

Citaat:
Er is naast de bekende hengsten nog een hengst uit de Irak lijn met behoorlijk vrije bloedvoering. Er is nog diepvries van Dirigent. Bij het IHW is James Bont ggk, op Amelend loopt nog een zoon van Rentheer. In de USA is ook nog diepvries van een helemaal vrije lijn. Op Terschelling loopt Alderik (Loek x Banier x Dante) Dit is alleen wat ik weet terwijl mijn ding vooral de Groninger fokkerij is. Misschien is er meer.

Irak is op afstammelingen afgekeurd. Hij is een op een stapeling van het , toch al ruim vooradige, L'invasion/ bloed. Naast veel goede dingen gaf L'Invasion ook hoefkatrolontsteking. James Bont is een echt tuigpaard om te zien en voert heel erg veel Oregon bloed. Dat geld ook wel voor Retheer maar een zoon zou intressant kunnen zijn. Bied maar aan op de hengstenkeuring. Alderik: te klein maar zet eens een foto van hem neer.

Citaat:
Als je bedenkt dat iedere nieuwe lijn het intelen sterk vermindert is het de moeite waard hier eens een aantal foktechnisch-deskundigen uit de Gelderse fokkerij op te zetten. Met een aantal door hen uitgezochte merries moet het te doen zijn een aantal goede Gelderse paarden te fokken met behoorlijk vrij bloed. Ook kan daar best wel een goede hengst tussen zitten of zelfs meerdere.

Ik zal me zeker laten voorlichten door een deskundige. Maar die zal me niet adviseren om een tuigpaard te fokken.

Citaat:
Verder is het een utopie om te denken dat je Gelderse paarden net zo streng kunt selecteren als rijpaarden. Het aanbod: 600 tegen 6 of zo iets. Zorg eerst maar eens voor meer keus in bloedvoering. Uiteraard moet je selecteren maar doe dat bij zeldzame lijnen dan alleen op exterieur, gangen en bloedvoering. De hengsten kunnen zich dan eventueel later bewijzen in de gewone sport of via hun nafok. Of stel een onderscheid in mate van keuring in zoals bij sommige stamboeken: onbeperkt en beperkt. Dan krijg je meer bloedspreiding. Er is meer mogelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Je moet alleen niet denken dat een hengst die een klein groepje merries dekt dezelfde kosten kan opbrengen als een hengst die veel dekt. Maak de drempel dus lager zonder direct op de kwaliteit toe te geven. Een verrichtingsonderzoek is ook niet zaligmakend. Hoeveel latere toppers haalden het onderzoek niet?

Een Gelderse hengst wordt beoordeeld als Gelders paard en niet als rijpaard. Ze hebben hun eigen eisen waaraan ze moeten voldoen.
Juist op gezondheid mag je nooit een veer laten. Ook zaken als natuurlijke aanleg en karakter kan je het beste tijdens een verrichtingsonderzoek beoordelen.

Ik ben het wel eens dat het voor Gelderse hengsten goedkoper moet worden om goedgekeurd te worden.
Ik ben wel voor een sponsor systeem. Voor de rijpaarden (zijn er meer) het verrichtingsonderzoek een paar 10tjes duurder en het verrichtingonderzoek voor de Gelders paarden goedkoper. Zoiets....misschien zijn er andere die een nog betere oplossing hebben.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:04

NatasjavE schreef:
[Ik ben het wel eens dat het voor Gelderse hengsten goedkoper moet worden om goedgekeurd te worden.
Ik ben wel voor een sponsor systeem. Voor de rijpaarden (zijn er meer) het verrichtingsonderzoek een paar 10tjes duurder en het verrichtingonderzoek voor de Gelders paarden goedkoper. Zoiets....misschien zijn er andere die een nog betere oplossing hebben.

dat vind ik wel een slim idee
of een bepaald bedrag dat nu nog opgehaald moet worden omdat heel veel GP-mensen alleen maar RP ingeschreven staan,
doorsluizen naar een aangewezen hengst, een soort sponsoring van binnenuit dus Pling

en nooit maar dan ook nooit toegeven op gezondheid, kwaliteit en het gouden randje!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:17

Ja ik vind dat als je een Gelderspaard hebt moet je in principe genoteerd worden als lid van de regio Gelders.Tenzij je dat anders wenst.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:41

Gezondheid moet je nooit op toegeven. Ook een goede bouw is belangrijk. Verder kun je best eenmalig een centimeter op de stokmaat toegeven of een keer een iets minder fraai hoofd o.i.d. Verder zijn een hoop Gelderse hengsten uit de dienst genomen omdat ze niet meer in het plaatje pasten van het KWPN.

Wil je wat bereiken dan moet je je doel voor ogen houden, geen starre houding hebben, vindingrijk zijn en niet bang zijn eens een misser te hebben. Je kunt je doel niet altijd ineens realiseren maar de aanhouder wint altijd.

Wij fokken zelf nu zo'n 20 jaar Groningers. We hebben al diverse veulens gehad uit diverse bloedlijnen. Dit jaar heb ik pas voor het eerst een merrieveulen dat voor 99% aan mijn wensen voldoet. De andere waren best behoorlijk goed maar niet perfect: net niet klassiek genoeg, net niet correct genoeg, te klein, hengst of konden onvoldoende gemanierd springen.
Deze liet dus even op zich wachten maar werd wel jeugdkampioen. Fokkerijleider Meinardi zei nog: Voor zo 1 doen we het allemaal. Dat was een mooie bevestiging van m'n idee over fokkerij.
We zijn destijds begonnen met enkele Groningers met veel springaanleg, mooie afstamming en goede beweging. Wel enkele aan de kleine kant en een andere wat bloederig uitgevallen. Door gerichtte partnerkeuze zijn de wat mindere eigenschappen sterk verbeterd en de goede eigenschappen verankerd. Hadden we destijds meteen een perfecte willen hebben, dan waren verder waardevolle paarden afgevallen die niet helemaal aan het ideaalbeeld voldeden maar waarvan de nafok nu wel aan dit plaatje voldoet.

De Gelderse fokkerij heeft nu nog een makkelijk uitgangspunt vergeleken met die van de Groninger destijds. Ben benieuwd hoe de vergelijking over een jaar of tien is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 06:40

Wij (de aanhangers van het KWPN zullen we ons voor het gemak maar noemen) zijn juist niet star in onze houding.
Zoals gezegt..

- Er is ruimte om het klassieke type te fokken
- Er is ruimte voor bloedsprijding
- Iedereen heeft inspraak.

En er is enorm veel bereikt. Als je de huidige stapel Gelderse paarden bekijkt staan die over het algemeen super in het Gelderse type.
Kunnen presteren en steeds meer paarden hebben dat goude draadje. Er zijn een aantal uitzonderingen voor wat betreft afstaming...zoals Leonora aangaf.

Toegeven op stokmaat zou wel heel dom zijn. Maat is soms al een probleem en de Nederlanders worden steeds groter.

Kijk naar Alexandro P. Dat is een super gelderse hengst. Op de aankomende hengstenkeuring komt Bon Vivant een Upperville x Zep.
Komt uit een super merrie. Er komt gelukkig ook een Elegant ter keuring. De Sander heeft de kans gekregen naar het voorjaars onderzoek te gaan. (en die is tuigtypischer.)

De oplossing zal voor een deel liggen in het betaalbaar maken van het goedkeuren van hengsten. Worden er meer aangeboden dan he je ook meer kans op meerder goede hengsten.

Afbeelding

Alexandro P mooiste paard van de jaargang 2005, inclussief de rijpaarden. Hij had alleen vos moeten zijn...was ie nog mooier geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 06:43

Ik wil overigens niet zeggen dat er helemaal niets aan het handje is. Maar niet dingen zeggen die niet waar zijn.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:20

Er zijn natuurlijk meer oplossingen of gedeeltes daarvan. Zaak is denk ik wel dat er wat gebeurt nu het nog kan. Eenmaal verloren/verdund wordt het niet eenvoudiger.

Verder is het eenmalig toegeven op stokmaat bij een hengst niet zo'n probleem. Je moet dan natuurlijk wel de hele familie bekijken. Zit daar voldoende formaat in dan komt dat echt wel terug. Verder denk ik dat een Gelders paard niet al te hoog en licht moet zijn.

Een groot paard waar je met de beentjes onderuit bungelt lijkt vaak kleiner dan een middelgrote die wat forser is en liefst nog wat front maakt.

Wens jullie succes ermee.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:40

NatasjavE schreef:
http://www.arisvanmanen.nl/plaatjes/IMGH_64_1.jpg

Alexandro P mooiste paard van de jaargang 2005, inclussief de rijpaarden. Hij had alleen vos moeten zijn...was ie nog mooier geweest.

Haha! Haha!
die laatste zin die doet 't hem

maar inderdaad een prachtig paard!

en hij schijnt heel braaf te zijn
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-12-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:44

Die Alexandro P is inderdaad heel mooi en heeft een aantrekkelijke bloedvoering waar je zowel klassiek Gelders, spingpaarden of dressuurpaarden mee kunt fokken. Zo moet je er een aantal bij zien te krijgen uit verschillende bloedlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:55

Als ik iets moet bedenken wat ik niet mooi vind aan deze hengst dan is het inderdaad dat hij wéér een Koss is. Maar dan wel een hele mooie uit een klassieke gelderse merrie en goed presterende familie. Ik heb hoge verwachtingen van hem als fokhengst.

Maar als er een klassieke hengst bijkomt, een jonge Elegant, Sander ofzo, wil ik die zeker ook een kans geven.

In mijn ogen ziet de toekomst van het gelderse paard er best rooskleurig uit. Zie maar eens hoeveel mensen er over l.llen, zolang dat nog gebeurd is het gelderse paard nog lang niet vergeten Vork

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:31

NatasjavE schreef:
Ik bedoel vooral met promotie dat het KWPN het gelderse paard veel beter zichtbaar moet maken. Veel mensen hebben nog het beeld van een tuigpaard voor zich. En dat is het niet. Veel amateur wedstrijdruiters rijden niet op een Gelderspaard terwijl er veel amazones zijn die op een voor hun ongeschikt paard rijden.(te heet) Als ik tegen veel "wedstrijdruiters" zei dat ik van plan was om een gelderse merrie te kopen trokken vele een vies gezicht. Veel mensen die mij niet persoonlijk kennen gingen het afraden. Dat zijn toch geen sportpaarden??? Als je dressuur wil rijden moet je Flemming, Ferro of Jazz bloed hebben. Nou wees maar eens geen kenner. Je koop op advies van "de kenner" zo'n hete bloedkikker waar je na verloop van tijd niet meer op durft. Daarna koop je een tinker maar eigenlijk had je toch wel een wedstrijdje willen rijden.

Wat je hier schrijft is zooooo herkenbaar Ja

Om iets te rijden te hebben in het jaar dat mijn ene Groninger ruin op rust moest wegens een operatie en m`n andere Groninger ruin nog te jong was om mee te beginnen heb ik een jong paard gekocht met veel potentie en bloed. Hij voldoet helemaal aan het modeplaatje: prachtig hoofd, hoog op de benen, maat, ruime draf en een zwartbruin kleurtje. In het jaar dat ik hem had is hij mooi opgedroogd en goed gereden. Maanden voordat ik hem daadwerkelijk ging verkopen was hij al toegezegd aan een meisje dat helemaal verliefd op hem werd. Een lief meisje dat leuk dressuur kan rijden, maar bij benadering aardig angstig is. Kortgezegd: het sportpaard dat ik haar heb verkocht past eigenlijk niet bij haar karakter en ze heeft er vooralsnog niet het plezier van gehad dat ik haar zo gun, en dat ik zelf van dit dier heb gehad Ach gut

Tegenwoordig ziet ze me wel eens rijden op de jonge Groninger die prima gangen heeft, lekker actief meedenkt tijdens het rijden (beter dan het sportpaard dat ik verkocht heb, die een iets luiere inborst heeft Bloos ) en bovenal zo heerlijk relaxed is dat het een feest is om met hem te werken Lachen Ze stond een keer vol bewondering te kijken en zei: "Groningers vind ik in de regel helemaal niet mooi, maar die van jou is wel echt gaaf."

En dan denk ik: doe jezelf dan een lol, stap over die gewenste 'Barbiepaard-uitstraling Bloos ' heen en koop een paard dat iets meer rust tussen de oren heeft. En dat is dan nog maar één voorbeeld, zo zijn er legio. Ik zie het dagelijks om me heen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:40

Uums schreef:
En dan denk ik: doe jezelf dan een lol, stap over die gewenste 'Barbiepaard-uitstraling Bloos ' heen en koop een paard dat iets meer rust tussen de oren heeft. En dat is dan nog maar één voorbeeld, zo zijn er legio. Ik zie het dagelijks om me heen.

Haha! Haha!

Hahaha Ik dacht dat ik die bedacht had. Ik zeg tegen iedereen dat ik de KWPN rijpaarden niet meer zo mooi vindt om dat het steeds meer Barbiepaarden worden. Is natuurlijk niet helemaal waar maar okey soms moet je voor de discussie een klein beetje overdrijven Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:11

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 03:48

Wolkje heeft een prachtig snuitje. Maar ik vind het nog geen Barbiepaard hoor. Tong uitsteken

Dit vindt ik het ultieme Barbiepaard.

Afbeelding

Sandro Hit, schijnt ook niet al te brave nakomelingen te geven. Haha!

Ik vind een man op zo'n type paard ook echt niet mooi. Onder een frele amazone zal dat best heel mooi zijn maar toch niet onder zo'n grote vent? Net een pony.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:36

Dat bedoel ik nu met een grote die kleiner lijkt dan een forse van 1.62 cm.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:20

NatasjavE schreef:
Wolkje heeft een prachtig snuitje. Maar ik vind het nog geen Barbiepaard hoor. Tong uitsteken

Dit vindt ik het ultieme Barbiepaard.

http://www.elitedressagestallions.co.uk ... o-hit1.jpg

Sandro Hit, schijnt ook niet al te brave nakomelingen te geven. Haha!

Ik vind een man op zo'n type paard ook echt niet mooi. Onder een frele amazone zal dat best heel mooi zijn maar toch niet onder zo'n grote vent? Net een pony.

Toen Champion Arnhem nog bestond, reed Dr Ulf Möller daar met Sandro Hit; in één woord geweldig.
Maar op deze foto lijkt hij erg pony-achtig Ach gut
Laatst bijgewerkt door Winged op 04-12-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, gelieve geen foto's te quoten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:24

Het gehakketak met de KWPN begon al vanaf het moment dat het oprichten van de KWPN een feit was. Toen voorzagen liefhebbers al, dat het ouderwetse type zou verdwijnen, als alles modern zou worden gefokt. En ook toen werd er door die mensen al geprotesteerd tegen te ver gaande modernisering, maar hun protesten werden niet serieus genomen, en het de mensen die het fokbeleid bepaalden walsten over hun mening heen.
Ik zag laatst een Nederlandse film uit 1975, waar (Gelderse) politiepaarden te zien waren. Ik realiseerde me op dat moment, dat zulke paarden nu haast niet meer te vinden zijn, allemaal weg. Het zijn tegenwoordig allemaal ranke paardjes geworden. Echt jammer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 04:31

Ben je dit jaar op de Gelderse paardendag in Hengelo geweest Zoolgangster?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:56

Ik ben er dit jaar geweest en vorig jaar.
Ook mij is het opgevallen dat imo het grootste deel van de paarden behoorlijk rank zijn. Ok, ze zijn nog niet zo rank als een deel van de kwpners, maar een deel zou ook op de kwpnkeuring niet misstaan.
De paarden, die mij wel positief opvielen waren de merries uit de Groningerring. Bij deze paarden viel het mij op dat ze nog veel robuuster waren.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:52

Er liepen juist dit jaar weer hele royale modellen mee.
Daarnaast is er altijd een wezenlijk verschil geweest
tussen Gronings en Gelders. Een Groninger paard is van oudsher zwaarder dan een Gelders paard, dus is wat je zag niet zo vreemd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:57

Ik ken de verschillen tussen de Groninger en Gelderse paarden. Lachen Wat ik probeerde te zeggen is dat het me opviel dat tussen de Groningers nog wel echte zware paarden liepen en ik tussen de Gelderse weinig paarden heb zien lopen, die ik echt onder de categorie 'zwaar voor een Gelderse' vallen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:20

Bij het Groninger paard is de strijd al in het begin van de jaren 90 geleverd door bestaansrecht voor de zwaardere/klassieke dieren op te eisen. Dit heeft wel verdeeldheid opgeleverd maar ook het bestaan van zowel het klassieke als een gekruist/moderne type. De verdeeldheid verdwijnt nu juist weer terwijl men over en weer erkent beide types in stand te willen houden.