Massale slachting onder zwakke paarden in Nietap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Massale slachting onder zwakke paarden in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:40

Een ziek paard moet niet worden verkocht aan een handelaar en dat is wat hier dus wel is gebeurd Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:42

juudje84 schreef:
tjonge jonge dit slaat toch nergens op, een paardenhandelaar wat overgebleven paarden van de markt opkoopt voor de slacht, bracht ie ze dan maar echt naar de slacht, nee laat maar lekker wegrotten op je land, goed voor de bemesting of zo......
afgetakelde of zieke paarden horen in eerste instantie al niet op een markt thuis, maar ja goed als ze er toch zijn is het natuurlijk fijn dat iemand ze nog wil op kopen, maar ja niet deze meneer dan!!! je zorgt toch voor nazorg en onderdak ook al zijn het slacht paarden, deze dieren hebben dit gvd toch niet verdiend. wie weet wat ze al in hun leven hebben mee gemaakt, de ene een fijn leven, hard gewerkt voor zn ruiter, de ander mishandeld..... bah hier moet je paard maar eindigen zeg.....

maar ja bij hoeveel mensen zijn paarden maar een gebruiksvoorwerp, het moet geld opleveren en niks kosten daar draait t om! geen hart meer voor het dier alleen voor de centen.

die man moeten ze ook maar ooit op t land gooie en aan zn lot over laten (sorry maar met zo iemand heb ik geen medelijden)
al gebeurd t dat een paard dood gaat op t land, dan gooi er op zn minst een zijltje op of probeer hem met de traktor naar huis te brengen zodat t niet zo op het land ligt, en dan laten ophalen.

maar ja nu is er een foto van, maar op hoeveel plaatsen zou een paard dat gestorven is ergens in een hoekje liggen wegrotten, veel makkelijker en goedkopen dan op laten halen.
denk vaker dan wij denken hoor!

vraagje............ hoe denk jij dat die dieren op de markt komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:50

Zolang er nog paarden worden gedekt omdat een veulentje zo leuk is, zolang er nog paarden worden overgedragen aan verzekeringen zonder dat men er met de neus bovenop staat tot ze gedood zijn, zolang mensen het niet over hun hart kunnen verkrijgen om een ongeschikt paard zelf te laten doden, zolang is er een markt voor deze paarden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:51

KiWiKo schreef:
juudje84 schreef:
tjonge jonge dit slaat toch nergens op, een paardenhandelaar wat overgebleven paarden van de markt opkoopt voor de slacht, bracht ie ze dan maar echt naar de slacht, nee laat maar lekker wegrotten op je land, goed voor de bemesting of zo......
afgetakelde of zieke paarden horen in eerste instantie al niet op een markt thuis, maar ja goed als ze er toch zijn is het natuurlijk fijn dat iemand ze nog wil op kopen, maar ja niet deze meneer dan!!! je zorgt toch voor nazorg en onderdak ook al zijn het slacht paarden, deze dieren hebben dit gvd toch niet verdiend. wie weet wat ze al in hun leven hebben mee gemaakt, de ene een fijn leven, hard gewerkt voor zn ruiter, de ander mishandeld..... bah hier moet je paard maar eindigen zeg.....

maar ja bij hoeveel mensen zijn paarden maar een gebruiksvoorwerp, het moet geld opleveren en niks kosten daar draait t om! geen hart meer voor het dier alleen voor de centen.

die man moeten ze ook maar ooit op t land gooie en aan zn lot over laten (sorry maar met zo iemand heb ik geen medelijden)
al gebeurd t dat een paard dood gaat op t land, dan gooi er op zn minst een zijltje op of probeer hem met de traktor naar huis te brengen zodat t niet zo op het land ligt, en dan laten ophalen.

maar ja nu is er een foto van, maar op hoeveel plaatsen zou een paard dat gestorven is ergens in een hoekje liggen wegrotten, veel makkelijker en goedkopen dan op laten halen.

vraagje............ hoe denk jij dat die dieren op de markt komen?

door mensen die hun zieke dieren afdanken!
maar ja zon paard heeft denk ik ook al een hele weg gemaakt voor ie daar terecht kwam, tenminste ik kan me niet voorstellen dat een particulier zn paardje ziek op de markt zet, die is mss al bij meerdere handelaren geweest.

maar lijkt me toch geen fijn idee,bv je hebt een paard wat niet meer voor de sport gebruikt kan worden, zelf wil je een sportpaard dus besluit dat paard te verkopen, toevallig aan een handelaar en dan begint t te rollen, van die naar die en dan naar de markt en dan bij zon man de wei op.... zou zomaar kunnen gebeuren..... zou t niet willen weten als mijn paard daar zou lopen denk ik....... ja om hem daar weg te halen dan.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:00

maar wie heeft dat paard ooit verkocht, en waarom verkoop je een paard.......

je verkoopt toch een paard omdat hij niet meer aan je verwachtignen voldoet?

daarom zeg ik ook........... mensen moeten eens leren hun verantwoordelijkheid te nemen............ en dus dat dier in laten slapen........

ik kan er voorstander van zijn een gezond paard van 20 in te laten slapen, als zijn anderen alternatief dit is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:02

Je hoeft niet ver te kijken, hoevaak zie je dat er ook hier op Bokt topics worden geopend met de vraag over een dekking van een afgekeurd paard, of een vage kruising, omdat de merrie het zo leuk vindt om moeder te worden. Fokwaarde nihil en bij een tegenvallend produkt, ook voor de handel alleen maar gewild voor de voedingsindustrie..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:14

suleilitha schreef:
Je hoeft niet ver te kijken, hoevaak zie je dat er ook hier op Bokt topics worden geopend met de vraag over een dekking van een afgekeurd paard, of een vage kruising, omdat de merrie het zo leuk vindt om moeder te worden. Fokwaarde nihil en bij een tegenvallend produkt, ook voor de handel alleen maar gewild voor de voedingsindustrie..

daarom snap ik ook niet echt waarom er zo veel mensen zijn die hun merrie even laten dekken door een hengst zonder zich te verdiepen of de combinatie past en voor welk doel het de bedoeling is gebruikt te worden.
bevalt t fokproduct niet, nou handel in dan maar, maar wie wil dan bv een afstamming van hengsten die totaal niet bij elkaar passen, schrikt al vaak af, of zonder papier bv.
mss niet een duidelijk voorbeeld, maar mensen moeten eerst eens nadenken wat ze gaan doen tegenwoordig, wordt vaak maar rakelings wat gedaan en achteraf zit je met je rommel te kijken, nou dan maar afdanken die handel.

kiwiko... voor de meeste mensen is t geen optie om je afgedankte paard in te laten slapen, verkoop brengt meer op als slachtprijs, en ja tegenwoordig draait alles om geld bij de meeste mensen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:16

misschien onder het mom van een goed tehuis?

rust wel geest en portomonaie

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:18

Gelukkig kan ik mededelen (maar wij zijn daar een uitzondering in geloof ik) dat er bij ons op stal heel wat oudjes staan die zeker tot hun laatste snik liefdevolle verzorging zullen krijgen van hun eigenaren. We hebben een pony van 32, ze ziet er tiptop uit. Ze is in principe met pensioen, maar laatst met een weekendje weg heeft ze weer even een stukje gereden (en de rest gewandeld in het bos) en ze had energie voor 10.
Ze bestaan wel, maar helaas gaat het vaak anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:20

precies, ze bestaan wel.......... maar helaas is het heel vaak heel anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:21

Vroeger aarzelde men niet om oude en niet=gezonde paarden naar de slager te brengen en toen zag je dit soort uitwassen ook niet Knipoog

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:03

Citaat:

vorig jaar nog onze pony oplaten halen door Rendac, kost niet meer dan 13 euro.

maar dit kan niet, dat is duidelijk, er komt wel een wet tegen dit soort dingen, helaas moet het eerst heel vaak gebeuren voor er iets komt zoals in de USA Boos!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:18

WALGELIJK!!! ik word er serieus misselijk van.

zolang de mens het paard als een speeltje ziet hou je dit soort gruwelijke dingen

en hiermee zeg ik dus niet dat dit bij iedereen zo is Knipoog

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:21

heb zoiets, laat die aghtergebleven paarden dan op een markt aan het touw staan, wie weet bekomerd er dan een partikulier over die beessie's ipv aan hun lot over gelaten te worden is een weiland

bah

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 02:26

Ja leuk, weer aan een touw de hel van de markt meoten doorstaan...
Ik ben ht met Kiwiko ens, mensen moeten eens nadenken voor hun paard, ipv voor hun portemonnee.
Ja, het doet vreselijk veel pijn om op deze gronden je dier in te laten slapen, maar ik zou mezelf nooit meer recht aan durven kijken als mijn Mekje op die wei zou staan.

Die handelaar is futer dan fout, die DA ook. Maar vooral, stap 1, de eerste eigenaars die ooit hun Snuitje zo koesterden...En de dupe zijn de paarden.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 03:39

KiWiKo schreef:

daarom zeg ik ook........... mensen moeten eens leren hun verantwoordelijkheid te nemen............ en dus dat dier in laten slapen........

ik kan er voorstander van zijn een gezond paard van 20 in te laten slapen, als zijn anderen alternatief dit is

Ik ben het wel met je eens geloof ik. Als een paard op deze manier oud moet worden/overlijden, dan liever inslapen/naar de slacht als ie nog gezond is. Dat is tenminste nog een beetje een dierwaardig einde.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:52

...dat de verzorging nog door de beugel kan....die zin baart me zorgen. Waar als mens ben je dan met je hoofd, berzorging die nog door de beugel kan..betekend imo dat het niet naar behoren gaat zoals we graag zouden willen, maar volgens de wet nog acceptabel is. Iets wat dus vele malen beter kan, maar omdat het zn natje en droogje krijgt kan het dus nog door de beugel..hier sla je toch steil van achterover!
Wanneer gaat de overheid nou eens wat aan die wetten veranderen?
Men geeft steeds meer ruchtbaarheid aan dit soort artikelen/gebeurtenissen, wat ergens goed is, want dat houd in dat men zich erom begint te bekommeren en de dieren het dus waard zijn om te vermelden in dagbladen..anderzijds, we kunnen wel roepen met zn allen, maar wanneer wordt er nou iemand wakker?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:53

Wat moet de overheid dan doen, verplicht ophokken????

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:36

Vreselijk....en ik ben tot op de dag van vandaag nog blij dat ik mijn knollie ondanks haar gebreken nog steeds een goed leven kan bieden.
Ik vraag me echt af hoe mensen waarvan deze paarden geweest zijn, hun dier op de markt kunnen zetten.....waar zit hun hart wat voorheen sneller klopte voor dit dier.
Ik word hier zo naar van!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:43

suleilitha schreef:

Das ook geen fokken maar vermeerderen Duivel

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:12

KiWiKo schreef:

Verdrietig Het is denk ik niet alleen altijd aan de oude eigenaren te wijten , Er zijn zoveel mensen die hun paard verzekeren, en als ze dan wat gaan mankeren laten zij hun paard afkeuren en uitbetalen door de verzekering, met de gedachte dat hij /zij naar de slager gaat. Helaas gebeurt dit niet altijd Boos! .
Verzekeringen kunnen de boel ook aardig bedonderen, en staat het dier weer in de verkoop, en komt zo uiteindelijk toch bij een handelaar terecht.
Leuk en makkelijk hoor je paard verzekeren Misselijk .

Ik denk in zulke gevallen dat de eigenaren een beetje erg naief zijn, om te denken dat het paard dan naar de slager gaat. Het enige om te weten of het echt zo is is meegaan als hij opgehaald wordt , en kijken als hij dood geschoten wordt , dan heb je zekerheid.Helaas doen mensen dit niet ,omdat ze dat niet kunnen Huilen

In ieder geval gaan mijn paarden allemaal bij mij dood. Verdrietig

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:51

Ik vraag me af welke da dit heeft goed kunnen keuren?? Iemand weet wie het was graag via pm doorgeven.
En er ook nog bij zeggen dat het om zwakke en zieke dieren gaat en het dan ook nog normaal vindt dat ze op een weiland worden gedumpt. Verzorging was goed genoeg laat me niet lachen.
Wordt hier zo boos om hé

Waar zijn die amerikaanse praktijken??
Kunnen ze hier veel van leren!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:51

suleilitha schreef:
Wat moet de overheid dan doen, verplicht ophokken????

Kom op Suleilitha, je hebt toch wel meer in je mars dan enkelt denken aan het ophokken? De overheid kan ervoor zorgen dat de straffen die op verwaarlozing en mishandeling staan eens noemenswaardig worden, dat er ook echt eens wat op staat ipv een kleine geldboete..én dat de categorie verwaarlozing ook eens eerder genoemd wordt dan dat er nu gedaan wordt, want iets dat door de beugel kan...zieke paarden dumpen op een land..lekker voor de paardem droog land, maar ziek? die worden van medische zorg onthouden?

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:00

dit is dus vlakbij mij en iemand zegt dus net dat 'de eigenaar ' echt verschrikkeljik veel paarden heeft gekocht en dat daar ook heel veel paarden zijn.........
ik weet dus niet waar dit is enz...

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:52

''Woordvoerder Roel Vinken van de AID stelt dat de paarden en pony's er niet gezond uit zien, maar een onafhankelijk dierenarts heeft geoordeeld dat de verzorging nog gewoon door de beugel kan.''

Lekkere dierenarts is dit dan!!!!!! OMG Verdrietig