Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:53

Karoliefje_ schreef:
Maar er zijn ook afgekeurde paarden die niet naar de slacht gaan.. maar wel worden gebruikt voor doeleinde waarvoor ze absoluut niet geschikt zijn!

Ja

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:06

Misschien een gek idee, maar waarom ipv dat A-brandmerk geen rode flap in het oor............ Bloos Bloos Bloos

Koeien krijgen ook flappen in het oor, dus is het geen dierenmishandeling Tong uitsteken
En duidelijk te herkennen, toch????????? Knipoog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:06

Denk je dat die flap blijft zitten als iemand kwaad wil?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:15

nee wznt dan krijg je

hoe komt dat paard aan dat gat in het oor??

een handelaar verzint wel weer iets, blijven hangen aan een spijker of iets in die trand

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:27

Maar als we in NL of in Europa zorgen dat iedereen weet dat een afgekeurd paard zo'n ding heeft en hoe het eruit ziet als hij eruit gehaald wordt.. maar dat is bijna niet mogelijk

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:20

Ik heb vorig jaar mijn tinker naar de slacht gebracht; was ook overgenomen door de verzekering.
De schatter van de verzekering heeft hem opgehaald samen met een tussenhandelaar. Juist omdat ik wel wat verhalen over die tussenhandelaar had gehoord (maar anders ook wel hoor) wilde ik perse mee met de slacht, wat de schatter sterk afried. Toch heb ik afgesproken dat ik de volgende ochtend mee zou gaan naar de slacht.

De volgende ochtend 's ochtends om half 7 was ik bij de tussenhandelaar op stal om voor de laatste keer uitgebreid mijn paardje te knuffelen, waar 'zomaar' een meisje van een jaar of 18 rondliep (beetje vreemd tijdstip, niet?) . Deze stal was ook pensionstal en mijn paard zag er stralend uit dus ze kon niet echt weten dat mijn paard naar de slacht ging, en zeker de reden niet. Maar ze sprak me meteen aan en bood me aan "dat mijn paardje wel bij hun in de wei mocht, dan kon ik het paspoort gewoon houden enz. dan hoefde zij niet dood, ze hadden er wel meer gered"
Ik was stomverbaasd maar ach, ik had zo lang en zo goed over mijn beslissing nagedacht en was dus heel overtuigd dus ze droop vrij snel weer af.

Ik wist niet hoeveel de tussenhandelaar hiervan wist maar aan de koffie bij de slachthuis heb ik eens een balletje opgegooid en ik zei 'dat kan ik ook niet beslissen want ze is niet meer van mij maar van de verzekering' waarop hij zei dat als ik dat wou, er 'wel wat te regelen zou zijn'...

Kort daarna is de schatter bij de verzekering ontslagen omdat hij diverse slachtpaarden voor de slacht weg zou hebben gehaald. Eén-tweetje met de tussenhandelaar??

Om geen verkeerd beeld te geven: ik ben door iedereen super behandeld, zeker door die tussenhandelaar. Alles kon en hij was heel erg begripvol en sympatiek. Aileen kwam die laatste nacht in een prima stal te staan met een dikke laag stro en heeft die laatste ochtend een zeer riant galgenmaal gehad.

Maar o, wat ben ik blij dat ik Aileen zelf heb vastgehouden met de slacht, zeker toen kort daarna die schatter werd ontslagen. Anders zou ik het mijn hele leven afgevraagd hebben!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:35

KiWiKo schreef:
in het goedkope segment loopt eigenlijk niks gezonds rond....... of je moet echt heel erg mazzel hebben........

Ik heb twee van mijn dravers onder de slachtprijs gekocht.
Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat ik ze rechtstreeks van het entrainement heb waar ze hun hele carriere(tje) gestaan hebben dus de trainer heeft mij alles kunnen vertellen over hun gezondheid, benen etc Knipoog .
Ze zijn dus ook niet van hot naar her gesleept en verkeerd gereden/behandelt.

Wel wil ik erbij vermelden dat ik geen wedstrijdambities (meer) heb en dus fijne recreatie paarden zocht.
Er zullen heus wel mensen zijn die een draver kopen met de ambitie zz te gaan rijden, maar helaas komt dit weinig voor.
Inderdaad erg jammer dat er idd mensen zijn die zoals Kiwiko al schreef een Salinero voor een dubbeltje willen hebben.

Ik zal ook eerlijk zeggen dat ik nooit een draver van een handelaar zou kopen.
Je kent hierdoor het verleden niet, vaak noemen ze het geen draver maar een E-pony Huilen van het lachen én dan heb je de kans een afgekeurde draver te kopen.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:03

ken het allemaal...
Verdrietig Frusty Hamer Rock-on, dudes! Stoom uit je oren
Ik heb de KNHS en de NRPS beiden gemaild met het verhaal. Ik kreeg echt het meesat belachelijke mailtje terug!!! Frusty Hamer Blauw oog

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:29

Ik heb gisteren een nieuw paspoort ontvangen en in de begelijdende brief staat

"Als het paard is gestorven of overgenomen door de verzekering moet het paspoort worden teruggezonden naar de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven met vermelding van de reden van retournering."

Er is dus al een soort registratie van paarden die door de verzekering zijn overgenomen. Maar wat ik me nu afvraag : degene die het paard naar het slachthuis brengt heeft het paspoort toch nog nodig om het paard te vervoeren?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:43

Er staat in mijn paspoort alleen dat het moet worden teru gezonden als het paard is overleden!
Er staat in mijn paspoort niks bij over wanneer het paard wordt overgnomen van de verzekering...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:47

@yvonnedv: Dat hoeft niet, er is nl niet zo'n hele strenge controle.

Je kan het paspoort later terug sturen als je dat wilt. Ik ken eigenaren die hun paspoort absoluut niet willen terugsturen als het paard overleden is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:50

Raja schreef:
Er staat in mijn paspoort alleen dat het moet worden teru gezonden als het paard is overleden!
Er staat in mijn paspoort niks bij over wanneer het paard wordt overgnomen van de verzekering...

Bij mij wel in de kleine lettertjes op pagina 49 en ook nog in de bijgaande brief. Zou dit betekenen dat men dit kort geleden veranderd heeft?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:25

dat zou kunnen Yvonne
Mijn paspoort is al 8 jaar oud

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:26

grauwman schreef:
@yvonnedv: Dat hoeft niet, er is nl niet zo'n hele strenge controle.

Je kan het paspoort later terug sturen als je dat wilt.

Ok maar als je zelf je paspoort terugstuurt en niet aan de tussenhandelaar mee geeft (anders moet je maar zien of je hem terug krijgt) dan staat een paard daar geregistreerd als overgenomen door de verzekering en dan zou er in principe nooit meer een nieuw paspoort voor afgegeven mogen worden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:35

dat klopt, maar het gebeurd vaak zat dat ze er een 2de chip in mikken en een nieuw paspoort aanvragen ....

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 03:12

Raja schreef:
dat klopt, maar het gebeurd vaak zat dat ze er een 2de chip in mikken en een nieuw paspoort aanvragen ....

Maar ook met een buitenlandse chip kan je hier in NL gewoon op dat nummer een paspoort aanvragen bij de KNHS en die krijg je dan ook gewoon.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:25

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie

Bokt heeft besloten zijn medewerking te verlenen aan het volgende onderzoek, daarom graag jullie aandacht voor deze oproep.

Heb jij meegemaakt dat je paard na afkeuring tóch in de handel is beland? Is het je weleens overkomen dat je in contact kwam met een vorige eigenaar van je nieuwe paard terwijl die dacht dat het paard naar de slacht was gebracht? Ken je iemand die dit heeft meegemaakt? Of kun je vanwege je werkervaring uit eigen hand vertellen hoe het in z’n werk gaat? Een onderzoeksjournalist van een erkend instituut hoort graag je verhaal.

Doel van het onderzoek is om, waar mogelijk, fraude en handel in paarden met gebreken tegen te gaan. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Dit betekent onder andere bescherming van persoonsgegevens en geen openbaarmaking van gegevens zonder duidelijke toestemming vooraf.
Wil je reageren? Stuur dan zo snel mogelijk je reactie naar paardenonderzoek@bokt.nl onder vermelding van je naam en telefoonnummer.

Voor de duidelijkheid: Het gaat om paarden die voor de verzekering zijn afgekeurd.

Door/voor wie wordt dit onderzoek uitgevoerd?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:57

een onderzoeksjournaliste van de dierenbescherming
en naar ik begreep van deze journaliste gaat het niet alleen om afkeuring via verzekering

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:07

Ik moet bekenen dat ik ook wel paarden gezien heb die voor hun gebruiksdoel afgekeurd werden waarvan ik hoopte dat ze stiekum doorverkocht zouden worden. Het betrof paarden waar op jonge leeftijd al erg veel geeist werd en als ze dan reageerde met vage kreupelheden ect hup werd het beest afgekeurd terwijl het met meer rust of een lange herstelperiode in andere (lees betere) omstandigheden) nog een heel goed leven konden hebben.
Maar goed dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Als je paard met goede reden afgekeurd is wil je het niet een paar jaar later bij een handelaar tegenkomen. Ik heb mij dan ook stevig voorgenomen zelf mijn paard weg te brengen mocht het zo ver komen.
Trouwens mijn paard heeft zelf een pennyrekening ipv een verzekering.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:13

Doortje schreef:
Koeien krijgen ook flappen in het oor, dus is het geen dierenmishandeling Tong uitsteken

Eh mag ik het hier niet mee eens zijn.... Tis niet voor niks dat een kalfje nog lekker hanteerbaar moet zijn als dat gat er in gemaakt wordt. Dat doen ze met zo'n soort gaatjestang voor in leer. Maar dan een heeele grote....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:15

mrie schreef:
Ik moet bekenen dat ik ook wel paarden gezien heb die voor hun gebruiksdoel afgekeurd werden waarvan ik hoopte dat ze stiekum doorverkocht zouden worden. Het betrof paarden waar op jonge leeftijd al erg veel geeist werd en als ze dan reageerde met vage kreupelheden ect hup werd het beest afgekeurd terwijl het met meer rust of een lange herstelperiode in andere (lees betere) omstandigheden) nog een heel goed leven konden hebben.
Maar goed dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Als je paard met goede reden afgekeurd is wil je het niet een paar jaar later bij een handelaar tegenkomen. Ik heb mij dan ook stevig voorgenomen zelf mijn paard weg te brengen mocht het zo ver komen.
Trouwens mijn paard heeft zelf een pennyrekening ipv een verzekering.

ik kan het me niet voorstellen, want les een op de hogereverzekeringsschool is "hoe kom je onder uitkeren uit"

dus als een paard verzekeringstechnisch afgekeurd is, dan is die echt niet goed meer............

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:35

Hmm een bokker heeft anders een verzekeringstechnisch afgekeurd paard. Ik kan alleen even niet op haar naam komen. Ze reed er z dressuur mee en het paard werd afgekeurd op ataxie.
Later bleek dat hij dat helemaal niet had en ze rijd er nu weer vrolijk op rond, alleen geen wedstrijden meer uiteraard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:36

fouten kunnen gebeuren, maar voordat een verzekering een paard echt afkeurt.......... ben je wel wat mensen langsgegaan......

dan alsnog kan er eentje tussendoor sluipen, maar het merendeel is ook echt kapot Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:57

Ik weet het alweer... Bokker Renske_ met haar paard Quentin.
Overigens had zij haar paard wel teruggekocht van de verzekering met de voorwaarde dat ze hem nooit zou verkopen of weer terug in de sport zou terugkeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:00

dat kan heel goed Lachen een paard hoeft niet dood als deze afgekeurd is Lachen de eigenaar kan hem dan terug kopen van de verzekering (bij wijze van)