Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:04

Triest dat er in dertig jaar niks is veranderd. Blisteren, barreren of bandageren met bierdoppen eronder was toen helaas ook al aan de orde van de dag.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:20

Hoe zit het eigenlijk met de medische keuringen op dat soort wedstrijden? En valt er aan de benen ook niet wat te controleren dat? Op beschadigingen in en uitwendig, en ook vlak voordat ze de ring ingaan bijv.

Ik vind het echt verschrikkelijk dat ze dat zo doen ! Hoe kom je erop? Een paard dat zoooo hard voor je werkt, is dit dan de dank ?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:06

Dit gebeurt niet alleen op grote stallen voor internationaal. Als mensen dachten dat dit iets van vroeger is dan hebben ze wel dikke oogkleppen op. Maar het verschilt wel van stal tot stal hoe ver ze gaan. Als je de paarden kent zie je het gelijk. Maar er wordt net als bij de wielersport teveel gevraagd.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:07

Helaas, Helaas, dat het idd op deze manier gaat!

Wij hebben ook weleens een paard gehad (toevallig ook uit duitsland) die sprong 1.40, zou ook niet willen weten hoe ze die hebben leren springen, dat arme beest was al bang als je een zweep beet had!
1 ding was heel duidelijk, die hadden ze niet op de diervriendelijke manier springen geleerd!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:08

xsimone het wordt vooral veel gebruikt bij handelspaarden

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:17

Jammer dat er in al die jaren nog zo weinig veranderd is.
En waarom? Omdat 'we' met z'n allen maar al te graag naar grote evenementen gaan kijken, omdat 'we' met z'n allen maar al te graag een dekking of veulen van zo'n 'topper' kopen en omdat 'we' met z'n allen maar al te graag trainen bij dit soort ' toppers'.

Wil je hier zelf iets tegen doen, steek dan eerst hand in eigen boezem, verbeter de wereld begin bij jezelf en stop met het onderhouden van dit soort praktijken.
Als iedereen wat minder schijnheilig zou zijn en níet meer gaat trainen bij dergelijke trainers (en nee, ook niet die videobandjes kopen of bij een leerling van zo'n trainer lessen), geen veulens of dekkingen meer koopt van dieren die van dit soort toppers af stammen enz. enz. dan zou je ze raken waar het 't meest zeer doet, in de portemonaie... en misschien, héél misschien, zouden er dán wat ogen open gaan.
Maar zolang het ze wat oplevert (geld dus) en er niet 100% gecontroleerd kan worden (wat een utopie is), zullen dit soort praktijken helaas blijven bestaan.

Kijk eerst dus zelf eens naar je eigen praktijken... in hoeverre ondersteun je zelf direct of indirect de topsport?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:18

Nou dit is toch algemeen bekend, alleen willen mensen dit niet horen.

Paardensport draait alleen maar om geld en het welzijn van het dier is al lang vergeten.

Zelfs Anky heeft filmpjes op internet staan waar ik bijna van over moet geven maar als je er iets over zegt krijg je een lading kritiek over je heen, nee liever geven we deze mensen een medaille en staan we te juichen als ze langs komen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:25

Ik zag dat iemand blisteren noemde in dezelfde zin en met dezelfde lading als bareren en bandageren met kroonkurken. Ik wil even benadrukken dat dit iets heel anders is en ook een heel ander doel heeft; namelijk NIET pijn veroorzaken.

Ik vind het heel erg dat dit soort dingen nog steeds gebeurt. Wat mij bovenal stoort is dat er mensen zijn die reageren in de trant van 'oud nieuws, dat wisten we al'. Ga dan niet naar die concoursen toe!! Spek ze niet!!!

De drafsport is vriendelijker en bovendien wordt daar getest op diverse zaken.

Ik zag ook een bericht van iemand die dacht te kunnen zien wanneer een paard plezier heeft: laat me je uit de droom helpen, als je het maar opbouwt ondergaat een paard nagenoeg alles wat onplezierig is. Jouw paard misschien niet, omdat jij die waarschijnlijk niet op deze manier behandelt.

Hier laat ik het maar bij.

Edit: typefouten

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:12

Afschuwelijk. Mensen lijken wel gek geworden.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is dat wat ze inspuiten hetzelfde waar paarden met artrose ook wel mee ingespoten worden zodat ze nog een tijdje meekunnen? Daar heb ik ook altijd een beetje raar gevoel bij..

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:20

bah bah.. verschrikkelijk dat dit nog altijd gebeurd.. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het ooit op zal houden.. Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die het niet kunnen laten, hoe wreed dat ook mag zijn..

Wat ik eigelijk niet goed snap is waarom je nou ineens niet meer naar die concoursen zou moeten gaan en geen top springruiter meer mag worden..? Op die concoursen zijn ook top ruiters/amazones die níet aan al deze illegale afschuwelijke praktijken doen hoor.. Voor hén ga ik naar een wedstrijd kijken.. Om te kunnen genieten van het zien van die band die paard en ruiter hebben.. En als je ervan droomt springruiter te worden, moet je daar toch vooral voor gaan? Aan het begrip top-springruiter zit toch niet meteen dierenmishandelaar vast? Dat er naast de onschuldige ruiters ook een heel stel schuldige ruiters zijn, daar twijfel ik niet aan maar laat die onschuldige dierenliefhebbers alsjeblieft niet ten onder gaan door het alleen máár over de slechte kanten hebben.. Neemt niet weg dat ik het goed vind dat er eindelijk wat meer actie wordt ondernomen tegen deze praktijken hoor, begrijp me niet verkeerd Knipoog

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:32

Wat ik dus eigenlijk bedoelde is... nouja sommige paarden zijn slim en laten hun ruiter in de ring zitten omdat ze weten dat ze dan nix gemaakt kan worden.. en ik denk niet dat ze zoo slim zijn dat ze weet wat daar het gevolg van is... (straf 8er de schermen .. Boos! ) .. Het is idd nix nieuws maar wel goed dat hier bij wordt stilgestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:46

@RoyalMemorie, bandages met een bijtende vloeistof eronder die pijjn veroorzaken bij aanraking (bijvoorbeeld tegen een balk klappen) noemde men "vroeger" óok blisteren Knipoog )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:21

Aangezien paarden'sport' bestaat uit een paard dat zich het snot voor de ogen werkt voor de ambities van de ruiter die erop zit:
1. is het een twijfeachtige 'sport'vorm
2. en is het welzijnsbelang van het dier ondergeschikt

De sector bewijst niet in staat te zijn het welzijnsbelang van het paard te waarborgen.

Is dit conform de bio-ethiek van de 21ste eeuw of is het hoog tijd voor een RijpaardenBesluit waarin dit verboden wordt?

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:24

Huertecilla schreef:
Aangezien paarden'sport' bestaat uit een paard dat zich het snot voor de ogen werkt voor de ambities van de ruiter die erop zit:
1. is het een twijfeachtige 'sport'vorm
2. en is het welzijnsbelang van het dier ondergeschikt

De sector bewijst niet in staat te zijn het welzijnsbelang van het paard te waarborgen.

Is dit conform de bio-ethiek van de 21ste eeuw of is het hoog tijd voor een RijpaardenBesluit waarin dit verboden wordt?

hc

Van mij een volmondig JA.
Het is de enige manier waarop we de dieren enige vorm van bescherming kunnen bieden.
Liever nog vandaag dan morgen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:32

Ja kom op mensen....Wat willen we!?

Ik keur het niet goed hoor, maar in feite zijn wij zelf schuld: Bij de Tour de France willen we onmenselijke prestaties zien en wat doen de wielrenners? Dopen tot ze er dood bij neervallen...

En wie wil er tegenwoordig nog kijken naar een paard wat een parcour van 1.30 m. loopt? Das toch geen hol an! Nee, we willen meer, hoger en harder...

Dacht men nou echt dat de resultaten die men op TV ziet bereikt door heel veel geduld en liefde en hard oefenen? Alstjeblieft zeg....

Ik vind dit ook echt geen nieuws...Dit is eigenlijk al zo oud! Het is fijn dat het weer aan de orde geroepen wordt en alles bevestigd wordt door een "insider", maar in principe is het niks nieuws...

Wat ik wel weer jammer vind, is dat ik denk dat dit om gaat slaan in het extreme: Mensen zien alleen nog maar de slechte kant van de sport en vergeten dat er ook genoeg ruiters zijn die er waarschijnlijk wel op een eerlijke manier komen....

Die "corrigerende maatregelen" (om het maar vriendelijk uit te drukken) zijn absoluut walgelijk, maar onder druk van concurrentie, sponsoren en de maatschappij bezwijken veel ruiters en laten ze hun principes varen...Jammer...!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:36

Adil18 schreef:

Ik keur het niet goed hoor, maar in feite zijn wij zelf schuld: Bij de Tour de France willen we onmenselijke prestaties zien en wat doen de wielrenners? Dopen tot ze er dood bij neervallen...

En wie wil er tegenwoordig nog kijken naar een paard wat een parcour van 1.30 m. loopt? Das toch geen hol an! Nee, we willen meer, hoger en harder...

Spreek aub voor jezelf.
Ik wil dat namelijk helemaal niet zien, sterker nog: wat mij betreft kapt iedereen er vandaag nog mee.
Natuurlijk kunnen dergelijke prestaties niet met zachte handen bereikt worden, net zomin als een fotomodel van 1:75 40 KG kan wegen door gezond te eten Clown

En dus; jammer dan..... kap maar eens even met die handel. Hetzelfde als bij voetballen. Men verpest het voor zichzelf....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:39

Ninx schreef:
Adil18 schreef:

Spreek aub voor jezelf.
Ik wil dat namelijk helemaal niet zien, sterker nog: wat mij betreft kapt iedereen er vandaag nog mee.
Natuurlijk kunnen dergelijke prestaties niet met zachte handen bereikt worden, net zomin als een fotomodel van 1:75 40 KG kan wegen door gezond te eten Clown

En dus; jammer dan..... kap maar eens even met die handel. Hetzelfde als bij voetballen. Men verpest het voor zichzelf....

Je snapt me niet helemaal...ik wil het ook niet, maar een hele hoop andere mensen wel Knipoog

DAAROM gebeurt het: Het is succesvolle zaak.....En wat maakt zaken succesvol? Klanten.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:41

Adil18 schreef:
Je snapt me niet helemaal...ik wil het ook niet, maar een hele hoop andere mensen wel Knipoog

DAAROM gebeurt het: Het is succesvolle zaak.....En wat maakt zaken succesvol? Klanten.....

Ik begrijp het......
Het is ook zo'n trieste zaak. Wat is er toch met mensen dat dieren overal en nergens zo'n behandeling krijgen?
Het lijkt mensen overal en nergens aan verantwoordelijkheidsgevoel te ontbreken.... inzake sport met dieren, inzake consumptie van dieren, everything.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:47

Ninx schreef:
Adil18 schreef:

Ik begrijp het......
Het is ook zo'n trieste zaak. Wat is er toch met mensen dat dieren overal en nergens zo'n behandeling krijgen?
Het lijkt mensen overal en nergens aan verantwoordelijkheidsgevoel te ontbreken.... inzake sport met dieren, inzake consumptie van dieren, everything.....

Ik snap je punt...Ik heb geen idee hoe het zover heeft kunnen komen...Een algemene verslapping van de waarden en normen die geaccepteerd wordt omdat het succes oplevert...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:59

Het lijkt er steeds meer op dat de hele wereld draait om bigger, better, faster and more.
Slechte zaak. Verder ben ik van mening dat topsport voor een paard net zo ongezond is als voor een mens. Sport is uitstekend, topsport is gewoon ongezond...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:01

suleilitha schreef:
Het lijkt er steeds meer op dat de hele wereld draait om bigger, better, faster and more.
Slechte zaak. Verder ben ik van mening dat topsport voor een paard net zo ongezond is als voor een mens. Sport is uitstekend, topsport is gewoon ongezond...

Dit onderschrijf ik..... helemaal waar.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:01

Of je nu eerste wordt bij een wedstrijd paardrijden of de Amerikaanse President.............
Het gaat allemaal om geld en macht................. Boos!

DAAROM heb ik nooit aan wedstrijden deel genomen, en mijn dochters ook ontmoedigd om verder te gaan in de sport...... Tong uitsteken

Paardrijden moet plezier blijven, voor ruiter EN zéker voor het paard!!!! Haha!

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

Het blijkt wel weer waartoe de mens in staat is........dat is van alle eeuwen en tijden. Snap ik niet dat er mensen zijn die in de 'goedheid' van de mens geloven

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:34

Myrthe1 schreef:
Het blijkt wel weer waartoe de mens in staat is........dat is van alle eeuwen en tijden. Snap ik niet dat er mensen zijn die in de 'goedheid' van de mens geloven

Daar geloof ik nog steeds in.... ja.
Maar ik geloof er ook heilig in dat dergelijk gedrag niet onbestraft blijft. Hoe we omgaan met slachtvee is ons ook al duur komen te staan en heeft op die manier tot doden geleidt.
Tja, ook hier zullen mensen voor op het matje geroepen moeten worden.

Feit is wel dat sommige mensen minder empathisch zijn dan anderen, en het sommigen echt aan gevoel ontbreekt.... noem het maar een 'defect mens'.
Dan is er nog de categorie 'kop in het zand'.... bijv. de mensen die willens en wetens dergelijke events blijven sponsoren, of elke dag kilo's vlees vreten....
"als ik er niet aan denken dan is het er niet"
Huilen

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:42

Nogmaals.
Waarom scheren we nu iedereen opeens over 1 kam?
Dat enkele ruiters dit doen ( ik heb het ooit zo op anonieme tipgevers) wil toch niet zeggen dat élke topruiter het doet?
Denk dat de echt succesvolle ruiters deze middelen niet nodig hebben, en dat zij ook verder komen dat die gene die het wel zo aanpakken.
Niet iedereen is hetzelfde mensen, onthou dat!