Paardenmarkt van Hedel beleeft drukste editie sinds jaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Re: Paardenmarkt van Hedel beleeft drukste editie sinds jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:06

0ojannekeo0 schreef:
Branca schreef:
Ik weet bijna zeker dat het dat paard niet was... Het was een e-pony die veel grijzer was (met een 'criollo' hoofdstel aan?)

Nee hoor, een halstertje.

nee was die merrie niet waar die meid op reed....

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:16

ik heb die fries met die merrie ook in actie gezien, die eigenaar gaf er idd helemaal niks om!
veel shets waarvoor ze veeels te veel vroegen, belachelijk.
verder niks gekocht, alleen 2 halsters voor mijn veulen en fjord.
toch weer naar hedel volgend jaar voor de 3e keer!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:49

Gelukkig hebben wij ook alleen maar spulletjes gekocht Lachen moet er niet aan denken om een paard op een markt zoals Hedel te kopen. Tuurlijk staan er gave paardjes tussen, maar je moet het besmettingsgevaar en inderdaad kalmeringsmiddelen niet vergeten! Je ziet ook altijd prachtig welke handelaar er gember in de kont stopt, als er 5 naast mekaar met de staart omhoog staan weet je genoeg Knipoog

Er reed een meisje op een fries, een jongen op een schimmel met westernzadel en criollo hoofdstel en een meisje op een schimmel, ook met westernzadel maar wel met engels hoofdstel.
Geen idee of de schimmel hierboven erbij zat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:34

0ojannekeo0 schreef:
Branca schreef:
Ik weet bijna zeker dat het dat paard niet was... Het was een e-pony die veel grijzer was (met een 'criollo' hoofdstel aan?)

Nee hoor, een halstertje.

dan was het 'mijn' paard zeker niet als ze met een halstertje over de markt reden Knipoog
of hij moet zwaar verdoofd geweest zijn.

iemand anders die bijna zeker weet of die andere schimmel het wel of niet was?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:47

Ik had zo graag willen gaan. Ben er 4jr niet meer geweest!!.
Mijn man was vergeten vrij te nemen pfff. Erúg jammer.
Ff kijken wanneer t Lottum markt is.)als die al niet is geweest...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:51

17e is lottum

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:30

uhu idd de 17de is lottum

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:18

Wat heeft gember voor nut?

loppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:12

dide schreef:
Wat heeft gember voor nut?

Dat doen ze in de achterwerk van een tuigpaard of een ander beesje.
Daardoor gaat de staart overdreven hoog staan en dat ziet er voor mensen leuker uit en dat kan komen tot kopen van het beesje.
Teminsten dat heeft een boer vertelt op de markt. Huilen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:20

Klopt. Gember werkt scherp/prikkelend en daardoor gaat de staart omhoog staan als het in de kont is gedaan. Je ziet toch vaak temperamentvolle paarden die met de staart omhoog lopen in draf of galop? Nou mensen denken dat zon staart ook mooi staat op een markt.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:27

stalnijmegen schreef:
17e is lottum

Ik kom uit Lottum. Hoop wel dat de markt dit jaar een leuker einde heeft dan vorig jaar.. Toen een vriend van mij met een houten bank in zn nek geslagen werd en op slag dood was.. Boos!
En toch kan ik niet wachten tot de handelaren ons huis weer onbereikbaar hebben gemaakt met hun de trailers. Lachen

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:12

Ik ben er ook geweest, tot s'middags
Heeft iemand toen gezien dat ze een erg grote vrachtwagen aan het vullen waren met Spaans kenteken?
Deze stond later op de snelweg stil aangehouden door politie of marechausee, ik kon het niet goed zien.
Ik ben benieuwd of ze helemaal gecontroleerd werden...
Dit jaar ben ik trouwens eigenlijk nergens van geschrokken, een aantal slechte hoeven, een hele doorgezakte pony, maar verder niks schokkends (zo ver ik gezien heb dan)

En ook ik ben de 17de van de partij in Lottum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:28

R0X schreef:
Klopt. Gember werkt scherp/prikkelend en daardoor gaat de staart omhoog staan als het in de kont is gedaan. Je ziet toch vaak temperamentvolle paarden die met de staart omhoog lopen in draf of galop? Nou mensen denken dat zon staart ook mooi staat op een markt.

Daarom is het bij arabische volbloeden verboden om gember te gebruiken.
Vooral op shows.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:15

Wat een onzin zeg met die gember! Sorry dat ik het zeg. Het zal best werken maar ik vind het niet kunnen. Ik hoop dat het bij alle soorten paarden en pony's verboden is/wordt. Gember hoort in de gerechten niet in het achterwerk van een paard.
Weet je wat meer waarde aan je paard geeft op de markt? Als ze netjes gepoetst zijn, mooi gekapt op de hoeven staan, manen netjes, staart netjes. Ik heb paarden en pony's gezien die zo uit de wei zijn getrokken waarvan de staarten nog vol paardenpoep zaten en de plakken klei nog op de rug geplakt. Veelal met scheve hoeven. Wat zijn de kosten nog voor een hoefsmid als ze op de markt al 6000 euro durven te vragen. Die 50 euro kan er dan toch nog wel vanaf?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:44

Ben er niet geweest, maar ben wel een keer op een paardenmarkt geweest in Utrecht. Ja er staat veel troep, maar ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat je er nooit een paard moet kopen. De eigenaar van ons paarden bijvoorbeeld heeft echt geen verstand van internet, dus zou me prima voor kunnen stellen dat boeren naar zo'n markt gaan. Bovendien zegt 'boer zijn' of op een markt verkopen helemaal niks over de paarden.

spirith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:48

karijn schreef:
Wat een onzin zeg met die gember! Sorry dat ik het zeg. Het zal best werken maar ik vind het niet kunnen. Ik hoop dat het bij alle soorten paarden en pony's verboden is/wordt. Gember hoort in de gerechten niet in het achterwerk van een paard.
Weet je wat meer waarde aan je paard geeft op de markt? Als ze netjes gepoetst zijn, mooi gekapt op de hoeven staan, manen netjes, staart netjes. Ik heb paarden en pony's gezien die zo uit de wei zijn getrokken waarvan de staarten nog vol paardenpoep zaten en de plakken klei nog op de rug geplakt. Veelal met scheve hoeven. Wat zijn de kosten nog voor een hoefsmid als ze op de markt al 6000 euro durven te vragen. Die 50 euro kan er dan toch nog wel vanaf?

Nou ik kan je zeggen heb een hele leuke D pony gekocht, maar die hadden ze dus ook netjes gevlochten en opgeschoren maar blijkbaar is dat niet echt zachtzinnig gegaan want ze was hartstikke bang toen ze bij ons kwam, moet nu zeggen we zijn nu ruim een week verder en heb gelukkig al heel wat bereikt met haar. Dus dan kun je mischien beter hebben dat ze zo uit de wei geplukt worden en er tenminste geen trauma aan over houden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:06

Het gaat mij niet om het feit dat ze onder de modder zitten en zo uit de wei zijn geplukt maar de gedachtengang achter het gebruik van gember om zo een showelement aan het paard toe te voegen waardoor ze "mooier" tonen bij het voordraven.
Tuurlijk moet je door de modder heen kunnen kijken maar het oog wil ook wat. Een netjes uitziend paard trekt meer aandacht dan een modderig paard met scheve hoeven.