Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:17

Ik denk dat hier echt vergeten word dat een dier niet denkt als een mens.
Een dier snapt niet waarom die volgestopt wordt met pijnstilling, op stal moet blijven, rustig moet blijven enz een mens kun je dat vertellen en zelfs voor een mens is het soms moeilijk zich rustig te houden als hun iets mankeerd.
Wij kunnen zeggen tot hier en niet verder, dan spuiten ze je onder de morfine en dan ben je wel kalm maar bij een dier is dat een ander verhaal.
De vraag is als het dier dadelijk alsnog veel pijn blijkt te hebben en ze hebben al dat geld erin gestopt of ze dan nog wel eerlijk oordelen kunnen om hem dan wel te laten gaan.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:39

Ik vind overigens het filmpje en vooral de foto's er helemaal niet zo ongelukkig uit zien.
Ik vind het juist schokkend hoe snel iedereen zegt van; hoppa spuitje er in.
Ik vind het ook wel heel wat dat mensen zeggen van maak maar dood, maak maar dood, terwijl er een alternatief is.
Iemand die ziek is, wil toch ook graag knokken om in leven te blijven, ondanks alle pijn die het met zich mee brengt.
Dan zeg je toch ook niet van, hoppa, spuitje er in.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:40

het valt reuze mee met mensen die roepen stop er maar een spuit in.
er word wel gedacht aan het welzijn van het dier,terwijl de meeste mensen alleen maar aan hun eigen gevoel denken

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:01

Ja maar ik bedoel, ze roepen het snel ook al is er een alternatief.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:04

Mijn eerste reactie was ook "dit gaat te ver"
Dan moet ik toch ook aan mijn Abeltje denken een ontzettend dapper shetlandertje.
Abel is als veulentje van 2 maanden aangevallen door 2 honden en levensgevaarlijk gewond geraakt.
In eerste instantie wilde we hem in laten slapen maar besloten hem een kans te geven, we hadden gewoon niets te verliezen.

Hij is 2 keer geopereerd, heeft 2 maanden in een kliniek gestaan en uiteindelijk werd bij de derde operatie de pezen in zijn voorbeentje vastgezet, de honden hadden zijn pezen doorgescheurd en waren gewoon niet meer te redden.

Daarna heeft Abel nog heel lang moeten revalideren, ik kan jullie vertellen een klein shetveulentje die zo keihard voor zijn leventje heeft gevochten dat is gewoon onvoorstelbaar.

Hij kan niet bereden worden zijn beentje is te stijf daarvoor, toch geniet hij intens van het leven, hij is een ontzettende doerak.
Hij is nu 5 jaar oud en we merken dat hij moeizamer gaat lopen, vaker kreupel is enz.
Of hij pijn heeft dat weten we niet maar we zien wel dat hij achteruit gaat.

Volgende maand worden er weer fotoos gemaakt en als hij pijn heeft zullen we hem in moeten laten slapen.

Als het operabel is besluiten we daar natuurlijk voor ook al heb ik zelf niet eens geld daarvoor maar gelukkig kan ik dat lenen.

Dat been, als er een mogelijkheid zou zijn om dat te amputeren en daar een prothese voor in de plaats te krijgen zou ik het direct doen, sterkter nog als ik het geld had vloog ik met hem naar Amerika en liet het zonder nadenken doen.

Waarom?
Als jullie Abel zouden kennen zouden jullie me gelijk geven, de levenslust die van deze ongelovelijke Doerak afstraalt zegt genoeg, hij verdient het om verder te leven en hij wil ook leven.
Dus ja ik zou het doen omwille van Abel.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:05

Er wordt m.i. helemaal niet snel gezegd hoppa spuitje erin. Dit paard mist een half achterbeen! Ik vrees dat dit paardje een lange lijdensweg tegenmoet gaat en voor welk resultaat? Het lijkt me dat de andere drie benen extra belast zullen worden en dus extra blessuregevoelig. Daarnaast zal ze waarschijnlijk ook alleen in de wei moeten staan want met een groepje paarden gaat het er regelmatig wild aan toe. Dat is toch geen paardwaardig bestaan?
Bovendien vind ik de vergelijking van mensen met een prothese helemaal nergens op slaan. Mensen kun je uitleggen waarom ze rustig moeten zijn en niet teveel mogen bewegen, een veulen niet.
Nee als dit mijn veulen was dan zou ze ingeslapen worden.

En ik weet hoe moeilijk die beslissing kan zijn want ik heb ook een grasmaaier bij mij in de wei staan waarvan ik me al vaak heb afgevraagd hoelang we nog moeten doorgaan/afwachten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:02

Arm paard

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:02

ik ga mee met Ninita en Jesito!
dieren en mensen kun je (vooral in dit geval) écht niet met elkaar vergelijken! mijn paarden zouden compleet 100% gek worden als ik ze met zo'n probleem ik weet niet hoeveel maanden op stal zou moeten zetten.. ik zou ze ook niet kunnen uitleggen wáárom ik ze die lijdensweg moet laten ondergaan en ze zouden hier ook niet zelf voor kunnen kiezen!

en "de wil om te overleven" vind ik eigenlijk ook een zwak argument om dit veulen zo'n lange lijdensweg te laten ondergaan! paarden zijn vluchtdieren en laten daardoor niet (duidelijk) merken dat ze "de wil om te overleven" niet meer hebben. elk wezen blijft een bepaalde wil om te overleven houden, hoe ziek ze ook zijn, of hoeveel pijn ze ook hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:03

Afschuwelijk, als je goed kijkt, zie je een kale bot, dat al vies is geworden en een oude wond, bovenaan de kale bot, Ik had het veulen meteen laten inslapen, wat moet dat een pijn hebben gehad zeg, had dat veulen zo een tijdje mee gelopen? bot is vies geworden, raar zeg.

Sorry, maar dat is hoe ik erover denk, ik had het gelijk meteen laten ingeslapen om het verdere lijden en pijn te besparen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:13

berpie schreef:
Mijn eerste reactie was ook "dit gaat te ver"
Dan moet ik toch ook aan mijn Abeltje denken een ontzettend dapper shetlandertje.
Abel is als veulentje van 2 maanden aangevallen door 2 honden en levensgevaarlijk gewond geraakt.
In eerste instantie wilde we hem in laten slapen maar besloten hem een kans te geven, we hadden gewoon niets te verliezen.

Hij is 2 keer geopereerd, heeft 2 maanden in een kliniek gestaan en uiteindelijk werd bij de derde operatie de pezen in zijn voorbeentje vastgezet, de honden hadden zijn pezen doorgescheurd en waren gewoon niet meer te redden.

Daarna heeft Abel nog heel lang moeten revalideren, ik kan jullie vertellen een klein shetveulentje die zo keihard voor zijn leventje heeft gevochten dat is gewoon onvoorstelbaar.

Hij kan niet bereden worden zijn beentje is te stijf daarvoor, toch geniet hij intens van het leven, hij is een ontzettende doerak.
Hij is nu 5 jaar oud en we merken dat hij moeizamer gaat lopen, vaker kreupel is enz.
Of hij pijn heeft dat weten we niet maar we zien wel dat hij achteruit gaat.

Volgende maand worden er weer fotoos gemaakt en als hij pijn heeft zullen we hem in moeten laten slapen.

Als het operabel is besluiten we daar natuurlijk voor ook al heb ik zelf niet eens geld daarvoor maar gelukkig kan ik dat lenen.

Dat been, als er een mogelijkheid zou zijn om dat te amputeren en daar een prothese voor in de plaats te krijgen zou ik het direct doen, sterkter nog als ik het geld had vloog ik met hem naar Amerika en liet het zonder nadenken doen.

Waarom?
Als jullie Abel zouden kennen zouden jullie me gelijk geven, de levenslust die van deze ongelovelijke Doerak afstraalt zegt genoeg, hij verdient het om verder te leven en hij wil ook leven.
Dus ja ik zou het doen omwille van Abel.

Ik begrijp je 100% dat dier heeft voor jouw enorm veel emotionele waarde, toch weet ik niet of je hem daar zo'n plezier mee doet.
Het is niet zo van 123 en er zit een prothese onder, hier gaat een slopende revalidatie aan vooraf, waarin eerst eens de wond helemaal moet genezen.
De vraag of er geen infectie in komt.
De vraag of het dier dit geestelijk wel trekt, je kunt het lichamelijk wel mooi opknappen maar geestelijk is het bijna geen paard meer.
Ik denk dat je soms blij mag zijn dat je zo'n beslissing mag nemen voor zo'n dier dat blijvende pijn heeft.
Ik zeg zet er maar een spuit in maar realiseer je dat dit een lang, slopend proses is voor jouw maar zeer zeker voor de patient het paard.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:29

Mijn reactie was ook een beetje dubbel.

Het lijkt zo eerst meer te gaan over onderzoek doen dan om de gezondheid van het paard.
Hoe het paard dit ervaart weet niemand. Misschien vindt het paard/ veulen, dit (leven) de moeite waard en kan nu weer vrolijk leven en groeien! Toch heeft dit paard/ veulen er niet voor gekozen om een prothese te nemen. Ik kan mij voorstellen dat het dier blijven de pijn heeft. Maar goed dat weten we natuurlijk niet.
Misschien moeten we er maar meer onderzoek naar doen, om beter te kunnen achter halen wat je paard wil (wat is de wil en mening van je paard Knipoog ), om zo goede beslissingen voor je paard te nemen!

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:39

Persoonlijk vind ik deze behandeling te ver gaan, niet eens omdat je een prothese plaatst waar het dier niet om gevraagd heeft en mee moet leren omgaan.
Maar vooral omdat het dier voor de behandeling een lange tijd in takels moet hangen, wat betekend dat het dier niet op de grond kan staan, laat staan kan lopen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:54

ik vind dit echt een vreselijk dubbel gevoel geven.
aan de ene kant geweldig dat zoiets kan maar ik denk dat t paard enkel nog kan dienen als grazer..
ik vraag me af hoeveel pijn t paard ervan krijgt als hij ouder word of hoeveel pijn t nu geeft.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:51

Ja een heel moeilijk gegeven.
Enerzijds wil je een paard een kans geven .. niet zomaar een spuitje bij 't minste gebrek.
Maar dit is eigenlijk geen klein gebrek meer.. zoals iemand anders hier al aangaf. Dat stuk been is zo vreselijk vuil.
Hoeveel pijn heeft dit veulen misschien al geleden.

En nog iets.. een mens met een been af, kan zeggen: "ok, 't is hard om zo te leven, maar er zijn nog veel mooie dingen in 't leven waar ik voor ga vechten".
Kan een paard zoiets? Kan een paard relativeren? Denken tot op dat niveau?
Ik denk van niet. Mogen wij dan in zijn plaats beslissen een einde te maken aan zijn leven? Dat denk ik in dit geval wel.
En ik ben nu niet bepaald iemand die gemakkelijk zou zeggen: "geef dat beestje maar een spuitje..", helemaal niet zelfs.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:35

Ik zou dit zelf dus nooit doen, al had ik het geld ervoor. Bij een hond of kat vind ik het anders, omdat die veel beter hun gewicht over de resterende poten kunnen verdelen.
Ik vind dit te ver gaan..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:57

Jeetje...wat een verhaal!!
Of het verstandig is om dit veulen te redden, daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik vind het wel een moeilijke beslissing, het is prachtig dat er geprobeerd wordt om haar te redden en het is ook nuttig voor de artsen da tze hier ervaring mee opdoen maar...zal het paard ooit normaal kunnen lopen?
Het andere paard in het originele artikel heeft nu ook een prothese, maar die was al uitgegroeid als ik het zo begrijp. Dit veulen moet een tijd geen gewicht op het gewonde been zetten en meer gewicht op de andere 3 benen plaatsen. Het lijkt mij dat de kans dan groot is dat ze scheef groeit of zie ik dat verkeerd?
Ik ben wel benieuwd hoe dit verhaal af zal lopen..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:57

jesito schreef:
Ik denk dat hier echt vergeten word dat een dier niet denkt als een mens.
Een dier snapt niet waarom die volgestopt wordt met pijnstilling, op stal moet blijven, rustig moet blijven enz een mens kun je dat vertellen en zelfs voor een mens is het soms moeilijk zich rustig te houden als hun iets mankeerd.
Wij kunnen zeggen tot hier en niet verder, dan spuiten ze je onder de morfine en dan ben je wel kalm maar bij een dier is dat een ander verhaal.
De vraag is als het dier dadelijk alsnog veel pijn blijkt te hebben en ze hebben al dat geld erin gestopt of ze dan nog wel eerlijk oordelen kunnen om hem dan wel te laten gaan.

Mee eens!!!

En nog iets: zal het ook niet heel erg waarschijnlijk zijn dat er een infectie komt? Die eerste foto ziet er echt vreselijk vies uit. Ik denk dat 't niet bevordelijk zal zijn voor het genezingsproces:S

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:40

Ik ga toch ook met de meeste mensen hier mee. Dit gaat mij ook te ver. Heel veel geld, en de vraag of het nog goed komt is ook onzeker.

Maar wat ik ook nog wil melden. Dit veulen heeft vast gezeten in het hek. Ik weet niet wat voor hek. Maar je ziet maar wat een hekwerk voor schade aan kan richten. En dan kom ik voorbij een klein weiland met mooi houten hekwerk, met twee paarden erin en schapengaas (!) nog eens extra om het hek. Schapengaas! Dat is dat vierkante, ijzeren gaas (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schapengaas). De naam zegt het al. Dat snap ik niet. Als de paarden naar elkaar uithalen en ze blijven met hun been erin hangen... kan je dus het soort verwondingen krijgen als het veulen uit de beginpost. Veel leed kan verkomen worden met goede afrastering geschikt voor paarden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:52

Hier wordt gezegd; het veulen heeft hier niet voor gekozen ( een prothese) maar welk paard heeft nou echt iets te kiezen?
Een paard met heftige koliek redden, daar vraagt ie toch ook niet om? Of een inenting ieder jaar? en ga zo maar door; WIJ beslissen ALLES voor een paard, dus om nu te roepen dat het veulen niet kiest voor een prothjese klopt, maar dat geldt voor alles Knipoog

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:40

@anniee, daar heb je eigenlijk wel gelijk mee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:18

Ik zou dit ook niet doen voor mijn paard, zo'n paard kan nooit eens lekker uit zijn dak gaan ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:22

de eerste foto vond ik wel schokkend maar zou een prothese wel fijn zijn voor een paard?

bokken en steigeren ligt ook in een paard zijn natuur ( als ik naar paarden in het land kijk) maar is dat met die prothese wel mogelijk?

snifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:16

Dit is echt te erg voor woorden.
Er wel een aan gedacht dat een paard die prothese niet een nachtje, nog geen uurtje, af kan doen om te slapen, een mens wel.
Hij moet hem echt 24/7 omhouden. Walchelijk !!!
Een mens kan er ook nog voor kiezen om zich in een rolstoel voort te bewegen maar dat arme paard moet wel met die prothese door het leven anders kan hij helemaal geen kant meer op.
Een hond en een kat liggen over het algemeen per dag ook veel langer dan een paard. Een paard hoort de hele dag in beweging te zijn en weg te kunnen rennen als er gevaar is.Het is tenslotte een vluchtdier.
Het zou verboden moeten worden.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:40

Daar zeg je zoiets!
Ik denk niet dat dat paard in staat is om even te gaan liggen om een dutje te doen, laat staan een partijtje rollen.
En als dat hem al lukt, kan hij waarschijnlijk niet meer recht.
Ik zie het toch nog niet zo gemakkelijk gebeuren.

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:37

Het is natuurlijk goed dat er in er steeds meer medische verbeteringen komen in de paardenwereld, maar ik vind dit toch een beetje tè doordacht.. Ik denk dat een paard met een prothese nooit echt alles zal kunnen als een paard met een gezond been, hij zal met een prothese denk ik altijd problemen hebben Scheve mond
En ik denk dat deze ingreep gezien de kosten ook niet voor iedereen is weggelegd..
Kortom, het is een mooie uitvinding, maar ik vind het niet 'dè uitvinding'.. Pling