KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lidwien_Walf

Re: KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:32

anneve schreef:
Ik begrijp dat veel fokkers binnen het KWPN stiekum een ander doel hebben, maar in principe zou je dan bij een ander stamboek moeten zijn.

Wat is dat stiekume doel dan van veel fokkers? Gewoon veel geld verdienen en voor het beoogde gebruik ongeschikte paarden fokken/verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:33

Anya schreef:
Pipo schreef:
anya, die van jou is een Vasco x Ecrasiet x Apollo. Dus ergens zit er inderdaad wel Amor in, maar niet rechtstreeks als vader.

Dat zeg ik ook nergens.
Amor is een overgroot opa als ik het zo bekijk (Vasco x Ecrasiet x Amor (als vader van Ecrasiet).
En nogmaals IK HAD AMOR BUITEN DE DISCUSSIE GEHOUDEN

Awel: ik ben weg Haha!
Zwaait lief Ja

Nee Haha!

Vasco X Ecrasiet x APOLLO ! En das wel een gelder Haha!
Amor is de vader van Ecrasiet!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:33

@ Winnie Smit: Vorig jaar hebben we dit besproken op onze studie club en geld verdienen was inderdaad één van de vele doelen die daar genoemd werden.
Zoveel fokkers, zoveel doelen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:41

Tuurlijk wil je geld verdienen als fokker, maar richt je je met de fok van KWPN (met grote ambitie voor de topsport) nog wel voldoende op de interne NL markt met een overgrote vraag naar brave, rustige recreatiepaarden die geen GP hoeven te kunnen lopen?

Wat gebeurt er met die paarden die niet geschikt zijn voor de topsport (met bijbehorend temperament) maar wel verhandeld worden? Waar blijven die?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:45

anneve schreef:
@ Winnie Smit: Vorig jaar hebben we dit besproken op onze studie club en geld verdienen was inderdaad één van de vele doelen die daar genoemd werden.

De fokkers die geld verdienen met het fokken van paarden zullen op een hand te tellen zijn, zeker in deze tijd. De investeringen die men moet doen om een merrie tot een goede fokmerrie te maken (elite sport) zijn zo gigantisch dat ieder veulen 10.000en op moet brengen wil men dat eruit halen.
Toch is fokken met zulke meries een onderdeel van het fokdoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:53

anneve schreef:

Whahaha geld verdienen met fokken Haha!

Gosh, toch lachen zo op vrijdagmiddag Haha!

Er is maar een handjevol fokkers die quite spelen en de van Helvoirtjes zullen tegenwoordig hun boterham er rijkelijk mee kunnen beleggen, maar verder is het pure passie!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:04

Citaat:
De investeringen die men moet doen om een merrie tot een goede fokmerrie te maken (elite sport) zijn zo gigantisch dat ieder veulen 10.000en op moet brengen wil men dat eruit halen.

Dat lijkt me een dilemma voor NL fokkers KWPN gezien de hoge ambities van het KWPN.

De schoorsteen van de fokker moet roken, de vraagkant van de handel in NL zit hoofdzaak bij goede recreatiepaarden, vrij van gebreken én te veel aan temperament. Paarden die goed gebouwd zijn en iets kunnen, maar niet naar de GP hoeven.

Dan zit als fokker toch in een spagaat? Er is markt voor rustige recreatiepaarden maar het KWPN wil topsportpaarden. Niet alle aanwas binnen het KWPN is geschikt voor de topsport, maar ook niet voor de gemiddelde recreatieruiter -omdat de fok gericht is op de topsport.

Als je fokprodukt zichzelf niet terugverdient, waarom fok je dan? Voor de slachtprijs?

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:17

Pipo schreef:
Whahaha geld verdienen met fokken Haha!

Gosh, toch lachen zo op vrijdagmiddag Haha!

Wat is dat , de passie? Je kunt je produkt nu blijkbaar al niet meer voor een fatsoenlijke prijs afzetten dus gaat het wel de goede richting op met de fok van KWPN? Waarom paarden fokken waar blijkbaar niet genoeg vraag naar is om uit de kosten te komen?

Fok voor de frikadellen? Voor die leuke veulentjes in de wei?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:21

Winnie_Smit schreef:
Citaat:
De investeringen die men moet doen om een merrie tot een goede fokmerrie te maken (elite sport) zijn zo gigantisch dat ieder veulen 10.000en op moet brengen wil men dat eruit halen.

Dat lijkt me een dilemma voor NL fokkers KWPN gezien de hoge ambities van het KWPN.

De schoorsteen van de fokker moet roken, de vraagkant van de handel in NL zit hoofdzaak bij goede recreatiepaarden, vrij van gebreken én te veel aan temperament. Paarden die goed gebouwd zijn en iets kunnen, maar niet naar de GP hoeven.

Dan zit als fokker toch in een spagaat? Er is markt voor rustige recreatiepaarden maar het KWPN wil topsportpaarden. Niet alle aanwas binnen het KWPN is geschikt voor de topsport, maar ook niet voor de gemiddelde recreatieruiter -omdat de fok gericht is op de topsport.

Als je fokprodukt zichzelf niet terugverdient, waarom fok je dan? Voor de slachtprijs?

Nee het is een hobby, een passie. Het is een uitdaging om de goede stam die je hebt steeds te verbeteren. Een goede fokker fokt een veulen in eerste instantie om te houden, en niet zoals ik zoveel op bokt zie om te verkopen, want daar wordt je niet rijker en niet wijzer van.
Ik heb dit jaar voor het eerst sinds 3 jaar weer een veulen en dat was bewust, de merrie moest eerst aan de door mij gestelde eisen voldoen.
En dan loop je in deze tijd ook nog tegen dit soort zaken aan:
[F-AM] annuleringen verkoop veulens

Mijn veulen was niet te koop en ik ga zondag een veulen halen dat ik erbij gekocht heb en dan genieten van de opgroei, daar fok je voor.
Ik denk dat het aantal dekkingen van gewone merries nu ook eindelijk terug zal lopen en het KWPN vanzelf die hogere kwaliteit gaat halen, puur omdat de markt daartoe dwingt.

En dit is eigenlijk een F&A onderwerp, begrijp niet dat het nog steeds hier staat.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:09

@Sarabande,

Zo komt het op mij over als dat de KWPN-er als NL top exportproduct overeind gehouden wordt door vereende kracht van de nederlandse hobbyfokkers...

Ik heb het vermoeden dat toch iets genuanceerder ligt. Ik vermoed dat die topsportpaarden waar het KWPN naar streeft zelden bij een hobbyfokker vandaan komen, die komen van de stoeterij waar wel centjes met de fok verdiend worden.

Of zit ik er heel ver naast? Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:24

Winnie_Smit schreef:
@Sarabande,

Zo komt het op mij over als dat de KWPN-er als NL top exportproduct overeind gehouden wordt door vereende kracht van de nederlandse hobbyfokkers...

Ik heb het vermoeden dat toch iets genuanceerder ligt. Ik vermoed dat die topsportpaarden waar het KWPN naar streeft zelden bij een hobbyfokker vandaan komen, die komen van de stoeterij waar wel centjes met de fok verdiend worden.

Of zit ik er heel ver naast? Verward

Ja je zit er volledig naast. 100derden toegewijdde hobbyfokkers selekteren zorgvuldig hun merriebestand en daarop passende hengsten. Dat er uit een grotere fokkerij meer succes rolt is inherent aan de kwantiteit.
Dat de fokkers, hobbyfokkers en grote fokkers meer moeten investeren, omdat niet alleen de lat veel hoger ligt bij de merries op het gebied van gezondheid en prestatie, maar ook alles duurder geworden is, betekent niet dat die fokkers daarom afhaken.

Ik zou zeggen ga naar de hengstenkeuring of merriekeuringen en zie wie die fokkers zijn.

Als je iets met passie doet wil je daar de top in bereiken, anders is het geen passie. Praktijk is dat dat vaker niet als wel gebeurt. Voordeel is dat zulke fokkers dan wel voor paarden zorgen die gezond zijn, met liefde en aandacht grootgebracht, fijne karakters hebben en het talent om te willen en kunnen werken.
De koper/gebruiker maakt vervolgens uit of het een topper of een tobber wordt, in het laatste geval krijgt de fokker de schuld.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:39

sarabande schreef:
Ja je zit er volledig naast. 100derden toegewijdde hobbyfokkers selekteren zorgvuldig hun merriebestand en daarop passende hengsten. Dat er uit een grotere fokkerij meer succes rolt is inherent aan de kwantiteit.
Dat de fokkers, hobbyfokkers en grote fokkers meer moeten investeren, omdat niet alleen de lat veel hoger ligt bij de merries op het gebied van gezondheid en prestatie, maar ook alles duurder geworden is, betekent niet dat die fokkers daarom afhaken.

Ik zou zeggen ga naar de hengstenkeuring of merriekeuringen en zie wie die fokkers zijn.

Als je iets met passie doet wil je daar de top in bereiken, anders is het geen passie. Praktijk is dat dat vaker niet als wel gebeurt. Voordeel is dat zulke fokkers dan wel voor paarden zorgen die gezond zijn, met liefde en aandacht grootgebracht, fijne karakters hebben en het talent om te willen en kunnen werken.
De koper/gebruiker maakt vervolgens uit of het een topper of een tobber wordt, in het laatste geval krijgt de fokker de schuld.

OK dan! Afgod Ja OK dan!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:56

Winnie_smit ik ben het met je eens!!
Er zullen wel duizenden hobby fokkers zijn die proberen een veulen te fokken die ooit de top zal halen Haha! . Het is helaas maar voor een paar wegggelegd de rest kan op de schroothoop. Duivel
Ze zijn niet geschikt voor het doel waar ze voor gefokt zijn en helaas zijn het ook geen recreatie paarden want het doel was een gptje Verdrietig

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:16

macke schreef:
Er zullen wel duizenden hobby fokkers zijn die proberen een veulen te fokken die ooit de top zal halen Haha! . Het is helaas maar voor een paar wegggelegd de rest kan op de schroothoop. Duivel
Ze zijn niet geschikt voor het doel waar ze voor gefokt zijn en helaas zijn het ook geen recreatie paarden want het doel was een gptje Verdrietig

En welk wetenschappelijk bewijs kun je hiervoor opvoeren....??? Wat een onzinnige stellling...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:41

macke schreef:

Je hebt duidelijk totaal geen verstand van waar je het over hebt. Je moet vraagtekens plaatsen bij al die kruizingen, bij de merries op pensionstallen die niks meer kunnen, vaak door een overerfbare aandoening, en die dan maar als fokmerrie ingezet worden, al die mensen met paarden die op hengstenshows vallen voor de mooie zwarte hengst en denken die te klonen door er zondere enige kennis een merrie bij te dekken.

Gemotiveerde fokkers stoppen zoveel kennis, geld en moeite in hun fokkerij, zelfs als de veulens tegenvallen zijn het nog gezonde dieren waar iedereen plezier aan kan beleven en die kopers mogen in hun handen knijpen dat die fokker gekozen heeft voor een gezonde moeder die bewezen heeft te kunnen en willen werken.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:11

Sorry sarabande en Bambam je leest weer eens niet goed
je schrijft wat ik zeg en snap je even niet meer

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:21

macke schreef:

Jij zegt dat paarden die geen GP zullen lopen (meestal omdat ze niet door een GP ruiter aangeschaft worden) op de schroothoop, ik lees Salami zullen belanden omdat ze nergens anders voor geschikt zijn dan voor die GP.
Ik bestrijdt dat een paard dat gezond is een goed karakter heeft en consequent opgevoed is kan alles, ook in het bos lopen.
Dat is voor de fokker misschien minder interessant ivm met zijn stam, het paard zal het niet erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:44

Tussen de schroothoop en de Gp zit nog heel veel en de meeste paarden worden daarvoor gebruikt. In de basissport Z2 lopen is ook prima, want dat geeft met meerdere nakomelingen op dat nivo het prestatiepredikaat.

Ook de grotere professionele fokkers doen dit vaak als hobby omdat het gewoon niet rendabel is. De kosten zijn hoog, de pech van een dood veulen of gewoon een minder goed veulen is groot. De grotere proffokkerijen die ik ken moet jaarlijks gewoon geld bij, maar dat is pure hobby van de eigenaar.

Fokken is in mijn ogen je merrielijn verbeteren, of je dat nou doet met een merrie uit een superstammetje of een merrie van de hedelse markt. Als je per generatie verbetering weet te krijgen ben je voor mij al een fokker.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:57

Ik denk dat de meningen in dit topic niet veel verschillen.
In geschreven tekst mis je nogal eens de nuances.

De citaten uit de openingspost van Johan Knaap zijn vrij algemeen, daar kan je het
moeilijk over oneens zijn.
Wat karakter betreft, daar heeft iedereen een eigen definitie over, het is maar wat er bij je past.

Dat het fokdoel van veel fokkers (en van het KWPN) ver afstaat van wat de markt vraagt, dus de
gebruiker, dat bestrijd ik.
We hebben de laatste jaren veel paarden zadelmak gemaakt of laten maken en dat geeft zelden
problemen.
Gisteren heb ik nog gezien hoe in een 7-weekse merrietest een aantal paarden door studenten
onder het zadel werden voorgesteld.
De meesten zijn 3 jaar oud, twee weken geleden aangeleverd, er had nog niemand opgezeten.
De paarden waren netjes te rijden, alle drie basisgangen werden getoond.

We zitten niet zo ver van het fokdoel af, ook niet wat het "karakter" betreft, wat je er ook
onder verstaat.
En ook met de hippische opleidingen is het niet slecht gesteld.
Al zal het altijd nog wel beter kunnen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:10

En met recreanten bedoelen we bijvoorbeeld ook iedereen die zijn boterham niet hoeft te verdienen met het rijden van paarden, maar de ambitieuse hobbyisten. Die kunnen dus best Z2 rijden of zelfs Grand Prix. Deze recreanten zijn zo super blij met die zorgevuldig gefokte, net-niet GP, KWPN paarden. Ze kunnen er ook nog eens prima mee om gaan (ga maar eens kijken bij een wedstrijd in de buurt, daar lopen ze bij bosjes). Ze brengen echt nog wel iets meer op dan slachtprijs gelukkig...

Je hebt ook recreanten die allen bosritjes willen rijden en één keer in de week les met een groepje bij de vereniging en dan zo nu en dan eens starten zonder direct voor het Z te gaan. Niks mis mee, maar dan zou ik toch voor een ander ras zoals inderdaad bv. de Gelder gaan al dien je die inderdaad ook wel even goed uit te proberen, want net als het feit dat er ook erg makkelijke, bosrittenpaarden van Houston, Jazz en andere KWPN sportpaarden bestaan, bestaan er ook moeilijk(er) te rijden Gelderse paarden waar je niet even relaxed de bossen mee in kan. Een paard blijft nu eenmaal een paard.

Mensen die een rijk belegde boterham met het fokken van KWPN paarden verdienen zijn meestal toch echt als hobbyisten begonnen, maar zijn gewoon erg succesvol gebleken.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:36

[quote="Lante"

Mensen die een rijk belegde boterham met het fokken van KWPN paarden verdienen zijn meestal toch echt als hobbyisten begonnen, maar zijn gewoon erg succesvol gebleken.[/quote]

Die zijn dus met verstand van zaken bezig. Ik maak me persoonlijk zorgen om beginnende hobbyfokkers zonder verstand van zaken maar waar toch paarden vandaan komen die misschien nog wel het predikaat KWPN krijgen. Ik destilleer uit de reacties dat dit type fokkers niet in dit topic zitten maar op het internet vind ik ze overal.

Ik heb net mijn profiel bijgewerkt om te schetsen wat in mijn ogen het probleem met (beginnende) hobbyfokkers toe kan leiden. Het is een andere discussie.

En nee, onze meningen liggen IMO niet zover uit elkaar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:31

Natuurlijk zijn hier legio mensen die graag eens een veulentje bij hun eigenlijk-niet-goed-genoeg-merrie en/of willen fokken met een niet gekeurde hengst. Op bokt kun je in die topics overal lezen dat je in dat gaval mogelijk voor de slager aan het fokken bent en bijna niemand is voor. Dus de meeste Bokkers zijn er geen voorstanders van en weten dit ook zeker te melden. Haha! Ik vind dit echter totaal niet relevant in deze discussie als ik heel eerlijk ben. Er zijn in Nederland (gelukkig) heel veel mensen die serieus met de fokkerij bezig zijn en jou reacties in dit topic vind ik niet getuigen van iemand die even de moeite heeft genomen zich te verdiepen in de mensen die hier posten (de meesten hebben een gewoon een profiel dat je met één druk op de knop kunt lezen). Je schrijft zelf dat je na 25 jaar weer op een manege rijdt en ik maak uit op je profiel dat je toevallig ergens dat Fuglyhorses Blog tegen bent gekomen. Misschien moet je je eerst een daadwerkelijk verdiepen in de wereld van de KWPN fokkerij voordat je in dit soort toppics gaat reageren met een stelling die gebasseerd is op één weblog uit Amerika. Knipoog Ga dan reageren in die topics,"zal ik mijn fjord door een Fries laten dekken" en dat soort dingen. Dáár heb je in mijn ogen wel een nuttig punt om voor te strijden, maar hier niet. Lachen

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:15

Op een landerige vrijdag besloot ik te reageren op een nieuwbericht waar deze discussie mee begon.

Deze heeft niets te maken met het feit dat ik NU bij een manege rij. ( Is dat een ander soort mens?! is het d'olde manegepeerd een ander soort KWPN?! Een substamboek ofzo?!) Ik heb mijn ergenis aan deze manier van typeren al eerder in topic geuit.

1. de Horse-telex van het KWPN. Hartstikke leuk, ik heb al mijn oude paardjes en andere bekende paarden weer teruggevonden. Ik wist tot voor kort niet dat dit online te raadplegen is. Leuke paardjes (Eros als vader GNA de gewraakte Amor passeert weer de revue) maar ik vond ze a) véél minder goed gebouwd dan de huidige standaard (fokbeleid werkt) en b) vooral minder groot dan wat nu de gemiddeld is (wie wil dat en waar is het goed voor?) en c) handelbaarder, een minder groot ego (ja ik weet het, het is vaag om in dit soort termen het karakter van dieren te beschrijven)

2. ik kom veel meer paarden met probleemgedrag tegen, allen netjes met KWPN papier. Ik vraag me af of dit een kwestie van opvoeding alleen is.

Dan start er hier een discussie. TS refereerde aan een nieuwbericht dat KWPN meer op karakter wil gaan fokken. Er is wat heen-en-weer geschreven over wat een ideaal karakter moet zijn dit gezien het doel, het fokken van topsportpaarden.

Ik mis karakter bij de huidige paardenstand. Echt waar. Niet dat ze geen karakter hebben, maar het karakter deugt in mijn ogen niet helemaal...

Mijn vraag was of het ideale karakter van het topsportpaard wel hetzelfde gewenste karakter is als de grootste groep afnemers van KWPN-ers wensen: de doorsnee hobby ruiter die voor zijn lol sport beoefend op het voor hem hoogst haalbare niveau. Daar zijn wat reacties op geweest maar daar gaan we geloof ik niet uitkomen. Dat blijft erg in de sfeer van "miepen aka anky-would-be's " die "niet met paarden om kunnen gaan". Kortom: het ligt altijd aan de ruiter en nooit aan het materiaal (sic)

P.S. Mijn FHotD manie van dit moment staat daar buiten. Bij vlagen lees ik het en kan mij amuseren. Jou ook?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:20

Klopt helemaal wat mij betreft, het ligt inderdaad altijd aan de ruiters, die kiezen een paard waar ze niet mee overweg kunnen.
Het ligt niet aan het paard, want die verkoopt zichzelf niet, en het ligt niet aan de fokker, want die dwingt niemand om zijn paard te kopen en de meeste kopers die niet genoeg rijervaring hebben voor een dergelijk paard liegen hier bikkelhard over.
Ik ben zelf geen talent qua rijden maar heb geen enkel probleem met KWPN paarden, niet in de omgang en niet onder het zadel.

Zoals ik al eerder zei: Ga eens naar een KNHS wedstrijd en kijken hoeveel lol de meeste mensen met hun KWPN paard hebben. Kijk eens op internet bij de KWPN site bijvoorbeeld hoe goed de KWPN paarden het wereld wijd doen, in het buitenland worden ze juist geprezen om het fijne werkwillige karakter. Als de ruiters van 't olde manegepeerd er niet mee overweg kunnen is dat jammer, moeten ze maar kiezen voor een paard uit een 'beter' (lees: passender) stamboek. Daar is genoeg keus in.
Anky wannabe's vind je niet onder de fokkers, dan moet je echt wel bij 'rijtechnisch' kijken. Lachen Anky fokt namelijk niet echt succesvol. Een van Helvoirt wannabe ben ik wel trouwens Tong uitsteken Misschien ooit... Knipoog