Maar die staart komt niet terug dus ik zou wel toestaan dat staartloze paarden met shows ed mee mogen doen.
Trouwens, er kan wel wat teruggroeien. Bij Gips groeit het ook heel snel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Fantoompijn is een pijnsensatie die beleefd wordt als afkomstig van een geamputeerd lidmaat. Dit kan om een geamputeerd been of arm gaan, maar ook bijvoorbeeld een geamputeerde borst of een getrokken kies betreffen.
Fantoompijn is een normaal en veel voorkomend verschijnsel. Na amputatie komt fantoompijn bij globaal 70% van de patiënten voor. Na tientallen jaren is dit percentage nog steeds zo'n 50%. Fantoompijn doet zich het meest voor in aanvallen die in ernst en frequentie kunnen verschillen, maar kan ook chronisch optreden en altijd aanwezig zijn. Kenmerkend is dat fantoompijn wordt omschreven als stekend, brandend, prikkelend, tintelend, etc.
Over de oorzaak van fantoompijn is inmiddels duidelijk dat het hersengebied dat oorspronkelijk correspondeerde met het geamputeerde lichaamsdeel nog actief is en chronisch of af en toe geactiveerd wordt (zie somatosensorische cortex of fantoomledemaat). De hersenen interpreteren dit alsof het geamputeerde lichaamsdeel er nog is en pijn doet.
Berdien schreef:Gecoupeerde paarden uitsluiten van shows is imo het énige wat fokkers er van gaat weerhouden om te couperen. Want wat heb je aan het fokken van goeie dieren als je ze niet kan tonen/showen?
Voor de stamboeken is daarin ook een grote rol weggelegd, als paarden mét staart ondergewaardeerd worden door jury's puur op hun staart dan is er ook iets chronisch fout in de stamboeken.
Berdien schreef:Heb ook iets gelezen over blaasontsteking door wind/regen op een onbedekte vulva, maar waar en wanneer.. is al wel een tijd geleden.
nielsd schreef:Cayenne schreef:In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.
Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!
amondi schreef:Joto schreef:Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..
Als ze niet meer opgenomen kunnen worden en niet aan keuringen mogen deelnemen met hun verminkte paard... Dan stoppen ze echt wel! Het zei met fokken het zei met couperen.
Goede zaak dit!
nielsd schreef:Berdien: Met een goede deken verhelp je zoveel. Zeker als je een dek hebt wat de billen ook bedekt
Mizora schreef:Wat me ook opvalt met de ploegers die commentaar geven. Een staart is te scheren, dan zit alleen de wortel er nog maar. Weg is het probleem van er overheen slaan. Als je hem dan niet 100% kort scheert maar een cm of 5 laat staan, is het geheel ook nog eens bedekt.
Juliette86 schreef:Nieuwe maas in de wet al gespot. Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.
Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.
edit; typefout
Isabonny schreef:Juliette86 schreef:Nieuwe maas in de wet al gespot. Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.
Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.
edit; typefout
Zo doet mijn hoefsmid het dus ook. Krijgt hij een paard met Franse papieren terug. Hij vindt het nu eenmaal mooier, een trekpaard zonder staart.
Maar wordt deze omzeiling van regels nu verboden of niet?
Ik hoop het wel, want buiten het feit dat ik het ronduit belachelijk vind om een paard bewust te verminken...het ZIET er niet uit...zo'n zielig stompje met een paar plukjes haar eraan.