Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:43

Ik vind het voor de lol couperen ook niet goed. Wat mij betreft wordt daar korte metten meegemaakt.
Maar die staart komt niet terug dus ik zou wel toestaan dat staartloze paarden met shows ed mee mogen doen.

Trouwens, er kan wel wat teruggroeien. Bij Gips groeit het ook heel snel Ja Het kan zelfs lang worden, maar het blijft natuurlijk dan wel heel dun.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:50

het zal toch wel zo worden geregeld dat alle paarden geboren na een bepaalde datum een staart moeten hebben.
anders is het stamboek in een klap al zijn dekhengsten kwijt plus de al gecoupeerde merrie`s

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:53

Naast de vliegen en bescherming en communicatie is er trouwens nog iets naars, namelijk de fantoompijn..

Stukje van wikipedia:
Citaat:
Fantoompijn is een pijnsensatie die beleefd wordt als afkomstig van een geamputeerd lidmaat. Dit kan om een geamputeerd been of arm gaan, maar ook bijvoorbeeld een geamputeerde borst of een getrokken kies betreffen.

Fantoompijn is een normaal en veel voorkomend verschijnsel. Na amputatie komt fantoompijn bij globaal 70% van de patiënten voor. Na tientallen jaren is dit percentage nog steeds zo'n 50%. Fantoompijn doet zich het meest voor in aanvallen die in ernst en frequentie kunnen verschillen, maar kan ook chronisch optreden en altijd aanwezig zijn. Kenmerkend is dat fantoompijn wordt omschreven als stekend, brandend, prikkelend, tintelend, etc.

Over de oorzaak van fantoompijn is inmiddels duidelijk dat het hersengebied dat oorspronkelijk correspondeerde met het geamputeerde lichaamsdeel nog actief is en chronisch of af en toe geactiveerd wordt (zie somatosensorische cortex of fantoomledemaat). De hersenen interpreteren dit alsof het geamputeerde lichaamsdeel er nog is en pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:57

Ik weet van 1 iemand dat zijn paard dat idd had.
Maar ik weet niet hoe dat precies zit. Immers mijn tinker kan haar staart (zie foto in profiel) nog wel bewegen, en dat kunnen andere paarden vaak ook nog wel. Misschien dat dat wel scheelt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:00

Scheve mond
Weet niet in hoeverre dat voorkomt bij paarden, maar het idee alleen al.

Niels, het probleem is dat, omdat de staartwortel ontbreekt, het paard de staart niet meer op kan tillen. Je kan hem dan wel lang(er) laten groeien, dan is het een pluk(je) staart wat uit de stomp groeit. Dat haar kan niet opgetild worden, er komt dus ontlasting in wat ook weer voor problemen kan zorgen.

Gecoupeerde paarden uitsluiten van shows is imo het énige wat fokkers er van gaat weerhouden om te couperen. Want wat heb je aan het fokken van goeie dieren als je ze niet kan tonen/showen?

Voor de stamboeken is daarin ook een grote rol weggelegd, als paarden mét staart ondergewaardeerd worden door jury's puur op hun staart dan is er ook iets chronisch fout in de stamboeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:06

Vertel eens Berdien, wat voor problemen kunnen dan ontstaan?
Heb tot nu toe nog nooit mensen gehoord die het lieten aangroeien dus ben wel nieuwsschierig. Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:14

Nou ik merk het gewoon bij Miska, als ik het te lang laat groeien of haar een tijdje niet mee neem(iets met twee eigen paarden, studie en een baan Clown plus het feit dat niet iedereen gecharmeerd is van haar *LOL* ) dan zit haar staart gewoon onder de ontlasting. Tel daarbij de open plekjes (door de vliegen) op haar billen, direct onder de 'staart' bij op en dan heb je wel iets ontstoken. Vandaar dat ik de staart dus niet te lang wil hebben, als de boel maar net bedekt is. Zien of ik een foto van haar staart zoals hij nou is heb.

Afbeelding

Afbeelding

Is allemaal haar, ze heeft nog maar een inimini knobbeltje qua staartwortel.

Heb ook iets gelezen over blaasontsteking door wind/regen op een onbedekte vulva, maar waar en wanneer.. is al wel een tijd geleden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:16

Berdien schreef:
Gecoupeerde paarden uitsluiten van shows is imo het énige wat fokkers er van gaat weerhouden om te couperen. Want wat heb je aan het fokken van goeie dieren als je ze niet kan tonen/showen?

Voor de stamboeken is daarin ook een grote rol weggelegd, als paarden mét staart ondergewaardeerd worden door jury's puur op hun staart dan is er ook iets chronisch fout in de stamboeken.

jaren geleden stond er al een stukje in de bit van een zogenaamde liefhebber die zei liever 365 dagen per jaar een mooi paard (gecoupeerd) in de wei dan èèn dag een lelijk paard op de keuring.
dit soort mensen is echt niet van plan te stoppen met coupeeren.
en dat er iets helemaal mis is bij het trekpaarden stamboek is wel duidelijk anders hadden ze wel opgtreden tegen de franse achterdeur Boos!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:17

Precies, en dat soort mensen en uitspraken... kan de PvdD hoog en laag springen, maar zolang er nog zo gedacht wordt, worden er paarden gecoupeerd.
Helaas.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:40

Ik vind het een goed begin, er moet alleen nog veel over nagedacht worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:06

Eindelijk, weer een klein stapje in de goede richting Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 01:54

Berdien schreef:
Heb ook iets gelezen over blaasontsteking door wind/regen op een onbedekte vulva, maar waar en wanneer.. is al wel een tijd geleden.

Misschien in dit topic?

[PP] Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:41

nielsd schreef:
Cayenne schreef:
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.

Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!

Maar dat is dan juist het omweggetje dat sommigen gebruiken om alsnog hun paard te laten couperen.. "wegens medische redenen"

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:11

amondi schreef:
Joto schreef:
Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..

Als ze niet meer opgenomen kunnen worden en niet aan keuringen mogen deelnemen met hun verminkte paard... Dan stoppen ze echt wel! Het zei met fokken het zei met couperen.

Goede zaak dit!

Het is inderdaad aan het stamboek om hier een halt toe te roepen, dat hebben zij niet gedaan want bij keuringen zijn ze bijna allemaal gecoupeeerd en worden zeker niet achteraf gezet zoals het artikel suggereert.

Goede zaak eindelijk een einde aan deze vorm van dierenmishandeling

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:58

nielsd schreef:
Berdien: Met een goede deken verhelp je zoveel. Zeker als je een dek hebt wat de billen ook bedekt Ja

Als jij een deken kan vinden in zo´n grote maat, zeg het dan even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:00

goed nieuws, dat het verboden is!!

boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:23

wij hebben hier 11 trekpaarden en hebben ook af en toe veulentjes.
wij couperen hier geen paarden dus hebben ze bijna allemaal een staart,op twee na.
die waren al gecoupeerd toen we ze op vijf en zes jarige leeftijd kochten en tja helaas kun je ze er niet meer aan plakken.
Ik hoop dus wel dat ze een leeftijdgrens aan houden.
we doen namelijk mee aan ploegwedstrijden ( we ploegen al best lang en hebben geen last van over de leidsels hangende staarten dus voor de enkele keer dat dat voorkomt vind ik couperen een erg drastische oplossing) en geven demonstraties met oude land en bosbouw werktuigen.
en daar zetten we ook die twee paarden voor in.
sommige mensen reageren ook kwaad omdat we ze hebben gekocht maar om een paard dat verder aan je eisen voldoet niet te kopen omdat de staart er al af is vind ik ook te ver gaan.
trouwens zou ik nu niet zo gauw een paard zonder staart kopen want de laatste jaren heb je toch al meer keus gekregen met staart als een paar jaar terug.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:05

Ik kan met mijn verstand echt niet bij dat couperen..Een paard wordt met een staart geboren, die heeft hij niet voor niets, dus die laat je zitten. Punt. Hij gebruikt hem niet alleen om vliegen weg te jagen, maar hij drukt er ook emoties mee uit.

Ik vind het complete verminking en ben blij dat er een eind aan komt, of dat hoop ik..

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:19

Ik vind het belachelijk dat ze altijd die straat weghaalde.
Er zijn daar natuurlijk wel redens voor, maar het blijft opmerkelijk : Waarom hebben trekpaarden nog steeds zo'n staart !?
Ik vind dat het idd moet veranderen !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:54

Wat me ook opvalt met de ploegers die commentaar geven. Een staart is te scheren, dan zit alleen de wortel er nog maar. Weg is het probleem van er overheen slaan. Als je hem dan niet 100% kort scheert maar een cm of 5 laat staan, is het geheel ook nog eens bedekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:51

Mizora schreef:
Wat me ook opvalt met de ploegers die commentaar geven. Een staart is te scheren, dan zit alleen de wortel er nog maar. Weg is het probleem van er overheen slaan. Als je hem dan niet 100% kort scheert maar een cm of 5 laat staan, is het geheel ook nog eens bedekt.

nou dan zou ik niet graag tegen het achterste van me paard aan kijken Clown

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:50

Hoezo?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:42

Juliette86 schreef:
Nieuwe maas in de wet al gespot Knipoog . Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.

Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.

edit; typefout

Zo doet mijn hoefsmid het dus ook Koe . Krijgt hij een paard met Franse papieren terug. Hij vindt het nu eenmaal mooier, een trekpaard zonder staart.

Maar wordt deze omzeiling van regels nu verboden of niet?
Ik hoop het wel, want buiten het feit dat ik het ronduit belachelijk vind om een paard bewust te verminken...het ZIET er niet uit...zo'n zielig stompje met een paar plukjes haar eraan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:47

Isabonny schreef:
Juliette86 schreef:
Nieuwe maas in de wet al gespot Knipoog . Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.

Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.

edit; typefout

Zo doet mijn hoefsmid het dus ook Koe . Krijgt hij een paard met Franse papieren terug. Hij vindt het nu eenmaal mooier, een trekpaard zonder staart.

Maar wordt deze omzeiling van regels nu verboden of niet?
Ik hoop het wel, want buiten het feit dat ik het ronduit belachelijk vind om een paard bewust te verminken...het ZIET er niet uit...zo'n zielig stompje met een paar plukjes haar eraan.

En als zie die nou eens gewoon weigeren op keuringen en wedstrijden etc.?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:53

@ sanniejj: ik weet niet of hij naar keuringen/wedstrijden gaat. Ik weet dat de dieren wel eens voor een boerenkar staan en dat hij er voor een bierbrouwerswagen heeft lopen. Volgens mij gaat hij wel naar evenementen waar ze voor gevraagd worden, maar wedstrijden...geen idee.
Dus ik weet niet of je daar alle mensen mee treft die een trekpaard zonder staart willen. Er zullen er ook genoeg zijn, die zo'n dier voor de hobby hebben en die niet naar keuringen/wedstrijden gaan. Dat soort mensen raak je dus niet met alleen het verbod op keuringen/wedstrijden.