"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:03

Citaat:
Overlast op wegen is meer dan alleen het ophouden van verkeer doordat paarden langzamer gaan dan auto's.

Overlast bestaat bijvoorbeeld ook uit al die gevallen van "man komt onder huifkar", "geschrokken paard gaat er zonder eigenaar vandoor door het verkeer", "paard trapt fietser", "kind komt onder op hol geslagen paard".
Ja, ik weet het, al die slachtoffers zouden niet moeten zeuren, want het ligt natuurlijk nooit aan de ruiter/menner/begeleider, maar de overlast is wel reëel en de gevolgen ervan ook.

Hmm.. ik denk dat dit in het niet valt bij andere overlast op de wegen: de mededelingen op het nieuws over een paar honderd kilometer file iedere dag, patsers die elkaar van de weg rijden, de een een nog dikkere auto dan de ander, automobilisten die jou en je paard de pas afsnijden, oude mensen die "zomaar' oversteken, kinderen die graag op straat willen spelen, wegversperringen, de vierdaagse... moet ik doorgaan?

Ach ja, die heilige koe... maar voor mij blijft 't paard heilig Clown

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:04

wat willen we dan zien? Grote lappen gras die aangelegd zijn en waar vroeger kleine boerderijtjes stonden met bomen etc? Leuke golfplaten varkensopslag er naast? Is dat hoe nederland eruit hoort te zien? Bah, wat een gezeik. Doe wat aan het welzijn van het vee in nederland, dan pas weer verder zeiken graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:06

randalinpony schreef:
Overigens zijn de problemen rond verkeersveiligheid, welzijn en landschappelijke ordening niet op een hoop te vegen, wat wel gedaan wordt in dit demagogische stukkie.

Jíj víndt ze niet op een hoop te vegen. Ik wel: het betreft nl. rijpaarden en daar zitten ALTIJD deze drie aspecten aan.
Dus:
Toon maar aan dat je de verkeersregels kent en jij met jouw paard verkeerszeker bent.
Toon maar aan dat de levensomstandigheden voldoen aan welzijnscriteria zijnde de vijf universele vrijheden van het dier.
Toon maar aan dat je het vorige punt conform de ruimterlijke ordening voor jouw paard kan realiseren.

Het positieve hieraan is dat bonafide ruiters, de paardenlíefhebbers daar alleen maar vóór kunnen zijn.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:07

Moeten we het ook niet eens hebben over de vergoflbaning van Nederland?

Of over al die natuurgebiedjes waar het onkruid maar mag groeien? Zooo rommelig!
Aan al dat soort kleinschalige projectjes erger ik me trouwens wel dood.

Neem het 'Klimaatbosje'. Drie gesubsidieerde walnoten in je weiland, zodat mensen over het klimaat gaan nadenken?
Gestoord Rolleyes Kom op!

(We gaan hier trouwens wel nog drie walnoten aanplanten. Vinden we mooi.)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:13

Het is best mogelijk om paarden op een niet rommelige manier te houden. Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Je moet willen, dát is het punt.

Je moet beseffen dat niet heel nederland paard lievend is en niet overal paarden wil zien lopen waar ook 'normale natuur' had kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat je zelf als paardeigenaar keuzes maakt over wat je wilt. Maar vergunningen voor paardenstallen of zo, die zijn er, en die zijn er niet voor niets.
Je maakt samen gebruik van het landschap, en daar mogen best afspraken over gemaakt worden, ook al heeft het nadelige gevolgen voor de paardensector!

@Alexx: Dat héét ruilverkaveling. Het omruilen van stukken grond. Het wil niet zeggen dat er minder bos en alles is gekomen, nee meer zelfs. Maar op de plaatsen waar 'meer gras' is, daar is het niet voor niets gekomen: daar zat een boer die een toekomst wilde, die verder wilde dan alleen gister en vandaag. Maar het geeft wel aan dat je weinig verstand hebt van het landschap wanneer je zegt dat nederland één grote varkensschuur is en alleen maar grote weilanden heeft. Ja, op de éne plaats misschien wel maar rondom natuurgebieden of bestaande natuur zijn weer extra stukken bos/natuur gekomen (en om nou te zeggen dat díe natuur er uit ziet... Bah kroam).

Maar over het landschap zullen altijd discussies blijven, en het zal altijd blijven veranderen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:15

randalinpony schreef:
Moeten we het ook niet eens hebben over de ..

Sterk argument; ´ja maar híj.....´

De ruiterij is uitermate sterk in:
- vingerwijzen naar een ander
- de maatlat lager leggen
Wat een ánder doet is een non-argument om zelf iets fout te doen.
Minder slecht dan is niet hetzelfde als goed.

Wat is er mis met de eis dat een ruiter in het verkeer zich als een volwaardige verkeersnemer gedraagt?
Wat is er mis met een eis om een paard met een minimaal niveau aan welzijn te houden?
Wat is er mis met de eis om alleen paarden te houden waar daar in de ruimtelijke ordening in voorzien is?
NIETS!

Het feit dat dit voor de ruiterij niet evident is, maakt de het onderwerp van de ts volkomen terecht.

hc

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:18

Idd, lijkt wel alsof het onderwerp dan zo snel mogelijk van 'het paard en zijn problemen' afmoet. En andere aspecten in het landschap. Je bent zelf ook een factor daarin. Je bent niet alleen op de wereld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:23

Daar gaat het niet om. HC.

Het gaat erom dat er binnen de beschikbare ruimte van NL verschillende activiteiten plaatsvinden die dat landschap veranderen.
De vraag is, is de manier waarop de ene activiteit dat doet, erger dan de andere?
Waarom? En voor wie.
Dat zijn de vragen.

Een manege die naast je deur wordt geplant en stinkt, is reele overlast.
Een modderig weiland waar je op weg naar je werk langs fietst, niet.

Bovendien staat de vraag of een stapmolen wel of niet het landschap ontsiert totaal los van de verkeersoverlast door ruiters: de maatregelen zijn ook totaal andere, de handhaving is anders.

De vraag hoe het welzijn op te lossen is weer een heel andere.

Vooral landschappelijke ordening en welzijn grijpen ineen, met je eens.

Ik vind dan ook dat de ruiterij wat dat betreft stevig bezig is de eigen glazen in te gooien.
Maar dat komt ook omdat het belang van die ruiterij wordt behartigd door grote spelers.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:28

Eens met HC.
Het heeft geen zin om te zeggen dat files dan zeker geen probleem zijn, want dat zijn ze wel (om maar een voorbeeld te nemen). Waar het om gaat is dat je de eigen sector verbeterd.
Want het is waar; de regelgeving wat betreft paardenhouderij is zeer onduidelijk. Gemeentes weten niet waar ze aan toe zijn en hebben te weinig kennis van de sector. Gevolg; regels die of niet uitvoerbaar zijn, of niks bijdragen aan de kwaliteit van het landschap. Laat eerst eens een stel mensen die kennis hebben van ruimtelijke ordening én van paardenhouderij, om de tafel gaan zitten en komen tot een handboek met regels die íedere gemeente kan toepassen.
Dan komt er overzicht in de chaos, dan kan men zien of het wel of niet geoorloofd is een bepaalde rijbaan wel of niet aan te leggen.
Veel paarden in Nederland hoeft geen probleem te zijn, het is de manier hoe er mee omgegaan wordt.

Daarnaast is het artikel inderdaad niet heel sterk. Beweringen dat men de paarden voor de show houdt zijn ongefundeerd en doen vermoeden dat we niet met een sport te maken hebben.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:29

Hmmm...ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik snap het wel. Kan me er dus wel in vinden, en dan niet zozeer vanwege de verrommeling van de omgeving, maar ook vanwege de ´wildgroei´in de paardenhouderij. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die een paard of pony hebben, maar geen idee hebben wat ze er nu mee moeten doen. Wat mij betreft, wordt dit ook aan banden gelegd. Misschien ondervang je dit probleem door de fokkerij meer te reguleren?
Ik snap best dat het merendeel van de bokkers liever paarden ziet dan golfbanen en industrieterreinen (ik ook hoor), maar (gelukkig) zijn er ook nog Nederlanders die niet van paarden houden. Zodoende kunnen we een gevarieerd landschap krijgen, wel zo prettig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:32

Waar ik een hekel aan heb zijn al die lelijke industrieterreinen met gebouwen die leeg staan (met van die grote TE HUUR borden) er op. Windmolens vind ik ook lelijk, maar die zijn nog goed voor het milieu.....
En over de lelijke nieuwbouw vinex wijken aan de rand van alle grote steden nog maar te zwijgen. Jaaahaaa, dat is mooi, hoor. Clown

Ik zie liever weilanden, paarden en andere boerderijdieren. Maneges heb ik ook niets mee, als het van die bedrijven zijn waar het paard-aan-paard staat in zo'n saaie box of nog erger, stand. Geef mij maar mooie weilanden, bossen, heide, schuilstalletjes, boerderijtjes e.d. Niks mis mee.

Files en verkeersoverlast ontstaan echt niet door de paardenhouderij, hoor. Men kan ook overdrijven. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:38

randalinpony schreef:
Ik vind dan ook dat de ruiterij wat dat betreft stevig bezig is de eigen glazen in te gooien.

Ruiters rijden op rijpaarden. Daar zitten drie fundamentele aspecten aan welke een onderdeel zijn van een samenleving in een dichtbevolkt land. Dat de ruiterij dit niet zelf op een voor de rest van de maatschappij acceptabele manier kan regelen is helder.
Je afzetten tegen geluiden vanuit de maatschappij daarover is contra-productief. De geluiden uit de maatschappij zijn gefundeerd. Punt. De ruiterij zet zich door jijbakken simpelweg buiten spel als zijnde een onwillige gesprekspartner.

hc

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:39

ik kan t stukje tekst dus echt niet vatten..
wat willen ze nou dat paarden straks ook in van die stallen komen te staan en nooit meer buiten komen te staan niet meer gras zien..
want zeg nou zelf varkens en koeien en de rest staan ook steeds meer overal maar in de stallen..ze willlen zelfs flats gaan bouwen waar ze t vee kunnen houden srry maar wat nou dat er meer paarden gezien worden in de landen..
zouden ze dat zelf niet snappen???:S:S:S waarom denken ze nou dat de boer overgaat op paarden..
want dat zijn de bekant enigste dieren die nog geen bouw flats hebben om dag en nacht in t staan en de zon niet eens zien..

en voor de rest willen ze alles maar vol bouwen met huizen en fabrieken...lang leven nederland..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:47

Laat ze zich maar eens druk maken over al dat verkeer in ons land. Al die wegen, al dat asfalt, al die files, al die aso's op de weg. Clown
Waisted energy, al dit gezever.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:48

Het is juist goed dat de strakke koeienweiden omgevormd worden tot goede paardenweiden. Daarin heeft de natuur veel meer kans. Geen turbogras meer, ook andere planten, wat struiken, wat bomen, een klein meertje, etc. Dat lijkt toch veel meer op een natuurgebied dan een koeienwei? Het is niet het typisch hollandse landschap nee, maar daar is ook niks natuurlijks aan.
Ik heb overigens ook wel bezwaar tegen 'verrommeling', maar dan in zoverre dat je steeds vaker ziet dat de paarden allemaal apart in een klein weitje/paddock worden gehouden. Dat betekent ontzettend veel afzettingen, waterbakken etc. Het is inderdaad wel weer typisch Nederlands dat we ons dan druk maken over het zicht en niet over paardenwelzijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:52

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Moeten we het ook niet eens hebben over de ..

Sterk argument; ´ja maar híj.....´

De ruiterij is uitermate sterk in:
- vingerwijzen naar een ander
- de maatlat lager leggen
Wat een ánder doet is een non-argument om zelf iets fout te doen.
Minder slecht dan is niet hetzelfde als goed.

Wat is er mis met de eis dat een ruiter in het verkeer zich als een volwaardige verkeersnemer gedraagt?
Wat is er mis met een eis om een paard met een minimaal niveau aan welzijn te houden?
Wat is er mis met de eis om alleen paarden te houden waar daar in de ruimtelijke ordening in voorzien is?
NIETS!

Het feit dat dit voor de ruiterij niet evident is, maakt de het onderwerp van de ts volkomen terecht.

hc

Laten we maar beginnen met de vaststelling dat de bovengenoemde eigenschappen niet aan de ruiterij voorbehouden zijn, maar meer algemeen menselijke eigenschappen zijn. Er is niks mis mee om met een aantal tegenargumenten te komen - de schrijver van het stukje dat dit topic opent, doet net alsof er met de paardenhouderij een soort van Familie Flodder in een keurige villawijk is neergestreken. Ik vind dat nogal meevallen en ik vind het alleszins legitiem om te wijzen op zaken die het landschap nog véél ergerlijker beïnvloeden dan een paard in de wei, een stapmolen, een rijbaan of een stallencomplex.

Och, misschien is de oplossing wel dat er wat meer bomen en struiken geplant worden rondom de objecten om de "zicht-overlast" te beperken. Helpen we meteen het milieu een handje.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:55

Ik vind het wel grappig/typerend/menselijk dat veel mensen direct in de verdediging schieten ´ja maar zij...´. Daar gaat het dus niet om, de branche moet eens kritisch naar zichzelf kijken en niet met verwijten komen naar andere gebouwen en dergelijke.
En een koe kan trouwens ook prima lopen in een mooie wei met wat struiken, bomen en een meertje.
Nederland heeft geen 100% natuur, het is allemaal aangelegd en zwaar onder controle. Daar past dit artikel ook goed bij.
Dus kijk eens kritisch rond in je omgeving, kijk met de ogen van een niet/paardenliefhebber, wat zie je dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:57

Een heleboel mensen die menen te moeten bepalen hoe het weiland van de buurman eruit moet zien? Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:04

Hier in Loosdrecht prachtige natuur, hoor, Alet74 Knipoog . Mijn paard staat er het hele jaar in en de mens ziet het niet eens vanaf de weg. Haha!
Er zijn strenge regeltjes hier m.b.t. het bouwen.......

En het zijn geen verwijten, hoor, over de industrieterreinen, de lelijke nieuwbouwwijken en het verkeer. Maar ik zie dat ook om me heen en hoor daar meer mensen over klagen dan over de weilandjes en paardenstallingen. Al hoewel ik zelf wel klaag over diverse paardenstallingen, maar mij zal je echt niet horen over de weilanden (tenzij er slechte omheiningen staan e.d.). Knipoog

Toevallig hebben we nu weer zo'n discussie in dit dorp. Ze zijn al jaren bezig om een stuk te gaan bebouwen achter onze wijk, waar nu prachtige weilandjes zijn (met paarden van eigenaren die er met alle liefde voor zorgen), waar je nog geniet van de horizon. Straks staan er weer tig dure huizen inclusief verkeer. Nou, de meesten in deze buurt weten wel wat ze prefereren, maar er wordt niet echt naar geluisterd, helaas. Het gesteggel van Gemeente Hilversum (Vliegveld en natuurgebied), Gemeente Utrecht (natuurgebieden) en Gemeente Wijdemeren (die per se willen bouwen) is iets waar ik doodmoe van word. Slapen

Uiteindelijk gaat de natuur het verliezen en wordt er weer gebouwd. Vliegveld Hilversum krijgt een andere aanvliegroute, waardoor de natuur op de heide en de bossen er om heen weer de dupe worden. Want zo gaat dat in NL. Daar kan ik me wel druk over maken, ja, maar als burger sta je met je rug tegen de muur, hoor...... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 07-10-08 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:05

Zou men niet gewoon bedoelen dat er een soort van evenwicht moet zijn (kun je het mee eens zijn of niet) in de omgeving? Beetje vinex, beetje industrie, koetje hier, paardje daar, bosje, manege,snelweg. En niet paard, paard, paard en nog eens paard? Ik geloof nl. best dat het in bepaalde streken wel heel erg paardpaardpaard is en dat niet iedereen daar gelukkig van wordt. Bij mij in de buurt zie je dat ook wel, heb ik geen problemen mee, maar er zijn vast mensen die dit niet kunnen waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:05

Huertecilla schreef:
lautje76 schreef:
Conclusie: wetgeving zo aanpassen dat het mogelijk is voor mensen om paarden te houden op een niet-rommelige manier.

...en de wegenverkeerswet zo aanpassen dat ruiters de regels aan hun laars kunnen blijven lappen omdat dit dan regel wordt ROFL

hc

Nee de wegenverkeerswet en de bouwregels aanpassen aan de tijd van nu, niet die van tig jaar geleden. Toen er nog niet zoveel paarden in het verkeer en in het landschap te vinden waren. Andere tijden vragen om andere regels. Juist het ontbreken van duidelijke regelgeving veroorzaakt problemen tussen de paardensporters en de rest van NL. Dat is heel wat anders dan slecht gedrag gedogen en regels op basis daarvan aanpassen.

Het gaat erom dat de regelgeving zo wordt aangepast dat je geen zeecontainer hoeft te gebruiken als schuilstal maar je op zijn minst een degelijke houten schuilstal mag plaatsen. Dat verrommelt veel minder maar wordt nu door de regelgeving haast onmogelijk gemaakt. Net zoals je met je paard op een 80km weg moet, omdat je niet op het fietspad mag. Ik geloof niet in de onwillendheid van het meerdendeel van de paardenhouders maar door de huidige regelgeving worden we min of meer gedwongen de regels te omzeilen of breken.

Ik zie regelgeving ook per definitie niet als iets negetiefs. Ik ben er ook niet bang voor dat de overheid paardensport wetgevingtechnisch onmogelijk gaat maken. Wij spekken voor miljarden de staatskas dus ze passen wel op. En al die vergunningen die ze dan extra moeten uit gaan geven (je krijgt ze makkelijker dus iedereen vraagt ze gewoon aan) brengen ook flink wat geld in het laatje. Maar ja dit laatste stukje is misschien wel iets te idealistisch.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:14

crossmonster schreef:
Citaat:
Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst

Ehm uit welk jaar dateerd deze uitspraak??
Mijn hemel, je betaald achterlijk veel geld voor een paar lessen tegenwoordig.

eh nee onze manege eigenaar heeft een kei erg schuldgevoel omdat t lesgeld verhoogd is naar ,,,, 10 EURO nou,nou. en dan heb je n halfuur les en zelf opzadelen en aftuigen.. Haha!

maar je moet maar ergens over zeuren(verhaal) t is zo'n gezeur dat ik de kracht er niet eens voor heb om t helemaal af te lezen Bloos Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:16

Huertecilla schreef:
Toon maar aan dat je de verkeersregels kent en jij met jouw paard verkeerszeker bent.

En wat nou als je dat niet aan kúnt tonen? Wat als je niet eens durft buiten te rijden, daar überhaupt niet aan begint of je paard nu eenmaal niet zo safe is als je graag zou willen? Wordt het je dan maar direct verboden om überhaupt een paard te hebben?

Mijn eigen paard even als voorbeeld: 11 jaar oud en als de dood voor alles dat groter is dan een bestelbusje. Als ik in mijn eentje in het bos een tractor tegen kom en er is even geen oplossing voorhanden (zie vervolg van post), dan kan ik het schudden, dan ga ik naar huis - en wel zo snel mogelijk.

Echter, ik ben een welnadenkend persoon en ik weet waar de risico's liggen en hoe ik ze kan vermijden. Zijstraatje of oprit in de buurt? Daar in sturen en met hoofd naar langskomend verkeer, paardje stuitert wat, verkeer gaat langs, ik kan verder rijden. Iets stilstaands/iets dat niet wil passeren maar wel héél eng is - ik stap af en ga met paard aan de hand (paard is van het type als-jij-maar-eerst-loopt-volg-ik-wel) langs al dat gevaar om daarna weer op een relaxed paard te stappen en verder te rijden.

Ik wéét dat mijn paard die angsten niet te boven gaat komen, maar dat is voor mij:

A) geen reden om niet meer buiten te rijden
B) geen reden om een gevaar op de weg te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:16

"Twiggy: jammer is dat, dat ze de boel maar blijven volbouwen, dan kun je inderdaad roepen wat je wilt, maar de besluiten zijn toch al genomen. Bij ons in het noorden (oldambt) valt dat nog wel een beetje mee gelukkig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:22

Alet74 schreef:
"Twiggy: jammer is dat, dat ze de boel maar blijven volbouwen, dan kun je inderdaad roepen wat je wilt, maar de besluiten zijn toch al genomen. Bij ons in het noorden (oldambt) valt dat nog wel een beetje mee gelukkig.

Gelukkig is er nog een heleboel natuur, waar ze echt nooit gaan bouwen. Bijvoorbeeld daar waar mijn paard staat, dat is zelfs een stiltegebied Knipoog . Nee, het gaat om het laatste stukje in dit dorp waar ze nog iets kunnen bouwen. Daarna is het over, zegt men. Ze doen het onder het mom van 'sociale woningbouw', betaalbare woningen, maar de prijzen zitten echt niet onder de 250.000 euro, zelfs nog ver daarboven, dus voor starters nog steeds heel, heel veel centjes. Maar deze buurt is niet gebouwd op verkeer van nog zo'n 500 a 700 extra huishoudens....... Dat is wel iets waar we ons zorgen over maken. Verder is het juist een heerlijk rustig dorp met heel veel natuur (en ook heel veel paarden). Dat houden we graag zo. Lachen