Vierjarig renpaard verdient nu al meer dan 10 miljoen dollar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: Vierjarig renpaard verdient nu al meer dan 10 miljoen dollar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:22

Ik heb eens de eer gehad om op een gepensioneerd racepaard, Jazz Malone, een buitenrit te maken. Dit paard had oa de Singapore Derby ooit gewonnen. Voor zijn pensioen stond hij op een geweldige ranch in Malesie, hoefde nooit in de bak te lopen, maar ging alleen mee op buitenritten.
Ik voelde me echt vereerd hoor en het grappige was dat hij in stap en draf behoorlijk traag was, maar in galop, man.... de tranen biggelden over mijn wangen. Het leek wel of ik zweefde, maar het was geen moment eng.
Ik bewaar speciale herinneringen aan deze rit hoor!

En voor Jazz leek het me geen verkeerde oude dag, lekker buiten en af en toe flink uitrazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:05

Frisiangirl, ik vind het erg ongeloofwaardig dat je schrijft, dat de meeste paarden die als tweejarigen in training kwamen, óf in no-time naar de slacht gingen en diegenen die geluk hadden, de recreatie in gingen.
Een tweejarige trainen is geen terminale ziekte, no way.........

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:46

het leuke is, dat mensen zoals frisian girl echt een beetje dom overkomen. in jullie ogen zijn wij renmensen boosdoeners, wij denken aan ons zelf en niet aan het paard, want jaa.. wij trainen een paard op 2 jarige leeftijd. Zit ik net een koers te kijken.. 2jarigen koers.. 1000.000. britse pond naar de winnaar, gewonnen door een merrietje geloof ik.. echt een poppetje. veld van 20 paarden was het, schitterend om te zien. zit ik te kijken.. denk aan andere 2jarigen die los worden gegooid in een paddock of weitje. zijn fit lekker knallen, boemm vol op de rem voor dat hek,..vol speed,vliegt 1000 x zowat de bocht uit in de bagger!.. is t beter dan een baantje hobbelen? gecontroleerd..?0 ik leerde ook paardrijden op mn 5e, was ik toch ook niet uitgegroeid Knipoog heb ik er nu last van? nee, dat heb ik niet, er is een verschil tussen trainen en trainen;)
non stop trainen, of training met regelmaat, ik kan je vertellen dat dat laatste te zien is bij een renpaard. regelmaat , na de training worden ze met rust gelaten, dus ong 20 min onder de man maximaal, en daarna lekker uitrusten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:02

.. En daarna lekker vrij of op de weide.. Om te ontspannen, het goede voer krijgen om te zorgen dat vegetatieve stelsel tot rust komen, tsja, ze hebben het idd wel slecht..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:31

oke dat klinkt inderdaad niet verkeerd,maar ik vraag me toch af waarom het nou al met 2 jaar moet?
maargoed ik ben blond en een leek op dit gebied...

en niet erg aardig om te zeggen dat frisiangirl dom overkomt......

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:39

nou het komt heel apart over, ze is degene die narrow minded is. wil niet luisteren naar wat wij te zeggen hebben.. ik wil alleen duidelijk maken dat een 2 jarige die word gereden nergens onder lijd, maar ik kan dr niet overtuigen Knipoog daarbiij nog iets.. als wij 2 jarigen ''trainen'' merken we ook snelgenoeg wanneer ze rust nodig hebben.. zodra ze vaak liggen tukken krijgen ze een tussenpauze en er word minder op gezeten misschien 1x in de week ,of gewoon een tijdje niet en het land in dag en nacht. zo gaat het vaak.. inbreken, licht aanrijden.. dn het land op en verder groeien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:47

ik hoor niet eens tot de wij, ik ben een echte dressuurprikkurt........... maar ik kan me toch echt wel vinden in een 2 jarige die lange stukken recht uit rent hoor........... zie er niks geen kwaad in, op geen enkele manier

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 05:06

Inderdaad. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, late paarden bijvoorbeeld, maar het spreekt voor zich dat die dan langer de tijd krijgen. Ik woon op het moment in egypte, en rijd uit op een aantal renstallen, we hebben zojuist de 2jarigen lichtelijk ingereden en dat gaat best goed. Ze zijn fris, galloperen doen we nauwelijks, misschien 2 van de 10 keer. we draven zon 1000 meter denk ik.? en terug.. soms een hobbeltje maar meer niet. Maar er is er ook eentje, een hengstje, die vind het allemaal prachtig en gaat heel dapper in zijn eentje de baan op! begint zich te melden vooral qua gedrag en word dus iets vaker gehobbeld. maar dan bedoel ik ook echt een ''hobbeltje'' vooral de merries krijgen meer tijd, ze zijn gevoeliger en hebben gewoon langer nodig, dus daar stappen + draven we mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 06:33

nouja kwaad........ik vraag me alleen af waarom.
maar ik zit helemaal niet in die wereld.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:39

suleilitha schreef:
Frisiangirl, ik vind het erg ongeloofwaardig dat je schrijft, dat de meeste paarden die als tweejarigen in training kwamen, óf in no-time naar de slacht gingen en diegenen die geluk hadden, de recreatie in gingen.
Een tweejarige trainen is geen terminale ziekte, no way.........

Misschien ongeloofwaardig, maar wel waar, ik heb het toch echt meegemaakt....2 jaar lang...

Snoevie schreef:
oke dat klinkt inderdaad niet verkeerd,maar ik vraag me toch af waarom het nou al met 2 jaar moet?
maargoed ik ben blond en een leek op dit gebied...

en niet erg aardig om te zeggen dat frisiangirl dom overkomt......

Nee, dat vind ik ook niet aardig...en niet terecht.

play_coy schreef:
nou het komt heel apart over, ze is degene die narrow minded is. wil niet luisteren naar wat wij te zeggen hebben.. ik wil alleen duidelijk maken dat een 2 jarige die word gereden nergens onder lijd, maar ik kan dr niet overtuigen Knipoog daarbiij nog iets.. als wij 2 jarigen ''trainen'' merken we ook snelgenoeg wanneer ze rust nodig hebben.. zodra ze vaak liggen tukken krijgen ze een tussenpauze en er word minder op gezeten misschien 1x in de week ,of gewoon een tijdje niet en het land in dag en nacht. zo gaat het vaak.. inbreken, licht aanrijden.. dn het land op en verder groeien.

Ik luister wel degelijk naar wat jullie zeggen, maar nee, dat een 2-jarige niet eronder lijdt geloof ik niet. Ik zeg daarmee niet dat jullie niet goed met de paarden omgaan, maar ik vind het niet goed en dat is mijn mening.

Ik denk dat ik het er hier maar bij laat daar ik jullie ook niet overtuigen kan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:00

Er zijn er genoeg die er niet onder lijden, beleid is het toverwoord, denk ik.. Maar goed, Frisan Girl,struisvogelpolitiek hoort beetje bij de mens, he? Knipoog

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 04:58

ik laat het er maar bij Knipoog Hier zijn geen discussies over te voeren hihi..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 05:40

waarom niet?
ik vind dat frisian girl het nu best netjes verwoord.
dat ze het niet met jullie eens is,mag geen reden zijn om er geen discussie meer over te willen voeren.

ik vind het wel een moeilijk onderwerp.........het druist een beetje tegen mijn gevoel in,2 jarigen al aan het werk zetten.
moet je bokt horen als er eens iemand een zadel op een 2 jarige legt en er een keer op zit....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:49

Maar is het een discussie als iemand koste wat het kost wil blijven denken dat het per definitie slecht is voor een twee jarige om te koersen?
an blijft de "discussie"toch haperen?..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:18

Ik ga weer in discussie... Haha!

Ik denk inderdaad ( koste wat het kost) dat het slecht is voor 2-jarigen, jullie ( koste wat het kost) niet...hapert het dan niet van 2 kanten... Tong uitsteken

Jammer dat ik ik als dom en struisvogel wordt beticht...blijkbaar wordt een andere mening niet op prijs gesteld hier....

Einde discussie...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:59

Ik vind eigenlijk wel dat frisiangirl gelijk heeft.
Het komt van 2 kanten en niet alleen van haar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:39

Maar dat wordt toch niet beweert? Het blijft haperen. Tuurlijk is dat tussen beide partijen.

Als ik echter op een topic kom waar een hoop mensen - die in de sport zitten of hebben gezeten (bv dressuur) mij iets willen leren kan ik wel meteen koppig zeggen:"nee, vind ik niet", je kunt echter ook van elkaar leren.

Beetje dramatisch reageren vind ik dit dus wel, no offense.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:13

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

Detour, hier vind je terug waarom ik er zo over denk. In dit topic staan meerdere hele duidelijke onderbouwde artikelen.....

Ik probeer nog even duidelijk uit te leggen wat ik bedoel. Een 2-jarige is nog niet volgroeid, een tuigpaard niet, een westernpaard niet, een dressuurpaard niet en ook een draf- of renpaard niet. Dat is een feit...zie die artikelen. Vandaar dat ik erbij blijf dat het niet goed is, ook al zorgt iemand ontzettend goed voor zijn paard en heeft het een miljoen gekost, zijn beenderen zullen niet veranderen...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:14

Ben ik verdorie toch weer in discussie gegaan... Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:18

Volbloed is eerder volgroeid, da's een feit. mbt die beenderen ben ik het met je eens, daarom ben ik blij dat ze de twee jarigen laten koersen op rechte vlakken en soms een heel flauwe bocht. DAt belast beenderen beduidend minder dan het longeren van een twee jarig paard. Pas na 2.5 kun je hun knieen en sprong belasten op een cirkel.

En je hebt recht op jouw mening, hoor!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:43

We komen steeds dichter bij elkaar.... Haha!

Nog even een vraag: worden renpaarden nog steeds vaak in januari geboren? Dan zijn ze dus in hun 2de jaar ook al echt 2...en als ze dan getraind worden dik 2 jaar..? En in de wedstrijd dus ook al goed 2..?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:20

Jemig, geen idee, en het racesiezoen loopt in Ierland vanongeveer augustus tot maar april..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:29

frisiangirl schreef:
[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

Detour, hier vind je terug waarom ik er zo over denk. In dit topic staan meerdere hele duidelijke onderbouwde artikelen.....

Ik probeer nog even duidelijk uit te leggen wat ik bedoel. Een 2-jarige is nog niet volgroeid, een tuigpaard niet, een westernpaard niet, een dressuurpaard niet en ook een draf- of renpaard niet. Dat is een feit...zie die artikelen. Vandaar dat ik erbij blijf dat het niet goed is, ook al zorgt iemand ontzettend goed voor zijn paard en heeft het een miljoen gekost, zijn beenderen zullen niet veranderen...

Tussen dressuurmatig zadelmak maken en een paard klaarmaken voor de renbaan zit echt een wereld van verschil Lachen ZEKER qua belasting Lachen

voltes, wendingen, overgangen in een 20 x 40 rijbak is vele, vele, vele malen meer belastend dan met een lichtgewicht lange stukken rechtuit rennen........ Lachen

en dat maakt het verschil Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:52

ik denk ook dat er bij sommige paarden een geestelijk aspect meespeeld.
en het zal heus niet echt slopend zijn om op lange stukken rechtuit te rennen,maar waarom nou al zo jong...
niet om mensen aan te vallen,maar daar zie ik de logica niet van

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:54

ik denk dat het geestelijk veel zwaarder is voor een 4 jarige die zadelmak gemaakt wordt om aan alle vragen van een ruiter te voldoen (pasje weg, pasje terug, linksaf, rechtsaf, voltetje, 3 gangen, halthouden, en bladibladibla *LOL* dan het voor een tweejarige is om gewoonweg een rondje baan te rennen Lachen