Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:43

het zou toch gaan vriezen vanacht?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:44

Die paarden zijn natuurlijk wat meer gehard dan onze verzorgde paarden en dat is nu hun redding denk ik, als ze hooi en water hebben en stro om te liggen is dat al meer dan ze gewend zijn en heeft de DA gelijk dat ze het kunnen overleven..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:44

Jolliegirl schreef:
Cyntje schreef:
De paarden zijn al van onderdak voorzien Knipoog

er staan er nog ene hoop op dat eilandje hoor

Ja dat klopt, maar hier staat in dit topic dat er al meerdere hierover hadden gebeld, maar dat alle paarden al opgevangen worden in de buurt Haha!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:45

Er is weer wat op omroep friesland.

John_1983

ThePast03 schreef:

En dat is de derde keer dat dit bericht langskomt Haha!

Toen de vrouw die de hulpdiensten heeft gebeld ter plekke kwam dreven er al dode paarden in het water en was er geen boer te bekennen.
Die boeren hebben zo makkelijk praten achteraf.

Moet niet gaan denken dat ik die 29 pagina's helemaal door ga lezen he Clown dan ben ik vannacht nog bezig....... Haha!

Caesar

Komt allemaal wel goed, die paarden zijn wel wat gewend qua regen, wind en kou en ze stonden er beter bij dan ik dacht.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:46

SANEX schreef:
Ja dat denk ik eigenlijk ook wel, maar dan hadden ze er al moeten zijn voor die 18 paarden het eigen heft in hoeven namen.

Ik weet niet.. wie weet waren die 18 paarden "gewoon" ook wel gesneuveld en zouden we er niets van mee hebben gekregen omdat er weinig tot geen media aandacht aan geschonken zou zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:46

Vonnie84 schreef:
Ja, maar de hulpdiensten hadden wel kunnen luisteren naar de boeren (ervaringsdeskundigen) i.p.v. hun eigen plan te bedenken.

Die waren er pas toen de paarden al dood waren dus dat had weinig uitgemaakt.
De paarden met klaar geweld van het droge gedeelte afjagen en naar de dijk jagen had op dat moment voor alleen maar meer slachtoffers gezorgd.
Aan de beelden die ik op Omroep Friesland zag van de dode paarden zaten er nog behoorlijk jonge veulens bij, dikke kans dat die dat in ieder geval niet gered hadden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:46

sigrid1182 schreef:
ik zou mij laten droppen op het eiland, dan de leidende merrie een halster omdoen en die in het water leiden en naar de kant brengen.....de eigenaar weet wel welke altijd voorop loopt en welke het gemakkelijkste te benaderen is...

Ik heb zo het vreemde vermoeden dat de eigenaar daar helemaal geen idee van heeft...

Ook vermoed ik dat de leiders van de kudde al dood zijn, die zijn immers als eerste gaan zwemmen.

Ik denk dat het nog niet eens zo verkeerd is om te wachten, de paarden hebben elkaar voor de warmte, ze hebben voer, water en toezicht. Het is wel koud, maar dat is het ook in een wei die niet door water omgeven is. Ze zijn nu misschien wel meer doorweekt, maar ik denk dat wanneer ze nu door het water moeten ploegen in hun toestand ze er minder vanaf komen.
Laat ze maar aansterken met voer, elkaar warm houden en vanaf de kant in de gaten gehouden worden. Wachten tot het water zakt zodat ze zo min mogelijk krachten hoeven te verbruiken om aan de andere kant te komen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:47

ik ga met RK mee. ipv dat iedereen naar elkaar gaat wijzen wie schuldig is kan men beter de armen uit de mouwen steken en mee helpen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:48

idd zijn t wel wilde dieren, die kunnen redelijk wat hebben. Moet niet aan die spieren denken.. Brr. vrees dat er wel wat met spierpijn en misschien zelfs bevangeheid van dat eilandje afkomen..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:49

iemand naar het jeugd journaal gekeken

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:49

Ik ga met Sanex mee. Dat lijkt me idd beter maar mijn gevoel zegt dat ze NU in een warme droge stal moeten komen te staan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:50

terorita schreef:

ja ik!
ze wachten tot morgen zoals gezecht is Lachen

komt wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:51

sigrid1182 schreef:
ik zou mij laten droppen op het eiland, dan de leidende merrie een halster omdoen en die in het water leiden en naar de kant brengen.....de eigenaar weet wel welke altijd voorop loopt en welke het gemakkelijkste te benaderen is

Een eigenaar die zijn paarden laat verzuipen weet heus niet welke de leider is .Zoveel keek de familie blijkbaar niet naar de dieren om.

Ik vind het al raar dat het blijkbaar vaker voorkomt dat dieren ingesloten raken in het water.Boeren horen dat te voorkomen.

De AID en de dierenbescherming kunnen dieren wel tijdelijk in beslag nemen ,maar er komt altijd een rechter aan te pas voor een uitspraak.Het is net als bij de politie.De politie vat de misdadiger wel maar het is de rechter die beslist of hij vrij komt of niet.En ik vrees dat en Belgie en Nederland over het algemeen niet zo'n dierliefhebbende rechters hebben.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:52

CarpeDiem schreef:
wrs liggen een groot deel van de leidende paarden al bij de hoop met dode dieren..

dat denk ik niet..
het waren voor namelijk veulens....

de hoger in rang staan de paarden
staan denk ik in het midden van de groep..

de lager in rang staande paarden staan aan de rand.....en ik denk dat uit deze groep de verzopen paarden komen, daar was geen ruimte meer voor en die stonden ook het diepste in her water....en werden ook het 1e koud en uitgeput.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:53

Zijn die paarden nog wel van die man als ze gered zijn? Ik mag hopen dat de DB ze in beslag genomen heeft.

Vonnie84

Emilia schreef:
Ik ga met Sanex mee. Dat lijkt me idd beter maar mijn gevoel zegt dat ze NU in een warme droge stal moeten komen te staan.

Idd, dat gevoel heeft iedereen nu. Maar de manier waarop ze nu naar stal moeten gaan, zou niet goed zijn voor de dieren. Ongeacht welke manier. Ik denk dat ze de dieren nu gewoon even een beetje op krachten moeten laten komen (in zoverre dat kan).
Ik denk niet dat wachten de toestand van de paarden verder zou verslechteren. Terwijl dat van een eventuele reddingsactie niet te voorspellen is. Als de paarden eenmaal in paniek zijn, zouden er rare dingen kunnen gebeuren.
En voor de eventuele spierschade is het nu ook te laat om ze warm te houden. De paarden zijn denk ik nu wel opgedroogd.

Maar goed, dit is gebasseerd op pure gedachtes en wat ik op tv heb gezien. Ik weet niet hoe de situatie in het echt is.

[edit]. Ik lees net dat ze de paarden laten staan. Ik denk dat dat een zeer wijs besluit is.
De paarden die dan alsnog dood gaan, omdat ze verzwakt zijn, zouden ook doodgaan als men ze zou proberen te redden.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-11-06 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

RUBYWHITE schreef:
ik ga met RK mee. ipv dat iedereen naar elkaar gaat wijzen wie schuldig is kan men beter de armen uit de mouwen steken en mee helpen.

Het aanwijzen van schuldigen gebeurd op het moment vooral in de media: de eigenaar die de schuld bij de landeigenaar wil leggen, de boeren die de schuld bij de hulpverleners leggen, de hulpverleners die de schuld weer bij de media leggen.

Er is er maar een verantwoordelijk voor zijn eigen dieren en dat is de eigenaar. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:54

Als ze nu flink hooi eten, worden ze ook warm. Ze hebben de afgelopen dagen al genoeg meegemaakt, als er nu ook nog met ze wordt gezeuld, dan is de kans groot dat er nog meer sneuvelen. Eerst weer wat rust in de kudde en er is voor vannacht geen zwaar weer voorspeld, het zou geen probleem moeten zijn om tot morgen te wachten. En om eventuele spierschade te voorkomen is het nu toch waarschijnlijk al te laat.

ThePast03 schreef:
Er is er maar een verantwoordelijk voor zijn eigen dieren en dat is de eigenaar. Knipoog

En daar ben ik het volledig mee eens.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:55

Jolliegirl schreef:
terorita schreef:

ja ik!
ze wachten tot morgen zoals gezecht is Lachen

komt wel goed!

dat blonde meisje
had het over een paarden forum waar heftig gepraat werd over het lot van de dieren

zou het een bokkertje zijn

amen

silvana schreef:
sigrid1182 schreef:
ik zou mij laten droppen op het eiland, dan de leidende merrie een halster omdoen en die in het water leiden en naar de kant brengen.....de eigenaar weet wel welke altijd voorop loopt en welke het gemakkelijkste te benaderen is

Een eigenaar die zijn paarden laat verzuipen weet heus niet welke de leider is .Zoveel keek de familie blijkbaar niet naar de dieren om.

Ik vind het al raar dat het blijkbaar vaker voorkomt dat dieren ingesloten raken in het water.Boeren horen dat te voorkomen.

De AID en de dierenbescherming kunnen dieren wel tijdelijk in beslag nemen ,maar er komt altijd een rechter aan te pas voor een uitspraak.Het is net als bij de politie.De politie vat de misdadiger wel maar het is de rechter die beslist of hij vrij komt of niet.En ik vrees dat en Belgie en Nederland over het algemeen niet zo'n dierliefhebbende rechters hebben.

met het bijvoeren zie je nu toch ook welke de dominanste positie in de kudde hebben,....

ceasario

SANEX schreef:
[Ik heb zo het vreemde vermoeden dat de eigenaar daar helemaal geen idee van heeft...

Ook vermoed ik dat de leiders van de kudde al dood zijn, die zijn immers als eerste gaan zwemmen.

Dan lijken ze niet op mensen. Haha!

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:56

Ik heb deze post gezet een paar pagina's geleden.....

Citaat:
HEB JE EEN BRAAF EN ERVAREN PAARD DIE MAKKELIJK HET WATER IN GAAT? BEN JE WOONACHTIG IN DE BUURT VAN MARRUM?
PB MIJ DAN! WE ZIJN OP ZOEK NAAR RUITERS MET PAARDEN DIE EVENTUEEL MORGENMIDDAG EEN REDDINGSACTIE WILLEN DOEN OM DE KUDDE WEG TE KRIJGEN VAN DE KWELDER.

PB ME, PB ME!!!

(IN SAMENWERKING MET 'T FRIESKE GEA)

Er gaat waarschijnlijk morgen echt wat gebeuren met de mensen die kunnen helpen. Wat weet ik niet precies, maar daar wordt ik van op de hoogte gebracht. Er heeft toch dusver nog maar 1 iemand een PB gestuurd.

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:57

Idd wat Sanex zegt, die eigenaar kijkt vast niet om naar die paarden. Er zouden nog wel meer dode paarden kunnen zijn (dat ze ergens anders zijn aangespoeld). Een vriendin is d'r gisteravondtot snachts 2uur geweest en heeft dat gehoord.