Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:40

Ik heb wel een bericht van hem langs zien komen dat hij absoluut niet wil dat zijn hengst verminkt wordt, hij moet gewoon zijn natuurlijke zelf kunnen blijven. Maarja hij moest ook vrij rond kunnen lopen en zichzelf los trekken om lekker bovenop merrie's te springen en kwijt te raken en te gaan vechten enzo.

Dus ben benieuwd hoe hij die behoeftes gaat plaatsen in de werkelijkheid van het komende half jaar en daarna :(:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:46

Beetje offtopic, maar voor wie extra informatie interessant vindt.
Wat ik van deze aandoening heb begrepen (lees, wat Google mij vertelde want ik was nieuwsgierig) is dat deze operatie vaker wordt uitgevoerd, in Amerika schijnt een paarden arts te zijn die dat vaker doet bij renpaarden.
Voor wie dat interessant vindt om er meer over te weten, dan kan je googlen naar Barbaro
Hier is alvast een stukje over Barbaro, inclusief foto's van hoe ze er bij dit paard mee om zijn gegaan, inclusief de sling
https://www.si.com/uncategorized/2007/0 ... -36barbaro
Het renpaard is overigens alsnog binnen een jaar overleden, want ingeslapen omdat hij aan zijn 3 overige benen hoefbevangen raakte. Geschatte kosten voor het herstel van Barbaro liggen op 500.000$, want er waren meerdere operaties nodig, er ontstonden meerdere complicaties, hij spendeerde veel tijd op de ic, enzovoorts. De waarde van dit paard was dan ook wel veel hoger omdat dit een heel goed renpaard was, met zeer vermogende eigenaren.
Ik heb de linkjes niet bewaard van de week van de sites waar ik het allemaal heb gelezen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:49

Waar ik bang voor ben is dat ze het been zo goed mogelijk 'fixen', maar het paard zijn hele verdere leven met pijn rond blijft lopen.
In principe kan hij zich nu ook nog voortbewegen, anders was hij nooit de trailer op en af gekomen, maar met hoeveel pijn gaat dit gepaard?
Het is echt een hele complexe breuk, al dan niet verbrijzeling.
Zet er genoeg platen en schroeven in en het paard kan er mee bewegen, maar op welke manier en met hoeveel pijn?
De eigenaar lijkt me niet het type dat daar echt een redelijke inschatting in kan maken of naar wil luisteren.

Ibbel

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:57

Ik vermoed dat 9 dagen na de breuk opereren, inclusief 3 dagen transport, de kans op succes ook niet echt vergroot heeft. De schade kan door het transport best groter zijn geworden (botdelen verder uit elkaar gedrukt, ik noem maar wat) en complicaties als botnecrose of botoedeem zouden mij ook niet verbazen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:58

Hij word vandaag al geopereerd? Zie net een filmpje op Facebook dat hij onder narcose gaat

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:02

"surgery tomorrow. New immobilisation today" heeft hij net gepost op fb.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:09

Vind dat filmpje op Instagram best heftig. Het zal misschien niet op een andere manier gedaan kunnen worden.
Maar vind het gewoon sneu met het been. :(

Edit. Ik hoop dat die na de operatie en revalidatie maar pijn vrij kan zijn...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:16

Heeft hij nu om zijn goede achterbeen een icepack/coolpack gehad? (Op Instagram stories te zien).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:19

Ann schreef:
Heeft hij nu om zijn goede achterbeen een icepack/coolpack gehad? (Op Instagram stories te zien).

Ja volgensmij wel

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:21

Klinkt alsof er nu in ieder geval een serieus medisch team met ervaring naar kijkt.

Dat andere been heeft natuurlijk vrij veel kans overbelast te zijn, dagen je gewicht op 3 benen in een trailer, ieder been zal moe zijn,

Het andere achterbeen zeker.

Héél goed dat er nu mensen naar het héle paard kijken, en niet meer alleen naar breukbeen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:23

Helemaal mee eens. We weten niet hoe het gaat aflopen, maar het dier krijgt in ieder geval betere medische zorg vanaf nu.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:24

En als ik het goed lees had de kliniek medisch transport voorgesteld (7000) en is er uiteindelijk gekozen voor regulier transport (2000)

Betekent dat de kliniek nu met een situatie zit die tot op nu anders is aangepakt dan dat zij gedaan zouden hebben.

Ze kunnen niets anders dan het vanaf nu, nu het dier bij hun staat, zo goed mogelijk doen,

En hopen dat eigenaar en kliniek vanaf nu wel zo veel mogelijk op 1 lijn blijven zitten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:26

Ik kan me niet voorstellen dat ze meegaan in wat Xu wil als dat medisch nadelig is voor het paard. Misschien dat het dier alsnog wordt ingeslapen als Xu niet realistische wensen heeft? Maar hij zal het paard toch niet in deze toestand weer uit de kliniek mee mogen nemen zonder dat hij geopereerd is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:35

Dan heeft hij geen andere keus dan inslapen, hij heeft meerdere klinieken aangeschreven en dit was de enige die zei kom maar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:39

Afanaisa91 schreef:
Zo’n bekende casus als deze kan ook het idee normaliseren dat een paard waardig kan doorleven met zo’n gecompliceerde beenbreuk. Ook als het bij Furion succesvol verloopt, lijkt het me vooral erg als hierdoor vele andere paarden (al dan niet tevergeefs) ook in zo’n traject eindigen.

Zeker met de techniek en wetenschap en ervaring de we tegenwoordig hebben, kunnen veel breuken goed worden behandeld. Het zijn vooral de eigenaren die de stekker eruit trekken omdat ze het geld niet hebben, de verzekering niet wil betalen, geen maanden voor een 'onbruikbaar' paard willen zorgen of bang zijn nog 20 jaar geld en tijd aan een dure 'grasmaaier' te moeten uitgeven, omdat een 'onbruikbaar' paard onverkoopbaar is. Dan is 'afmaken' om het maar even cru te zeggen inderdaad de enige diervriendelijke oplossing.

Als de eigenaar het paard wel een kans geeft, wel geld, tijd en energie in zijn paard steekt, gebeuren er namelijk vaak wonderen. Een verhaal over een paard met een niet operabel, verbrijzeld voorbeen dat na een jaar rust volledig genezen is. Een verhaal van een paardje met een gebroken been, waar botten nooit meer aan elkaar groeien, maar de littekenweefsels eromheen het bot bij elkaar houden. Het dier niet meer kreupel loopt en de eigenaar na verzekering van de veearts dat het echt geen kwaad kan, het dier uiteindelijk weer voor de kar heeft lopen. (deze verhalen zijn gewoon op bokt te vinden)

Bijzonder in dit topic vind ik veelal de negatieve insteek van veel mensen op grond van aannames, terwijl men er zelf eigenlijk helemaal geen verstand van, of ervaring mee heeft. Een breuk is geen chronische ziekte waar het dier niet meer vanaf komt. Mocht een paard toch een stijf gewicht overhouden, dan heeft het paard zelf er over het algemeen absoluut geen last van en kan dan nog een fijn leven hebben als grasmaaier of weidemaatje, of zelfs als fokmerrie / dekhengst als het een mooi dier betreft met een goed karakter en een mooi stamboek papier.
En ja, er zijn altijd nog 'sukkels' te vinden die ook die 'onbruikbare' paarden nog een fijn leven gunnen en kopen. (ben er zelf één van... :+)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:40

@BigOne
Ik ben er meer bang voor dat hij dan het paard zonder behandeling weer meeneemt en het zelf laat 'genezen'... Dat zal deze kliniek toch niet laten gebeuren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:59

Telpeva schreef:
Beetje offtopic, maar voor wie extra informatie interessant vindt.
Wat ik van deze aandoening heb begrepen (lees, wat Google mij vertelde want ik was nieuwsgierig) is dat deze operatie vaker wordt uitgevoerd, in Amerika schijnt een paarden arts te zijn die dat vaker doet bij renpaarden.
Voor wie dat interessant vindt om er meer over te weten, dan kan je googlen naar Barbaro
Hier is alvast een stukje over Barbaro, inclusief foto's van hoe ze er bij dit paard mee om zijn gegaan, inclusief de sling
https://www.si.com/uncategorized/2007/0 ... -36barbaro
Het renpaard is overigens alsnog binnen een jaar overleden, want ingeslapen omdat hij aan zijn 3 overige benen hoefbevangen raakte. Geschatte kosten voor het herstel van Barbaro liggen op 500.000$, want er waren meerdere operaties nodig, er ontstonden meerdere complicaties, hij spendeerde veel tijd op de ic, enzovoorts. De waarde van dit paard was dan ook wel veel hoger omdat dit een heel goed renpaard was, met zeer vermogende eigenaren.
Ik heb de linkjes niet bewaard van de week van de sites waar ik het allemaal heb gelezen.

Wat een triest verhaal..het illustreert precies de moeilijkheden die bij beenbreuken bij paarden voorbij komen waardoor het slagingspercentage niet hoog is ondanks de succesvolle operatie. Hopelijk loopt het voor Unas beter af.

Overigens raakt het weefsel om een breuk ook beschadigd, banden/ lymfen etc. dit hersteld vaak ook niet meer volledig. Hoe langer ze met een breuk lopen, hoe meer schade. Wat niet gelijk wilt zeggen dat ze er chronische pijn aan overhouden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:01

Zou hij zelf ook wat gaan bijdragen of verwacht hij dat anderen dit allemaal gaan bekostigen met de crowdfunding?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:09

Koekie73 schreef:
Zou hij zelf ook wat gaan bijdragen of verwacht hij dat anderen dit allemaal gaan bekostigen met de crowdfunding?

Hij probeert zijn kunst toch te verkopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:22

Wat dat inzetten als dekhengst betreft, mij lijkt het nou juist ongunstig want bij een dekking komt er veel gewicht juist op de achterbenen.

Goed dat het paard nu in professionele handen is. Benieuwd hoe dit nu uiteindelijk allemaal afloopt.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:23

Marigold schreef:
Wat dat inzetten als dekhengst betreft, mij lijkt het nou juist ongunstig want bij een dekking komt er veel gewicht juist op de achterbenen.

Goed dat het paard nu in professionele handen is. Benieuwd hoe dit nu uiteindelijk allemaal afloopt.

Stiekem hoop ik dat ie in zijn narcose blijft tijdens de operatie en niet weer wakker wordt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:36

cariena1 schreef:
Marigold schreef:

Stiekem hoop ik dat ie in zijn narcose blijft tijdens de operatie en niet weer wakker wordt

Dit hoop ik ook echt.
Of niet te opereren; het zal me niet verbazen als hij het paard meeneemt en dan alsnog ergens op stalrust zet.
Of wel opereren en een oneindige revalidatie met boxrust. Dit paard is z'n vrijheid gewend dus wordt ook een hel voor hem.
Niet meer wakker worden is het beste voor het paard. Al hou ik dan wel m'n hart vast voor het personeel van de kliniek..

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:44

journee schreef:
Zeker met de techniek en wetenschap en ervaring de we tegenwoordig hebben, kunnen veel breuken goed worden behandeld. Het zijn vooral de eigenaren die de stekker eruit trekken omdat ze het geld niet hebben, de verzekering niet wil betalen, geen maanden voor een 'onbruikbaar' paard willen zorgen of bang zijn nog 20 jaar geld en tijd aan een dure 'grasmaaier' te moeten uitgeven, omdat een 'onbruikbaar' paard onverkoopbaar is. Dan is 'afmaken' om het maar even cru te zeggen inderdaad de enige diervriendelijke oplossing.

Hier heb je zeker gelijk in. Afhankelijk van situatie moet je misschien duizenden euro's in een revalidatie stoppen en daarna heb je een paard waar je niets meer kunt 'doen'. Bijv een kissing spines-geval kan misschien 15 jaar nog de wel op, als er maar niemand op zit (en daar hoef je niet eens te opereren of revalideren). Maar als je geen paarden aan huis hebt, dan betaal je 200 e of meer voor iets waar je naar kunt kijken. (Overigens is stro en hooi ook niet gratis maar aan huis kan en extraatje toch net iets beter bij.) Dus 2400 e/jaar en tel zo maar door. En dan heb je misschien geen geld voor 2 paarden en houdt je hobby op. En de dooddoener paard heeft geen last van inslapen.

Dan rijst de vraag: heeft een paard recht op leven? Recht op een kans? Ja uiteraard. Elk levend wezen heeft ethische en moralische rechten. En als iemand zich daarvoor sterk maakt en bijvoorbeeld "kneusjes" een lang leven gunt, petje af.

Dus IK wil een hobby en IK wil rijden is uiteraard puur egoïstisch. Maar puntje bij paaltje spenderen de meeste paardenliefhebbers toch liever het geld aan een paard die het wel 'doet'. Waarbij de beslissing om het eerdere paard met mankementen in te laten slapen niet altijd de enige keus is, ook al lijkt het misschien zo. Als geld niets zou betekenen zouden er vast meer paarden het verbeter(poging)traject ingaan.

Inzake Xu vraag ik me wel af hoe veel jaar de crowdfunders Furion gaan onderhouden. Maar in feite zit er vast een of meerdere tussen die het paard maar graag overnemen, om hun goede wil op sociale media te kunnen etaleren na de redding. Dus stel dat het goed komt, dan komt het vast op lange termin ook goed.

Barbaro wist ik nog wel ja, in een eerder post heb ik al hoefbevangenheid aan de andere benen genoemd als risico.

En nu, na deze ethische overpeinzingen over recht op leven ga ik even een broodje grillwost maken. :+

Spoiler:
ben vegetarier

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:59

Er zijn ook eigenaren die de stekker eruit trekken om lijden te voorkomen. Nogal makkelijk gezegd dat het allemaal ikke ikke figuren zijn.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:10

BigOne schreef:
Er zijn ook eigenaren die de stekker eruit trekken om lijden te voorkomen. Nogal makkelijk gezegd dat het allemaal ikke ikke figuren zijn.

Nee, en zo scherp bedoelde ik het niet. Door het verhaal kort te formuleren komt het, zie ik nu, zo wel over. :')

Ik heb ook (helaas) een paar "moeten" inslapen, met mankementen en omdat het ruinen waren kon je er echt 'niets' meer mee. Waarbij weidemaatje echt wel had gekund, allen kon (wilde!) ik dat niet bieden en doorverkopen of uitlenen, daar begin ik niet aan (met een paard met bemerkingen). Op een gegeven moment een overstap gemaakt naar merries, voor het geval dat, en voorlopig is ze nog te rijden ook. :)