Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:42

loriene schreef:
Dees schreef:
Als de bron BoerBewust is, neem ik het al niet meer serieus hoor :D

Waarom niet?
Wat vindt jij dan een betrouwbare bron?

Waarom niet?
Doelredenatie is nooit een betrouwbare bron.
BoerBewust is niet objectief.[/quote]

Wat vindt jij dan een betrouwbare bron?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:22

Dees schreef:
Och Elisa2, ik zit echt een heel stuk minder strak in mijn vel dan jij.
Heb toevallig een paar jaar bij een gemeente gewerkt aan het onderwerp grondexploitatie, misschien helpt mij dat wel. Dit stikstofplan gaat inderdaad wel om stikfstofruimte die moet vrijkomen om huizen te bouwen. Het gaat echter niet om grond die moet vrijkomen om huizen te bouwen. Geloof me nou maar, die grond hebben de gemeenten al lang.

Wat betreft paardenhouderijen en stikstof - ik zie oprecht niet waarom stallen waar ze plegen plm 150 paarden op een relatieve postzegel te houden, in deze stikstofcrisis de dans zou moeten ontspringen.

Ik ben wel voor een soort quotum: X aantal dieren per hectare. Liefst nog met een verplichting tot vrije beweging in buitenlucht/daglicht.
Dan zijn we gelijk af van varkensflats, kalvermesterijen en gestapeld pluimvee en wordt de melkveehouders gezet tot meer extensieve landbouw. En ja, dan kunnen een aantal pensionhouderijen ook achter de oren krabben, want die hebben doorgaans ook te weinig land.

Dat is niet wat ik in mijn omgeving zie helaas, ik weet wel dat de gemeente de grond al heel lang kan onteigenen als ze willen. Hier gaat het in eens in rap tempo bij alle kleine toeristische dorpjes dat ze huizen en woonwijken uit de grond willen stampen. Bijna allemaal naast natuurgebieden. In het dorp waar ik woon moeten hier ook boerderijen voor wijken en ik weet in de Randstad dat al een heel aantal paardenhouders onteigend zijn waar na er huizen werden gebouwd. Voor mijn gevoel blijft de stikstof een dekmantel hier voor.

Voor de rest, ja een x aantal dieren per land is leuk en zou op zich een mooi streven zijn..ware het niet dat voldoende land krijgen en houden door bovengenoemde oorzaken steeds moeilijker wordt met als gevolg dat er straks weinig plek meer is om paarden te houden, en waarschijnlijk voor de gewone burger onmogelijk wordt en ik zie niet graag dat de paardenstapel verdwijnt uit dit land.

Per dag komen er ontzettend veel immigranten bij, daar is niet tegen op te bouwen. Ik ben voor het Deens model. Vluchtelingen tijdelijk opvangen en weer terug zodra hun eigen land veilig is. Voor de rest kritisch screenen, iemand moet wat kunnen bijdragen aan de maatschappij dmv een werkvisum oid en zolang ze werk hebben kunnen ze hier wonen. Uiteraard als ze wat opbouwen krijgen ze dan ook rechten op het sociale stelsel maar daar zou best weleens wat strenger naar gekeken mogen worden.

Ik gun iedereen een fijn leven, maar wel graag wat meer verdeeld over de planeet.

Balko

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:41

Dees, dus als het niet van iemand afkomt die jouw mening verkondigd dan neem je de moeite niet om jezelf breden te informeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:18

Het is zo makkelijk te zeggen dat iedereen een fijn leven wordt gegund... maar het moet dan wel ergens anders en niet hier. En daar hebben wij weinig invloed op en wordt het een afschuifprincipe.
Je kunt wel zeggen dat er niet gebouwd mag worden. Dat betekent dat wij allemaal moeten inschikken in ruimte en er weer 2 gezinnen per woning moeten worden gehuisvest. Je kunt nou eenmaal niet alles willen en alles houden wat je hebt is er ook niet meer bij anno 2022.
Daar je zorgen over maken is heel terecht en niet leuk om te bedenken dat verworvenheden weer verdwijnen door overbevolking/onzorgvuldig omgaan met de mogelijkheden van de aarde. Deze zorgen verdwijnen niet door boos te zijn over maatregelen. Misschien houdt die boosheid je juist tegen om de werkelijke omvang van het probleem te voelen en daardoor in actie te komen. Ook deze protesten zijn gebaseerd allemaal korte termijn maatregelen. Waarmee ik absoluut niet zeg dat ik nu geheel achter de gevoerde politiek sta, zeker niet. Ik vind het beschamend hoe lang alles vooruitgeschoven is, boeren tot kostbare maatregelen werden overgehaald en alsnog met de ellende zitten.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:56

josien_m_ schreef:
Het is zo makkelijk te zeggen dat iedereen een fijn leven wordt gegund... maar het moet dan wel ergens anders en niet hier. En daar hebben wij weinig invloed op en wordt het een afschuifprincipe.
Je kunt wel zeggen dat er niet gebouwd mag worden. Dat betekent dat wij allemaal moeten inschikken in ruimte en er weer 2 gezinnen per woning moeten worden gehuisvest. Je kunt nou eenmaal niet alles willen en alles houden wat je hebt is er ook niet meer bij anno 2022.
Daar je zorgen over maken is heel terecht en niet leuk om te bedenken dat verworvenheden weer verdwijnen door overbevolking/onzorgvuldig omgaan met de mogelijkheden van de aarde. Deze zorgen verdwijnen niet door boos te zijn over maatregelen. Misschien houdt die boosheid je juist tegen om de werkelijke omvang van het probleem te voelen en daardoor in actie te komen. Ook deze protesten zijn gebaseerd allemaal korte termijn maatregelen. Waarmee ik absoluut niet zeg dat ik nu geheel achter de gevoerde politiek sta, zeker niet. Ik vind het beschamend hoe lang alles vooruitgeschoven is, boeren tot kostbare maatregelen werden overgehaald en alsnog met de ellende zitten.

Ik wil best wat stukjes grond verkopen voor de waarde van bouwgrond hoor.
Maar dat is dan weer net niet te bedoeling. Want bij mij zit er een agrarische bestemming op, en als ik het verkoop aan de gemeente is dat probleem ineens binnen n week opgelost.
Als wij dat als boer willen zijn we 3 jaar verder en krijgen we nog n nee op het rekest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:32

Balko schreef:
Dees, dus als het niet van iemand afkomt die jouw mening verkondigd dan neem je de moeite niet om jezelf breden te informeren.

Nee, nee. Niet zo laag schieten.
Als het van min of meer een propaganda-machine afkomt, neem ik niet de moeite om daar kennis van te nemen. Zouden meer mensen moeten doen. Zou een hoop complot-theorien schelen.
BoerBewust heeft een zéér eenzijdig belang, 100% doelredenatie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:37

Balko schreef: Ik wil best wat stukjes grond verkopen voor de waarde van bouwgrond hoor.
Maar dat is dan weer net niet te bedoeling. Want bij mij zit er een agrarische bestemming op, en als ik het verkoop aan de gemeente is dat probleem ineens binnen n week opgelost.
Als wij dat als boer willen zijn we 3 jaar verder en krijgen we nog n nee op het rekest.

Waarom zou je meer moeten krijgen dan die prijs voor landbouwgrond? De gemeente wordt gefinancierd met belastinggeld. Zij heeft verplichtingen naar burgers. Grondspeculanten zijn nou ook niet direct in het voordeel van ons allen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:55

josien_m_ schreef:
Balko schreef: Ik wil best wat stukjes grond verkopen voor de waarde van bouwgrond hoor.

Waarom zou je meer moeten krijgen dan die prijs voor landbouwgrond? De gemeente wordt gefinancierd met belastinggeld. Zij heeft verplichtingen naar burgers. Grondspeculanten zijn nou ook niet direct in het voordeel van ons allen.

Je geeft je eigen antwoord al. Boer verkoopt goedkoop, gemeente veranderd bestemming en verkoopt duur ... De "winst" komt niet ten goede van de mensen die betaalbare huizen nodig hebben. Die zijn niet aantrekkelijk om voor te bouwen en de hoge grondprijs jaagt de woningprijs enkel op. Maar als een projectontwikkelaar komt met mooi verhaal staat er een zak geld klaar voor paar dure huizen ... Dat wrikt nogal. Wat Balko zegt is dat die best een stukje grond wil verkopen als daar een nette prijs voor betaald wordt EN het inderdaad de gemeenschap ten goede komt doordat er huizen op worden gebouwd voor de groep die dat ook werkelijk nodig heeft.Dus zonder dat er ergens een trap tussen zit waar geld verdwijnt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:56

Daar zou eigenlijk iets voor geregeld moeten worden dat als binnen X jaar de grond gebruikt wordt voor woningbouw, de boer X % krijgt van de verkoop van de grond/danwel opwaarding naar bouwgrond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:00

Ik denk dat er geen meter boerenbedrijf opgekocht moet worden.

(Ik weet van het roddelverhaal 'dat het "ze" om land te doen zou zijn'. De nachtmerrie van de boer: je land verliezen...)

Ik geloof daar niet in.

En wat ik denk dat nodig is, is extensieve veehouderij - dus die woningen komen maar netjes in de stad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:04

Janneke2 schreef:
dus die woningen komen maar netjes in de stad.

Interessant :j
Hoe en waar dan ongeveer? Er staat al best veel in de stad... Hoger, of ombouwen of ..?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:11

Hoger en ombouwen.

Tijdens corona hebben we gezien dat thuiswerken goed is voor het verminderen van de uitstoot doordat er veel minder werd gereisd. Iedereen met een kantoorbaan kan thuis werken. De leegstaande kantoren in de stadscentra kan je vervolgens ombouwen of platgooien en nieuwe flatgebouwen neerzetten met appartementen geschikt voor kleinere huishoudens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:12

dan moeten die lege kantoren wel van eigenaar wisselen denk?
Of hoe gaan die mensen het vinden als hun vastgoed overgekocht wordt, misschien onder de marktwaarde?

Hoger.. zit ik niet perse op te wachten hoor... k heb nu nog een beetje uitzicht vanaf 4 hoog :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:16

Onteigenen lijkt in sommige branches heel normaal te zijn, dat kan dus ook met stadskantoren.

Hoger ja, we willen al die mensen van een woning voorzien en we willen ook nog wat "natuur" houden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:17

Maflinger_S schreef:
Hoger en ombouwen.

Tijdens corona hebben we gezien dat thuiswerken goed is voor het verminderen van de uitstoot doordat er veel minder werd gereisd. Iedereen met een kantoorbaan kan thuis werken. De leegstaande kantoren in de stadscentra kan je vervolgens ombouwen of platgooien en nieuwe flatgebouwen neerzetten met appartementen geschikt voor kleinere huishoudens.

Ja want wij in de stad zitten wel te wachten op het feit dat het complete stadsbeeld geruïneerd wordt door hoge gebouwen.

Daarnaast is ook aangetoond dat met enkel thuiswerken mensen echt tegen het plafond aanzaten en dat ze het mentaal zwaar kregen.

Kantoren worden hier in de regio al omgebouwd

Iedereen moet inleveren, niet enkel in de stad, niet enkel op het platteland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:19

"wij" hebben hier al veel woningen... zet ze lekker ergens anders neer waar nog ruimte is...
Of dat beetje historisch gebouw wat hier en daar nog staat, afbreken, lijkt me ook niet gaaf..
Die paar stadsparkjes die er nog zijn, mogen die blijven?

..om aan te geven dat het altijd wat is :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:20

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
dus die woningen komen maar netjes in de stad.

Interessant :j
Hoe en waar dan ongeveer? Er staat al best veel in de stad... Hoger, of ombouwen of ..?

Goed kijken, zou ik zeggen.

Zo is het op zich terecht dat veel industrie de stad uit is.
In het goede oude Leiden is een enorme graansilo bijna klaar met omgebouwd worden: wel honderd appartementen.

Ik ben zelf geen fan van hoogbouw, daar win je namelijk nauwelijks ruimte mee (er moet verplicht veel ruimte omheen).

En mbt de voorzieningen is het ook handiger. Zeker hier in Drenthe waar de afstanden fors kunnen zijn. (In sommige dorpen haalt de ambulance niet eens de wettelijk verplichte aanrijdtijd.)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:23

Pantykous schreef:
Daar zou eigenlijk iets voor geregeld moeten worden dat als binnen X jaar de grond gebruikt wordt voor woningbouw, de boer X % krijgt van de verkoop van de grond/danwel opwaarding naar bouwgrond.

Waarom?
De eventuele winst die een gemeente daar aan overhoudt, komt per saldo toe aan alle inwoners van de gemeente. Dat geld wordt dan weer besteed aan bibliotheken, onderhoud van de wegen, jeugdzorg, sporthallen.... zaken waar iedere inwoner wat aan heeft.
Daarnaast, het is geen pure winst hoor. Ook een gemeente heeft kosten aan het omzetten van agrarische grond naar bouwgrond.

Een anti-speculatiebeding zou nog wat wezen als er grond met agrarische bestemming wordt verkocht aan een project-ontwikkelaar... maar als een gemeente wat aan een bestemmingswijziging 'verdient', heb ik daar totaal geen moeite mee. Scheelt alle inwoners van zo'n gemeente wat belasting betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:26

Dus dat zijn ze hier en daar al aan het doen :j
Hier ook, twee megagrote kantoorgebouwen wordt nu opvang voor asielzoekers/vluchtelingen (nog geen woningen voor permanente bewoning, dat kan pas weer als dit contract afloopt).

Maar goed, een eigenaar van een pand moet uitgekocht worden, en dat gaat met vastgoedhandel net weer anders geloof ik . Er staat best veel nodeloos leeg, op het aftandse af... maar ik heb geen idee of daar wat mee gebeurt.
misschien iets met vergunningen ofzo?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:42

josien_m_ schreef:

Ik denk wel zeker dat wij hier invloed op hebben, het hele systeem moet op de schop met hoe het nu gaat en de 1000en immigranten die er per week bij komen. Als er nu niet ingegrepen wordt, wordt het alleen maar onleefbaarder voor veel mensen met als gevolg verharding van de maatschappij en meer agressie etc. Want dat werkt gewoon niet, zoveel mensen op een klein stukje.

Daarnaast ben ik ook voor ombouwen, hier stond ook een oude graansilo in het dorp die afgebroken is en er komen appartementen in. Helemaal prima, wordt even hoog en geeft enorm veel woonruimte.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:14

Dees schreef:
Een anti-speculatiebeding zou nog wat wezen als er grond met agrarische bestemming wordt verkocht aan een project-ontwikkelaar... maar als een gemeente wat aan een bestemmingswijziging 'verdient', heb ik daar totaal geen moeite mee. Scheelt alle inwoners van zo'n gemeente wat belasting betalen.

Nou zoiets bijvoorbeeld. Ik kan mij best voorstellen dat het zuur is voor een boer als zijn grond binnen 2 jaar voor een veelvoud wordt verkocht, zeker als hij bv zelf al heeft geprobeerd om het bestemmingsplan te wijzigen. Beetje meedenken hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:25

O maar als de boer zelf een bestemmingsplan laat wijzigen en agrarische grond mag verkopen als bouwgrond, hoop ik ook dat daar belasting over geheven wordt.

Bestemmingsplannen zijn voorbehouden aan gemeenten. En gemeenten zijn van ons allemaal. De baten van een gemeente zijn ook van ons allemaal.

Een boer is per saldo een particuliere ondernemer. Een bedrijf, geen goed doel omdat we hem persoonlijk zo aardig vinden. Bedrijven betalen winstbelasting.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:03

Dees schreef:
O maar als de boer zelf een bestemmingsplan laat wijzigen en agrarische grond mag verkopen als bouwgrond, hoop ik ook dat daar belasting over geheven wordt.

Bestemmingsplannen zijn voorbehouden aan gemeenten. En gemeenten zijn van ons allemaal. De baten van een gemeente zijn ook van ons allemaal.

Een boer is per saldo een particuliere ondernemer. Een bedrijf, geen goed doel omdat we hem persoonlijk zo aardig vinden. Bedrijven betalen winstbelasting.

Ik weet er alles van.

Wat ik vaak een beetje moeizaam vind in dit soort gesprekken of bijvoorbeeld met een Belastingdienst is dat de menselijke maat een beetje weg is.

Als een boer z'n grond wordt onteigend of hij moet gedwongen grond verkopen die dan binnen korte termijn als bouwgrond wordt verkocht, vind ik best dat de boer daar alsnog van mag mee profiteren ja.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:09

Dat doet ie. Indirect. De gemeente is namelijk ook een stukje van de boer ;)

Ik moet nog zien dat het echt tot onteigening komt hoor. Dat wordt gezien en gezegd als laatste optie. Er zijn ook andere manieren om de stikstofuitstoot te verlagen. En een boer kan ook ervoor kiezen uitgekocht te worden, voor sommigen van hen is dat namelijk helemaal niet een slechte uitkomst.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:41

bij uitkoop moet je ook je grond inleveren. Dus stel dat je bijvoorbeeld akkerbouw en varkens hebt en je wilt stoppen met de varkens, dan moet je de grond daarvoor inleveren.