Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:48

Totilas blijft een prachtig paard en blij dat hij terug is na al die 'negatieve' aandacht.
En het is zeker niet simpel om dit te doen na 2 jaar out.
Hopelijk staan ze er binnenkort helemaal terug. Ik vind Rath en Toto trouwens een prachtcombinatie

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:02

Heel fijn losrijfilpmje bigone! Ik was er ook bij. Voor de mensen die denken dat Totilas niet meer zo kan draven; kijk het filmpje van bigone eens terug die hier boven staat en kijk dan eens het stukje bij 0:58 en bij 1:23. Ze kúnnen het wel gewoon, maar hebben het bewust niet zo gedaan. Spanning kun je altijd nog opbouwen als je dat wilt en heb je zo te pakken. Ontspanning krijgen is daarentegen veel moeilijker, dus ik vind het heel knap van Rath hoe relaxed hij in de rondte rijdt. Hoe zal hij zich gevoeld hebben vraag ik me dan af hè, toen hij daar aan het losrijden was?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:04

Espoir_ schreef:
Heel fijn losrijfilpmje bigone! Ik was er ook bij. Voor de mensen die denken dat Totilas niet meer zo kan draven; kijk het filmpje van bigone eens terug die hier boven staat en kijk dan eens het stukje bij 0:58 en bij 1:23. Ze kúnnen het wel gewoon, maar hebben het bewust niet zo gedaan. Spanning kun je altijd nog opbouwen als je dat wilt en heb je zo te pakken. Ontspanning krijgen is daarentegen veel moeilijker, dus ik vind het heel knap van Rath hoe relaxed hij in de rondte rijdt. Hoe zal hij zich gevoeld hebben vraag ik me dan af hè, toen hij daar aan het losrijden was?

+:)+ :)F zeker een fijn filmpje en dat was het ook gewoon, een heel fijn vrolijk relaxed beeld
ik vond de sfeer niet grimmig gister, ik geloof dat iedereen erg blij was dat hij zo weer "back on track" was :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:04

miss_lizje schreef:
Inderdaad, ik mis het kippenvel gevoel dat een proef van toot me eerst gaf. Ik weet ook niet of ik dat ooit weer ga krijgen bij deze combinatie. Daarmee zeg ik trouwens niet dat ik dit een slechte ruiter of proef vind. Maar het "wauw"gevoel is gewoon weg.

Ik denk toch dat dat vooral is vanwege het hele verhaal er omheen en dat dat weinig te maken heeft met de prestatie op zich.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:05

BailyKarlos schreef:
Ik vond het toch wel leuk Tootje weer terug te zien hoor! Had hem toch wel erg gemist!

Hij is erg veranderd. De glans is er een beetje vanaf he.. Zonde hoor!
Hij doet me een beetje denken aan de tijd voordat hij bij Edje kwam. Toen zag hij er ook zo uit. Daar komt bij dat hij natuurlijk ook een paar jaartjes ouder is. 14 jaar inmiddels alweer.

Nee, warm word ik er helaas niet meer van. Maar toch fijn even te kunnen zien dat hij het nog doet.

Over dat knikken:
Ik zat toevallig te zoeken naar een filmpje van Matthias en Bretton Woods op dezelfde wedstrijd en vond dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=rrG5KF71jXU
Bretton Woods knikt ook zo tijdens de draf. Ik ben geneigd te zeggen dat dat door de hand van de ruiter komt...

Heeft iemand ook het filmpje ergens kunnen van Bretton Woods? Ben ook wel benieuwd hoe het daarmee gaat!

Ik denk persoonlijk dat het knikken komt omdat hij nu niet constant de perfecte aanspanning heeft. Niet dat dit door de ruiterhand komt. Gal is een kei in paarden een proef lang zo scherp te houden dat ze die aanspanning blijven houden

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:20

Net toch nog even na het lezen van een aantal reacties nogmaals goed gekeken naar de film van MAR. En daarna een stukje film van Edward en Totilas. En werkelijk ik heb niks tegen MAR en ook niet tegen de combinatie. Maar het verschil is in mijn ogen best flink.. Sommige beweren totilas meer ontspannen te zien bij MAR, sorry maar nee.. Dat er meer actie en power in zat bij Edward hoeft niet te betekenen dat er geen ontspanning was? Zeker niet minder dan bij MAR nu, gekeken naar aanleuning, reactie op hulpen, algehele houding. Denk wel dat dit een discussie is die geen einde kent, ben benieuwd naar de Grand prix special zaterdag!

typfoutje

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:27

Nsvc schreef:
Net toch nog even na het lezen van een aantal reacties nogmaals goed gekeken naar de film van MAR. En daarna een stukje film van Edward en Totilas. En werkelijk ik heb niks tegen MAR en ook niet tegen de combinatie. Maar het verschil is in mijn ogen best flink.. Sommige beweren totilas meer ontspannen te zien bij MAR, sorry maar nee.. Dat er meer actie en power in zat bij Edward hoeft niet te betekenen dat er geen ontspanning was? Zeker niet minder dan bij MAR nu, gekeken naar aanleuning, reactie op hulpen, algehele houding. Denk wel dat dit een discussie is die geen einde kent, ben benieuwd naar de Grand prix special zaterdag!

typfoutje

het verschil is ook groot een paar procent!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:37

Nou, alles gelezen en bekeken.

Rath heeft zichzelf duidelijk verbeterd, met name zijn zit-in-het-zadel is stukken beter (rustiger) dan eerder.
Ook oogt hij in het geheel een stuk zelfverzekerder en rustiger... hij heeft ondanks de mega-druk die er op de combi staat, zo te zien een stuk zelfvertrouwen gewonnen.
Zijn tenen steken nog wel eens hinderlijk af ,(maar ik kan me een zekere heer Gal herinneren die dit zelfde euvel lange tijd had...) wat des te meer opvalt door hier en daar onrustige onderbenen.
Dan lijkt eea al snel op "prikkerij" met de spoor, dat kon ik er echter niet van maken.
Een andere hinderlijkheid is de neiging van Rath om zjn ellebogen van het lichaam af te steken, hierdoor wordt de handhouding ook minder goed te beoordelen, maar ook minder fijn af te stemmen.

Rath en Totilas vind ik als combi een stuk meer ontspannen ogen dan eerder... het lijkt duidelijk dat ze elkaar meetr vertrouwen, er zit wat meer onderlinge rust in.

Al met al een VOORUITGANG als je het met het twee jaar terug voorgeschotelde gehannes vergelijkt.
Ik kreeg de indruk dat zowel Rath als Totilas er weer wat zin in hebben, met name Totilas toont als een ontspannen paard: hij "lost" zich meteen als dat wordt gevraagd. Hinderlijk bij hem vind ik inderdaad ook wel die linkervoorbeen-heffing.
Dat valt nog meer op door de aftekening.

Rath zou dan ook juist veel minder op dat soort spektakel moeten rijden, maar meer op harmonie en evenredigheid. En voor iets losser en langer moeten laten.

Nee, "de ouwe vertrouwde magic" was er niet. Maar moet dat dan?

Gal en Totilas is nu eenmaal geweest, valt ook niet na te rijden, zou ook niet handig zijn om dat te proberen.
Matthias probeert nu met Totilas zijn eigen weg te vinden, dat hij daar zijn best voor doet vind ik duidelijk te zien. Zowel aan ruiter zelf als aan het paard, dat allerminst unhappy oogt.

Ze zijn IMO op de goede weg, als dit half-gas was, valt er dus nog heel wat van die twee te verwachten. alleen geen spektakelstuk.

Gezien de enorme (media)druk waaronder Rath heeft gestaan en nog staat, gun ik hem deze rentree ook echt wel. Heeft-ie verdiend (want: duidelijk verbeterd).

Vraag me alleen wel af of de punten wel een beetje normaal gaan, want dat ging het dit keer al niet, men is juist door die mediaverhalen natuurlijk beinvloed.

De hoogste score vond ik bespottelijk, maar -hoewel hij er eerste mee geworden is - ik vond het toch wel iets meer waard dan hij uiteindelijk kreeg.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:42

bliver schreef:
Nsvc schreef:

typfoutje

het verschil is ook groot een paar procent!

Ik doel met verschil meer op het rijtechnische gedeelte.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:44

Een nette proef, knap gedaan van Rath. Maar je moet dit natuurlijk niet vergelijken met de oude Toot.

Wat mij opvalt is dat Toot zijn LA beetje een beetje komisch wegzet. Daar hoor ik hier niemand over, maar zien jullie dat ook? Heeft dat mischien te maken met de blessure die hij gehad heeft?

Verder die ik veel slordigheidsfoutjes. Toot is niet voldoende rechtgesteld en niet voldoende aan een been. Die wissels om de 2 moeten kaarsrecht gesprongen worden. Rath laat zijn paard enorm zwalken. Geen wonder dat de 1ers de mist in gaan, en de wissels die goed gaan zijn nagesprongen. Ook in de zigzag appuyementen laat hij zijn paard veel te veel in de binnenschouder hangen.
Maar toch heel netjes gedaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:49

anneliesdj schreef:
miss_lizje schreef:
Inderdaad, ik mis het kippenvel gevoel dat een proef van toot me eerst gaf. Ik weet ook niet of ik dat ooit weer ga krijgen bij deze combinatie. Daarmee zeg ik trouwens niet dat ik dit een slechte ruiter of proef vind. Maar het "wauw"gevoel is gewoon weg.

Ik denk toch dat dat vooral is vanwege het hele verhaal er omheen en dat dat weinig te maken heeft met de prestatie op zich.

Niet alleen dat, maar de glans is gewoon weg. Dat licht niet persee aan de ruiter, want dat zelfde kippenvel krijg ik namelijk ook niet bij Gal en een ander paard. Dat zelfde heb ik met Anky en Salinero, daar hield ik het echt niet droog bij met de kuren.
Maar nu, ik zou waarschijnlijk Toot nu bijna straal voorbij lopen zonder dat ik het besef heb dat ik toot voor me neus heb staan. En dat terwijl ik hem op het CHIO met Gal van echt heel dichtbij gezien heb.(wilde foto maken, maar lukte niet, Gal kwam naar mij toe rijden en poseerde even voor me. Als ik mijn hand had uitgestoken had ik hem kunnen aaien. En dat voor zomaar een meisje als ik :D ).

En nee, ik vind Rath zeker verbeterd ten opzichte van de dingen die hij daarvoor heeft laten zien. Maar het roept gewoon geen gevoel bij mij op.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:51

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:54

Nee dat zul je ook niet met een ander paard hebben omdat daar het verhaal niet bij zit.
Het hele wereldtopper, nederlands olympische droom bla bla en dan verkocht worden en een en al protest weer in de ring komen onder een jong kereltje die voor het buurland rijd. Tjah.
Ik heb toot altijd wel apart gevonden, denk niet dat ik hem zou herkennen maar hij zou me wel opvallen.
Salinero daarintegen, heb ik nooit van gehouden, zou ik ook glad voorbij lopen en als ik ze zou herkennen er nog niet voor blijven staan ws.

Ik heb Edward ooit van heel dichtbij gezien, hij rende namelijk tegen me aan op de HK, dat was voor hij Totilas had.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:54

@Ceasario,
wat denk jij van de beweging RA? Waar zou dat aan kunnen liggen? ik heb dat nooit eerder gezien bij Toot.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:00

Abacab schreef:
@Ceasario,
wat denk jij van de beweging RA? Waar zou dat aan kunnen liggen? ik heb dat nooit eerder gezien bij Toot.

Niet alleen rechtsachter, rechtsvoor slaat die ook minder uit dan linksvoor. Ik zie behoorlijk wat taktfouten/onregelmatigheid.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:01

anneliesdj schreef:
Nee dat zul je ook niet met een ander paard hebben omdat daar het verhaal niet bij zit.
Het hele wereldtopper, nederlands olympische droom bla bla en dan verkocht worden en een en al protest weer in de ring komen onder een jong kereltje die voor het buurland rijd. Tjah.
Ik heb toot altijd wel apart gevonden, denk niet dat ik hem zou herkennen maar hij zou me wel opvallen.
Salinero daarintegen, heb ik nooit van gehouden, zou ik ook glad voorbij lopen en als ik ze zou herkennen er nog niet voor blijven staan ws.

Ik heb Edward ooit van heel dichtbij gezien, hij rende namelijk tegen me aan op de HK, dat was voor hij Totilas had.

Ik geef t op, wat goed van jou dat jij precies kan zeggen waarom ik een bepaald gevoel bij iets krijg. :roll:
Ben je helderziend ofzo? Een gevoel en emotie zijn persoonlijke dingen, maar wat goed van jou dat jij daar precies over kan vertellen waarom ik dat zo voel :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:02

Ja want dit gaat ook over jou specifiek :roll:
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-05-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:03

Abacab schreef:
@Ceasario,

Zal een oude "blesure" zijn van bij Gal nog ?.. :+
Ik meen in den bosch dat hij ra uit sloeg naar het been van Gal in de proef.. :(:)
Is nog ergens een filmpje van..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:04

Abacab schreef:
Een nette proef, knap gedaan van Rath. Maar je moet dit natuurlijk niet vergelijken met de oude Toot.

Wat mij opvalt is dat Toot zijn LA beetje een beetje komisch wegzet. Daar hoor ik hier niemand over, maar zien jullie dat ook? Heeft dat mischien te maken met de blessure die hij gehad heeft?

Verder die ik veel slordigheidsfoutjes. Toot is niet voldoende rechtgesteld en niet voldoende aan een been. Die wissels om de 2 moeten kaarsrecht gesprongen worden. Rath laat zijn paard enorm zwalken. Geen wonder dat de 1ers de mist in gaan, en de wissels die goed gaan zijn nagesprongen. Ook in de zigzag appuyementen laat hij zijn paard veel te veel in de binnenschouder hangen.
Maar toch heel netjes gedaan.

Probleem achter uit zich misschien voor?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:07

Elisa2 schreef:
[ Ondanks al zijn kwaliteiten is er op het exterieur van Toot nog wel wat aan te merken..

Dus de stamboeken hebben het allemaal verkeerd gezien om zijn zonen goed te keuren.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:11

ceasario schreef:
Abacab schreef:
@Ceasario,

Zal een oude "blesure" zijn van bij Gal nog ?.. :+
Ik meen in den bosch dat hij ra uit sloeg naar het been van Gal in de proef.. :(:)
Is nog ergens een filmpje van..

Dat gebeurde op Jumping Amsterdam, ik was erbij en keek er naar. Kort daarna kwam in het nieuws dat hij ter dekking stond. http://www.youtube.com/watch?v=fiKlOhh3qcM rond de 3.20 minuut

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:12

heb in spanning gekeken hoopte zo dat het heel goed zou zijn. Wat ik zag was een paard met onregelmatig voorbeen en een proef met fouten .... ergo veel te hoge punten

bliver

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:51

die taktfouten heeft hij altijd al gehad, maar viel minder op omdat de aanspanning veel beter was bij gal. Ook het geslinger in de serie deed hij

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:55

Dank voor het filmpje Stig.

Ik kan er in het filmpje van the Stig niets vreemds aan ontdekken. Die 2-ers zijn er super strak gereden, taktfouten vallen mij daar niet op.

En dat had ik Toot met Rath ook wel weer gegund, maar helaas. Toot loopt een tikkie komisch. Beetje met een slag in het wiel.
Misschien is de oorzaak veel simpeler, een strak linkerhandje van truckchauffeur Rath.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:05

fourseasons schreef:
essie_blue schreef:
Als zij Toot met een andere insteek hadden gekocht, en niet op de manier van: hiermee gaan wij verder waar Edward gestopt is.

Punt is dat hun dat niet gezegd hadden maar de bladen, als je dat gelooft zou ik dat toch maar afleren..

En al weet je dat je commentaar gaat krijgen, je vraagt er alsnog niet om. :') Vragen om en weten dat is een verschil maar ik hou maar op aangezien ik nu steeds hetzelfde aan het typen ben.

Moet trouwens wel toegeven dat ik het ook geen edward-toot combinatie vind maar dat is niet raar, het is ook geen edward meer die er op zit. En de bespiering is inderdaad verdwenen maar dat is ook niet vreemd na zo lang blessures en stilstaan, dat duurt lang om er weer aan te krijgen hoor. Het is geen 'wauw!' combinatie maar ik vind de proef van vandaag een goed begin. :j

uhm dat hebben ze zelf in een interview gezegd hoor. er is zelfs een video van. en daar sluit ik me helemaal aan bij fourseasons. de in steek klopte niet, net als dat ze daardoor dachten dat ze het ek wel zouden winnen. dat bleek niet het geval te zijn.