Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:14

murphy102 schreef:
[Anky is wel zo eerlijk om dat te erkennen en zegt ook "het paard moet MÍJN systeem snappen" en dat vind ik heel erg triest, want dat staat gelijk aan communisme, wil opleggen, afdwingen.

Maar waarom zou je tijd investeren in een paard dat jouw droom nooit zal waarmaken? Daar worden paard en ruiter allebei ongelukkig van, dan kun je beter een goed en wel passend baasje voor je lieve knollie zoeken. Dat is voor alle partijen een goede oplossing. Veel beter dan proberen er dingen uit te slaan die er niet in zitten, want dat zie ik bij veel amateurs gebeuren

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:30

Abacab schreef:
murphy102 schreef:
[Anky is wel zo eerlijk om dat te erkennen en zegt ook "het paard moet MÍJN systeem snappen" en dat vind ik heel erg triest, want dat staat gelijk aan communisme, wil opleggen, afdwingen.

Maar waarom zou je tijd investeren in een paard dat jouw droom nooit zal waarmaken? Daar worden paard en ruiter allebei ongelukkig van, dan kun je beter een goed en wel passend baasje voor je lieve knollie zoeken. Dat is voor alle partijen een goede oplossing. Veel beter dan proberen er dingen uit te slaan die er niet in zitten, want dat zie ik bij veel amateurs gebeuren

een systeem volgen is iets anders dan een droom waarmaken.

Overigens is het heel normaal dat de 'leerling' het systeem moet snappen; in de mensenwereld gebeurt het niet anders. Alleen kan een paard niet praten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:44

Abacab schreef:
murphy102 schreef:

Waaróm zou dat paard met kwaliteiten (anders gaan ze er niet eens naar kijken) haar droom niet waar kunnen maken?
Het zit er meestal wel in, maar zij hebben niet de tijd en het geduld (vandaar LDR, gaat lekker "snel") om het eruit te halen.
Het punt is dat de meeste paarden zó'n groot incasseringsvermogen hebben dat zij accepteren -ze zijn mentaal gebroken- wat de ruiter hen oplegt via LDR.
Indien dat niet het geval is, gaat het paard via voor- of achterdeur weer weg.
En inderdaad, Abacab, ... in dat soort "dwarse"" paarden wil de top liever niet investeren, want de kans is groot dat paarden met een dergelijk sterk karakter zich nooít neer zullen leggen bij dit opgelegde LDR-systeem en dus "verdoet " de top daarmee zijn tijd niet!

Laten we wel zijn: dat Anky Upido nog steeds niet uitgebracht heeft, heeft niets te maken met een zgn. lichte blessure, dat weten we heus allemaal wel.
Dat heeft álles te maken met het feit dat dit klassiek opgeleide paard (kwam nog maar net kijken, dus was zeker niet perfect) Anky's opgelegde systeem toch niet zonder slag of stoot accepteert!
En daar heeft Anky zich op verkeken en is ze ineens toch niet klaar voor de O.S.

Het Scala daarentegen is géén systeem maar een richtlijn die gebruikt wordt als toetsing, controlemiddel in de opleiding van het paard. Is geen dwang voor nodig, alleen maar samenwerking met het paard!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:50

murphy102 schreef:
Laten we wel zijn: dat Anky Upido nog steeds niet uitgebracht heeft, heeft niets te maken met een zgn. lichte blessure, dat weten we heus allemaal wel.
Dat heeft álles te maken met het feit dat dit klassiek opgeleide paard (kwam nog maar net kijken, dus was zeker niet perfect) Anky's opgelegde systeem toch niet zonder slag of stoot accepteert!

Dit is m.i. speculeren. En zoja, daar komen dan weer praatjes van in de wereld die niet kloppen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:23

murphy102 schreef:
Waaróm zou dat paard met kwaliteiten (anders gaan ze er niet eens naar kijken) haar droom niet waar kunnen maken?
Het zit er meestal wel in, maar zij hebben niet de tijd en het geduld (vandaar LDR, gaat lekker "snel") om het eruit te halen.

Het punt is dat de meeste paarden zó'n groot incasseringsvermogen hebben dat zij accepteren -ze zijn mentaal gebroken- wat de ruiter hen oplegt via LDR.
Indien dat niet het geval is, gaat het paard via voor- of achterdeur weer weg.
En inderdaad, Abacab, ... in dat soort "dwarse"" paarden wil de top liever niet investeren, want de kans is groot dat paarden met een dergelijk sterk karakter zich nooít neer zullen leggen bij dit opgelegde LDR-systeem en dus "verdoet " de top daarmee zijn tijd niet!

En daar heeft Anky zich op verkeken en is ze ineens toch niet klaar voor de O.S.

Het Scala daarentegen is géén systeem maar een richtlijn die gebruikt wordt als toetsing, controlemiddel in de opleiding van het paard. Is geen dwang voor nodig, alleen maar samenwerking met het paard!

Waarom zou Anky geen tijd of geduld hebben? Ze is financieel al lang binnen en heeft de luxe om zich enkel bezig te hoeven houden met dingen die ze leuk vind. Ze hoeft ook niets meer te bewijzen, ze heeft alles al gewonnen. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat ze sommige paarden afwijst ook al hebben ze alle potentie. Ik wijs ook vaak genoeg paarden af ook al hebben ze heel veel kwaliteiten, gewoon omdat het mijn type niet is, qua beweging, bouw of karakter. En ik prijs me heel gelukkig dat ik dat kan doen en dat ik niet overal ja op hoef te zeggen om mijn hypotheek te kunnen betalen.

Over snel gesproken, herinner je Klimke nog?? Dat was al in 1978!! Nu is Klimke het toonbeeld van klassieke dressuur en destijds vond iedereen dat juist geweldig. Maar feit is dat niemand dat ooit nog heeft kunnen [willen] evenaren.

In de topsport ga je een heel intense en diepe band aan met je paard, net als in een huwelijk. Jij hebt ook niet met alle mensen een klik, ook al zien ze er nog zo goed uit. Er is nl. meer dan exterieur alleen, de karakters moeten ook matchen. En in topsport komt alles heel nauw, dat maakt het bijzonder, en dus worden er hoge [fysieke en mentale] eisen gesteld aan het paard. En als blijkt dat de klik toch niet optimaal is dan is het soms goed een ander baasje te zoeken, dat lijkt me heel eerlijk naar het paard. Dat wil niet zeggen dat dat paard niet voldoet, maar wel dat de combi niet optimaal is.

Jouw verhaal over Upido is jouw eigen speculatie, er zal nog moeten blijken of je gelijk hebt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:31

Abacab schreef:
In de topsport ga je een heel intense en diepe band aan met je paard, net als in een huwelijk. Jij hebt ook niet met alle mensen een klik, ook al zien ze er nog zo goed uit. Er is nl. meer dan exterieur alleen, de karakters moeten ook matchen. En in topsport komt alles heel nauw, dat maakt het bijzonder, en dus worden er hoge [fysieke en mentale] eisen gesteld aan het paard. En als blijkt dat de klik toch niet optimaal is dan is het soms goed een ander baasje te zoeken, dat lijkt me heel eerlijk naar het paard. Dat wil niet zeggen dat dat paard niet voldoet, maar wel dat de combi niet optimaal is.

Mee eens; en sommige mensen kiezen willens en wetens voor een partner die niet altijd even lief voor ze is of ze domineert; toch blijven ze dan bij elkaar. Ik heb wel eens in een interview met Gal gelezen dat Gribaldi zo geweldig was omdat hij geen fouten wilde maken. Dat kun je als angst en dwang interpreteren, maar als een paard (of mens) zo goed reageert op zoiets dan kan het toch ook gewoon zijn dat het bij het individu past? sommige mensen kunnen niet presteren onder dwang, sommigen wel, sommigen kicken er zelfs op. Waarom zou dat bij paarden niet per individu verschillend zijn?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 02-05-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:32

[quote="Abacab"][quote="murphy102"]

Inderdaad Abacab, dan heb je een "heel intense en diepe band" met je paard ......... en dan gebruik je dus LDR ...?????
Ja, .... heel logisch ....!

Inderdaad, dat is speculatie, maar ik denk dat ik héél dicht bij de waarheid zit ...

murphy102

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:45

Maar Sallandval, waaróm zou je een knecht willen als je ook een partner kunt hebben?
Dus waarom met dwang als het zónder dwang -aan de hand van het Scala- ook kan met een veel eerlijker en fijner beeld?
Dat is toch niet voor niets al eeuwen bewezen?
En juíst heel goed toepasbaar op die sensibele dieren van nu, want je wilt toch niet zeggen dat Valegro en Uthopia niet sensibel zouden zijn? Geven juist deze ruiters niet het perfecte voorbeeld van hoe het dus ook kan?
Als je paarden "onder controle" krijgt zónder dwang, dan is dat toch veel duurzamer ..?!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:55

@Murphy, ik heb heel veel gezien en loop al een tijdje mee. Je kunt me gerust geloven als ik je vertel dat bij alle grote en succesvolle ruiters het paard met stip op 1 staat. En zo moet het ook zijn, anders hou je een leven tussen de paarden niet vol. De kant van de concoursen is glamour maar op stal is het weer hard werken en mest scheppen.

Er is ook heel veel leed en ellende, ruiters die hun eigen ego met stip op nr. 1 plaatsen en die van het paard een slaaf ipv een trotse partner maken. Ook dat ben ik wel tegengekomen, helaas helaas. Maar gelukkig nooit in de top of bij alom gerespecteerde ruiters en stallen.
Ik ben dat juist tegengekomen bij de [overambitieuze] amateurs en broodruiters die probeerden dingen uit hun paarden te slaan die het paard van nature niet gegeven is. Paardrijden is een dure sport en juist de net-niet-profs, gaan snel over tot ongeoorloofde middelen in de hoop het paard daar hoger mee te kunnen klasseren waardoor het paard in een ander prijscategorie valt. Dat is de wereld waar men snel geld probeert te maken van paarden, dat is de wereld van de rotte-paardenhandel, dat is de wereld van leed en afgrijzen. En niet de topsport zoals jij dat altijd maar stelt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:59

murphy102 schreef:
Maar Sallandval, waaróm zou je een knecht willen als je ook een partner kunt hebben?

ík wil het niet; persoonlijk ben ik nogal allergisch voor dwang en controle, daarom zul je mij ook niet snel in loondienst zien of in een andere situatie waar ik moet voldoen aan normen/waarden van een ander of iets 'moet'. Maar mijn man bijvoorbeeld functioneert juist supergoed onder autoriteit, zijn fijnste tijd was zijn diensttijd, heerlijk volgen zonder na te denken vond hij dat. Dat is per persoon verschillend en de ene mening is niet beter dan de andere, hij is alleen ánders.

Citaat:
Dus waarom met dwang als het zónder dwang -aan de hand van het Scala- ook kan met een veel eerlijker en fijner beeld?

Voor jóu misschien. Ik vermoed dan ook dat je (net als ik) eerder opstandig wordt dan blij van bijvoorbeeld een plaatje als dit: [img]http://static.nationalgeographic.nl/pictures/genjUserPhotoPicture/mediaBig/85/35/00/in-het-gelid-3585.jpg maar dat is echt persoonlijk!
[/img] Dat zegt niets over dat jouw of mijn mening beter of slechter is dan de mening van een ander; een mening komt door een verschil in opvoeding een aanleg.

Citaat:
Dat is toch niet voor niets al eeuwen bewezen?
En juíst heel goed toepasbaar op die sensibele dieren van nu, want je wilt toch niet zeggen dat Valegro en Uthopia niet sensibel zouden zijn? Geven juist deze ruiters niet het perfecte voorbeeld van hoe het dus ook kan?
Als je paarden "onder controle" krijgt zónder dwang, dan is dat toch veel duurzamer ..?!

dat is nou net níet bewezen. De LDR methode is niet bewezen schadelijk voor het paard. En over duurzaamheid kun je ook twisten omdat dressuurpaarden uit de top niet significant eerder sterven dan hun recreatie of subtopbroeders.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:08

sallandval schreef:
dat is nou net níet bewezen. De LDR methode is niet bewezen schadelijk voor het paard. En over duurzaamheid kun je ook twisten omdat dressuurpaarden uit de top niet significant eerder sterven dan hun recreatie of subtopbroeders.

Ik ben een totale leek wat paardensport betreft… geen idee wie de paarden en ruiters zijn, maar ik vraag me af wat er bewezen moet worden… Ik snap de mensen niet die beweren dat die paarden gelukkig zijn en plezier hebben in wat ze doen (omdat ze glimmen?!)… De beelden spreken dat toch tegen?… Je moets zelfs niets van paarden kennen om dat te zien…

Wat Philippe Karl in onderstaand fragment zegt, snijdt mijns inziens hout… De reactie van dhr Janssen slaat nergens op… Ofwel staat hij staalhard te liegen of hij heeft het over een kameleon.. Een paard in die houding gereden ziet buiten zijn eigen benen niks…

http://www.youtube.com/watch?v=Asc_DK2JZq4

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:36

yole schreef:
sallandval schreef:

Ik ben een totale leek wat paardensport betreft… geen idee wie de paarden en ruiters zijn, maar ik vraag me af wat er bewezen moet worden… Ik snap de mensen niet die beweren dat die paarden gelukkig zijn en plezier hebben in wat ze doen (omdat ze glimmen?!)… De beelden spreken dat toch tegen?… Je moets zelfs niets van paarden kennen om dat te zien…

Wat Philippe Karl in onderstaand fragment zegt, snijdt mijns inziens hout… De reactie van dhr Janssen slaat nergens op… Ofwel staat hij staalhard te liegen of hij heeft het over een kameleon.. Een paard in die houding gereden ziet buiten zijn eigen benen niks…

Een paard die voor de wagen loopt met oogkleppen op ziet ook niets maar daar hoor ik niemand over.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:48

yole schreef:
sallandval schreef:

Dat zegt mijn man ook "gets dat ziet er toch niet uit?" maarja dat ziet dit ook niet: Afbeelding toch lacht het meisje... kun je op basis van de overflex in de afbeelding bepalen dat het meisje niet gelukkig is, pijn heeft of andere drama's moet ondergaan? Volgens mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:51

Mooi voorbeeld...zo ook dat meisje van hollands got talent vorig jaar, dat slangen meisje

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:51

aslo schreef:
murphy102 schreef:

Dit is m.i. speculeren. En zoja, daar komen dan weer praatjes van in de wereld die niet kloppen.

Inderdaad, praat eens poep zeg, jeetjemina, worden mensen daar nou gelukkig van om van die conspiracy-theories in de wereld te helpen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:59

yole schreef:
sallandval schreef:

Wat Pilillipe Karl zegt is dat het grootste probleem is dat die amateurkneuzen het systeem willen kopiëren maar dat niet kunnen.

Wat Sjef Jansen zegt klopt wel, want een paard is een vluchtdier en die kan in iedere houding om zich heen kijken. Een paard dat aan het bit loop kan sowieso niet voor zich kijken, dat is ook de reden dat paarden voor een hindernis hun hoofd omhoog doen. Dus LDR of klassiek, het maakt voor het voor zich uit kijken geen verschil.

Misschien een leuke link: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... /zien.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:59

Als ik anky was ging ik alleen nog maar voor de western....voor wie moet ze het doen? Voor de jaloezie in de sport of voor de kritiek van nederland/bokkers

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:03

murphy102 schreef:
Inderdaad Abacab, dan heb je een "heel intense en diepe band" met je paard ......... en dan gebruik je dus LDR ...?????
Ja, .... heel logisch ....!

Het verbazende is dat vrouwen én geëmancipeerd roepen te zijn, met respect voor hun vrije beschikking behandeld willen worden door hun partner en dan op hun paard zittend dat onder dwang gaan automatiseren.

Behandel je paard zoals je zélf behandeld wil worden :n :)*

Ok, er zíjn ook dames die SM leuk vinden, maar dan nóg zou het toeval zijn wanneer ze een SM-paard zouden treffen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:09

janderegelaa schreef:
Wat Sjef Jansen zegt klopt wel, want een paard is een vluchtdier

Een vluchtdier??

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.
Aan gedrag ligt een beslissing ten grondslag. In dit geval een risico-overweging tussen vecht/vlucht/niets. In de vrije wildbaan kiezen normale paarden ook voor vecht.

´Paard is vluchtdier´ is een ónzinverhaal gebaseerd op paarden die op straffe van geweld geleerd hebben van de mens dat ze zich niet mogen verzetten.
Feitelijk íntriest.
De kennis van Dhr.JAnsen op dit punt wordt geïllustreerd door de plofpaard-incidenten van Anky.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:57

Voor alle LDR-fanaten:
LDR is een keuze van de mens, niet van het paard.
De top, Abacab, heeft het LDR olv Sjef Janssen ingevoerd en dat daar weer vreselijk kopieer-gedrag uit ontstaat is zo, maar daar is de top dírect verantwoordelijk voor.
Dat LDR wel degelijk schadelijk is, is een kwestie van je informeren bij artsen, die sectie verrichten op paarden.
Welles-nietes heeft geen zin, zoals HC zéér terecht stelt:
Wij, mensen met denkvermogen dienen het welzijnsbelang van een paard altíjd te kunnen garanderen en als wij (wie dan ook) dat niet kunnen, zoals in de LDR, dan dient deze methode zo spoedig mogelijk verboden te worden en zouden we het überhaupt niet moeten wíllen gebruiken!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:42

Huertecilla schreef:
janderegelaa schreef:
Wat Sjef Jansen zegt klopt wel, want een paard is een vluchtdier

Een vluchtdier??

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.
Aan gedrag ligt een beslissing ten grondslag. In dit geval een risico-overweging tussen vecht/vlucht/niets. In de vrije wildbaan kiezen normale paarden ook voor vecht.

´Paard is vluchtdier´ is een ónzinverhaal gebaseerd op paarden die op straffe van geweld geleerd hebben van de mens dat ze zich niet mogen verzetten.
Feitelijk íntriest.
De kennis van Dhr.JAnsen op dit punt wordt geïllustreerd door de plofpaard-incidenten van Anky.

Sjef zegt niet dat het paard een vlucht dier is, dat zeg ik, en daarom heeft een paard het zicht dat hij heeft. De eerste reactie als een paard iets hoort, ziet of ruikt, is rennen en daarna pas kijken of het gevaarlijk was. En als jij beweert dat een paard geen vluchtdier is Google dan eens op paard + vluchtdier. Als je er dan nog steeds van overtuigd bent begin dan met mailtjes naar alle grote encyclopedieën om hen van jouw gelijk te overtuigen dat een paard géén vluchtdier is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:58

murphy102 schreef:
Voor alle LDR-fanaten:
De top, Abacab, heeft het LDR olv Sjef Janssen ingevoerd en dat daar weer vreselijk kopieer-gedrag uit ontstaat is zo, maar daar is de top dírect verantwoordelijk voor.
Dat LDR wel degelijk schadelijk is, is een kwestie van je informeren bij artsen, die sectie verrichten op paarden.
Wij, mensen met denkvermogen dienen het welzijnsbelang van een paard altíjd te kunnen garanderen en als wij (wie dan ook) dat niet kunnen, zoals in de LDR, dan dient deze methode zo spoedig mogelijk verboden te worden en zouden we het überhaupt niet moeten wíllen gebruiken!!

Er is geen welles- nietes. De FEI heeft in 2009 al vastgesteld dat LDR niet schadelijk is. De beste voorbeelden daarvan zijn Bonfire en Salinero, die beiden nog steeds kerngezond zijn.

Daarnaast heeft Sjef dit helemaal niet bedacht, het is bedacht door een Duitse 20 jaar geleden. Nicole Uphoff met Rembrandt om precies te zijn. Isabelle Werth traint ook op deze manier.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:02

Ben heel erg geschrokken van de foto's van Totilas tjidens de warming up. Dit kan niet de bedoeling van paardensport zijn. Bah bah bah. Je mag als paard tegenwoordig hopen om niet 'talentvol' geboren te worden. Ik hou van (mijn) paarden maar met de sport heb ik het helemaal gehad. Ook in mijn omgeving zie ik de amateursporters hun paard met de kin op de borst rijden. Ik zie werkelijk geen paard meer dat netjes net iets 'uit' de loodlijn loopt, alles loopt er ruim onder. Zijn jury's tegenwoordig blind? Bij klassieke ruiters zie ik vaak nog wel hoe het hoort. Maar verder: tijdens de training zes teugels eraan (stang, trens en een slof) anders durven ze niet eens de rijbaan in. Ik heb een driejarige die gaat gewoon op een trensje met een lange teugel mee naar het bos. Leren op eigen benen lopen. Daar wordt op neergekeken. Wie is hier nou gek?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:37

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:38

janderegelaa schreef:
murphy102 schreef:
Voor alle LDR-fanaten:

Er is geen welles- nietes. De FEI heeft in 2009 al vastgesteld dat LDR niet schadelijk is. De beste voorbeelden daarvan zijn Bonfire en Salinero, die beiden nog steeds kerngezond zijn.

Daarnaast heeft Sjef dit helemaal niet bedacht, het is bedacht door een Duitse 20 jaar geleden. Nicole Uphoff met Rembrandt om precies te zijn. Isabelle Werth traint ook op deze manier.

Je graag juist informeren:
* Nadat de Rollkur verboden werd door de FEI in Zwitserland tijdens een conferentie hierover, heeft Sjef Janssen het omgedoopt tot LDR. Dit na alle wereldwijde ophef hierover.
LDR komt nl. ook in de Klassieke Rijkunst voor, echter nooít in die extreme mate waarin men het huidige LDR laat zien, maar lang en laag en net iets achter de loodlijn, maar nooit Hoog, Diep en Rond, wat Sjef ervan gemaakt heeft. LDR was geaccepteerd door de FEI en zodoende kwam Sjef tot LDR.

* De Rollkur/Hyperflexie/LDR is geïntrodeceerd door Francois Baucher, die het weer afgekeken heeft van de Duke of Newcastle.
Sjef heeft zich hierin verdiept. Heeft eerst nog een Baucherische rijschool in België gehad, die ging failliet. Toen heeft hij geprobeerd als coach van het Engelse team deze methode op Engelse bodem voeten aan de grond te krijgen. Daar hadden de Engelsen al binnen het jaar genoeg van hem, waarna Sjef kon vertrekken.
Later kreeg hij, samen met Anky, hier in Nederland wél gehoor met deze methode.
Dat Nicole Uphoff het weer gecopieerd heeft van Sjef is een feit.

Een maand voor de O.S, in Athene destijds, kregen Anky, Isabel Werth en Martin Schaudt een officiële waarschuwing van de FEI tijdens Aken vanwege hun Rollkur/LDR- losrijden, exáct hetzelfde als nu bij Rath.
Kort daarna verscheen in de Sankt Georg het artikel over dit onderwerp, Rollkur, toen nog niet verboden, nl.:
"Dressur Pervers", met foto's van Anky, Edward Gal en Laurens van Lieren in een gruwelijke LDR/Rollkur-houding!
Isabel Werth is na haar uitstapje met Rollkur/LDR weer terug op het nest: klassiek.