murphy102 schreef:Waaróm zou dat paard met kwaliteiten (anders gaan ze er niet eens naar kijken) haar droom niet waar kunnen maken?
Het zit er meestal wel in, maar zij hebben niet de tijd en het geduld (vandaar LDR, gaat lekker "snel") om het eruit te halen.
Het punt is dat de meeste paarden zó'n groot incasseringsvermogen hebben dat zij accepteren -ze zijn mentaal gebroken- wat de ruiter hen oplegt via LDR.
Indien dat niet het geval is, gaat het paard via voor- of achterdeur weer weg.
En inderdaad, Abacab, ... in dat soort "dwarse"" paarden wil de top liever niet investeren, want de kans is groot dat paarden met een dergelijk sterk karakter zich nooít neer zullen leggen bij dit opgelegde LDR-systeem en dus "verdoet " de top daarmee zijn tijd niet!
Laten we wel zijn: dat Anky Upido nog steeds niet uitgebracht heeft, heeft niets te maken met een zgn. lichte blessure, dat weten we heus allemaal wel.
Dat heeft álles te maken met het feit dat dit klassiek opgeleide paard (kwam nog maar net kijken, dus was zeker niet perfect) Anky's opgelegde systeem toch niet zonder slag of stoot accepteert!
En daar heeft Anky zich op verkeken en is ze ineens toch niet klaar voor de O.S.
Het Scala daarentegen is géén systeem maar een richtlijn die gebruikt wordt als toetsing, controlemiddel in de opleiding van het paard. Is geen dwang voor nodig, alleen maar samenwerking met het paard!
Waarom zou Anky geen tijd of geduld hebben? Ze is financieel al lang binnen en heeft de luxe om zich enkel bezig te hoeven houden met dingen die ze leuk vind. Ze hoeft ook niets meer te bewijzen, ze heeft alles al gewonnen. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat ze sommige paarden afwijst ook al hebben ze alle potentie. Ik wijs ook vaak genoeg paarden af ook al hebben ze heel veel kwaliteiten, gewoon omdat het mijn type niet is, qua beweging, bouw of karakter. En ik prijs me heel gelukkig dat ik dat kan doen en dat ik niet overal ja op hoef te zeggen om mijn hypotheek te kunnen betalen.
Over snel gesproken, herinner je Klimke nog?? Dat was al in 1978!! Nu is Klimke het toonbeeld van klassieke dressuur en destijds vond iedereen dat juist geweldig. Maar feit is dat niemand dat ooit nog heeft kunnen [willen] evenaren.
In de topsport ga je een heel intense en diepe band aan met je paard, net als in een huwelijk. Jij hebt ook niet met alle mensen een klik, ook al zien ze er nog zo goed uit. Er is nl. meer dan exterieur alleen, de karakters moeten ook matchen. En in topsport komt alles heel nauw, dat maakt het bijzonder, en dus worden er hoge [fysieke en mentale] eisen gesteld aan het paard. En als blijkt dat de klik toch niet optimaal is dan is het soms goed een ander baasje te zoeken, dat lijkt me heel eerlijk naar het paard. Dat wil niet zeggen dat dat paard niet voldoet, maar wel dat de combi niet optimaal is.
Jouw verhaal over Upido is jouw eigen speculatie, er zal nog moeten blijken of je gelijk hebt