Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:21

Repelsteeltje,
je moet Bokt gewoon niet serieus nemen, zie het als leuk tijdverdrijf. Net als FB en de Telegraaf.nl. Je leest en surft wat, je onthoudt hier en daar iets en verder: maak je vooral niet druk, het is maar internet. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:23

zo erg verschil je toch niet van mening met de mensen hier?
Communiceren via schrift is niet altijd even duidelijk omdat je de toon niet hoort en de gezichten niet ziet. En niet iedereen is even handig in het zich uitdrukken.

Overigens ben ik niet begonnen over "cursussen" van Paardnatuurlijk, behalve die van het hoefbekappen had ik die nog niet gezien, maar als iemand anders beweert dat die er blijkbaar zijn en dat daar iets verkondigd zou worden, wie ben ik dan om dat met grote mond tegen te spreken terwijl ik echt niet elke week die site helemaal uitpluis op nieuwe producten of kennis die je bij hun in kunt kopen, of nieuwe info ergens in de vele uitgebreide onderwerpen...

(heb er overigens een Ragfork besteld heel veel jaren geleden en vorig jaar met iemand samen de dazenval, die nog ongebruikt in de doos ligt te wachten op het nieuwe dazenseizoen, hele goede info over soorten magnesium qua opneembaarheid en de best opneembare soort kun je er bestellen)

Het gaat er om dat de info op de site gebruikt wordt als excuus voor dingen die niet paardvriendelijk zijn en voor een dierenbescherming of dierenpolitie niet acceptabel.
Ik hoor regelmatig: "Ja, maar op Paard Natuurlijk staat..." Dat is waarom ik aangeef: let op wat je ergens verkondigd en dat je ook een andere kant goed belicht, er staan niet voor niets zo vaak anti-claim teksten op sites, bij informatie of bij producten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:32

Electra63 schreef:
Repelsteeltje,
je moet Bokt gewoon niet serieus nemen, zie het als leuk tijdverdrijf. Net als FB en de Telegraaf.nl. Je leest en surft wat, je onthoudt hier en daar iets en verder: maak je vooral niet druk, het is maar internet. :D

Er wordt hier gezegd dat mensen die hun paarden geen juiste voorzieningen kunnen bieden hun paarden dan maar moeten verhuizen.
Nu mag ik mijn schuilstal niet laten staan, had er zelfs al een (enorme) dwangsom op driekwart jaar geleden. Wij gaan verhuizen, zijn nieuw aan het bouwen met weidegrond erbij, omdat ik de paarden niet zonder schuilstal wil hebben staan. Ook heb ik uitstel voor het verwijderen van de schuilstal voor elkaar gekregen zodat ze nu nog onderdak hebben. Ik mocht geen stelcontegels leggen, werd even gezegd toen we ze aan het leggen waren omdat de paddock anders een modderboel werd. In het bestemmingsplan stond echter niks over bestrating en dus liggen de tegels er wel, inclusief een straat door de weide heen. Ik mocht geen rijbak aanleggen maar er staat nu een rijbak groter dan een zz bak die gebruikt wordt als winterweide (ivm fructaan in gras), winterweides zijn nml niet verboden. Dus als er iemand is die voor haar paarden vecht dan ben ik het wel... vandaar ook dat ik een beetje ziek wordt van ongegrond commentaar. Zouden meer mensen moeten doen... zo voor hun paarden gaan.
Snapje dat ik dan een beetje chagerijnig kan worden als het om 2 meter modder gaat?

joyce B

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:35

jij had toch die foto's geplaatst van jouw terrein ivm die shet en hebbelige grond? Dat zag er toch super uit? Volgens mij hebben heel veel mensen dat ook beaamd...

Als we het hebben over paarden die in de modder staan, gaat het niet om dieren die een plekje hebben waar modder te vinden is, maar om dieren waar bijna geen plekje zonder modder te vinden is. Dat is een heel verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:37

Ja ik had die foto's geplaatst. Maar desondanks kwam er toch commentaar en zag ik dat de discussie over PN behoorlijk de verkeerde kant op ging -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:59

Dat heb ik al eerder bericht, de Gemeente zou veel meer kunnen meewerken, maar die henben weer andere belangen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:27

Maar Repelsteeltje, dat zijn met name de mensen die volledig of grotendeels achter PN staan, die klagen over dat anderen, die hun paard niet 24/7 buiten hebben staan het slecht doen.
De meeste anderen zal ik het maar noemen geven alleen aan waarom zij het anders doen.
Er is volgens mij nog nooit iemand geweest, die gezegd heeft dat 24/7 op de wei slecht is, wel zijn er genoeg, die anderen afbranden omdat ze het niet doen.
En dat jij het volgens die twee artsen goed doet, hartstikke mooi, maar er is toch echt iemand geweest, die voor de staat van deze shet heeft gezorgd. Die moet je de schuld geven. De DA doet ook enkel zijn best.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:30

Over het zelf bekappen, dat is iets waar ik inderdaad commentaar op heb! Hoefsmeden hebben ervoor gestudeerd.
Je laat toch ook geen kiezen trekken bij iemand, die een cursus heeft gedaan van 1 dag en er 2 boeken over heeft gelezen?
Mijns inziens gaat het dan enkel om kostenbesparing en niet om goede zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:08

Er zijn tegenwoordig hele goede bekapcursussen....daar kan je wel degelijk leren bekappen en gestudeerd, wat is gestudeerd? Je leert de principes van bekappen en oefent op dode voeten, daarna nog op een levende voet...het bekappen is goed te leren, het correct leren smeden is een vak apart, dat moet je in je vingers hebben...het correct bekappen ook, maar dat kunnen hele goede ervaren smeden in 1 keer...kijk naar Rob van Nassau, dat is mes erin rond en klaar...even kijken voor, links, rechts en achter en eigenlijk is hij dan tevreden....het smeden van het ijzer mogen gediplomeerde hoefsmeden bij hem doen als extra stage, maar dat moet meerdere keren over...op dat punt zeg ik ja. Een hoefsmid ben je niet zo maar, maar bekapper.....dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:22

Repelsteeltje, het enige commentaar dat jij hebt gekregen is dat je een hoefbevangen shet "met een loopje" op een bevroren hobbelige grond zette...nu schrijf dat hij niet hoefbevangen is...maar dat had je toen niet gezegd. Het lijkt mij heel duidelijk dat als een dier al pijn heeft bij lopen, dat een hobbeling met een zwikking, want de voet draait mee, nog meer pijn doet...
Overigens zijn het maar een paar dagen geweest...je doet of een manier bedenken structurele veranderingen moeten gaan worden......

Je hebt geen commentaar gekregen op je totale verzorging van je paarden, of afgezeken "dat je een paard redt"....of afgezeken over je terrein, over hoe je paarden er uit zien...maar dat haal je er nu wel bij ^) Jij kunt ook overdrijven....dan is het zo dat posts die inderdaad erg aanvallend en agressief zijn, worden verwijderd, en nu je toch hier blijft, is dat wellicht voor jouw wel zo fijn, want de mensen kunnen die nu niet meer lezen en zien jouw nu meer blanco, waardoor je ook eerder weer in de groep terug zult vallen....bedoel maar...dat is dan dankzij het beleid waar ook kritiek op is.

Jouw posts over mij op Poetsplaats.nu staan er nog en daar laat je je anders uit...bedoel maar...heeft mij ook een andere kijk gegeven, maar kennelijk kreeg je niet wat je wilde en wil je blijven.
Maar dat mag hoor en over mijn jonkie waar ik al een jaar mee tob en onderhand ook grijze haren over krijg, zijn suggesties van Iedereen welkom.....ook van de pennys :+ , want hij heeft nl wel een stuk met Horsemaster en BG11 heb ik doorgezaaid op een stuk waar de anderen lopen, omdat Horsemaster niet tegen extreme droogte kan....overigens weidebeheer is alles op advies hier gedaan...woon tussen die-hards kwa boerenachtergrond.

Repelsteeltje, van mij ben je hartelijk welkom op bokt hoor....ik ben wellicht jouw boktnaam na een paar weken allang vergeten.....en dan ga ik in de fout :+ om het ergens met jouw eens te zijn.... ;)

Zoals nu bv met je schuilstal, ik heb er een op de wei, foeilijk ding, maar weghalen is nooit meer zetten, hier vliegen ze regelmatig over en maken foto's en leggen de foto's over elkaar......maar omdat ik in de bible belt woon, hebben bepaalde mensen een speciale voorkeur lijkt het, die zetten hele hokken in een paar weekenden zonder vergunning...
Op het punt van jouw omgeving heb ik nooit commentaar gehad....

Dus laten we gewoon weer verder gaan..... +:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:23

Ik denk dat als je deze uitlating zou doen tegenover Rob van Nassau, hij je van kwaadheid van zijn terrein af zou blazen, Russel. Als er iemand tégen is op zelfdoeners en 2-daags cursisten dan is hij het wel. En terecht - het gaat niet alleen om technisch bekappen - je moet het paard in z'n totaal kunnen beoordelen om de juiste hoefstand te krijgen. Je moet wel degelijk weten of er een beetje van de hoef af moet, of dat het juist moet blijven zitten en zo ja, waar. Spieren en pezen spelen ook mee, je kunt niet zomaar wat doen. Dat Van Nassau snel kan bekappen is een optelsom van jarenlange ervaring en inzicht. Niet alleen van een mesje kunnen hanteren. De gemiddelde paardeneigenaar heeft die ervaring, kennis en inzicht niet.
En dat mooie ijzer komt er ook niet zomaar - dat is aangepast op de stand of de correctie die nodig is. Ook dat moet je kunnen beoordelen. Het afdoen als een soort van ijzersierwerkje kunnen maken doet een goede smid te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:25

Is geen zelfdoenerij, is een hele normale bekapcursus bij bv de groenschool, en andere paardenhouderijopleidigen.....ben nl wel van plan die te gaan doen, maar kennelijk was er veel belangstelling, van 500 naar nu onderhand 800 euries gegaan.......

Zal niet zeggen dat ik dan nooit een smid zal laten komen.....

Enne idd is het natuurlijk een jarenlange ervaring.....maar een bekapping doen is door iedereen te leren, ijzers smeden is andere koek, daarom zijn er ook zoveel niet zulke goede, om het maar voorzichtig te zeggen, hoefsmeden met hun Studie..zoals er wordt gezegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:39

een gezonde hoef een dingetje van de wand afvijlen gaat nog....maar een chronisch hoefbevangen hoef is een compleet ander verhaal.
Mijn hoefsmid heb ik al 22 jaar...er mag ook geen ander aan de inmiddels flink zieke en misvormde hoeven van mijn paard komen(misvormd in de in van,als hij ze niet zou re-shapen)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:39

Wij bekappen al 10 jaar zelf, nooit klachten gehad, eigenlijk al die tijd zelden een kreupel paard, ze komen wel altijd met vlag en wimpel door medische en stamboekkeuringen. Als er wat bijzonders opdoet, schromen we trouwens ook niet om hulp te vragen.
Voor ons heeft het voordelen, en die zijn in eerste instantie niet eens geboren uit kostenbesparing. Al is dat mooi meegenomen. :D

Maar: dat je met bekappen geen schade aan kunt richten, is natuurlijk gigantische lulkoek. Zoals Jannepauli al zegt, je moet minstens een basiskennis van beenstanden en anatomie hebben, een bepaald gevoel voor een paard en zijn beweging.
Een beetje handigheid van nature is mooi meegenomen.

De voorkennis van mensen die aan zon cursus deelnemen zal waarschijnlijk wel enorm doorklinken in de uiteindelijke resultaten, en ja, iedereen kan wel een stukje van een draagrand halen op zon manier dat paard niet direct kreupel loopt, maar langetermijneffecten moeten níet onderschat worden bij verkeerde standen...

Er zijn waarschijnlijk ook altijd zaken waar je tegenaan loopt, die níet in zon cursus behandeld worden, kan niet anders, omdat die cursussen daar simpelweg te kort voor zijn (wij zijn trouwens de ergste soort: de selfmade doe het zelver. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:44

geerke schreef:
een gezonde hoef een dingetje van de wand afvijlen gaat nog....maar een chronisch hoefbevangen hoef is een compleet ander verhaal.
Mijn hoefsmid heb ik al 22 jaar...er mag ook geen ander aan de inmiddels flink zieke en misvormde hoeven van mijn paard komen(misvormd in de in van,als hij ze niet zou re-shapen)

Maar dat is wat anders....die gaat in de trailer naar Van Nassau, dat is de enige die met dit soort dingen aan mijn paard mag zitten..gaat het daarover op PN?

Overigens denk ik dat de meeste Zelfdoeners met zo een cursus, die basiskennis ook hebben en die krijg je ook op de cursus/opleiding, zeg uit mijn hoofd iets van 5 maanden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:55

Jannepauli schreef:
Ik denk dat als je deze uitlating zou doen tegenover Rob van Nassau, hij je van kwaadheid van zijn terrein af zou blazen, Russel. Als er iemand tégen is op zelfdoeners en 2-daags cursisten dan is hij het wel. En terecht - het gaat niet alleen om technisch bekappen - je moet het paard in z'n totaal kunnen beoordelen om de juiste hoefstand te krijgen. Je moet wel degelijk weten of er een beetje van de hoef af moet, of dat het juist moet blijven zitten en zo ja, waar. Spieren en pezen spelen ook mee, je kunt niet zomaar wat doen. Dat Van Nassau snel kan bekappen is een optelsom van jarenlange ervaring en inzicht. Niet alleen van een mesje kunnen hanteren. De gemiddelde paardeneigenaar heeft die ervaring, kennis en inzicht niet.
En dat mooie ijzer komt er ook niet zomaar - dat is aangepast op de stand of de correctie die nodig is. Ook dat moet je kunnen beoordelen. Het afdoen als een soort van ijzersierwerkje kunnen maken doet een goede smid te kort.

Dat is net zoals een ervaren topchef in een handomdraai een wortel in exact gelijke schijfjes snijdt terwijl een hobbykok dat trager en minder netjes doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:58

Maar met een vijl kan je een randje dat niet helemaal netjes rond is, wel netjes rond vijlen en daar zal je dan totaal wellicht wel een half uur mee bezig zijn, terwijl Rob dat in 1 handomdraai doet.

Maar verkeerd gesmede ijzers, dat is andere koek en dat komt helaas veel te veel voor, ook met die dure opleiding....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:09

Een randje netjes rondvijlen is nog geen bekappen - er zal trouwens geen smid op tegen zijn dat je dat tussendoor even doet, dat kan namelijk weer wél iedereen.

Waarom denken mensen dat bekappen zoveel minder om het lijf heeft dan beslaan? Ook bij beslag blijft het bekappen de basis van de gezondheid van de hoef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:11

Na de bekapping ;)

RD, de cursussen worden gegeven door de zelfde docenten die de hoefsmederij opleiding geven en dat is dan met ijzers. Overigens zijn de meeste opleidingen ook zo in elkaar gezet dat je in de week ergens werkt en 1 dag per week naar school gaat....of dat nou zo goed is, want die mensen moeten wel zorgen dat ze ergens kunnen leren...en of dat nou zulke goede leermeesters zijn....dan is het logisch dat ze nog bijkleunen om die intens dure opleiding te bekostigen....

ik heb gekeken voor de opleiding, maar dat was voor mij de drempel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:13

Dan nog blijft iedereen zonder een gedegen opleiding en stage-ervaring of onder toezicht van een goede smid van mijn paarden af!
Wat alle anderen doen, dat moeten jullie zelf weten!

Ik zou niet weten wat verder de voordelen van het zelf doen zijn, behalve kostenbesparing.....

Misschien is bekappen wel nog belangrijker, dan beslaan of beiden even belangrijk. Maar bekappen doet zeker niet onder voor beslaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:43

Citaat:
Ik zou niet weten wat verder de voordelen van het zelf doen zijn, behalve kostenbesparing.....

In dat geval is het ook heel verstandig, om gewoon de smid te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:49

Maar ik helaas jarenlange ellende met smeden gehad...Daarom ben ik ook heel lang met de trailer 85 km gaan rijden om naar Rob te gaan....paard liep op gegeven moment gewoon niet meer.

Nu weer alleen bekappen....en toch weer te kort gezet he? Deze smid is ook geen jonkie meer, maar hij maakt er een haastklus van 3 bekappen in 30 minuten tijd....maar als je dat kan, moet je wel netjes werken....

De shetten wil ik zelf gaan doen en 1 keer per jaar door de smid....

Maar als je het zelf doet, kan je het netjes bijhouden...en na 9 weken is het soms weer net te laat zodat er weer stukjes brokkelen...

Als je elke week de hoeven controleert en de vijl er over heen haalt, je leert de straal netjes te houden...

Volgens Rob snijden de meeste hoefsmeden te veel weg, snijden ze de steunen weg en juist bij mijn paard gaat dat steeds weer mis...dat resultaat zie je dan na ongeveer 3 bekappingen.....alles standaard werken...

Overigens hebben ALLE hoefsmeden die ik onderhand heb gehad de grootste praatjes. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:25

Tendance schreef:
Over het zelf bekappen, dat is iets waar ik inderdaad commentaar op heb! Hoefsmeden hebben ervoor gestudeerd.
Je laat toch ook geen kiezen trekken bij iemand, die een cursus heeft gedaan van 1 dag en er 2 boeken over heeft gelezen?
Mijns inziens gaat het dan enkel om kostenbesparing en niet om goede zorg.

Er staat duidleijk bij de bekapcursus vermeld dat het een cursus is om zelf de hoeven van je paard te leren onderhouden mits deze redelijk normale gezonde hoeven heeft. Bij twijfel altijd een deskundige inschakelen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:50

randalinpony schreef:
Citaat:

In dat geval is het ook heel verstandig, om gewoon de smid te bellen.

Welke redenen zouden er volgens jou zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:51

Kostenbesparing bij makkelijke standaard hoeven, de stand van de hoeven gelijk houden..want je laat je smid komen als hij "aan de beurt" is en dan gaat er een cm of zo af en een cm kan voor het ene paard die niet omhoog groeit een behoorlijke hoeveelheid zijn...