je moet Bokt gewoon niet serieus nemen, zie het als leuk tijdverdrijf. Net als FB en de Telegraaf.nl. Je leest en surft wat, je onthoudt hier en daar iets en verder: maak je vooral niet druk, het is maar internet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Repelsteeltje,
je moet Bokt gewoon niet serieus nemen, zie het als leuk tijdverdrijf. Net als FB en de Telegraaf.nl. Je leest en surft wat, je onthoudt hier en daar iets en verder: maak je vooral niet druk, het is maar internet.
geerke schreef:een gezonde hoef een dingetje van de wand afvijlen gaat nog....maar een chronisch hoefbevangen hoef is een compleet ander verhaal.
Mijn hoefsmid heb ik al 22 jaar...er mag ook geen ander aan de inmiddels flink zieke en misvormde hoeven van mijn paard komen(misvormd in de in van,als hij ze niet zou re-shapen)
Jannepauli schreef:Ik denk dat als je deze uitlating zou doen tegenover Rob van Nassau, hij je van kwaadheid van zijn terrein af zou blazen, Russel. Als er iemand tégen is op zelfdoeners en 2-daags cursisten dan is hij het wel. En terecht - het gaat niet alleen om technisch bekappen - je moet het paard in z'n totaal kunnen beoordelen om de juiste hoefstand te krijgen. Je moet wel degelijk weten of er een beetje van de hoef af moet, of dat het juist moet blijven zitten en zo ja, waar. Spieren en pezen spelen ook mee, je kunt niet zomaar wat doen. Dat Van Nassau snel kan bekappen is een optelsom van jarenlange ervaring en inzicht. Niet alleen van een mesje kunnen hanteren. De gemiddelde paardeneigenaar heeft die ervaring, kennis en inzicht niet.
En dat mooie ijzer komt er ook niet zomaar - dat is aangepast op de stand of de correctie die nodig is. Ook dat moet je kunnen beoordelen. Het afdoen als een soort van ijzersierwerkje kunnen maken doet een goede smid te kort.
Tendance schreef:Over het zelf bekappen, dat is iets waar ik inderdaad commentaar op heb! Hoefsmeden hebben ervoor gestudeerd.
Je laat toch ook geen kiezen trekken bij iemand, die een cursus heeft gedaan van 1 dag en er 2 boeken over heeft gelezen?
Mijns inziens gaat het dan enkel om kostenbesparing en niet om goede zorg.