Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:05

daffie1986 schreef:
Dus lovely wat je zegt hierboven is dus ook nog fout. DB was tegen het bijvoeren van de dieren, want als ze minder hebben te eten planten ze zich ook minder voort. Weet niet hoe goed hun opgelet hebben maar volgens mijn biologie boek worden veulens gemaakt in de zomer en geboren in het voorjaar?? :? :? :? :? Dat geeft dus het IQ van de dierenbescherming en de partij voor de dieren aan.

Heb je de verwilderde paarden in Namibië wel eens gezien?...In de woestijd. Vel over been. Ze krijgen net ietsjes teveel om dood te gaan. En die krijgen ook gewoon veulens. Die kuddes worden ook ieder jaar groter.(ze zijn achter gelaten door de Duitsers die hals over kop Namibië uit moesten)
Dus ze zullen hun biologie boek wel goed gelezen hebben maar niet geweten dat paarden nogal taai zijn en zich blijven voortplanten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:10

Bravura, deze paarden worden volledig aan de natuur overgaten(en ja, imo echt belachelijk) er is idd geen natuur waar wij ze hun gang kunnen laten gaan daarom moeten wij ook aan een bepaalde basiszorg voldoen(genoeg voeding,vocht,beschutting) MAAR dat heeft niets met het houden van paarden die 24/7 buiten staan te maken, en al helemaal niet met die foto.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:16

Heb het hele artikel even gelezen op de site van de DB. Een verbod op zweepgebruik :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:17

Illusion schreef:
Bravura, deze paarden worden volledig aan de natuur overgaten(en ja, imo echt belachelijk) er is idd geen natuur waar wij ze hun gang kunnen laten gaan daarom moeten wij ook aan een bepaalde basiszorg voldoen(genoeg voeding,vocht,beschutting) MAAR dat heeft niets met het houden van paarden die 24/7 buiten staan te maken, en al helemaal niet met die foto.

AMEN!!! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:18

Wicky schreef:
Heb het hele artikel even gelezen op de site van de DB. Een verbod op zweepgebruik :D

Voor sommige ruiters zou dat nog niet zo'n gek verbod zijn, hoor. :+

suvan

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:20

Op het jeugdjournaal werd gsproken over het feit dat alle paarden en pony's in de winter een deken op moeten (volgens het nieuwe paardendiploma)

Op de website van de DB haal ik deze tekst:
■Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan.

Lekker tegenstrijdig dus...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:21

In de winter een deken :wow: dan kan ik alvast beginnen met sparen want de mijne wil die niet!! En sloopt elke vorm van deken :=

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:25

Citaat:
Op het jeugdjournaal werd gsproken over het feit dat alle paarden en pony's in de winter een deken op moeten (volgens het nieuwe paardendiploma)

hier houdt ik maar wijselijk mijn mond over 8)7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:26

Aaaaah, eindelijk aan de dekens.... Ik denk dat de mijne 'm ook niet lang heel houdt, Nicolletje! Hij dendert door de struiken, rolt continu in de modder als hij de kans krijgt en hoe moet het dan met zijn vachtje, want zo'n deken houdt dat mij teveel tegen en juist die vacht beschermt hem pas echt tegen alle weersomstandigheden. Nou ja, dan zie ik de boetes wel tegemoet, hoor...... Haha!!! Moet ik ook gaan sparen. :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:29

Ik denk dat een stalpaard wat niet gevoerd is nog sneller het loodje legt, offtopic weliswaar, maar als reactie op de foto van Lovely.

Basisvoorwaarden gelden in alle situaties en eerlijk ik denk dat je als eigenaar meer moet investeren om 24/7 buiten haalbaar te maken in de winter dan op een pensionstal. Denk aan zorgen voor vers drinkwater, eten, schoon houden van weide en stal. Maar heel eerlijk als ik ze dan buiten zie struinen in de sneeuw met hun hooi dan geniet ik ook 3 keer zo hard.
Moeten mijn shetten dan geschoren zodat ze een deken op kunnen want als ik er nu een deken opleg krijgen ze het heet.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:31

tja de db bedoelt het misschien goed, maar laat ze eerst maar eens kijken hoe het er aan toe gaat bij mensen die hun paarden wel goed verzorgen. dan is het natuurlijk weer wanneer verzorg je je paard goed.

als ik kijk naar mij zelf, met die natte periode stonden de paarden wel elke dag een paar uur buiten, maar wel met hun benen in de blubber. nu met dese vorst staan de paarden ook lekker buiten in het land, kunnen ze nog een beetje grasjes zoeken. voordat ze naar buiten gaan strooi ik mijn paadje wel zodat het minder glad is.
snachts staan ze op stal, mijn friezel met 2 deken op omdat ze geschoren is, en het oudje heeft een ongevoerde waterdichtte deken op.

naar mijn idee zorg ik goed voor mijn paardjes, ze krijgen hun natje en droogje, af en toe een worm kuurtje. en als het nodig is, komt de veearts od de fysio of de osteo.

toch zullen er mensen zijn die zeggen dat ik niet goed voor mijn paardjes zorg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:34

Sonjim, je slaat de spijker op zijn kop :j !!! Een stalpaard gaat idd zonder eten nog eerder dood.

Toevallig had ik het er vanmiddag met een paar meiden hier uit de buurt op facebook nog over. Dat we allemaal een stel stoere vrouwen zijn, die dagelijks keihard werken bij onze paarden met dit weer. Wakken slaan, sjouwen met emmers water, sjouwen met balen hooi, altijd maar in die kou bezig zijn. We noemden het de schoonheid van het buitenleven. En we waren het er allemaal over eens dat als we naar al onze paarden kijken, we ook meteen weten waarom we het doen. Het is wat jij zegt; het is echt genieten om ze zo te zien. Want die paarden hebben het prima buiten, hoor. Die hebben echt nergens last van. :D

Geertje, zoals jij het omschrijft, vind ik dat je prima voor je paarden zorgt, hoor..... Bij mij zullen ze ook vast wat te zeveren hebben (juist omdat 'ie buiten staat zonder deken bijvoorbeeld). Joh, lekker laten kletsen. :P

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:54

De Dierenbescherming krijgt geen overheidssubsidie.

ach natuurlijk, vandaar dat paardenhoudersdiploma....want er staat bij: de cursus en het examen moeten de mensen zelf betalen.

~~}> (oh sorry voor de smiley met zweep, er kwam toch ook een zweepverbod? Snel alle smileys met zweep weg) :=

maar even alle gekheid op een zweepje: ik moet nog zien hoe ver ze komen met dit idee. Laten we dus maar afwachten...

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:14

Diploma (of misschien het ruiterbewijs als diploma), prima, wat mij betreft doen ze er een IQ test bij, onder de 100 geen eigen paard. Niet solitair houden prima, afmeting box regelen prima. Maar voor de rest.... tsss, geen enkel paard is hetzelfde en je kunt niet zeggen dat elk paard dit of dat moet. Heb een paardje dat redelijk veilig buiten kan staan (tenzij het echt glad is of koud met veel regen), hij rent toch niet. Hoef deze ook niet vast te zetten, blijft toch wel staan (gelukkig met deze geen probleem als de regel komt dat paarden niet aan hun hoofd vastgezet mogen worden :P ).

Je hebt ook paarden die alles en iedereen in elkaar trappen, sorry laat die maar apart staan. Weide is niet te doen als het te nat is (land gaat dan kapot en is ook gevaarlijk als paarden rennen en uitglijden), te warm in de zomer is ook niet goed om dan in de volle zon te staan, te harde ongelijke bodem of gladde bodem is ook niet al te best. Niet te denken aan de bladeren die vallen in de herft (gevaar voor atypische myopathie). Te lang of sowieso op het land is ook niet goed voor alle paarden. Sommige worden te dik andere rennen zich kapot en weer anderen zijn snel hoefbevangen. Kortom elk paard is anders en het is niet mogelijk (om naast de eerstgenoemde punten) regelgeving te maken die voor elk paard geschikt is. Kijk naar je paard (en naar het weer)! Ik ga echt geen paard, die bijna zeker uit zn stekker gaat, buiten zetten als de ondergrond keihard is of glad. Als de weersomstandigheden te risicovol zijn dan maar een staldagje met iets meer stapmolen, rijden en poetsen. Liever dat dan een paard met een gebroken been!

Mooist zou zijn: een gebouwtje met ruime stallen en een bak erin. Stallen open laten staan zodat de paarden zelf in de (overdekte) bak kunnen dollen wanneer ze willen. Vervolgens, als het weer het toelaat deuren van het gebouwtje open en dan eerst een stenen uitloop (voor als het land te drassig is) met daarachter land met electrische waterbakken. Alleen is dit natuurlijk totaal niet haalbaar :+ .

Als de dierenbescherming iets wil doen laat ze dan zorgen dat er in de buurt van stallen een geschikt stuk land beschikbaar is. Hier wordt het land enkel ingepikt om er wegen op te maken. En het stukje dat dan nog over is gebruiken ze om een hoogspanningskabel te plaatsen :( . Met bedachte regels van de db kan straks niemand in de randstad nog een paard houden, ook de politie en de koningin niet!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:22

ponyfee schreef:

dus...

Wat vinden de voorstanders van het diploma hiervan?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:25

ach dat meen je niet! wat slecht! dan weten zij niet wat dekens doen met het beesie zelf..
nou dan zijn we weer goed bezig zeg pff...
dan maar geen diploma , mijn pony krijgt geen deken op..
ook in noorwegen , ijsland en finland overleven ze het zonder deken , dus dan is nederland geen uitzondering hoor

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:41

Weet iemand waar het precieze voorstel te lezen is?

Ik zie alleen dat wazig stukje uit dat blad van ze. Maar dat geeft geen duidelijkheid over iets, wel een hoop propaganda voor hun goede ideeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:08

Lusitana schreef:
Nogmaals, dat is het hem nou juist, dat mensen wel bewust moeten zijn/worden van een basiszorg en niet moeten denken dat alleen naar buiten gooien genoeg is of ideaal is. De slogan omvat niet "met basiszorg" ;)

Ik vind dus ook dat men richtlijnen moet hebben (die trouwens al gewoon bestaan en een echt paardenmens ook wel kent), maar met ruimte voor uitzonderingen en aanpassingen.

En, soms lijkt het alsof er eten is buiten, maar niet alles wat groen is is eetbaar. Als je op stal een paard niet voert, weet je dat je hem uithongerd, maar in de wei gebeurd het soms zonder dat een eigenaar daar echt erg in heeft. Ik denk dat er vaker ingegrepen moet worden in weides waar paarden uitgehongerd raken dan hele stallen waar dat gebeurd.

Exact! De meeste weides zijn inderdaad niet goed genoeg om een paard gezond op te laten groeien en te gezond te houden. Paarden raken daardoor alsnog ondervoed omdat ze niet de juiste voedingsstoffen krijgen.

nicolletje schreef:
Volgens mij bedoelde Lovely de best schrijnende gevallen van paarden die aan hun lot overgelaten worden buiten.
Het ene (ophokken) is niet ideaal, maar 24/7 buiten hoe dan ook, is ook niet ideaal als je ze helemaal niet verzorgt en bijvoert verder.
Paarden kan je in Nederland niet op een wei zetten in de winter en zoek het maar uit beest.

En de dierenbescherming heeft aan de Oostvaardersplassen niets kunnen doen dus hoe willen ze wetten voor paardenhouders erdoorheen drukken als die paar knollen daar nieteens is gelukt.

Inderdaad, er zijn veel meer paarden die in allerlei goedkope/gratis 'weitjes' staan te verpieteren dan dat er paarden op pensionstallen slecht verzorgd worden. Het wordt helaas veel te vaak prima gevonden dat paarden ergens op een landje staan omdat ze lekker buiten zijn en kunnen rondscharrelen, dat is immers allemaal heel natuurlijk. Het wordt een soort van opgehemeld terwijl het op zo'n weitje veel makkelijker is om het paard aan zijn lot over te laten dan op een pensionstal.

De dierenbescherming heeft gewoon weinig in de melk te brokkelen, dat bewijst de situatie in de oostvaardersplassen wel.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:25

Ik denk dat we inmiddels allemaal wel duidelijk hebben dat 24/7 op het hok met een eigenaar die eens per week komt kijken niet echt gezond is en 24/7 op het land zonder eten/drinken met een eigenaar die eens per week komt kijken ook niet.

Dan begint vrijwel direct erna dus een groot grijs gebied waar de meningen nogal over verdeeld zijn.

De dierenbescherming zou er beter aan doen om zieltjes te winnen die de politiek onder druk zetten om nu eindelijk die dierenpolitie afdeling op te zetten, die ook daadwerkelijk actie kan en mag ondernemen, ongeacht van de soort van het dier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 02:28

Lovely schreef:
Lusitana schreef:

En, soms lijkt het alsof er eten is buiten, maar niet alles wat groen is is eetbaar. Als je op stal een paard niet voert, weet je dat je hem uithongerd, maar in de wei gebeurd het soms zonder dat een eigenaar daar echt erg in heeft. Ik denk dat er vaker ingegrepen moet worden in weides waar paarden uitgehongerd raken dan hele stallen waar dat gebeurd.

Exact! De meeste weides zijn inderdaad niet goed genoeg om een paard gezond op te laten groeien en te gezond te houden. Paarden raken daardoor alsnog ondervoed omdat ze niet de juiste voedingsstoffen krijgen.

nicolletje schreef:
Volgens mij bedoelde Lovely de best schrijnende gevallen van paarden die aan hun lot overgelaten worden buiten.
Het ene (ophokken) is niet ideaal, maar 24/7 buiten hoe dan ook, is ook niet ideaal als je ze helemaal niet verzorgt en bijvoert verder.
Paarden kan je in Nederland niet op een wei zetten in de winter en zoek het maar uit beest.

Inderdaad, er zijn veel meer paarden die in allerlei goedkope/gratis 'weitjes' staan te verpieteren dan dat er paarden op pensionstallen slecht verzorgd worden. Het wordt helaas veel te vaak prima gevonden dat paarden ergens op een landje staan omdat ze lekker buiten zijn en kunnen rondscharrelen, dat is immers allemaal heel natuurlijk. Het wordt een soort van opgehemeld terwijl het op zo'n weitje veel makkelijker is om het paard aan zijn lot over te laten dan op een pensionstal.

.

Tja, dit vind ik dan weer zoiets. Beetje suggestief in de richting van de mensen die paarden 24/7 buiten hebben. Ff een klein lichtje laten branden... die zijn niet allemaal zo dom als het achterend van een varken.
Hoewel het zeker voorkomt dat paarden in een slechte wei staan te verpieteren (net zo goed als het voorkomt dat paarden 24/7 in een stal staan te verpieteren) ziet een beetje paardenhouder verdraaid goed op paard goed in conditie is; genoeg voer binnen krijgt; gezond is.

Lijkt me nogal triest als iemand alleen kan zien of een paard binnen krijgt wat ie nodig heeft als hij in de stal eet. Onzin natuurlijk. De serieuze paardenmensen die hun paard buiten hebben lopen, zijn dagelijks buiten in de weer met de verzorging en hebben een goede kijk op conditie en gezondheid van hun paard. Ze zien echt wel of ze voldoende binnen krijgen

Ook hier staan ze 24/7 buiten, met zeer ruime schuilstal. De waterbak is geisoleerd en verwarmd en dus is er altijd water beschikbaar, ook als het vriest. Ze krijgen hun hooi verdeeld in porties in fijnmazige netten vanwege de aanleg om dik te worden en hebben voor het overige altijd stofvrij voerstro in een voerring ter beschikking. Ik heb de paarden achter het huis staan en dus altijd zicht op hen. Daarnaast ben ik er meerdere keren per dag in de weer en controleer hen dan ook. Vacht, conditie etc.
Niemand maakt mij wijs dat ik beter controle kan uitoefenen als ik ze een deel van de dag in de stal opsluit.
Dat als argument aanvoeren vindt ik op zijn minst gezegd ver gezocht.

Ik begrijp best dat 24/7 buiten niet voor iedereen haalbaar is en daar zul je mij ook niet over horen. Hoewel ik minstens een paar uur buiten ivm welzijn van het paard wel een voorwaarde vindt.

Voor het overige ben ik het ermee eens dat db noch de middelen, noch de kennis, noch de bevoegdheden heeft om een verandering in de paardenhouderij te weeg te brengen

Het gebeuren bij de oostvaarderplassen is te gek voor woorden en een voorbeeld van grootse plannen die niet in een klein landje passen. Daar is een simpele oplossing voor.
Ik hoor een aantal mensen hier vertellen dat ze graag hun paard meer buiten hebben, maar dat daarvoor geen ruimte is. Nou... laten ze dan de natuurgebieden die begraasd moeten worden ter beschikking stellen aan de paardeneigenaar die paard op die wijze wil houden. Op voorwaarde natuurlijk dat die eigenaars hun paard goed verzorgen.
Geen verhongerende paarden meer, geen overschot aan de zogenaamde wilde paarden etc.
Twee problemen in een klap opgelost :)*

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:20

Volgens mij zegt ze niet dat een paard alleen maar in de gaten gehouden kan worden als ze op stal eten krijgen. Volgens mij zegt ze dat een paard 24/7 buiten niet per definitie het beste is voor een paard.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:28

kamsel schreef:
Wat vinden de voorstanders van het diploma hiervan?

Verplicht een deken op... nou, dat wordt een duur geintje dan. Die van mij trekt binnen 2 tellen het borststuk van zn deken kapot en trekt er net zo lang aan tot die af is... nee hoor, voor mij geen dekens!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:41

sonjim schreef:
Moeten mijn shetten dan geschoren zodat ze een deken op kunnen want als ik er nu een deken opleg krijgen ze het heet.

De DA zegt dat ALS je je paard scheert je dan wel een deken op moet doen. Je gaat natuurlijk niet je paard scheren opdat hij een deken op kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:06

Tja, maar als ze gaan miepen over verplichte dekens..... Ik ga mijn paard met enorm dikke teddyberenvacht toch echt niet ook nog eens een deken opdoen, hoor. Geen haar op mijn (en zijn :D ) hoofd, die daar aan gaat denken. Toedeloe! :D

Dat arme paard zou de moord stikken met zo'n ding op met die dikke vacht eronder...... :\
Hij stond ergens in oktober ook te zweten in het land, op mooie dagen met zon en al een enorme vacht. Bovendien legt zo'n deken de haren plat, zodat een vacht niet meer kan doen wat 'ie moet doen bij kou. Mogen ze zich wel eens in verdiepen. :)*

Ik sta helemaal open voor regels m.b.t. tot paarden die te lang opgesloten staan, niet goed gevoerd krijgen, te weinig beweging krijgen, amper sociaal contact kunnen hebben en ook voor regels m.b.t. de omgang van het paard. Vast zetten aan het hoofd, tja, daar kan ik diverse dingen bij bedenken. Overigens staat de mijne altijd los, die zet ik nooit vast, maar dat terzijde. Maar stands e.d., afschaffen! Ja. Maar dat dekenverhaal, tja, sommige paarden hebben het wel nodig, maar er zijn er ook die een prima wintervacht aanmaken en dan is gewoon zonde en ongezond om er nog eens een deken op te doen. Bullshit. Dussss......

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:13

Maar maak ze dat maar eens duidelijk.
Net zoals half niet paardenmensen Nederland het ook zielig vindt dat ze in de regen buiten staan.
Zodadelijk mogen ze niet naar buiten als het regent, hard waait, sneeuwt of als het boven de 25 graden is. En als het de hele dag regent kun je het niet goed doen want dan moeten ze verplicht binnen blijven maar ze mogen geen 20 uur op stal staan..