Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:56

Ik wilde net vragen hoe is ze gefokt, maar mijn vraagteken doet het niet :o

justahorse

Re: Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:12

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:31

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:08

Vind het geen wereldschokkend goeie merrie's eigenlijk. Die Elitemerrie van Jazz klinkt leuk maar er zit nagenoeg geen hogere sport in de moederlijn en die D-Day merrie komt uit een stamboekmerrie van Clavecimbel x Statuar. Behoorlijk inteelt dus.
Zoals ik het op Paardenfokken kan zien zitten er achter die Negro merrie ook een paar generaties zonder predikaat.

Dus...ik ben blij voor de mensen die er mee "mogen" dekken maar ik vind niet dat er er echt super streng geselecteerd is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:20

Je kan het ook anders bekijken, het is al heel wat dat er wat te selecteren valt met dit dekgeld en deze voorwaarden :j

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:25

Een WeltHit x Abantos x Amagun is ook uitgekozen.
Uit hele goede stam.
Zelf Z2 gelopen maar door een blessure niet meer geschikt voor de sport.

floydje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:52

janderegelaa schreef:
Vind het geen wereldschokkend goeie merrie's eigenlijk. Die Elitemerrie van Jazz klinkt leuk maar er zit nagenoeg geen hogere sport in de moederlijn en die D-Day merrie komt uit een stamboekmerrie van Clavecimbel x Statuar. Behoorlijk inteelt dus.
Zoals ik het op Paardenfokken kan zien zitten er achter die Negro merrie ook een paar generaties zonder predikaat.

Dus...ik ben blij voor de mensen die er mee "mogen" dekken maar ik vind niet dat er er echt super streng geselecteerd is.

Ik wil hier toch nog wel even op reageren.

Een merrie wordt niet zomaar elite dus ze heeft zich al bewezen op de keuring,voldoet aan strenge rongologische eisen en heeft zich al bewezen in de sport door minimaal een goede merrietest af te leggen.
Ik denk dat dat een heel goed uitgangspunt is om met zo'n merrie te gaan fokken!
En dat de D-Day merrie uit een stamboekmerrie komt hoeft ook niet te betekenen dat ze "slecht"gefokt is.
Inteelt in een bloedlijn hoeft ook overigens niet altijd 'negatief' te zijn.
Door inteelt toe te passen kun je ook postitieve eigenschappen verankeren in de bloedlijn.

Ik denk dat de meeste fokkers die de kans krijgen om met Totilas te dekken het als een unieke kans zien om een veulen van hem te fokken.
Natuurlijk moet de hengst wel bij je merrie passen en moet je weten welke eigenschappen je merrie doorfokt.
Maar ik neem aan dat de mensen die zoveel geld eraan uit willen geven daar wel goed over na gedacht hebben.
In mijn ogen is fokken dan ook absoluut niet gokken maar de juiste genen bij elkaar brengen.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:58

Ik denk dat veel fokkers ook uit commercieel oogpunt hun merrie aanbieden. Die eerste veulens zullen wel 'hot items' worden voor de verkoop aangezien hij nu beperkt dekt. Ik denk dat ze wegvliegen voor veel geld. Ongeacht het hoge dekgeld en eigenlijk belachelijke voorwaarden (25procent terug bij niet drachtig van 5500euro) dekken de fokkers toch met de hengst.

floydje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:09

Mytens schreef:
Ik denk dat veel fokkers ook uit commercieel oogpunt hun merrie aanbieden. Die veulen zullen wel 'hot items' worden voor de verkoop aangezien hij nu beperkt dekt. Ik denk dat ze wegvliegen voor veel geld. Ongeacht het hoge dekgeld en eigenlijk belachelijke voorwaarden (25procent terug bij niet drachtig van 5500euro).

Ik denk dat ze alleen veel geld opbrengen als ze ook echt goed zijn.
Daarmee bedoel ik dus : gezond,mooi exterieur,goede bewegingenen en mooi papier.

Natuurlijk zit er ook een commerciel aspect aan.
Maar geef ze eens ongelijk.
De laatste jaren zijn er heeeel veeel goede veulens met goede papieren voor echt veel te weinig geld verkocht.
Je mag blij zijn als je het dekgeld en de directe kosten( entingen,ontwormen,hoefsmid) terug verdiend.
Laat staan dat je een 'vergoeding' krijgt voor de kosten die je hebt gemaakt voor de merrie en het risico wat je loopt ( verwerpen, veulen dood geboren of veulen met gebreken).

Als fokker wil je ook een keer wat geld verdienen want als er elk jaar geld bij inschiet dan gaat de lol van een kwaliteits veulen fokken snel over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:20

En als ik nu zeg dat niet alle dekkingen verkocht zijn?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:24

janderegelaa schreef:

Dat weet ik want mensen die een reactie hebben gehad dat ze ermee mogen dekken, zetten niet allemaal door.
Veel fokkers wilden ook gewoon kijken of hun merrie goed genoeg bevonden werd aangezien het aanmelden vrijblijvend is.

ps. Je zal met hem dekken, een veulen fokken, opfokken en dat laten keuren...is 'ie niet goed.
Pffff duur stukje biefstuk :D

Hoe is de kwalteit van zijn sperma?

floydje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:30

Mytens schreef:
janderegelaa schreef:

Dat weet ik want mensen die een reactie hebben gehad dat ze ermee mogen dekken, zetten niet allemaal door.
Veel fokkers wilden ook gewoon kijken of hun merrie goed genoeg bevonden werd aangezien het aanmelden vrijblijvend is.

ps. Je zal met hem dekken, een veulen fokken, opfokken en dat laten keuren...is 'ie niet goed.

Ja, het risico dat hij met drie jaar niet goed is op de foto zit erin.
Maar dat geld voor elk veulen dat je fokt.
Als je daar bang voor bent raad ik je aan om zeker geen veulen te fokken.
Er kunnen namelijk ook nog 100 en 1 andere dingen fout gaan voordat ze volwassen zijn.

En wat de kwaliteit van de sperma betrefd: Totilas is erkend door de KWPN dus hij moet aan ALLE KWPN eisen voldoen dus ook aan de kwatiteitsnormen die voor de spermakwaliteit gelden.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:32

Maar met matig sperma en een merrie die wat moeilijker dragend wordt is 5500 een grote gok.

Dit wil trouwens niet zeggen dat het sperma matig is, dat weet ik verder niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:46

Mytens schreef:
janderegelaa schreef:

Sperma schijnt wel ok te zijn. Ik dek er niet mee omdat ik de gust voorwaarden ronduit schofterig vind.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:49

Ik fok er ook niet mee maar familie heeft een merrie voor de 'gein' aangeboden maar ze vonden hem te duur.
Ze waren benieuwd of de merrie goed genoeg was en hadden nog geen andere hengst gekozen.
Nu de merrie is geaccepteerd beginnen ze te twijfelen....

Floydje: Dat begrijp ik ook wel maar dan is niet altijd het dekgeld 5500euro geweest. Iets minder zuur.
En goed is niet goed bij KWPN: je hebt verschillende gradaties zoals matig, voldoende, goed etc..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:52

De acceptatie moet geen twijfel zijn. Ook het uitproberen of je merrie geselecteerd wordt vindt ik niet helemaal kunnen. Dat 'dit' de voorwaarden zijn voor een dekking ligt bij de eigenaren, maar dan moet je bij jezelf nagaan of jij jouw merrie aan wilt bieden en waarom. Het aanbieden voor de fun schiet niemand iets mee op, het enige wat je ermee kunt is zeggen dat jouw merrie ''goed genoeg'' is voor een dekking van Totilas. Dat vind ik niet echt een toegevoegde waarde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:56

Maar uit de eerste reacties had ik begrepen dat er zoveel vraag vanuit het buitenland, met name Amerika en Duitsland was, hoe zit dat dan.

Voor de grap opgeven vind ik erg kinderachtig, het nog willen overwegen begrijpelijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:45

Ik heb uit eerste hand dat de aanvragen vanuit het buitenland echt gigantisch zijn en voor merries waren al opmerkelijke nakomelingen van rondlopen.
Het sperma is niet zo goed als dat van zijn vader was maar alsnog bovengemiddeld heb ik begrepen.

Jeetje Jan, wat reageer je zuur, is jouw merrie soms niet geselecteerd :P ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:53

Ik geloof best dat er serieus over gedacht wordt, anders ga je zoiets niet aan.
Maar gezien de guste voorwaarden vind ik dit dan wel weer een grote gok. Diepvries kan niet in de veulenhengstigheid dus dat wordt eind juli de eerste keer insemineren

Onze Elite Sport merrie Vidora E.H. (v. Jazz pref) is uit het grote aantal aanmeldingen geselecteerd om dit jaar gedekt te worden met Moorlands Totilas! Hier zijn we uiteraard erg gelukkig mee. Ze is momenteel wederom dragend van Furst Romancier, we verwachten haar veulen medio juni.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:58

Sjuimpje schreef:
Ik heb uit eerste hand dat de aanvragen vanuit het buitenland echt gigantisch zijn en voor merries waren al opmerkelijke nakomelingen van rondlopen.
Het sperma is niet zo goed als dat van zijn vader was maar alsnog bovengemiddeld heb ik begrepen.

Jeetje Jan, wat reageer je zuur, is jouw merrie soms niet geselecteerd :P ;)

Als de merrie waarvoor het bestemd was niet geselecteerd zou worden wordt geenéén merrie geselecteerd. Maar er is contact over geweest en sperma voor deze merrie is geen enkel probleem. Ik doe het alleen niet.

Ik heb het al eerder gezegd, dat ze dit dekgeld voor het paard vragen is hun goed recht want het is hun paard. Maar dat de fokker slechts een kleine 1250 euro terugkrijgt van de 5500 euro als de merrie gust blijft vind ik schandalig. Zo worden mensen die zo rijk zijn dat ze een groot hek om hun huis moeten hebben ter beveiliging, nog rijker over de rug van de kleine fokker die met lege handen blijft zitten. En dus ook met een lege portemonnee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 00:05

Ik vind het nogal afgunstig klinken, als je niet akkoord wenst te gaan met de voorwaarden dek je er toch niet mee? Ik snap niet wat zijn huis daar mee te maken heeft? Omdat hij heel hard gewerkt heeft en veel geld heeft verdiend moet hij het maar kado doen?
Hij heeft ook zat geld in het dier geinvesteerd en voor hetzelfde geld ligt hij morgen op zijn rug.

Bokt_Man

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:15

Mark, maar dat is toch algemeen bekend....

mensen die ECHT rijk zijn (en dan bedoel ik ECHT RIJK-> met geld dus, en niet qua gezin, gezondheid blablabla) die worden alleen maar rijker en rijker, en hoe komt dat?

omdat, ik wil niet zeggen 100%...maar toch wel minimaal 80 %, er alleen maar gieriger op wordt...

Maar goed dat moeten ze zelf weten dat ze gierig worden, maar doe dat dan niet over de rug van de (hobby)fokkers.

want dat is het, 90% fokken, is gewoon hobby en door mensen met een modaal inkomen.
en ten eerste vind ik persoonlijk het dekgeld al belachelijk hoog, maar dat moeten ze zelf weten....
maar voor de normale hobbyfokker is dat dus niet te betalen...dit jaar en volgend jaar...en de helft van het jaar daarop ook nog niet.

dus als die mensen, ik noem maar wat, 100 euro per maan weg zetten, zijn ze 2,5 jaar beig om het dekgeld bij elkaar te sparen.

correctie, het dekgeld wat hij nu kost, want zal over 2,5 jaar welnog meer zijn, zoniet het dubbele als hij zo doorgaat met zijn prestaties.

maar laten we even uitgaan van die 5500 euro.
zoals ik al zei zijn ze daar 2,5 jaar voor aan het sparen...

dan wordt de merrie geinsemineerd, en dan blijkt ze dus Gust te zijn...en dan maar een schramele 1250,= terug geven...

ik vind het echt belachelijk!

wat dacht je van bijv. Painted Black, Bonfire en Salinero... die hebben veel meer bereikt (oke misschien niet op dezelfde leeftijd) maar die hebben toch ook niet van die achterlijke voorwaarden.

Ik ben het volkomen met Mark eens!

en buiten dat... stel de dracht gaat goed, de eerste 6 maanden gaan goed, het veulen wordt afgespeend en vervolgens verkocht...wat denken jullie dan dat de vraagprijs van zo'n veulen moet gaan worden...

in ieder geval een prijskaartje waar je 3, of misschien wel 4 of 5, of als je goedkopere prijsklasse hebt 6 veulens van kan kopen...

daar kan je gewoon je eigen opfok mee beginnen.
niemand die zoveel geld neer gaat leggen voor 1 veulen (met niemand bedoel ik mensen met een modaal inkomen)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:28

Beste Bokt_man, Bonfire en Salinero zijn ruin en geen van drieën heeft ooit zo goed gelopen als Totilas nu doet.
Heb je ooit wel eens overwogen dat de meeste mensen rijk worden omdat ze een briljant zakelijk inzicht hebben? Dat komt echt niet aanwaaien en dat komt zeker niet door gierigheid want om geld te verdienen moet er eerst geinvesteerd worden. Wat denk je dat Totilas tot op heden Dhr. Visser gekost heeft? Op de rest van je post ga ik maar niet eens in.

Ik snap echt niet waar je je druk om maakt Jan, die man verplicht je toch niet om ermee te dekken? Als het je niet aanstaat doe je het toch niet? Ik snap alleen niet waarom je nu zo reageert, het was amper bekend dat Totilas ter dekking zou komen toen je al adverteerde dat met jouw merrie er embryootjes van gespoeld konden worden. Is er geen animo voor of is het nu niet meer zo financieel aantrekkelijk om dat te doen dat je zo heftig reageert? Ik heb er toevallig het één en ander van gehoord en deze voorwaarden en dekgeld zijn mede zo bepaald om de handel in Totilas sperma tegen te gaan, jij bent dus medeveroorzaker :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:35

janderegelaa schreef:
De issue is dat fokken een win/win situatie moet zijn voor zowel hengstenhouder als fokker.

Even doorgaan op de huizen, de meeste hengstenhouders wonen aanmerkelijk rianter dan de doorsnee fokker. Ik vind deze discussie over wat fokken kost binnen dit topic totaal off topic.

Het is aan de hengsteneigenaar wat hij voor een dekking vraagt en welke constructie hij toepast, het is aan de fokker om daar geheel uit vrije wil voor te kiezen, of niet.
Omdat Totilas een apart geval is wil iedereen er wel bij dekken maar door deze constructie en de beperkte hoeveelheid beschikbaar sperma is dat niet voor iedereen haalbaar.
Het zij zo. Je daar kwaad over maken met als argument dat de eigenaar al zoveel geld heeft is hetzelfde als je kwaad maken over het geld dat Maxima aan haar kleren uitgeeft, zinloos dus.

Bokt_Man

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:39

nee inderdaad die man verplicht ons ook niet om mee te dekken..
maar waarom niet betere voorwaarden, of in ieder geval meer teruggeven bij gust...

zo'n gekke vraag is dat toch niet of wel....

Ik bedoel, ik denk er niet over om zoveel uit te geven voor een beetje sperma...

nu kan ik zelf 0,0 rijden, dus voor mij is zo'n topper sowieso niet interessant, want ik zou er nooit uit kunnen halen wat er in zou kunnen zitten.
Maar fokken doe ik dan ook niet voor mezelf, maar voor me vriendin...nu hebben wij ook pas 1 veulen gefokt, maar officieel heet je dan "fokker".

Maar even back 2 basic... er zouden best andere voorwaarden gesteld kunnen worden, dat er meer mensen mee blijgemaakt kunnen worden toch?

En ik weet niet hoe mark dat voelt, maar ik voel me er niet kwaad over, ik vind alleen wel dat je er mee mensen van moet kunnen laten profiteren.
ik zeg toch niet dat hij 500 euro moet gaan kosten, maar 2500 euro vind ik een schappelijkere prijs voor een beetje sperma.